Κατεβάστε τώρα το application της Offsitenews για Android & για iOS
Group google play
Group app store
mobile app

Ζητούν παρέμβαση ΠτΔ οι βουλευτές για τους σχολικούς συνοδούς

Offsite Team
- 13.07.2022

Ζητούν παρέμβαση ΠτΔ οι βουλευτές για τους σχολικούς συνοδούς

Προειδοποιεί για σχολικούς συνοδούς η επιτροπή παιδείας ενόψει νέας σχολικής χρονιάς

Τα προβλήματα που προκύπτουν από το υφιστάμενο καθεστώς εργοδότησης σχολικών βοηθών/συνοδών παιδιών με ειδικές ανάγκες, συζήτησε την Τετάρτη η Επιτροπή Παιδείας της Βουλής, η οποία απευθύνει έκκληση προς τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας να παρέμβει, ούτως ώστε με την έναρξη της σχολικής χρονιάς τα παιδιά αυτά να έχουν ένα συνοδό ή συνοδούς στα σχολεία τους.

Η Επιτροπή Παιδείας έστειλε, παράλληλα, το μήνυμα ότι αν δεν λυθεί το θέμα με τους συνοδούς δεν πρόκειται να ξεκινήσει οποιοδήποτε άλλο διάλογο από τον Σεπτέμβρη.  

Σε δηλώσεις του μετά το πέρας της συνεδρίας της Επιτροπής, ο Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας, Παύλος Μυλωνάς, είπε ότι πέρσι επιχείρησαν να παρέμβουν σαν Επιτροπή Παιδείας στην εκτελεστική εξουσία για το ευαίσθητο θέμα των συνοδών των παιδιών της ειδικής εκπαίδευσης.

>>> ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Μέτρα covid: Αυτή είναι η εισήγηση που πάει Υπουργικό για έγκριση

«Έγινε προσπάθεια. Δεν απέτυχε η προσπάθεια. Δεν ήταν αρκετή όμως, δηλαδή στο σύνολο των περίπου 200 κάτι συνοδών που έπρεπε να καλύψουν τις ανάγκες της περσινής χρονιάς, τελικά καταφέραμε με τη συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας, θα πρέπει να το πω, να δοθούν περίπου 50 συνοδοί. Αντιλαμβάνεστε ήταν μηδαμινός ο αριθμός, αλλά εν πάση περιπτώσει δεν ήταν και το τίποτε. Φέτος όλη η Επιτροπή σκεφτήκαμε ότι είναι υποχρέωση μας πριν πάμε στις καλοκαιρινές διακοπές να φέρουμε τις αρμόδιες υπηρεσίες ενώπιον μας», πρόσθεσε.

Δυστυχώς, συνέχισε ο κ. Μυλωνάς, «για λόγους τους οποίους εγώ γνωρίζω και θα τοποθετηθώ δημόσια γιατί το θεωρώ απαραίτητο να το κάνω για να είμαι καλά με τη συνείδηση μου».

«Θα είναι λακωνική η δήλωση μου, μετρημένη και νομίζω εκφράζω το σύνολο των συναδέλφων μου στην Επιτροπή. Απευθύνουμε έκκληση στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας τα προβλήματα και τα προσκόμματα που δημιουργούνται, δικαιολογημένα ή αδικαιολόγητα για οικονομικούς λόγους από το Υπουργείο Οικονομικών, να παραμεριστούν - το έκανα και πέρσι. Απευθύνω την ίδια έκκληση και στον Υπουργό Οικονομικών. Δεν μπορεί με σχετική ευκολία να δίνονται 500 χιλιάδες για τις νεολαίες των κομμάτων για καλοκαιρινές εκδηλώσεις, με σχετική ευκολία να εγκρίνονται κονδύλια, τα οποία δεν είναι άμεσης προτεραιότητας και ευαισθησίας κοινωνικής και να σκοντάφτουμε στην οικονομική περισυλλογή που επικαλείται το Υπουργείο Οικονομικών για ποσά του 1 εκατομμυρίου για να καλύψουμε την έκτακτη ανάγκη της κάλυψης των αναγκών των παιδιών που χρειάζονται συνοδούς», συμπλήρωσε.

Και ο λόγος, είπε ο κ. Μυλωνάς, είναι απλός.

«Μιλούμε για έκτακτη ανάγκη διότι είναι ευθύνη της Κυβέρνησης κα της εκτελεστικής εξουσίας να φέρει ενώπιον του Κοινοβουλίου, για να είναι και δική μας ευθύνη μετά- το ολιστικό πρόγραμμα λύσης των προβλημάτων στην ενιαία εκπαίδευση ή στην ειδική εκπαίδευση, για να καταλαβαίνει ο κόσμος. Οπότε μέχρι τότε, αφού είναι δική της η ευθύνη και δική μας η ευθύνη να το προωθήσουμε αργότερα, να καλύψει τις ανάγκες αυτών των ανθρώπων. Ο σταυρός και ο Γολγοθάς των οικογενειών που έχουν αυτά τα παιδιά, δεν επιτρέπει σε κανένα από μας να κοιμάται τη νύχτα ήσυχος και δηλώνω ευθαρσώς ότι ως Πρόεδρος της Επιτροπής Παιδείας και Πολιτισμού δεν προτίθεμαι κανένα νομοσχέδιο και καμία πρόταση νόμου, η οποία έχει σχέση με τη λειτουργία των δημόσιων και άλλων σχολείων, να προωθηθεί, όχι ως εκβιασμός, αλλά ως καμπανάκι να ξυπνήσει η συνείδηση όλων αυτών», σημείωσε.

Ο κ. Μυλωνάς επανέλαβε ξανά την έκκληση του προς τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας να παρέμβει, ούτως ώστε με την έναρξη της σχολικής χρονιάς όλοι οι δικαιούχοι, οι οποίοι ορίζονται με βάση κανονισμούς και νομοθεσίες, όχι παράνομα και παράτυπα, όλοι οι δικαιούχοι, τα παιδιά αυτά να έχουν ένα συνοδό ή συνοδούς στα σχολεία τους.  

Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Γιώργος Κάρουλλας, σε δηλώσεις του είπε ότι «είμαστε όλοι ευαίσθητοι και επικροτούμε την όποια συνεργασία μέσω διαλόγου για τη ρύθμιση των ζητημάτων, τα οποία συνεχώς αναφύεται».

«Έχουμε να κάνουμε με παιδιά και επίκεντρο μας πρέπει πάντοτε να είναι το παιδί, στη βάση πάντα του ορθολογισμού, ούτως ώστε όσο παιδιά δικαιούνται κατόπιν των σχετικών εγκρίσεων των σχετικά θεσμικών Επιτροπών να έχουν το σχολικό τους συνοδό. Έχουν γίνει ενέργειες, έχουν αυξηθεί τα κονδύλια για την ειδική εκπαίδευση, έχουν αυξηθεί από πέρσι οι σχολικοί συνοδοί και η εισήγηση μας είναι όπως είμαστε σε συνεχή επαφή με το Υπουργείο Παιδείας για συνολική ρύθμιση του ζητήματος πριν από το Σεπτέμβριο του 2022 στα πλαίσια παραγωγικού διαλόγου και όχι αντεγκλήσεων. Είμαστε εδώ έτοιμοι για συνεργασία», συμπλήρωσε.  

Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Χρίστος Χριστοφίδης, σε δηλώσεις του είπε ότι για ακόμα μια φορά, έχει διαπιστωθεί η κυβερνητική αναλγησία σε σχέση με αυτό το θέμα.

«Έχει επιβεβαιωθεί πέραν πάσης αμφιβολίας, κάτι το οποίο ως ΑΚΕΛ καταγγείλαμε από πέρσι τον Αύγουστο. Ότι υπάρχει πλαφόν στις προσλήψεις συνοδών για παιδιά με αναπηρία. Πιο συγκεκριμένα: Το Υπουργείο Παιδείας καθορίζει σε κάθε Επαρχιακή Επιτροπή έναν αριθμό συνοδών και αν οι ανάγκες είναι μεγαλύτερες, τότε οι συνοδοί πρέπει να αναλαμβάνουν περισσότερα από ένα παιδί», πρόσθεσε.

Αυτή η ρύθμιση, συνέχισε ο κ. Χριστοφίδης, ουσιαστικά οδηγεί στο να υπάρχουν συνοδοί, όχι με βάση τις ανάγκες κάθε παιδιού, αλλά με βάση τις λογιστικές πράξεις του Υπουργείου Παιδείας.

«Το δεύτερο που θέλω να σημειώσω για αυτό το θέμα είναι ότι, εδώ και σχεδόν δέκα χρόνια περιμένουμε την περιβόητη νομοθεσία για την Ενιαία Εκπαίδευση, στην οποία μας παρέπεμπαν όλα αυτά τα χρόνια όποτε συζητούσαμε για θέματα εκπαίδευσης των παιδιών με αναπηρία. Αυτή η νομοθεσία ποτέ δεν ήρθε και ποτέ δεν θα έρθει στη διάρκεια της παρούσας διακυβέρνησης. Με αποτέλεσμα, βέβαια, να στοιβάζονται προβλήματα, να λειτουργούμε στη βάση της αναχρονιστικής νομοθεσίας του 1999 και να μην μπορούμε να υιοθετήσουμε και εδώ στην Κύπρο σύγχρονες και επιστημονικά τεκμηριωμένες λύσεις για τα παιδιά με αναπηρία», συμπλήρωσε.

Ανέφερε, επίσης, ότι έχουν καταθέσει ως ΑΚΕΛ από το 2015 ολοκληρωμένη μελέτη και πρόταση για το τι πρέπει να αλλάξει και τι πρέπει να γίνει στην Ενιαία Ειδική Εκπαίδευση.

«Προτάσεις, οι οποίες ουδέποτε λήφθηκαν υπόψη από την κυβέρνηση Αναστασιάδη-Συναγερμού. Μεταξύ άλλων, σε αυτή τη μελέτη, περιλαμβάνεται η ανάγκη να υπάρχει συνεχής επιμόρφωση των συνοδών, να έχουν επαρκή προσόντα, να εργοδοτούνται από το Υπουργείο Παιδείας και να έχουν αναβαθμισμένο παιδαγωγικό ρόλο, εκτός από την αναγκαία στήριξη για τα παιδιά με αναπηρία», σημείωσε.

Ο ανεξάρτητος Βουλευτής Ανδρέας Θεμιστοκλέους, σε δηλώσεις του είπε ότι ο θεσμός των σχολικών συνοδών για τα παιδιά με ειδικές ανάγκες τόσο στη δημοτική όσο και στη μέση εκπαίδευση δημιουργήθηκε μόνο για το καλό των παιδιών αυτών.

«Δεν δημιουργήθηκε για να έρθουν στο κατόπιν οι σχολικοί συνοδοί να ζητούν μονιμότητα, διότι οι ανάγκες πρώτον κάθε χρόνο διαφοροποιούνται και δεύτερον το λόγο έχουν οι γονείς των παιδιών με ειδικές ανάγκες και δεν μπορεί για παράδειγμα η κάθε ομάδα που προσλαμβάνεται όπως οι κοινοβουλευτικοί συνεργάτες δεν έχουν καμία μονιμότητα, δεν μπορεί να έχουν οι σχολικοί συνοδοί. Αν όμως θα ήθελε το κράτος να κάνει μόνιμους σχολικούς συνοδούς θα πρέπει να ακολουθηθούν οι διαδικασίες πρόσληψης δημοσίων υπαλλήλων, που δε θα ήταν σωστό για τα παιδιά με ειδικές ανάγκες. Το λόγο τον έχει η οικογένεια του παιδιού που έχει τις ειδικές ανάγκες -η μητέρα, ο πατέρας», πρόσθεσε.

>>> ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Νέα κίτρινη προειδοποίηση - Δεν υποχωρεί ο καύσωνας

Εκείνο, συνέχισε ο κ. Θεμιστοκλέους, που μπορεί να συζητήσει η Βουλή εάν η Κυβέρνηση θέλει είναι μόνο την αύξηση των θέσεων των σχολικών συνοδών και να βάλει κάποιους όρους και κάποια κριτήρια για να εργάζονται και τους δύο μήνες που τα σχολεία είναι κλειστά, αλλά οι ανάγκες των παιδιών με ειδικά προβλήματα εξακολουθούν να υπάρχουν και να τρέχουν.

Ο Βουλευτής της ΕΔΕΚ, Ανδρέας Αποστόλου, σε δηλώσεις του είπε ότι «πέρσι η Επιτροπή Παιδείας συνήλθε εκτάκτως τον Αύγουστο για να συζητήσει το θέμα των συνοδών για τα παιδιά με αναπηρίες και ευρύτερα τη στήριξη των παιδιών με αναπηρίες στα δημόσια μας σχολεία».

«Δυστυχώς από πέρσι μέχρι φέτος, τα προβλήματα τα οποία έχουν λυθεί είναι ελάχιστα, να μην πω μηδαμινά. Βρισκόμαστε πάλι κάποιους μήνες πριν την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς και γινόμαστε δέκτες παραπόνων γονιών παιδιών με αναπηρίες για το γεγονός ότι έχουν ξεκινήσει να λαμβάνουν διάφορες ενημερώσεις ή επιστολές, ότι τα παιδιά τους δεν θα έχουν την επαρκή στήριξη για να μπορέσουν να φοιτήσουν στις κανονικές τάξεις , στα σχολεία, μαζί με τα υπόλοιπα παιδιά τη νέα σχολική χρονιά», συμπλήρωσε.

Ως ΕΔΕΚ, είπε ο κ. Αποστόλου, «στηρίζουμε την πρόταση του Προέδρου της Επιτροπής Παιδείας, ότι αν το Υπουργείο Παιδείας δεν λύσει άμεσα το θέμα με τους συνοδούς -όταν λέμε άμεσα εννοούμε πριν την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς- έτσι ώστε όλα τα παιδιά, τα οποία χρειάζονται στήριξη για τη νέα σχολική χρονιά να μπορούν να ξεκινήσουν απρόσκοπτα τη νέα σχολική χρονιά, τότε δεν είμαστε υποχρεωμένοι να συναινέσουμε σε οποιαδήποτε άλλη έναρξη συζήτησης για το οποιοδήποτε άλλο θέμα».

«Θεωρούμε ότι είναι καθήκον μας από τη στιγμή που τα προβλήματα δεν λύνονται με διαφορετικό τρόπο να στείλουμε αυτό το μήνυμα στο Υπουργείο Παιδείας, να αναμένουμε να λύσει άμεσα το θέμα με τους συνοδούς, αλλά ταυτόχρονα να υλοποιήσει και άλλες δεσμεύσεις, τις οποίες έχει, που αφορά τη στήριξη αυτών των παιδιών», σημείωσε.  

Ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ-Συνεργασία Αλέκος Τρυφωνίδης, σε δηλώσεις του είπε ότι πρώτιστο μέλημα της Επιτροπής Παιδείας, αλλά και ολόκληρης της πολιτείας θα πρέπει να είναι τα παιδιά με ειδικές ανάγκες και η παροχή όλων των διευκολύνσεων για να μπορούν να έχουν μια ισότιμη εκπαίδευση και ίσες ευκαιρίες στα σχολεία.

«Αυτή η παροχή όλων των διευκολύνσεων θα πρέπει να αξιοπρεπής και ολοκληρωμένη. Αναμέναμε το νομοσχέδιο για την Ειδική Εκπαίδευση εδώ και ένα χρόνο και απευθύνουμε ύστατη έκκληση στον Υπουργό, ένα από τα πρώτα νομοσχέδια που θα φέρει τον Σεπτέμβρη να είναι αυτό της Ειδικής Εκπαίδευσης, ούτως ώστε να δούμε και τις εύλογες προσαρμογές που πρέπει να δοθούν σε αυτά τα παιδιά. Την ίδια ώρα επιβάλλεται να δούμε και τα θέματα των σχολικών συνοδών, οι οποίοι κατά τη δική μας άποψη είναι ένας δεύτερος δάσκαλος δίπλα από τα παιδιά», πρόσθεσε.

Σημείωσε ότι έχουν έρθει ενώπιον τους πάρα πολλές καταγγελίες γονιών για τις καθυστερήσεις που παρατηρούνται για την έγκριση συνοδών και οι γονείς μπαίνουν σε ατέρμονες διαδικασίες των επαρχιακών και κεντρικών επιτροπών του Υπουργείου.

«Η αδυναμία του συστήματος είναι τεράστια και οφείλει το Υπουργείο Παιδείας να δώσει μια διέξοδο σε αυτές τις Υπηρεσίες, ούτως ώστε όσο παιδιά δικαιούνται να έχουν συνοδό να το έχουν και επιβάλλεται το Υπουργείο Οικονομικών σε αυτό το τομέα να δώσει όλη την απαραίτητη οικονομική χρηματοδότηση για να μπορούν τα παιδιά, που νόμιμα δικαιούνται και έχουν ανάγκη να έχουν τον κατάλληλο συνοδό με τις κατάλληλες δεξιότητες και ικανότητες», σημείωσε.

Όσον αφορά το καθεστώς εργοδότησης των συνοδών, ο κ. Τρυφωνίδης είπε ότι επιβάλλεται να αναβαθμιστεί σε όλα τα επίπεδα όσον από τη μισθοδοσία τους, αλλά και από το χρόνο διάρκειας που εργάζονται.

«Το συμβόλαιο τους πρέπει να είναι δωδεκάμηνο, δηλαδή όταν κλείνουν τα σχολεία οι σχολικοί συνοδοί θα πρέπει να εργάζονται είτε στα θερινά σχολεία είτε να επιμορφώνονται και να εκπαιδεύονται για να μπορούν να παρέχουν τις απαραίτητες υπηρεσίες στα παιδιά. Η επιμόρφωση τους είναι ένα κορυφαίο ζήτημα, ούτως ώστε με την κατάλληλη επιμόρφωση να μπορούν να δίνουν όλες εκείνες τις υπηρεσίες και η βοήθεια στα παιδιά όλων των ειδικοτήτων», συμπλήρωσε.

Ανέφερε, επίσης, ότι η προσπάθεια που καταβάλουν στην Επιτροπή Παιδείας είναι συστηματική, «όμως δώσαμε χρονικό περιθώριο μέχρι το Σεπτέμβρη για να λυθούν αρκετά από τα προβλήματα που αφορούν τα παιδιά με ειδικές ανάγκες και τους σχολικούς συνοδούς».

«Καλούμε τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, τον Υπουργό Παιδείας και τον Υπουργό Οικονομικών να ενσκήψουν με σοβαρότητα στο θέμα για να λυθούν όλα αυτά τα προβλήματα μέχρι το Σεπτέμβριο που αρχίζει η σχολική χρονιά», κατέληξε.

Πηγή: ΚΥΠΕ

Home