Εφηβεία, ερωτική απογοήτευση & κατάθλιψη - Συμβουλές από Ψυχολόγο

Εφηβεία, ερωτική απογοήτευση & κατάθλιψη - Συμβουλές από Ψυχολόγο

Πότε είναι καλό ο έφηβος να πάρει βοήθεια από ειδικό - Σημαντικές συμβουλές για γονείς και εφήβους

Της Μικαέλλας Μέσσιου

Όλοι έχουμε βιώσει έναν εφηβικό έρωτα που είτε κρατά μέχρι σήμερα και μας συντροφεύει στη ζωή μας, είτε για διάφορους λόγους διακόπηκε στην πορεία. Ομολογουμένως ένας χωρισμός στην εφηβική ηλικία είναι αρκετά δύσκολη υπόθεση λόγω και της ηλικίας αλλά και άλλων ιδιαιτεροτήτων. Δυστυχώς είναι αρκετά συχνό φαινόμενο όπως θα δούμε και πιο κάτω, ένας χωρισμός, μια ερωτική απογοήτευση, να οδηγεί τους έφηβους ακόμα και σε κατάθλιψη. 

Η Offsite, προκειμένου να δώσει μερικές συμβουλές σε γονείς και έφηβους όσον αφορά τις σχέσεις στην εφηβεία, την ερωτική απογοήτευση αλλά και την κατάθλιψη, επικοινώνησε με την ψυχολόγο Δρ Αριστονίκη Θεοδοσίου-Τρυφωνίδου.

Αρχικά, η Δρ Αριστονίκη μας ανέφερε πως η εκδήλωση κατάθλιψης κατά την εφηβεία αποτελεί ένα συχνό φαινόμενο, παγκοσμίως, αλλά συχνά παραμένει μη αναγνωρίσιμο καθώς, πολλές φορές, τα συμπτώματα της κατάθλιψης συγχέονται με ορισμένα χαρακτηριστικά εξελικτικά γνωρίσματα της εφηβείας, όπως είναι, για παράδειγμα, η ευερεθιστότητα, η τάση απομόνωσης, οι εκρήξεις θυμού κ.α. 

Πως εντοπίζεται η κατάθλιψη στην εφηβεία; 

Η διάκριση της κλινικής κατάθλιψης από την κρίση της εφηβείας εντοπίζεται στον βαθμό δυσλειτουργίας του έφηβου, στην ένταση των καταθλιπτικών αντιδράσεων, στη συχνότητα, στη διάρκεια και στην επαναληπτικότητά τους, όπως είπε η Δρ Αριστονίκη. 

Ποια η διαφορά με τους ενήλικες

«Κυρίαρχη διαφορά με τον ενήλικο πληθυσμό, σύμφωνα με το διαγνωστικό και στατιστικό εγχειρίδιο ψυχικών διαταραχών της Αμερικανικής Ψυχιατρικής Εταιρίας (DSM IV), αποτελεί η μόνιμη ευερεθιστότητα του έφηβου αντί του καταθλιπτικού συναισθήματος που συναντάται συνήθως στους ενήλικες».

Οι έρευνες δείχνουν ότι ένα στα τρία κορίτσια, μέχρι τα δεκαοκτώ χρόνια, θα έχει τουλάχιστον μια εμπειρία βίαιης συμπεριφοράς σε μια ερωτική σχέση όπως είπε η Δρ Αριστονίκη. 

Πότε είναι καλό να πάρει βοήθεια από ειδικό:

Η Δρα Αριστονίκη, μας έδωσε μια λίστα με χαρακτηριστικά που αν τα παρατηρήσει κανείς στη σχέση της/του έφηβης/ου είναι καλό να αναζητήσει επαγγελματική συμβουλή:

  1. Ο/η έφηβος/η πριν γνωρίσει την φίλη/φίλο του/της είχε περισσότερους φίλους και φίλες απ’ ότι έχει τώρα
  2. Το τελευταίο διάστημα οι βαθμοί του/της έχουν πέσει
  3. Πριν αρχίσει να βγαίνει μαζί του/της, ήταν πιο ανοικτός/η ασχολιόταν με την οικογένεια, τις δραστηριότητες του σχολείου και τις παρέες της/του
  4. Κλαίει πολύ συχνά ή είναι μελαγχολικός/η
  5. Όταν του/της στέλνει μήνυμα, αυτή/ος πρέπει να τον/την πάρει αμέσως τηλέφωνο
  6. Της/του είπε από την πρώτη μέρα της σχέσης του/της ότι την/τον αγαπάει
  7. Την/τον ζηλεύει όταν κοιτάξει τυχαία ένα αγόρι/ένα κορίτσι
  8. Την/τον κατηγορεί για συμπεριφορές που στην πραγματικότητα δεν έχει
  9. Συχνά γίνεται επιθετικός/η
  10. Πάντα βρίσκει δικαιολογίες για την κακή του/της συμπεριφορά
  11. Μιλάνε συνέχεια στο τηλέφωνο
  12. Συχνά επιβάλλει τα θέλω του/της
  13. Πολλές φορές τον/την εξευτελίζει
  14. Από τότε που έχει σχέση έχει γίνει μυστικοπαθής και κρυψίνους
  15. Υποτιμά τα ταλέντα και τις ικανότητες του/της
  16. Δίνει συνεχώς εξηγήσεις  στη σχέση της/του και ζητά συγγνώμη συνέχεια
  17. Έχει μώλωπες και δείχνει ταραγμένος/η πολύ συχνά

Οι έφηβοι, τις πλείστες φορές σύμφωνα με την Δρ Αριστονίκη, δίνουν ιδιαίτερο βάρος σε αυτά που εγκρίνουν ή αποδοκιμάζουν οι παρέες τους. Έχουν, δηλαδή λιγότερη εμπειρία στις σχέσεις απ’ ότι οι ενήλικες και πολλές φορές δεν καταλαβαίνουν τι είναι σωστό και τι δεν είναι. 

Επίσης, η Δρ Αριστονίκη μας ανέφερε πως οιι έφηβοι συχνά νιώθουν ότι οι ενήλικες δεν τους παίρνουν στα σοβαρά και φοβούνται ότι η παρέμβαση των ενηλίκων θα σημάνει την απώλεια της εμπιστοσύνης προς το άτομο τους ή την απώλεια της ανεξαρτησίας τους. 

Η σχέση με τους γονείς

Η Δρ Αριστονίκη συμβουλεύει τον γονιό να ανοίγει διάλογο με τον έφηβο/ η γιο ή κόρη και καλό θα είναι να ακούει ενεργητικά και να μιλάνε με προθυμία και ενσυναίσθηση.

 «Στην πορεία της συζήτησης, προκειμένου να προσεταιριστείτε την συμπάθεια της για την δική σας γνώμη χρησιμοποιώντας προτάσεις του Εγώ». 

Πως γίνεται αυτό

Αυτό γίνεται ως εξής: Εγώ νιώθω…..όταν εσύ…….επειδή…… Να χρησιμοποιείτε το εγώ καθότι προτάσεις που ξεκινούν με το εσύ, δεν βοηθούν τον/την έφηβο/η σας να σας παρακολουθήσει την συζήτηση καθότι αναγκάζετε να πάρει αμυντική στάση, ανέφερε η Δρ Αριστονίκη. 

«Οι έφηβοι ελέγχουν συνεχώς τη συνέπεια μεταξύ λόγων και έργων των γονιών τους».

 

Home