Χάπια αδυνατίσματος: Μπορούμε τελικά να τα εμπιστευτούμε ή όχι;

Η Offsite μίλησε με την Κλινική Διαιτολόγο, Τζουλιάνα Μάρκου και μας εξήγησε τι συμβαίνει τελικά και τι να προσέξουμε

Βοηθήματα αδυνατίσματος, χάπια, λιποδιαλύτες, καφέδες, τσάγια, ροφήματα και ένα σωρό υποκατάστατα γευμάτων έκαναν την εμφάνιση τους τα τελευταία χρόνια στην αγορά με σκοπό να μας “τάξουν” εύκολη και γρήγορη απώλεια βάρους. Τα πολλά υποσχόμενα αυτά σκευάσματα βλέπουμε ότι πλέον καταναλώνονται από μια μεγάλη μερίδα ανυποψίαστου κοινού, το οποίο “εξαπατάται” εύκολα από τις υποσχέσεις των προϊόντων αυτών. 

Το καλοκαίρι είναι προ των πυλών και πολλοί είναι αυτοί που θα αφυπνιστούν και θα ταρακουνηθούν ενόψει των καλοκαιρινών διακοπών για να  “κάνουν” το σώμα της παραλίας. Κάπως έτσι κάνουν την εμφάνιση τους και τα χάπια αδυνατίσματος που υπόσχονται εύκολη και κυρίως γρήγορη απώλεια βάρους. Τα αποτελέσματα; Γρήγορη απώλεια βάρους και ενθουσιασμός που όμως καταλήγει στη δημιουργία προβλημάτων υγείας που ίσως δεν υπολόγισε κανείς. 

Η Offsite θέλοντας να ρίξει φως στο κεφάλαιο “χάπια αδυνατίσματος” μίλησε με την Τζουλιάνα Μάρκου, Κλινική Διαιτολόγο - Διατροφολόγο, η οποία μας εξήγησε τους κινδύνους των σκευασμάτων αδυνατίσματος, των χημικών διαιτών και μας έδωσε συμβουλές για σωστή διατροφή και απώλεια βάρους. 

-Στην αγορά υπάρχουν και προωθούνται χάπια ή βοηθήματα αδυνατίσματος (όπως λιποδιαλυτές, χάπια από ανανά, γκρέιπφρουτ, μηλόξυδο, τσάγια και σκόνη σαν υποκατάστατα γευμάτων, καφές ή σοκολάτα που συστήνεται για αδυνάτισμα, ροφήματα για αντικατάσταση γεύματος) ποια από αυτά είναι επικίνδυνα για την υγεία μας; 

Δεν υπάρχουν μελέτες που να αποδεικνύουν ότι οι λιποδιαλυτές, τα τσάγια και καφέδες αδυνατίσματος μπορούν να βοηθήσουν στο αδυνάτισμα και τα συγκεκριμένα είδη πωλούνται χωρίς συνταγή γιατρού. Σχετικά με τα υποκατάστατα γευμάτων μπορούν να μειώσουν το βάρος αρκετά λόγω μειωμένης πρόσληψης θερμίδων, αλλά αυτή η απώλεια θα είναι από υγρά που έχουμε στον οργανισμό μας. Με αυτό τον τρόπο θα μειωθεί πολύ ο μεταβολισμός και μπορεί να προκαλέσει και διάφορα γαστρεντερικά προβλήματα. 

Όπως ανέφερε και η πρόεδρος του Συνδέσμου Διαιτολόγων και Διατροφολόγων Κύπρου, κα Ελένη Ανδρέου, το κοινό πρέπει να είναι πολύ προσεκτικό γιατί  γίνεται παραπλάνηση και παραπληροφόρηση σε θέματα απώλειας βάρους και ο στόχος είναι μόνο το οικονομικό όφελος.

-Υπάρχει κάποιο είδος βοηθήματος που βοηθάει στην απώλεια βάρους χωρίς να βλάπτει την υγεία; Τι επιτρέπεται και τι όχι; 

Σε γενικές γραμμές, τα πλέον ασφαλή λιποδιαλυτικά συμπληρώματα θεωρούνται αυτά που βασίζονται σε λιποτρόπες βιταμίνες της ομάδος Β και σε αμινοξέα όπως η L – καρνιτίνη, όπου μπορούμε να τα βρούμε σχεδόν σε όλα τα φαρμακεία. Αντίθετα επικίνδυνα θεωρούνται όσα περιέχουν μα – χουάνγκ, εφεδρίνη και διουρητικά βότανα.

-Τι μπορεί να προκαλέσουν τα «επικίνδυνα» χάπια; 

Η χρήση τους μπορεί να προκαλέσει ταχυκαρδίες, κρίσεις υπέρτασης, πόνους στο στήθος, υπερθερμίες, έντονες εφιδρώσεις, ρίγη, ναυτία, εμετούς, ψευδαισθήσεις, πανικό, παραλήρημα, επιθετικότητα, μυϊκή αδυναμία, τρέμουλο, πονοκεφάλους, καρδιακές αρρυθμίες, έμφραγμα μυοκαρδίου, εγκεφαλική αιμορραγία, κυκλοφορική καταπληξία (σοκ), ακόμα και θάνατο.

-Τι πρέπει να προσέξει ο καταναλωτής για να καταλάβει ότι το προϊόν είναι ακίνδυνο; 

Όπως είπα και πριν, οποιοδήποτε συμπλήρωμα χρειαζόμαστε θα πρέπει να το πάρουμε μετά από συμβουλή του γιατρού μας ή του διαιτολόγου μας και τότε μπορούμε να το αγοράζουμε από κάποιο φαρμακείο όπου όλα είναι ελεγμένα.

1

-Κεφάλαιο χημικές δίαιτες: Ποιους κινδύνους έχουν οι χημικές δίαιτες; Ένα άτομο μπορεί να χάσει σε σύντομο διάστημα αρκετά κιλά αλλά μετά να επανέλθει στην αρχική του κατάσταση ή μπορεί να διατηρηθεί;

Προσωπικά, τις χημικές δίαιτες τις ονομάζω εξαντλητικές δίαιτες γιατί έχουν την τάση να υπόσχονται εντυπωσιακή απώλεια κιλών και ακόμη απίστευτη απώλεια πόντων σε μικρό χρονικό διάστημα. Παρόλα αυτά οι δίαιτες αυτές μπορεί να δημιουργήσουν προβλήματα στον ανθρώπινο οργανισμό. Κατά κύριο λόγο οι δίαιτες αυτές δρουν είτε μέσω του αυστηρού περιορισμού της προσλαμβανόμενης ενέργειας (θερμίδες) είτε μέσω της απαγόρευσης ολόκληρων ομάδων τροφίμων π.χ. δημητριακών (υδατανθράκων ή φρούτων). 

Συγκεκριμένα, η απότομη μείωση των θερμίδων έχει ως αποτέλεσμα τη γρήγορη μείωση του βάρους και την απώλεια κυρίως υγρών και μυϊκής μάζας όπως και μικρής ποσότητας λιπώδους ιστού αλλά και τη μείωση του μεταβολισμού

Αυτό που γίνεται στη συνέχεια είναι το ότι με το που αρχίζουμε να αυξάνουμε τις θερμίδες μας, ανακτούμε το χαμένο βάρος αλλά αυτή τη φορά έχουμε μικρότερο ποσοστό μυϊκής μάζας και μεγαλύτερο ποσοστό σωματικού λίπους. Άρα ένα άτομο μπορεί να χάσει σε σύντομο χρονικό διάστημα αρκετά κιλά αλλά μετά να επανέλθει στην αρχική του κατάσταση.

Η δεύτερη περίπτωση διαιτών που απαγορεύουν κάποιες ομάδες τροφών όπως οι υδατάνθρακες, ανήκουν κυρίως οι πρωτεϊνικές δίαιτες στις οποίες αποκλείονται συγκεκριμένα τρόφιμα και συνήθως ότι έχει να κάνει με υδατάνθρακες. Οι πρωτεϊνικές δίαιτες εξαναγκάζουν τον εγκέφαλο να χρησιμοποιήσει λίπος ως καύσιμη ύλη με αποτέλεσμα την πρόκληση του φαινομένου της κέτωσης, το οποίο συνδέεται με διάφορα προβλήματα υγείας όπως δημιουργία προβλήματος στα νεφρά και αυξημένου ουρικού οξέος στο αίμα.

-Τι συστήνετε να κάνει κάποιος που θέλει να χάσει κιλά; Ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος αδυνατίσματος;

Ο καλύτερο τρόπος για να χάσουμε βάρος είναι να ακολουθούμε ένα σωστό και υγιεινό πλάνο διατροφής που να περιλαμβάνει όλες τις ομάδες τροφών με την βοήθεια του διαιτολόγου μας.

Αυτό που συστήνουμε οι διαιτολόγοι είναι να καταναλώνετε τουλάχιστον 5 μερίδες φρούτων και λαχανικών την ημέρα. Τα φρούτα και τα λαχανικά είναι σχετικά χαμηλά σε θερμίδες σε σύγκριση με άλλα τρόφιμα που τρώμε και επιπλέον σας χορταίνουν, σε περίπτωση που αισθάνεστε πείνα ανάμεσα στα γεύματα. 

2

Ποτέ δεν πρέπει να παραλείπετε γεύματα όπως το πρόγευμα – έρευνες έδειξαν ότι οι άνθρωποι που έχουν τακτικά και συχνά γεύματα είναι σε θέση να ελέγξουν την όρεξη τους καλύτερα και να διαχειριστούν το βάρος τους σε μακροπρόθεσμη βάση. 

Πολύ σημαντικό είναι και τα υγιεινά σνακ που πρέπει να καταναλώνουμε κάθε 2-3 ώρες. Μεταξύ των γευμάτων πρέπει να τρώμε κάτι μικρό έτσι ώστε να λειτουργεί ο μεταβολισμός μας. Κάποιες επιλογές από αυτά τα υγιεινά σνακ είναι: φρέσκα και αποξηραμένα φρούτα, ρυζογκοφρέτες, γιαούρτια με χαμηλά λιπαρά, αμύγδαλα και μπάρες δημητριακών.  

Να κρατάμε τις μερίδες μας υπό έλεγχο – πρέπει να ελέγχουμε το μέγεθος των μερίδων μας και να μην είναι πολύ μεγάλες. Το καλύτερο είναι να σταματάμε μόλις αρχίσουμε και αισθανόμαστε χορτάτοι και να υπενθυμίζουμε στον εαυτό μας ότι δεν είναι ανάγκη να τελειώσουμε όλο το φαγητό που υπάρχει στο πιάτο μας.

Μειώστε τις "υγρές θερμίδες" - Το αλκοόλ, η προσθήκη ζάχαρης στα ποτά, τα αναψυκτικά  και τα ζαχαρούχα ποτά μπορεί να προσθέσουν κιλά μέχρι και να καταστρέψουν όλη την απώλεια βάρους σας μέχρι τότε. 

Κάτι που είναι πολύ σημαντικό είναι να ξέρετε τα γεύματα σας για όλη την εβδομάδα. Καλό θα ήταν να γράψετε μια λίστα με ψώνια, να έχετε ένα σχέδιο για το γεύμα και ένα ημερολόγιο τροφίμων. Αυτό έχει αποδειχθεί ότι βοηθάει τους ανθρώπους να κρατήσουν κίνητρα και να κάνουν κάτι καλύτερο σε μακροπρόθεσμη βάση.

Επίσης μην ξεχνάτε ότι αν βάλουμε στην ζωή μας την άσκηση (20 λεπτά ημερησίως) τότε η απώλεια βάρους θα είναι ακόμα πιο αποτελεσματική. 

-Ποια είναι τα συχνότερα λάθη που κάνουμε στη διατροφή μας; 

Τα συχνότερα λάθη που κάνουμε στη διατροφή μας είναι: 

  • Δεν ελέγχουμε την ποσότητα που τρώμε 
  • Κάνουμε υψηλή κατανάλωση σε κόκκινο κρέας
  • Καταναλώνουμε συχνά επεξεργασμένα τρόφιμα

-Δώστε μας τρεις συμβουλές που πρέπει να υιοθετήσουμε στην καθημερινή μας διατροφή. 

  • Μην ξεχνάτε ποτέ το πρόγευμα σας 
  • Κάντε μικρά και συχνά γεύματα (5 – 6) φροντίζοντας να παίρνετε το βραδινό σας γεύμα σχετικά νωρίς.
  • Διατηρήστε υψηλή την πρόσληψη φυτικών ινών.
15