Κατεβάστε τώρα το application της Offsitenews για Android & για iOS
Group google play
Group app store
mobile app

Καυτερά φαγητά: Πώς να αντιμετωπίσετε το κάψιμο

Offsite Team -
07.11.2021 - 07:39

Καυτερά φαγητά: Πώς να αντιμετωπίσετε το κάψιμο

Γιατί δεν αποδίδει το νερό και τι μπορείτε να χρησιμοποιήσετε στη θέση του

Όποιος δεν έχει συνηθίσει να τρώει καυτερά φαγητά, ξέρει καλά πόσο δυσάρεστη και επώδυνη μπορεί να είναι η αίσθηση αν κατά λάθος φάει κάτι με τσίλι, ταμπάσκο ή οποιοδήποτε καυτερό συστατικό. Πώς μπορεί να βοηθήσει τον εαυτό του; Και τι πρέπει να κάνει αν εκθέσει το δέρμα του σε κάποιο καυτερό συστατικό;

Όπως εξηγεί ο οικογενειακός ιατρός Dr. Mark Rood, από την Cleveland Clinic στο Οχάιο, είτε αισθάνεστε κάψιμο στο δέρμα, στα μάτια ή στο στομάχι σας από την έκθεση στο φαγητό, η αιτία είναι η ίδια. Πρόκειται για την καψαϊκίνη, μία χημική ερεθιστική ουσία που υπάρχει σε όλες τις ποικιλίες της καυτερής πιπεριάς.

>>> Κατεβάστε τώρα το application της offsite - ΕΔΩ για Android & ΕΔΩ για iOS

Το αίσθημα καύσου που προκαλούν τα φαγητά που την περιέχουν μπορεί να είναι ακραίο. Όποιος προσπάθησε να το καταπολεμήσει με νερό, γνωρίζει ότι ματαιοπονεί. Ο Dr. Rood εξηγεί γιατί συμβαίνει αυτό και τι μπορεί πραγματικά να σας βοηθήσει.

Τι έχουν δείξει οι μελέτες

Κατ’ αρχάς, ο βαθμός καυστικότητας της καυτερής πιπεριάς μετριέται με την επονομαζόμενη κλίμακα Σκόβιλ. Κάθε πιπεριά βαθμολογείται με τις Μονάδες Θερμότητας Σκόβιλ (ή SHUs). Όσο περισσότερες SHUs διαθέτει μία πιπεριά:

  • Τόσο μεγαλύτερη περιεκτικότητα σε καψαϊκίνη έχει
  • Τόσο πιο πικάντικη είναι η γεύση της
  • Τόσο εντονότερο είναι το κάψιμο που προκαλείται κατά την επαφή μας με αυτήν

Πώς μπορεί να καταπραϋνθεί το αίσθημα καύσου; Μελέτη που δημοσιεύθηκε το 2019 εξέτασε επτά ροφήματα ως αντίδοτο για τα καυτερά φαγητά. Αυτά ήταν: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31121171/

  • Το άπαχο γάλα
  • Το πλήρες γάλα
  • Το ανθρακούχο νερό
  • Μπύρα χωρίς αλκοόλ
  • Αναψυκτικά με ανθρακικό
  • Νερό

Το έβδομο ήταν ένα ρόφημα που διατίθεται στις ΗΠΑ σε μορφή σκόνης, η οποία αραιώνεται με νερό (λέγεται cherry Kool-Aid).

Στο πλαίσιο της μελέτης, 72 εθελοντές (οι 42 ήταν γυναίκες) έπιναν καυτερό τοματοχυμό και ύστερα ένα από τα ροφήματα. Όλα τα ροφήματα βοηθούσαν αμέσως μετά την κατανάλωσή τους. Ωστόσο καθώς περνούσαν τα λεπτά, τα περισσότερα έχαναν την καταπραϋντική δράση τους. Διάρκεια είχαν το άπαχο γάλα, το πλήρες γάλα και το cherry Kool-Aid.

«Το να ξεπλένει κάποιος το στόμα του με κάτι είναι καλύτερο από το να μην κάνει τίποτα», διευκρινίζει ο Dr. Rood. «Μερικά ροφήματα όμως αποδίδουν πολύ καλύτερα».

Γιατί βοηθάει το γάλα

Το γάλα περιέχει μία πρωτεΐνη που λέγεται καζεΐνη. Αυτή διασπά την καψϊκίνη, με παρόμοιο τρόπο με τον οποίο το σαπούνι διασπά το λίπος σε ένα πιάτο.

Οι γιατροί υπέθεταν έως πρότινος ότι το πλήρες γάλα θα είναι πιο αποτελεσματικό όταν τρώμε καυτερά φαγητά, επειδή περιέχει λιπαρά. Ωστόσο η μελέτη έδειξε πως κάθε είδος γάλακτος είναι εξίσου αποτελεσματικό. Αυτό υποδηλώνει ότι «τα λιπαρά δεν συνιστούν παράγοντα στην μάχη εναντίον του καύσου», εξηγεί ο Dr. Rood.

Επομένως, αν φάτε καυτερά φαγητά ή και σκέτη καυτερή πιπεριά, πιείτε γάλα. Αρκεί να είναι ζωικής προελεύσεως γάλα και όχι υποκατάστατο γάλακτος, τονίζει ο ειδικός. Το γάλα αμυγδάλου, βρώμης, καρύδας, σόγιας κ.λπ. δεν περιέχει καζεΐνη, επομένως δεν θα σας βοηθήσει, εξηγεί.

Ούτε το σκέτο νερό βοηθάει πολύ, διότι η καψαϊκίνη δεν διαλύεται σε αυτό. Επομένως, μπορεί παροδικά να δροσιστεί το στόμα, το δέρμα ή τα μάτια σας, αν έρθουν σε επαφή με χυμό από καυτερή πιπεριά, αλλά δεν θα διαρκέσει πολύ.

Ζάχαρη και αλκοόλ

Τα ροφήματα με γεύσεις και ζάχαρη επίσης μπορεί να βοηθήσουν, όπως δείχνει το παράδειγμα του cherry Kool-Aid. «Τα στοιχεία γι’ αυτά δεν είναι τόσο ισχυρά όσο για τα γάλα, αλλά πιθανώς η σουκρόζη μειώνει το κάψιμο από τα καυτερά φαγητά», λέει ο Dr. Rood.

Αν δεν έχετε γάλα ή κάποιο ρόφημα φρούτων με ζάχαρη και έχετε φάει κάτι καυτερό, βάλτε στο στόμα σας λίγη ζάχαρη και αφήστε την να λιώσει, συνιστά. Ενδέχεται να μειώσει το κάψιμο.

Όσον αφορά το αλκοόλ, και αυτό μπορεί να διασπάσει την καψαϊκίνη. Επειδή όμως θα χρειαστούν μεγάλες ποσότητες από δυνατά ποτέ για να καταστείλουν το αίσθημα καύσου, ίσως δεν είναι κατάλληλη επιλογή.

Η μπύρα έχει χαμηλή περιεκτικότητα σε αλκοόλ (συνήθως γύρω στο 5%), οπότε είναι απίθανο να βοηθήσει ουσιαστικά, εκτιμά ο Dr. Rood.

>>> H offsite τώρα και στο Google News - Ακολουθείστε μας

Γάλα στα μάτια και για το στομάχι

Ειδικά για τα μάτια σας, αν τυχόν εκτεθούν με έμμεσο ή άμεσο τρόπο σε καυτερή πιπεριά, να τα ξεπλύνετε με γάλα, συνιστά. Όπως καταπραΰνει το κάψιμο στο στόμα, έτσι θα καταπραΰνει και τον πόνο στα μάτια σας. Αυτός είναι ο λόγος που οι γιατροί ρίχνουν γάλα στους διαδηλωτές που εκτίθενται σε δακρυγόνα ή σπρέι πιπεριού (το σπρέι περιέχει καψαΐκίνη). Έχει αποδειχτεί ότι το γάλα είναι ασφαλές για τα μάτια, εξηγεί ο Dr. Rood.

Αντιθέτως, αν νιώθετε στομαχικά ενοχλήματα από τα καυτερά φαγητά, μην πιείτε γάλα, προειδοποιεί. Μπορεί να επιδεινώσει τα συμπτώματά σας, διότι για να το διασπάσει το στομάχι εκκρίνει γαστρικά οξέα. Προτιμότερο είναι να πάρετε ένα αντιόξινο φάρμακο με ανθρακικό ασβέστιο. Είναι δισκία, ταμπλέτες ή σκευάσματα σε υγρή μορφή για τις καούρες, που διατίθενται χωρίς ιατρική συνταγή.

Πηγή: iatropedia.gr

Τρώτε στο… «πόδι»; Πώς επηρεάζει την υγεία σας

Offsite Team -
27.06.2022 - 13:05

Τρώτε στο… «πόδι»; Πώς επηρεάζει την υγεία σας

Πόσο συχνά τρώτε ένα γρήγορο σνακ ή και ολόκληρο το γεύμα σας ενώ στέκεστε όρθιοι;

Με τις υποχρεώσεις της καθημερινότητας να παραμένουν αυξημένες παρά την προσπάθειά σας να την μειώσετε, πολλοί είναι εκείνοι που επιλέγουν να τρώνε πράγματι στο «πόδι», καθώς στέκονται πάνω από το γραφείο ή καθώς πηγαίνουν από την μία δουλειά στην άλλη. Κι ενώ μπορεί να φαίνεται ως μια άκακη συνήθεια, αφού έτσι μειώνετε και τις ώρες που περνάτε καθισμένοι, οι ειδικοί μας εξηγούν ότι δεν πρόκειται για την καλύτερη πρακτική.

Διαβάστε επίσης: Πώς να αφαιρέσεις τους λεκέδες με αντηλιακό από μαγιό & πετσέτες

Αέρα και φούσκωμα

Αρχικά όταν τρώτε ενώ στέκεστε μπορεί να παρατηρήσετε ότι έχετε αέρια και φούσκωμα. «Φυσιολογικά μιλώντας, αν κάποιος στέκεται ενώ τρώει, το αίμα πηγαίνει προς τα πόδια του, δεδομένης της βαρύτητας και αυτό μειώνει την επαρκή ροή αίματος στο έντερο όπου χρειάζεται για την πέψη», μας εξηγούν οι ειδικοί. «Αυτό θα προκαλέσει κακή πέψη των υδατανθράκων, που μπορεί να οδηγήσει σε αέρια και φούσκωμα», συμπληρώνουν.

Ταυτόχρονα, οι ειδικοί έχουν παρατηρήσει ότι όταν τρώμε όρθιοι συνήθως επιλέγουμε και «γρήγορα» φαγητά, που είναι γνωστό ότι εκτός από πρόχειρα έχουν και χαμηλή περιεκτικότητα σε πολύτιμα θρεπτικά συστατικά. Επιπλέον εάν τρώτε με ταχύτητα, είναι επίσης πολύ πιθανό να καταπιείτε περισσότερο αέρα, κάτι που μπορεί να συμβάλλει σε επιπλέον αέρια και αίσθημα δυσφορίας.

Τρώτε περισσότερο από όσο χρειάζεστε

Όπως γνωρίζουμε, οι άνθρωποι που τρώνε ενώ στέκονται συνήθως τείνουν να τρώνε γρηγορότερα και αυτός ο ταχύτερος ρυθμός έχει ως αποτέλεσμα μικρότερους συνολικούς χρόνους γευμάτων, μας λένε οι ειδικοί. Το πρόβλημα είναι ότι αυτό μπορεί να ενθαρρύνει την υπερκατανάλωση τροφής για διάφορους λόγους.

Διαβάστε επίσης: ​​​​​​​Μην αποθηκεύετε ποτέ τις πατάτες κοντά σε αυτό-Δείτε τι συμβαίνει

Πρώτον η κατανάλωση τροφών καθώς στέκεστε, συνήθως συνοδεύεται από κίνηση, καθώς το άτομο πιθανότατα να είναι εν κινήσει, η οποία προάγει την ταχύτερη πέψη και μπορεί να αφήσει κάποιον να αισθάνεται πεινασμένος νωρίτερα. Δεύτερον, όταν τρώτε γρήγορα και όρθιοι, η προσοχή σας είναι πολύ πιθανό να αποσπαστεί από το γεύμα σας.

Και όταν δεν εστιάζετε στο φαγητό σας ή δεν απολαμβάνετε κάθε μπουκιά, το πιθανότερο είναι ότι θα αισθάνεστε μικρότερο αίσθημα κορεσμού και πληρότητας. Από την άλλη πλευρά, «όσο περισσότερο χρόνο έχει κανείς για να μασήσει το φαγητό του, τόσο λιγότερες είναι οι πιθανότητες να φάει υπερβολικά», μας λένε οι ειδικοί.

in.gr

Home