Ο Πικάσσο «έρχεται» τον Ιούνιο στο Κυπριακό Μουσείο

Ποια είναι η σχέση του Πικάσσο με την κυπριακή αρχαιότητα και πως ξεκίνησε να ασχολείται με την κεραμική;

Πάμπλο Πικάσσο, ένα όνομα με τεράστια ιστορία και επιρροή στο χώρο της τέχνης και του πολιτισμού. Ο γνωστός ζωγράφος έρχεται νοητά στην Κύπρο με την έκθεση «Ο Πικάσσο στο Κυπριακό Μουσείο. Έργα σε Πηλό» από τις 12 Ιουνίου μέχρι τις 8 Σεπτεμβρίου 2019 και αυτή είναι μια έκθεση που σίγουρα δεν πρέπει να χάσετε! 

1

Η έκθεση «Ο Πικάσσο στο Κυπριακό Μουσείο. Έργα σε Πηλό» διοργανώνεται από το Τμήμα Αρχαιοτήτων, στο πλαίσιο του προγράμματος Picasso Mediterranée, που ηγείται το Εθνικό Μουσείο Πικάσσο στο Παρίσι. «Το έργο που παρουσιάζεται ένα μικρό μεν, αλλά απόλυτα αντιπροσωπευτικό μέρος της κεραμικής του δημιουργίας, με πρωτότυπα και μοναδικά έργα» αναφέρει το Τμήμα Αρχαιοτήτων. Παράλληλα η έκθεση θα περιλαμβάνει και κυπριακές αρχαιότητες, ομαδοποιημένες με τέτοιο τρόπο, ώστε να διακρίνονται συγκεκριμένες θεματικές, σχήματα και μοτίβα της αρχαιότητας, απόηχους των οποίων οι αρχαιολόγοι διακρίνουν σε έργα του Πικάσσο. Παρακολουθώντας την έκθεση ο επισκέπτης θα αναλογιστεί και θα αισθανθεί πιθανά σημεία συνάντησης και κοινά γνωρίσματα που ίσως και να εξελίχθηκαν τυχαία.

Πικάσσο και Κυπριακή αρχαιότητα

Είναι γνωστό ότι ο Πικάσσο δεν επισκέφτηκε ποτέ την Κύπρο, ως εκ τούτου τι μπορεί να γνώριζε για την κυπριακή αρχαιότητα; 

Όπως μας αναφέρει το Τμήμα Αρχαιοτήτων το οποίο οργανώνει την έκθεση «Το έργο του με τίτλο Πρόσωπα Γυναίκας, το οποίο αποτέλεσε και το έναυσμα της παρούσας έκθεσης, είναι εμπνευσμένο από ένα κυπριακό πήλινο σύνθετο αγγείο της Πρώιμης Εποχής του Χαλκού (περ. 2000 π.Χ.), το οποίο εκτίθεται στο Μουσείο του Λούβρου, ενώ παρόμοια υπάρχουν και στο Κυπριακό Μουσείο. Παρόλο που στα Πρόσωπα Γυναίκας ο παραλληλισμός με συγκεκριμένο αρχαίο έργο είναι ξεκάθαρος, για τα υπόλοιπα έργα του Πικάσσο η επιλογή κυπριακών αρχαιοτήτων έγινε με τέτοιο τρόπο ώστε να γίνουν πιο απτές οι κοινές θεματικές, τα παρόμοια μοτίβα, οι χρήσεις και οι αναλλοίωτες τεχνικές που μπορεί να διακρίνει κανείς στα επώνυμα έργα του 20ου αιώνα και στα έργα των ανώνυμων δημιουργών της αρχαιότητας». 

1

Ωστόσο, οι επιμελητές της έκθεσης εστιάστηκαν κυρίως σε θέματα όπως η μεταμφίεση και το παίξιμο με τη φιγούρα του ταύρου, ο ανθρωπομορφισμός και ο ζωομορφισμός των αγγείων, οι περίτεχνες και πολυδιάστατες λαβές, ο γραπτός διάκοσμος, η στάση κάλυψης του σώματος και οι εικονιστικές σκηνές αγγείων.

Πως ξεκίνησε η ενασχόληση του Πικάσσο με την κεραμική τέχνη

Ο Πάμπλο Πικάσσο πίστευε ότι η τέχνη των αρχαίων πολιτισμών δεν αποτελεί παρελθόν γι’ αυτό και στην ηλικία των εξήντα πέντε ετών ασχολήθηκε με πάθος με την κεραμική τέχνη, η οποία και έγινε μέχρι το τέλος της ζωής του ένα από τα κύρια μέσα έκφρασής του. Στα κεραμικά του έργα, εξάλλου, είναι εμφανής η θεματολογία της αρχαιότητας και της μυθολογίας όπως και η χρήση διάφορων σχημάτων, μοτίβων, υφών και θεματικών, χωρίς όμως να τα αντιγράφει, αλλά δημιουργώντας μια εντελώς νέα πραγματικότητα.

Αρχή στη συστηματική ενασχόληση του διάσημου καλλιτέχνη με την κεραμική έγινε κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού του το 1946 στο Vallauris, χωριό της Νότιας Γαλλίας.  Εκεί, ο Πικάσσο γνώρισε το ζεύγος Suzanne και Georges Ramié, ιδιοκτήτες του εργαστηρίου κεραμικής  «Madoura». Το ζεύγος τότε είχε επαναλειτουργήσει ένα παλιό εργαστήριο κεραμικής με παραδοσιακό καμίνι που λειτουργούσε με ξύλα, έτσι ο ενθουσιασμός του Πικάσο με τον τόπο αλλά και τις δυνατότητες του πηλού, τον οδήγησαν να εγκατασταθεί στο χωρίο ένα χρόνο αργότερα μαζί με τη νέα του σύντροφο Françoise Gilot. 

Το ζεύγος Ramié έθεσαν το εργαστήριο και τους τεχνίτες τους στη διάθεση του καλλιτέχνη και κάπως έτσι ξεκίνησε μια γόνιμη συνεργασία με τη διαμόρφωση ιδανικών συνθηκών για να ξεκινήσει ο Πικάσσο να πειραματίζεται πυρετωδώς με τις διάφορες τεχνικές του πηλού.

2

 

23