Κατεβάστε τώρα το application της Offsitenews για Android & για iOS
Group google play
Group app store
mobile app

Θέλουν διακαώς νέο οδόφραγμα κοντά στο αεροδρόμιο της Τύμπου οι Τ/κ

Σωτήρης Νικηφόρου
- 05.08.2023

Θέλουν διακαώς νέο οδόφραγμα κοντά στο αεροδρόμιο της Τύμπου οι Τ/κ

Η Ε/κ πλευρά βάζει όρο να ανοίξουν ταυτόχρονα τα σημεία διέλευσης σε Αθηένου & Κόκκινα-Βελτιωτικά έργα στον Άγιο Δομέτιο

Σε συζητήσεις για διάνοιξη και νέων οδοφραγμάτων/σημείων διέλευσης βρίσκεται η Δικοινοτική Επιτροπή για θέματα οδοφραγμάτων.

Το τελευταίο διάστημα, και πιο εκτενώς στην τελευταία συνεδρίαση της Επιτροπής τον περασμένο μήνα, συζητήθηκε το αίτημα που έθεσε η Τουρκοκυπριακή πλευρά για διάνοιξη νέου οδοφράγματος στη Μια Μηλιά - Καϊμακλί, σε σημείο κάπου κοντά στον κυκλικό κόμβο Μπάτα.

Τους τελευταίους μήνες οι Τ/κ ζητούν διακαώς τη διάνοιξη του συγκεκριμένου οδοφράγματος και κρατούν ζεστό το θέμα. Σχετική αναφορά για την προσπάθεια που γίνεται για το συγκεκριμένο οδόφραγμα, έκανε και πριν από λίγο καιρό και ο Τ/κ ηγέτης Ερσίν Τατάρ. Από την μια θα αποσυμφορηθεί το οδόφραγμα Αγίου Δομετίου και από την άλλη θα εξυπηρετηθούν και άλλα συμφέροντα των Τ/κ αφού  το συγκεκριμένο σημείο είναι λίγα λεπτά από το παράνομο Αεροδρόμιο Ercan στην Τύμπου. Ως γνωστό λειτούργησε τώρα νέο Αεροδρόμιο το οποίο εγκαινίασε στις 20 Ιουλίου ο Ερντογάν και προσβλέπουν σε αναβάθμιση του Αεροδρομίου και αύξηση της τουριστικής κίνησης. 

Μάλιστα, οι Τ/κ ζητούν όπως από το συγκεκριμένο σημείο, μπορούν να διέρχονται μόνο εμπορικά οχήματα όπως ταξί, λεωφορεία, φορτηγά κτλ. 

Όπως δηλώνει στην OffsiteNews, ο κ. Γιώργος Κασουλίδης, Συντονιστής της Ελληνοκυπριακής πλευράς για τα θέματα των οδοφραγμάτων στην Δικοινοτική Επιτροπή, η Ε/κ πλευρά δεν είναι αρνητική για τη διάνοιξη του συγκεκριμένου οδοφράγματος. Υπάρχει θετική προσέγγιση, αλλά στο τραπέζι τίθεται πλέον αυστηρά ως προϋποθεση και η διάνοιξη των περασμάτων στην Αθηένου/Πυρόι και στα Κόκκινα. Δύο αιτήματα πολλών χρόνων της Ελληνοκυπριακής πλευράς που δεν έγιναν ποτέ αποδεκτά από τις κατοχικές αρχές. 

Σημειώνεται ότι σε Αθηένου/Πυρόι και Κόκκινα δεν είναι οδοφράγματα για μετάβαση από και προς κατεχόμενα. Είναι ουσιαστικά δύο περάσματα. Στην Αθηένου το αίτημα είναι να ανοίξει πέρασμα για εύκολη και πολύ γρηγορότερη μετάβαση των κατοίκων της περιοχής στη Λευκωσία, ενώ στα Κόκκινα, πρόκειται για πέρασμα που θα διευκολύνει και θα κάνει πολύ γρηγορότερη την μετάβαση των κατοίκων του Πύργου Τυλληρίας προς Παχύαμμο. Για το πέρασμα από Αθηένου, είναι αρνητικοί γιατί ο δρόμος σε ένα σημείο περνά από στρατιωτική περιοχή, ενώ στα Κόκκινα ως γνωστό όλη η περιοχή είναι πλέον στρατιωτική. 

Μιλώντας στην OffsiteNews για το θέμα, ο κ. Κασουλίδης ανέφερε: «Κατ’ αρχάς να αναφέρουμε ότι μέλημα της Επιτροπής, πέραν από την λειτουργία των υφιστάμενων οδοφραγμάτων, είναι και η μελέτη για πιθανή διάνοιξη νέων οδοφραγμάτων.  Οπότε σε αυτό το πλαίσιο πριν από λίγο καιρό, επειδή στη Λευκωσία έχουμε μόνο ένα οδόφραγμα για οχήματα, αυτό του Αγίου Δομετίου και με την μεγάλη αύξηση των διελεύσεων δημιουργείται μια σχετική συμφόρηση, οι Τ/κ κατέθεσαν το αίτημα για διάνοιξη νέου οδοφράγματος στην περιοχή Μιας Μηλιάς/Καϊμακλίου. Η διάνοιξη του συγκεκριμένου οδοφράγματος είναι καθαρά αίτημα των Τ/κ. Πιο συγκεκριμένα, ζήτησαν όπως ανοίξει το οδόφραγμα μόνο για εμπορικά οχήματα όπως λεωφορεία, ταξί, φορτηγά κ.α. Εμείς έχουμε πει ότι σε περίπτωση που θα γίνει τετοια διευθέτηση, δεν βλεπουμε τον λόγο να μην είναι ανοιχτό για όλα τα οχήματα. Θα δημιουργείται συγχυση με τον περιορισμό μόνο για εμπορικά. Η συζήτηση συνεχίζεται και θα δούμε που θα καταλήξει. Αν παρθεί απόφαση θα δούμε και σε ποιο σημείο ακριβώς θα ανοίξει. Θα είναι κάπου κοντά στον κυκλικό κόμβο Μπάτα». 

Δεν είναι αρνητική η ε/κ πλευρά - Προϋπόθεση όμως η διάνοιξη των περασμάτων σε Αθηένου/Πυρόι και Κόκκινα

Ο κ. Κασουλίδης τόνισε ότι η Ε/κ πλευρά δεν είναι αρνητική για τη διάνοιξη του συγκεκριμένου οδοφράγματος. Θέτει όμως ως προϋπόθεση, όπως ανοίξουν ταυτόχρονα και τα δύο περάσματα σε Αθηένου/Πυρόι και Κόκκινα, που αποτελούν διαχρονικά αιτήματα της Ελληνοκυπριακής πλευράς. 

Πιο συγκεκριμένα ο κ. Κασουλίδης τόνισε: «Εμείς δεν είμαστε αρνητικοί στο να συζητήσουμε την διάνοιξη του οδοφράγματος στη Μια Μηλιά/Καϊμακλί. Τους αναφέραμε ότι συζητάμε το θέμα αφού όντως έχει δημιουργηθεί ανάγκη. Ταυτόχρονα όμως, όταν βλέπουμε αυτά τα θέματα, πρέπει να βλέπουμε τις ανάγκες και των δύο κοινοτήτων. Εδώ και χρόνια εμείς έχουμε εγείρει την ανάγκη να υπάρξει η δυνατότητα διέλευσης από δύο σημεία. Έχουμε μιλήσει για την Αθηένου/Πυρόι και την περιοχή των Κοκκίνων. Αυτά είναι πάγια αιτήματα μας. Τα έχουμε όμως επαναφέρει ξανά τώρα στο πλαίσιο της συζήτησης για την διάνοιξη του οδοφράγματος στη Μια Μηλιά/Καϊμακλί. Για διάφορους λόγους δεν υπήρχε θετικη ανταπόκριση. Αντίθετα, είναι πολύ αρνητικοί για τα δύο αυτά σημεία. Εμείς τώρα θα επιμείνουμε. Στην νέα συζήτηση που έγινε πρόσφατα για τα δύο αυτά σημεία ήταν και πάλι αρνητικοί. Για εμάς όμως είναι προϋπόθεση για να γίνει δεκτό το αίτημα για Μια Μηλιά. Τους αναφέραμε ότι θα επεξεργαστούμε και θα υποβάλουμε δύο νέες προτάσεις για την Αθηένου και τα Κόκκινα. Δηλαδή να γίνεται από διαφορετικά σημεία/δρόμους η διέλευση, σε μια προσπάθεια να γίνουν πιο διαλλακτικοί. Να μην περνά δηλαδή ο δρόμος από στρατιωτικές περιοχές, που είναι και ο λόγος που είναι αρνητικοί. Μας υποσχέθηκαν ότι θα εξετάσουν τις εναλλακτικές προτάσεις που θα καταθέσουμε. Ετοιμάζουμε τις προτάσεις και σύντομα θα τους τις παρουσιάσουμε. Η πλευρά μας ξεκάθαρα συνδέει την Μια Μηλιά με Αθηένου και Κόκκινα. Το θέτουμε σαν προϋπόθεση. Περιμένουμε θετική ανταπόκριση και από την Τ/κ πλευρά για να ικανοποιηθούν και τα δύο δικά μας αιτήματα. Θα δούμε το θέμα ξανά σε νέα συνάντηση της Επιτροπής που θα γίνει σύντομα».

Ο κ. Κασουλίδης σημείωσε ότι σημεία διέλευσης σε Αθηένου και Κόκκινα, τέθηκαν επί τάπητος και κατά τις συζητήσεις για τη διάνοιξη των οδοφραγμάτων Δερύνειας και Λεύκας. Τελικά όμως άνοιξαν μόνο αυτά τα δύο και λόγω της αρνητικής στάσης των Τ/κ, Αθηένου και Κόκκινα έμειναν ξανά εκτός. 

Στον πάγο συζητήσεις για οδοφράγματα σε άλλα σημεία

Ερωτήθεις ο κ. Κασουλίδης για διάνοιξη οδοφραγμάτων και σε άλλα σημεία, σημείωσε ότι γίνονται κατά καιρούς διάφορες συζητήσεις αλλά αυτή την στιγμή, προτεραιότητα δίνεται στα τρία σημεία που προαναφέραμε. Οι συζητήσεις για άλλα σημεία την δεδομένη στιγμή δεν προχωρούν. 

Για παράδειγμα υπήρχε ένα κοινό αίτημα από τον Δήμαρχο Λευκωσίας Κωνσταντίνο Γιωρκάτζη και τον Τ/κ λεγόμενο Δήμαρχο Λευκωσίας  για διάνοιξη οδοφράγματος για πεζούς στην Οδό Ληδίνης.  Θα είναι ένας δρόμος που θα ενώνει την περιοχή της αγοράς του παλιού δημαρχείου με το παντοπωλείο που βρίσκεται στα κατεχόμενα. Δεν είναι όμως τώρα στις προτεραιότητες. 

Έγινε συζήτηση επίσης για διάνοιξη οδοφράγματος στην Πύλη Πάφου πάλι για πεζούς, ούτε αυτό το αίτημα προχώρησε. 

Υπάρχει επίσης αίτημα για διάνοιξη περάσματος  στην οδό Αρχαίας Λήδρας στο Γέρι

Ο δρόμος, που βρίσκεται στην νεκρή ζώνη, οδηγεί από το Γέρι στον παλιό δρόμο Λευκωσίας - Λάρνακάς, πίσω από το Πανεπιστήμιο Κύπρου. Δεν προχωρά ούτε αυτό το αίτημα

Επιπλέον, οι Τ/κ πριν θέσουν το αίτημα για το οδόφραγμα στη Μια Μηλιά, είχαν κάνει μια παρόμοια εισήγηση για το Λήδρα Πάλλας. Θυμίζουμε ότι από το οδόφραγμα του Λήδρα Πάλλας σήμερα, διέρχονται μόνο διπλωματικά οχήματα και πεζοί.  Οι Τ/κ ζήτησαν να ανοίξει και για εμπορικά αυτοκίνητα για ορισμένες ώρες της ημέρας. Η Ε/κ πλευρά απέρριψε το συγκεκριμένο αίτημα αφού η συγκεκριμένη περιοχή είναι ιδιαίτερα ιδιόμορφη και ευαίσθητη. Επιπλέον στην περιοχή υπάρχει ήδη αυξημένη κίνηση οχημάτων και δεν μπορεί να επιβαρυνθεί ακόμα περισσότερο. 

Βελτιωτικά έργα και επέκταση στο οδόφραγμα Αγίου Δομετίου

Η αυξημένη κίνηση στο οδόφραγμα Αγίου Δομετίου και κάποια προβλήματα που εντοπίζονται, οδήγησε τις δύο πλευρές να συζητήσουν το θέμα βελτιώσεων και επέκτασης του οδοφράγματος. 

Έτσι όπως ανέφερε ο κ. Κασουλίδης, οι δύο πλευρές συζητούν και έχουν σχεδόν καταλήξει στην Επιτροπή, για διάφορες βελτιώσεις στο Οδόφραγμα Αγίου Δομετίου, που είναι ως γνωστό το μοναδικό για οχήματα στην Λευκωσία. 

Ουσιαστικά θα βελτιωθούν οι εγκαταστάσεις και τα σημεία ελέγχου στο οδόφραγμα ενώ θα ανοίξει ακόμα μία λωρίδα για μετάβαση από τις ελεύθερες περιοχές προς τα κατεχόμενα. Θα γίνουν δηλαδή τρεις οι λωρίδες, όσες είναι και κατά την μετάβαση από κατεχόμενα στις ελεύθερες περιοχές. Επίσης θα γίνει και πεζόδρομος/ποδηλατόδρομος για να χρησιμοποιείται για την καλύτερη ασφάλεια των πολιτών που τώρα περπατούν ουσιαστικά στη μέση του δρόμου. 

Θα κατασκευαστεί επίσης και χώρος στάθμευσης ούτως ώστε να μην σταματούν στη μέση του δρόμου και να μπλοκάρουν την κίνηση οδηγοι/ πολίτες που μεταβαίνουν για εκδοση/ανανεωση ασφάλειας κτλ. «Έχουμε σχεδόν καταλήξει και συμφωνήσει στην Επιτροπή στο τι θα κάνουμε. Σύντομα θα παρθούν οριστικές αποφάσεις για να προχωρήσουν τα έργα. Πολύ πιθανόν σύντομα να ξεκινήσουν», σημείωσε ο κ. Κασουλίδης.

Τα υφιστάμενα οδοφράγματα

Θυμίζουμε ότι από το 2003 μέχρι και σήμερα, άνοιξαν και λειτουργούν 9 σημεία διέλευσης με το πρώτο να είναι στο Λήδρα Πάλας μόνο για πεζούς και διπλωματικά οχήματα, ακολούθησε τον ίδιο χρόνο ο Αγιος Δομέτιος για οχήματα και πεζούς, ο Αστρομερίτης το 2005 μόνο για οχήματα, η Οδός Λήδρας το 2008 για πεζούς, ο Κάτω Πύργος το 2010 για οχήματα, η Δερύνεια το 2019 για οχήματα και πεζούς, το Απλίκι/Λεύκα το 2019 και το Πέργαμος και τα Στροβίλια εντός των Βρετανικών Βάσεων Δεκέλειας.

Σωτήρης Νικηφόρου

Home