Κατεβάστε τώρα το application της Offsitenews για Android & για iOS
Group google play
Group app store
mobile app

Εκπαίδευση/Αλλαγές στους διορισμούς: Μόνο 2 χρόνια και όχι 10 στους Πίνακες Διορισίμων

Σωτήρης Νικηφόρου
- 03.06.2023

Εκπαίδευση/Αλλαγές στους διορισμούς: Μόνο 2 χρόνια και όχι 10 στους Πίνακες Διορισίμων

Ξαφνική πρόταση ΥΠΑΝ-Τι αλλάζει & πότε-Ακυρώθηκε σύσκεψη μετά από αντίδραση εκπαιδευτικών οργανώσεων-Ζητούν διάλογο

Νέες σημαντικές αλλαγές στο σύστημα διορισμού στη δημόσια εκπαίδευση φαίνεται να προωθεί το Υπουργείο Παιδείας. Σύμφωνα με το τροποποιητικό νομοσχέδιο που στάλθηκε στις εκπαιδευτικές οργανώσεις την Τετάρτη 31 Μαΐου, οι αλλαγές που προωθούνται θα ισχύσουν ουσιαστικά από το 2031. Η ξαφνική πρόταση έφερε ήδη την αντίδραση των εκπαιδευιτκών οργανώσεων που ζητούν ολοκληρωμένο διάλογο και όχι αποσπασματικές και αιφνιδιαστικές προτάσεις. 

Η σημαντικότερη αλλαγή που περιλαμβάνεται στην πρόταση του ΥΠΑΝ, είναι ότι, οι Πίνακες Διορισίμων, από το 2031 θα ισχύουν μόνο για 2 χρόνια και όχι για 10 όπως ισχύει σήμερα. Κάθε δύο χρόνια θα ανανεώνονται. Δηλαδή ένας επιτυχών στις εξετάσεις διορισίμων, θα κρατά την θέση του στον πίνακα διορισίμων μόνο για 2 χρόνια. Εάν σε αυτά τα 2 χρόνια δεν διοριστεί μόνιμος, τότε θα χάνει ουσιαστικά την θέση του και θα πρέπει να την επαναδιεκδικήσει μέσω των εξετάσεων. 

Ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείο Παιδείας Νεόφυτος Παπαδόπουλος, κάλεσε σε σύσκεψη για συζήτηση του νομοσχεδίου τις εκπαιδευτικές οργανώσεις ΠΟΕΔ, ΟΕΛΜΕΚ και ΟΛΤΕΚ την ερχόμενη Τρίτη. Μετά από αντιδράσεις όμως των εκπαιδευτικών οργανώσεων και σε συνεννόηση με την Υπουργό Παιδείας, η συγκριμένη σύσκεψη ακυρώθηκε και εκπαιδευτικοί αναμένουν πλέον πρόσκληση για ολοκληρωμένο διάλογο επί του θέματος.

Οι σημαντικότερες αλλαγές του νομοσχεδίου

Κατ’ αρχάς να θυμίσουμε ότι, με την ισχύουσα νομοθεσία, το 2027 θα καταργηθεί ο κατάλογος Διοριστέων.

Σήμερα και μέχρι το 2027, οι διορισμοί γίνονται κατά 50% από τον Κατάλογο Διοριστέων και κατά 50% από τον Κατάλογο Διορισίμων. Ένας επιτυχών στις εξετάσεις Διορισίμων, κρατά την θέση του για 10 χρόνια. 

  • Σύμφωνα με τις αλλαγές που προωθούνται μέσω του τροποποιητικού νομοσχεδίου, ένας υποψήφιος, που θα συμμετάσχει σε γραπτή εξέταση από το 2031 και μετά, θα διατηρεί τη μοριοδότησή του στη γραπτή εξέταση μόνο για την περίοδο των δύο επόμενων σχολικών ετών, και όχι δέκα ετών όπως ισχύει σήμερα. 
  • Για όσους συμμετείχαν και πέτυχαν στις εξετάσεις διορισίμων το 2017, το 2019 και το 2021, θα ισχύει κανονικά η μοριοδότηση τους για 10 χρόνια από την χρονιά που πέτυχαν.
  • Για όσους παρακαθίσουν και πετύχουν στις εξετάσεις του 2023, 2025, 2027 και 2029, η μοριοδότησή τους θα ισχύει μέχρι την 31η Αυγούστου 2031.
  • Σημαντική επίσης είναι η παράμετρος ότι, ένας υποψήφιος που συμμετείχε σε γραπτή εξέταση από το 2017 μέχρι και το 2019 και πέτυχε στις εξετάσεις, για να παραμείνει στον πίνακα διορισίμων θα πρέπει να συμμετάσχει σε γραπτή εξέταση το αργότερο δύο έτη πριν από τη λήξη των δέκα ετών. Θα παραμείνει όμως στον κατάλογο διορισίμων μέχρι την 31η Αυγούστου 2031. Απ’ εκεί και πέρα θα πρέπει να παρακαθίσει εκ νέου σε εξετάσεις. 

Όπως προαναφέραμε, οι εκπαιδευτικές οργανώσεις εξέφρασαν ήδη την αντίθεση τους με τις αλλαγές και ζητούν διάλογο. 

Ο Πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ Κωνσταντίνος Κωνσταντινόπουλος, μιλώντας στην OffsiteNews, ανέφερε ότι «η πρόταση που ηρθε ξαφανικά, ουσιαστικά καταργεί και τους Πίνακες Διορισίμων αφού αντί για 10 χρόνια οι εκπαιδευτικοί θα κρατούν για 2 χρόνια την βαθμολογία τους. Τέτοιες προτάσεις που έρχονται ξαφνικά και ανατρέπουν ότι γνωρίζαμε μέχρι τώρα, δεν μας βρίσκουν σύμφωνους τόσο προς την ουσία των εισηγήσεων, όσο και για την διαδικασία. Δεν είναι σωστό να έρχονται ξαφνικά αποσπασματικές εισηγήσεις που να αναστατώνουν και τον εκπαιδευτικό κόσμο. Πρέπει να γίνει μια ολοκληρωμένη συζήτηση, ένας ολοκληρωμένος διάλογος για να δούμε όλες τις πτυχές του ζητήματος. Υπάρχουν ζητήματα και πρέπει να δούμε όλες τις πτυχές». 

Ο κ. Κωνσταντινόπουλος σημείωσε ότι την Παρασκεύη συναντήθηκαν στη Βουλή με την Υπουργό Παιδείας στα πλαίσια παρουσίασης των εξετάσεων τετραμήνων. Όπως δήλωσε ο Πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ, η κ. Μιχαηλίδου έδειξε διατεθειμένη για να γίνει αυτός ο ολοκληρωμένος διάλογος για το θέμα και η σύσκεψη της Τρίτης ακυρώθηκε. 

Βασικό πάγιο αίτημα της ΟΕΛΜΕΚ όπως τονίζει ο. Κωνσταντινόπουλος είναι η αύξηση των μόνιμων οργανικών θέσεων. «Με τα σημερινά δεδομένα, δημιουργούνται πάρα πολλοί εκπαιδευτικοί αορίστου χρόνου. Σε κάποια φάση σύντομα, μπορεί να έχουμε εξετάσεις αλλά δεν θα έχουμε θέσεις για διορισμό. Πρέπει να λυθεί το θέμα αυτό. Επιπλέον εκπαιδευτικοί συμβασιούχοι ή αορίστου, ανησυχούν τι θα γίνουν το 2027 με την κατάργηση των Πινάκων Διοριστέων. Πρέπει όλα αυτά να τα δούμε ολοκληρωμένα. Το τελευταίο χρονικό διάστημα επιδεικνύεται καλή διάθεση από το Υπουργείο. Μπορούν να βρεθούν λύσεις.  Αναμένουμε να μας καλέσει η Υπουργός Παιδείας να γινει ολοκληρωμένος διάλογος πριν να φτάσουμε στο 2027 που να μην έχουμε χρονικά περιθώρια. Θέλουμε κάτι πιο ολοκληρωμένο, θέλουμε να μην έρχονται αιφνιδιαστικές προτάσεις που πλήττουν τους νέους συναδέλφους και προκαλούν ανησυχία. Θέλουμε να βρεθούν λύσεις για να διασφαλιστούν τα δικαιώματα τους». 

Τόσο το Υπουργείο όσο και οι εκπαιδευτικές οργανώσεις, αναζητούν λύσεις ενόψει της κατάργησης των Πινάκων Διοριστέων το 2027 αφού την μιά υπάρχει ο κίνδυνος να μείνουν άνεργοι αρκετοί συμβασιούχοι εκπαιδευτικοί, ίσως προκύψει θέμα και με τους Αορίστου, ενώ από την άλλη είναι πιθανόν οι ανάγκες που θα υπάρχουν για κάποιες ειδικότητες να μην καλύπτονται από τον αριθμό των εκπαιδευτικών που είναι στους Πίνακες Διορισίμων.

Την αντίθεση της εξέφρασε με ανακοίνωση και η Προοδευτική Κίνηση Δασκάλων. Μεταξύ άλλων σε ανακοίνωση της αναφέρει ότι:  «Το ΥΠΑΝ αντί να ασχοληθεί με τις χιλιάδες των νέων εκπαιδευτικών που αδικούνται με την κατάργηση του καταλόγου διοριστέων το 2027 και να βρει τρόπους να μη βρεθεί στους δρόμους και στην ανεργία όλος αυτός ο κόσμος με τόση εμπειρία στην εκπαίδευση, είτε με παράταση της κατάργησης του καταλόγου διοριστέων είτε με διασφάλιση όσων θα έχουν υπηρεσία στο δημόσιο σχολείο μέχρι το 2027, αντιμετωπίζει τους νέους εκπαιδευτικούς ως αναλώσιμους, αγνοεί εντελώς τον ανθρώπινο παράγοντα και προσπαθεί να επιβάλει μια ατέρμονη, απάνθρωπη και αντιπαιδαγωγική διαδικασία προσλήψεων στο δημόσιο σχολείο».

Σωτήρης Νικηφόρου

Home