Κατεβάστε τώρα το application της Offsitenews για Android & για iOS
Group google play
Group app store
mobile app

Έως και 15% των μαθητών Δημοτικού πάνε Γυμνάσιο με κίνδυνο αναλφαβητισμού

Της Κωνσταντίνας Χατζηανδρέα
- 28.04.2023

Έως και 15% των μαθητών Δημοτικού πάνε Γυμνάσιο με κίνδυνο αναλφαβητισμού

Αναλυτικά στοιχεία - Τι είναι το Πρόγραμμα Λειτουργικού Αλφαβητισμού που διεξάγεται σε 2 τάξεις του Δημοτικού

Με κίνδυνο αναλφαβητισμού αποφοιτά έως και το 15% των μαθητών από το Δημοτικό.

Από το 2007 μέχρι και σήμερα, διεξάγεται σε παγκύπρια βάση από το Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας και Αξιολόγησης του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, το Πρόγραμμα Λειτουργικού Αλφαβητισμού. Ένα πρόγραμμα που έγινε πλέον θεσμός, αποσκοπεί στον έγκαιρο εντοπισμό μαθητών με μεγάλη πιθανότητα να μείνουν λειτουργικά αναλφάβητοι σε διάφορα στάδια της υποχρεωτικής εκπαίδευσης.

Πώς λειτουργεί το πρόγραμμα

Στα πλαίσια της έρευνας του Λειτουργικού Αναλφαβητισμού ετοιμάζονται δοκίμια τα οποία αξιολογούν βασικές γνώσεις και δεξιότητες στη Γλώσσα και στα Μαθηματικά, με σκοπό τον καθορισμό των επιπέδων γλωσσικού και μαθηματικού αλφαβητισμού αντίστοιχα. 

Αν και το Πρόγραμμα αρχικά απευθυνόταν μόνο σε μαθητές της Στ’ τάξης Δημοτικού, από τη σχολική χρονιά 2011-2012 διεξάγεται και στην Γ’ τάξη του Δημοτικού.

Περί τα μέσα της κάθε σχολικής χρονιάς, οι μαθητές της Γ’ και Στ’ τάξης του Δημοτικού, καλούνται να συμπληρώσουν τα δοκίμια. 

Ο πίνακας προδιαγραφών για τα Μαθηματικά περιλαμβάνει βασικούς στόχους που αφορούν τις εξής θεματικές ενότητες περιεχομένου: «Αριθμοί και Πράξεις», «Γεωμετρία», «Μέτρηση», «Στατιστική και Πιθανότητες», «Άλγεβρα» και «Επίλυση Προβλήματος». 

Ο πίνακας προδιαγραφών της Γλώσσας περιλαμβάνει στόχους για την αξιολόγηση τριών βασικών δεξιοτήτων: ανάγνωση και κατανόηση γραπτού λόγου, παραγωγή γραπτού λόγου και χρήση βασικών στοιχείων σχετικά με τη δομή της γλώσσας. 

Τα αποτελέσματα 10 χρόνων

Η OffsiteNews συγκέντρωσε τα αποτελέσματα των ερευνών του Λειτουργικού Αναλφαβητισμού από την σχολική χρονιά 2011-2012 μέχρι και την σχολική χρονιά 2021-2022, και στα τα παρουσιάζει.

Σχολική χρονιά 2011-2012

Γ’ τάξη 

> 6,4% των μαθητών αναγνωρίστηκε με μεγάλη πιθανότητα να μείνει γλωσσικά αναλφάβητο

> 7,1% των μαθητών αναγνωρίστηκε με μεγάλη πιθανότητα να μείνει μαθηματικά αναλφάβητο

Στ’ Τάξη

> 8,2% των μαθητών αναγνωρίστηκε με μεγάλη πιθανότητα να μείνει γλωσσικά αναλφάβητο

> 7,4% των μαθητών αναγνωρίστηκε με μεγάλη πιθανότητα να μείνει μαθηματικά αναλφάβητο

Σχολική χρονιά 2012-2013

Γ’ τάξη 

> 7,5% των μαθητών αναγνωρίστηκε με μεγάλη πιθανότητα να μείνει γλωσσικά αναλφάβητο

> 7,5% των μαθητών αναγνωρίστηκε με μεγάλη πιθανότητα να μείνει μαθηματικά αναλφάβητο

Ποσοστό 3,8% των μαθητών ανήκε και στις δύο ομάδες.

Στ’ Τάξη

> 6,9% των µαθητών αναγνωρίστηκε µε µεγάλη πιθανότητα να µείνει γλωσσικά αναλφάβητο

> 5,5% των µαθητών αναγνωρίστηκε µε µεγάλη πιθανότητα να µείνει µαθηµατικά αναλφάβητο

Ποσοστό 3,3% των µαθητών ανήκε και στις δύο οµάδες.

Σχολική χρονιά 2013-2014

Γ’ τάξη

> 6,0% των µαθητών αναγνωρίστηκε µε µεγάλη πιθανότητα να µείνει γλωσσικά αναλφάβητο

> 5,2% των µαθητών αναγνωρίστηκε µε µεγάλη πιθανότητα να µείνει µαθηµατικά αναλφάβητο

Ποσοστό 2,7% των µαθητών ανήκε και στις δύο οµάδες.

Στ’ Τάξη

> 5,8% των µαθητών αναγνωρίστηκε µε µεγάλη πιθανότητα να µείνει γλωσσικά αναλφάβητο

> 5,8% των µαθητών αναγνωρίστηκε µε µεγάλη πιθανότητα να µείνει µαθηµατικά αναλφάβητο

Ποσοστό 3,1% των µαθητών ανήκε και στις δύο οµάδες.

Σχολική χρονιά 2014-2015

Γ’ τάξη

> 11,6% των μαθητών αναγνωρίστηκε με μεγάλη πιθανότητα να μείνει γλωσσικά αναλφάβητο

> 11,9% των μαθητών αναγνωρίστηκε με μεγάλη πιθανότητα να μείνει μαθηματικά αναλφάβητο

Ποσοστό 6,6% των μαθητών ανήκε και στις δύο ομάδες.  

Στ’ Τάξη

> 10% των μαθητών αναγνωρίστηκε με μεγάλη πιθανότητα να μείνει γλωσσικά αναλφάβητο

> 8,3% των μαθητών αναγνωρίστηκε με μεγάλη πιθανότητα να μείνει μαθηματικά αναλφάβητο

Ποσοστό 4,7% των μαθητών ανήκε και στις δύο ομάδες.

Σχολική χρονιά 2015-2016

Γ’ τάξη

> 13% των μαθητών αναγνωρίστηκε με μεγάλη πιθανότητα να μείνει γλωσσικά αναλφάβητο

> 14,2% των μαθητών αναγνωρίστηκε με μεγάλη πιθανότητα να μείνει μαθηματικά αναλφάβητο

Ποσοστό 7,3% των μαθητών ανήκε και στις δύο ομάδες.

Στ’ Τάξη

> 7,4% των μαθητών αναγνωρίστηκε με μεγάλη πιθανότητα να μείνει γλωσσικά αναλφάβητο

> 6,9% των μαθητών αναγνωρίστηκε με μεγάλη πιθανότητα να μείνει μαθηματικά αναλφάβητο

Ποσοστό 3,6% των μαθητών ανήκε και στις δύο ομάδες.

Σχολική χρονιά 2016-2017

Γ’ τάξη

> 12,2% των μαθητών αναγνωρίστηκε με μεγάλη πιθανότητα να μείνει γλωσσικά αναλφάβητο

> 13,1% των μαθητών αναγνωρίστηκε με μεγάλη πιθανότητα να μείνει μαθηματικά αναλφάβητο

Ποσοστό 7,8% των μαθητών ανήκε και στις δύο ομάδες.

Στ’ Τάξη

> 12,1% των μαθητών αναγνωρίστηκε με μεγάλη πιθανότητα να μείνει γλωσσικά αναλφάβητο

> 12% των μαθητών αναγνωρίστηκε με μεγάλη πιθανότητα να μείνει μαθηματικά αναλφάβητο

Ποσοστό 6,8% των μαθητών ανήκε και στις δύο ομάδες

Σχολική χρονιά 2017-2018

Γ’ τάξη

> 12,6% των μαθητών αναγνωρίστηκε με μεγάλη πιθανότητα να μείνει γλωσσικά αναλφάβητο

> 13,8% των μαθητών αναγνωρίστηκε με μεγάλη πιθανότητα να μείνει μαθηματικά αναλφάβητο

Ποσοστό 7,5% των μαθητών ανήκε και στις δύο ομάδες.

Στ’ Τάξη

> 9,7% των μαθητών αναγνωρίστηκε με μεγάλη πιθανότητα να μείνει γλωσσικά αναλφάβητο

> 10,3% των μαθητών αναγνωρίστηκε με μεγάλη πιθανότητα να μείνει μαθηματικά αναλφάβητο

Ποσοστό 5,1% των μαθητών ανήκε και στις δύο ομάδες

Σχολική χρονιά 2018-2019

Γ’ τάξη

> 13,8% των μαθητών αναγνωρίστηκε με μεγάλη πιθανότητα να μείνει γλωσσικά αναλφάβητο

> 13,7% των μαθητών αναγνωρίστηκε με μεγάλη πιθανότητα να μείνει μαθηματικά αναλφάβητο

Ποσοστό 7,7% των μαθητών ανήκε και στις δύο ομάδες. 

Στ’ Τάξη

> 9,9% των μαθητών αναγνωρίστηκε με μεγάλη πιθανότητα να μείνει γλωσσικά αναλφάβητο

> 8,8% των μαθητών αναγνωρίστηκε με μεγάλη πιθανότητα να μείνει μαθηματικά αναλφάβητο

Ποσοστό 4,9% των μαθητών ανήκε και στις δύο ομάδες.

Σχολική χρονιά 2019-2020

Γ’ τάξη

> 12,9% των μαθητών αναγνωρίστηκε με μεγάλη πιθανότητα να μείνει γλωσσικά αναλφάβητο

> 12,0% των μαθητών αναγνωρίστηκε με μεγάλη πιθανότητα να μείνει μαθηματικά αναλφάβητο

Ποσοστό 7,1% των μαθητών ανήκε και στις δύο ομάδες. 

Στ’ Τάξη

> 11,2% των μαθητών αναγνωρίστηκε με μεγάλη πιθανότητα να μείνει γλωσσικά αναλφάβητο

> 8,8% των μαθητών αναγνωρίστηκε με μεγάλη πιθανότητα να μείνει μαθηματικά αναλφάβητο

Ποσοστό 5,4% των μαθητών/τριών ανήκε και στις δύο ομάδες.

Σχολική χρονιά 2020-2021

Γ’ τάξη

> 13,95% των μαθητών αναγνωρίστηκε με μεγάλη πιθανότητα να μείνει γλωσσικά αναλφάβητο

> 14,06% των μαθητών αναγνωρίστηκε με μεγάλη πιθανότητα να μείνει μαθηματικά αναλφάβητο

Ποσοστό 7,6% των μαθητών ανήκε και στις δύο ομάδες. 

Στ’ Τάξη

> 12,76% των μαθητών αναγνωρίστηκε με μεγάλη πιθανότητα να μείνει γλωσσικά αναλφάβητο

> 12,14% ων μαθητών αναγνωρίστηκε με μεγάλη πιθανότητα να μείνει μαθηματικά αναλφάβητο

Ποσοστό 7,0% των μαθητών ανήκε και στις δύο ομάδες. 

Σχολική χρονιά 2021-2022

Γ’ τάξη

> 10,29% των μαθητών αναγνωρίστηκε με μεγάλη πιθανότητα να μείνει γλωσσικά αναλφάβητο

> 10,44% των μαθητών αναγνωρίστηκε με μεγάλη πιθανότητα να μείνει μαθηματικά αναλφάβητο

Ποσοστό 5,9% των μαθητών ανήκε και στις δύο ομάδες. 

Στ’ Τάξη

> 10,15% των μαθητών αναγνωρίστηκε με μεγάλη πιθανότητα να μείνει γλωσσικά αναλφάβητο

> 10,42% των μαθητών αναγνωρίστηκε με μεγάλη πιθανότητα να μείνει μαθηματικά αναλφάβητο

Ποσοστό 5,7% των μαθητών ανήκε και στις δύο ομάδες.

Σε σχέση με τα αποτελέσματα της σχολικής χρονιάς 2022-2023, βρίσκονται στη διαδικασία καταγραφής. 

Δυσκολίες στο Γυμνάσιο

Οι μαθητές που εντοπίζονται να έχουν μεγάλη πιθανότητα να μείνουν γλωσσικά και μαθηματικά αναλφάβητοι, στο Γυμνάσιο αντιμετωπίζουν από την αρχή κάποιες δυσκολίες.

Όπως αναφέρει σε υπόμνημά του -το οποίο απέστειλε στον ΠτΔ και την ΥΠΑΝ- ο τέως υπουργός Παιδείας Πρόδρομος Προδρόμου, τα αποτελέσματα της πρώτης γραπτής αξιολόγησης Τετραμήνου στην Α’ τάξη Γυμνασίου, τον Ιανουάριο 2023, δείχνουν ότι περίπου το ένα τρίτο των μαθητών (32,1%) είχαν επίδοση στα Νέα Ελληνικά κάτω από τη «βάση» (1-9/20). Ταυτόχρονα, ποσοστό 11,3% είχαν αξιολόγηση μεταξύ 1/20 και 5/20.

Home