Κατεβάστε τώρα το application της Offsitenews για Android & για iOS
Group google play
Group app store
mobile app

Επιπρόσθετοι 1800 έκτακτοι εκπαιδευτικοί γίνονται μόνιμοι την επόμενη τριετία

Σωτήρης Νικηφόρου
- 02.12.2023

Επιπρόσθετοι 1800 έκτακτοι εκπαιδευτικοί γίνονται μόνιμοι την επόμενη τριετία

Ικανοποίησε πάγιο αίτημα των εκπαιδευτικών οργανώσεων η Κυβέρνηση Χριστοδουλίδη-604 πρόσθετες μόνιμες θέσεις για το 2024

Ένα πάγιο αίτημα των εκπαιδευτικών οργανώσεων ικανοποίησε την περασμένη Τετάρτη (29/11) η Κυβέρνηση Χριστοδουλίδη με απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου.

Πιο συγκεκριμένα, εγκρίθηκε η αύξηση των Μόνιμων Οργανικών Θέσεων εκπαιδευτικών τόσο για την Δημοτική, Προδημοτική και Ειδική Εκπαίδευση όσο και για την Μέση και Τεχνική εκπαίδευση.  Η απόφαση προέκυψε μετά από συμφωνία που επιτεύχθηκε μεταξύ του Υπουργείου Παιδείας και των Εκπαιδευτικών Οργανώσεων.

Τονίζεται ότι δεν πρόκειται για νέες θέσεις εκπαιδευτικών. Αυτό που ουσιαστικά εγκρίθηκε είναι όπως αριθμός έκτακτων θέσεων (αορίστου και συμβασιούχοι) να μετατραπούν σε μόνιμες. Συνολικά για την τριετία 2024-2027, η συμφωνία προνοεί ότι θα δημιουργηθούν πάνω από 1800 νέες θέσεις μόνιμων εκπαιδευτικών σε Δημοτική, Μέση και Τεχνική Εκπαίδευση. Δηλαδή πέραν από τους μόνιμους διορισμούς που θα γίνονταν με τα σημερινά δεδομένα, επιπλέον 1800 εκτακτοι εκπαιδευτικοί θα γίνουν μόνιμοι μέχρι το 2027. Για τον Σεπτέμβριο του 2024 οι πρόσθετες θέσεις θα είναι 604 σε όλες τις βαθμίδες. 

Σε σχετικό σημείωμα του Υπ.Οικονομικών για το θέμα αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι «η πρόσθετη ετήσια δαπάνη είναι μικρή, δεδομένου ότι με την πλήρωση των θέσεων θα μειωθεί αντίστοιχα ο αριθμός έκτακτου προσωπικού που υπηρετεί έναντι πρόσθετων αναγκών και η οροφή της συνολικής απασχόλησης εκπαιδευτικού προσωπικού δεν θα διαφοροποιηθεί».

Στόχος είναι ο αριθμός των έκτακτων εκπαιδευτικών να περιοριστεί σε βάθος τριετίας από 16% που είναι σήμερα στο ποσοστό του 7%, αρχής γενομένης τη σχολική χρονιά 2024-2025. Ουσιαστικά θα μειώνονται σταδιακά οι συμβασιούχοι εκπαιδευτικοί και θα αυξάνονται οι μόνιμοι. Η απόφαση θα εφαρμοστεί υλοποιηθεί πλήρως την σχολική χρονιά 2026-2027.

Οι αριθμοί

Δημοτική - Προδημοτική - Ειδικη Εκπαίδευση

Οι Μόνιμες Οργανικές Θέσεις που έχουν εγκριθεί στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση για τον Σεπτέμβριο του 2024 είναι:

  • Δημοτική: 121
  • Ειδική: 161
  • Προδημοτική: 61

Συνολικά 343 νέες μόνιμες θέσεις για τον Σεπτέμβριο του 2024

Με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις όπως αναφέρει το Υπ. Οικονομικών, προκύπτει πρόσθετη ετήσια δαπάνη ύψους €1.161.568 για το 2024, δεδομένου ότι με την πλήρωση των θέσεων θα μειωθεί αντίστοιχα το έκτακτο προσωπικό που υπηρετεί έναντι πρόσθετων αναγκών.

Η συμφωνία περιλαμβάνει συνολικά τις ακόλουθες θέσεις για την τριετία 2024-2027:

  • Δημοτική: 363
  • Ειδική: 481
  • Προδημοτική: 183

Συνολικά 1027 θα είναι οι νέες μόνιμες θέσεις στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση για την επόμενη τριετία.

Μέση Εκπαίδευση

Οι νέες Μόνιμες Οργανικές Θέσεις που εγκρίθηκαν για την Μέση εκπαίδευση για τον Σεπτέμβριο του 2024, είναι 202. 

Όπως αναφέρει το Υπ. Οικονομικών, η προτεινόμενη ρύθμιση συνεπάγεται πρόσθετη ετήσια δαπάνη ύψους €627.008 για το 2024, δεδομένου ότι με την πλήρωση των θέσεων θα μειωθεί αντίστοιχα το έκτακτο προσωπικό που υπηρετεί έναντι πρόσθετων αναγκών.

Για την διετία 2025/2026 και 2026/2027, ο αριθμός των νέων μόνιμων θέσεων θα καθοριστεί σε κατοπινό στάδιο μετά και από τις οριστικές αποφάσεις για το καθεστώς εργοδότησης των εκπαιδευτικών στα διάφορα απογευματινά προγράμματα του Υπουργείου Παιδείας για τους εκπαιδευτικούς. Εκτιμάται ότι θα είναι πάνω από 600 νέες μόνιμες θέσεις συνολικά για την τριετία 2024-2027 για την Μέση Εκπαίδευση. 

Τεχνική Εκπαίδευση

Οι νέες μόνιμες θέσεις στην Τεχνική Εκπαίδευση για τον Σεπτέμβρη του 2024 θα είναι 59.

Σύμφωνα με το Υπ. Οικονομικών η προτεινόμενη ρύθμιση συνεπάγεται πρόσθετη ετήσια δαπάνη ύψους €183.136 για το 2024 δεδομένου ότι με την πλήρωση των θέσεων θα μειωθεί αντίστοιχα το έκτακτο προσωπικό που υπηρετεί έναντι πρόσθετων αναγκών.

Συνολικά για την τριετία 2024 - 2027, οι νέες μόνιμες θέσεις για την Τεχνική Εκπαίδευση θα είναι περίπου 180. 

Ικανοποίηση εκπαιδευτικών οργανώσεων

Οι εκπαιδευτικές οργανώσεις με ανακοινώσεις τους χαιρετίζουν την εξέλιξη αυτή.

Η ΠΟΕΔ σε ανακοίνωση της σημειώνει ότι η εν λόγω απόφαση θα βοηθήσει ουσιαστικά στην επίλυση μιας σειράς εκπαιδευτικών προβλημάτων που ταλάνιζαν τον χώρο της Δημόσιας Εκπαίδευσης: έγκαιρη στελέχωση και μονιμότητα προσωπικού των σχολείων, και αποφυγή απώλειας ωφέλιμου διδακτικού χρόνου λόγω καθυστέρησης στη στελέχωση.

Η ΟΕΛΜΕΚ σημειώνει ότι η αύξηση των μόνιμων οργανικών θέσεων θα συμβάλει στην επίλυση μιας σειράς εκπαιδευτικών και εργασιακών προβλημάτων, όπως την καθυστέρηση της στελέχωσης των Σχολικών Μονάδων, την έλλειψη σταθερότητας του εκπαιδευτικού προσωπικού, ενώ θα τερματίσει την εργασιακή ανασφάλεια και το άγχος που συνοδεύει τον διορισμό με σύμβαση για εκατοντάδες συναδέλφους / -ισσες, και θα περιορίσει τα προβλήματα που προκύπτουν από την εφαρμογή του νέου συστήματος διορισμού.

Η ΟΛΤΕΚ σε ανακοίνωση της αναφέρει ότι οι επιπλέον 59 μόνιμες θέσεις θα συμβάλουν σημαντικά στην επίλυση σημαντικών εργασιακών και εκπαιδευτικών προβλημάτων που ταλαιπωρούν τους εκπαιδευτικούς αλλά και τις σχολικές μονάδες.  Μεταξύ άλλων θα διευκολυνθεί η στελέχωση κατά την έναρξη της σχολικής χρονιάς, θα ενισχυθεί η συνοχή και η αποτελεσματικότητα των σχολικών μονάδων ενώ θα περιοριστούν οι συνεχείς μετακινήσεις των εκπαιδευτικών μεταξύ των διαφόρων σχολείων.

Χάρης Χαραλάμπους - ΓΓ ΠΟΕΔ: Καλύτερη στελέχωση, καλύτερη λειτουργία των σχολείων και εργασιακή ασφάλεια για τους εκπαιδευτικούς

Ο Γενικός Γραμματέας της ΠΟΕΔ κ. Χάρης Χαραλάμπους μιλώντας στην OffsiteNews ανέφερε σχετικά:  «Κατ’ αρχάς να τονίσουμε ότι δεν είναι νέες θέσεις στην εκπαίδευση. Η απόφαση της Κυβέρνησης μετά και την συμφωνία μας με το ΥΠΑΝ,  αφορά την μετατροπή εκτάκτων θέσεων σε μόνιμες. Οι εκπαιδευτικοί αυτοί εργάζονται ήδη. Η συμφωνία θα υλοποιηθεί σταδιακά σε μία τριετία αρχής γενομένης από τον Σεπτέμβριο του 2024. Οι συνολικές θέσεις που θα μετατραπούν από έκτακτες σε μόνιμες μέσα στην τριετία, για την Πρωτοβάθμια εκπαίδευση (Δημοτική, Προδημοτική, Ειδική) είναι 1027. Κάθε χρόνο θα υλοποιείται το 1/3 της συμφωνίας. (κάθε χρόνο δηλαδή περίπου 343 νέες μόνιμες θέσεις). Στόχος είναι να περιοριστούν οι έκτακτοι εκπαιδευτικοί στο 7% μετά την τριετία. Αυτό προνοεί η συμφωνία μας με το ΥΠΑΝ. Οι έκτακτοι πρέπει να μην υπερβαίνουν το 7% του συνόλου των εκπαιδευτικών που εργάζονται στα σχολεία».

Γιατί είναι πολύ σημαντική η απόφαση: 

Ο κ. Χαραλάμπους επισήμανε τους δύο λόγους που η συγκεκριμένη εξέλιξη είναι πολύ σημαντική: «Η ΠΟΕΔ εδώ και πάρα πολλά χρόνια διεκδικεί αυτές τις θέσεις. Είναι πολύ σημαντική η απόφαση για δύο λόγους. Ο πολύ μεγάλος αριθμός των έκτακτων εκπαιδευτικων, που σήμερα είναι περίπου 1500 από το σύνολο των 7000 στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, δημιουργεί πολύ μεγάλο πρόβλημα στην στελέχωση των σχολείων κάθε χρόνο. Οι έκτακτοι εκπαιδευτικοί κάθε χρόνο πρέπει να διορίζονται ξανά από την αρχή και να τοποθετούνται ξανά σε κάποιο σχολείο. Δεν ισχύουν ούτε οι μονάδες για τον διορισμό τους. Αυτό δημιουργεί τεράστιες καθυστερήσεις στη στελέχωση, κάτι που παραδέχεται και το Υπ.Παιδείας. Η νέα εξέλιξη θα βοηθήσει πάρα πολύ στη διαδικασία στελέχωσης των σχολείων, κάτι που φυσικά θα βοηθήσει την εύρυθμη λειτουργία των σχολικών μονάδων. 

Επιπλέον, ως γνωστό οι ανάγκες αυτές εδώ και χρόνια είναι μόνιμες και καλύπτονταν με συμβάσεις. Η μη μονιμοποίηση είναι λογικό να δημιουργεί άγχος και ανασφάλεια στους εκπαιδευτικούς αφού δεν γνώριζουν αν την επόμενη χρονιά θα διοριστούν ή που θα διορίστούν. Η έλλειψη σταθερότητας δεν βοηθά κανένα.  Η νέα εξέλιξη θα προσφέρει εργασιακή ασφάλεια σε αυτούς τους εκπαιδευτικούς. Δημιουργείται σταθερότητα για το προσωπικό που είναι πολύ σημαντικό». 

Αλλαγές στο Ολοήμερο Σχολείο

Ερωτηθείς γενικά για το θέμα της στελέχωσης μετά και τις αλλαγές που προέκυψαν με το καθεστώς εργοδότησης των εκπαιδευτικών σε Ολοήμερα Σχολεία και ΔΡΑΣΕ, ο κ. Χαραλάμπους σημείωσε ότι προκύπτουν προβλήματα στα Ολοήμερα Σχολεία και είναι σε εξέλιξη διάλογος για να λυθούν τη νέα χρονιά: «Προκύπτουν θέματα με το Ολοήμερο Σχολείο. Εξαντλούνται οι κατάλογοι και προκύπτει πρόβλημα με την στελέχωση. Είμαστε σε διαβουλευση με το Υπουργείο Παιδείας για το πώς θα διαμορφωθεί του χρόνου το Ολοήμερο Σχολείο έτσι ώστε μεταξύ άλλων να αποφευχθούν και τα προβλήματα που παρουσιάστηκαν φέτος. Γενικά φαίνεται να υπάρχει ταύτιση απόψεων με το Υπουργείο Παιδείας για το θέμα. Θα πρέπει να βελτιωθούν οι συνθήκες εργασίας των εκπαιδευτικών. Αυτό είναι και ένας από τους λόγους του προβλήματος που προκύπτει φέτος με την στελέχωση αφού κάποια δεδομένα με τις συμβάσεις λειτουργούν ως αντικίνητρο. Συζητάμε με το Υπουργείο για να βελτιώσουμε αυτά τα πράγματα»

Συζήτηση και για εκπαιδευτικές αλλαγές 

Ο κ. Χαραλάμπους υπογράμμισε ότι πέραν από το θέμα στελέχωσης, συζητούνται με το ΥΠΑΝ και εκπαιδευτικές αλλαγές για τα Ολοήμερα Σχολεία: «Εξετάζονται φυσικά και τα εκπαιδευτικά θέματα του Ολοήμερου Σχολείου. Δηλαδη το αναλυτικό πρόγραμμα, το πώς θα συνδεθεί καλύτερα με το πρωινό σχολείο, η πιθανή επέκταση τόσο του καθημερινού ωραρίου όσο και της χρονικής διαρκειας της λειτουργίας του Ολοήμερου Σχολείου κατά τη διάρκεια της χρονιάς». 

Για τις αδιάθετες θέσεις αντικαταστατών και την κατάργηση του Πίνακα Διοριστέων το 2027

Ο κ. Χαραλάμπους σημείωσε επίσης ότι εξακολουθεί να υφίσταται πρόβλημα που παρουσιάζεται το τελευταίο διάστημα με τις αδιάθετες θέσεις αντικαταστατών καθημερινά. Ο ΓΓ της ΠΟΕΔ συνέδεσε το πρόβλημα αυτό και με την συζήτηση που ξεκίνησε για την μη κατάργηση του καταλόγου Διοριστέων το 2027. «Εάν τώρα με δύο καταλόγους (Διοριστέων και Διορισιμων) υπάρχει δυσκολία στη στελέχωση για διορισμούς και αντικαταστασεις, φανταστείτε τι θα γίνει το 2027 εάν καταργηθεί ο Πίνακας Διοριστέων ο οποίος σήμερα περιλαμβάνει σχεδόν 5000 εκπαιδευτικούς (στη Δημοτική Εκπαίδευση).

Όπως πληροφορούμαστε, για το θέμα της κατάργησης του καταλόγου Διοριστέων το 2027 θα ξεκινήσει σύντομα και συζήτηση στην Επιτροπή Παιδείας της Βουλής. Θα εξεταστούν όλα τα δεδομένα. Θα προκύψει μεγάλο πρόβλημα αν δεν βρεθεί μία λύση. Ηδη ως ΠΟΕΔ αρχίσαμε συναντήσεις με τα κόμματα και εξηγούμε γιατί πρέπει να διατηρηθεί ο κατάλογος Διοριστέων». 

Δημήτρης Ταλιαδώρος - Πρόεδρος ΟΕΛΜΕΚ: Είναι μια καλή αρχή

Ο Πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ Δημήτρης Ταλιαδώρος, μιλώντας στην OffsiteNees ανέφερε: «Είναι ένα θέμα που τέθηκε επιτακτικά από την ΟΕΛΜΕΚ γιατί αυξήθηκε πάρα πολύ ο αριθμός των συμβασιούχων εκπαιδευτικών. Δημιουργούνται πολλά προβλήματα στη στελέχωση των σχολείων. Ο στόχος επιτεύχθηκε μετά από διάφορες επαφές μας με όλους τους αρμόδιους φορείς. Είναι μια καλή αρχή. Τα πλεονεκτήματα είναι ότι μπορεί πιο εύκολα να γίνεται η στελέχωση κάθε χρόνο. Με τόσο ψηλό αριθμό συμβασιούχων είναι δύσκολη η διαδικασία αφού διορίζονται κάθε χρόνο από την αρχή. Επιπλέον εάν έχεις μεγάλο αριθμό συμβασιούχων σε ένα σχολείο, σημαίνει ότι κάθε χρόνο αλλάζει το προσωπικό, ότι δυσκολίες και δημιουργεί αυτό». 

Ο κ. Ταλιαδώρος ανέφερε ότι για τον Σεπτέμβριο του 2024, οι νέες μόνιμες θέσεις στη Μέση Εκπαίδευση θα είναι 202. Επεσήμανε ότι για τα επόμενα δύο χρόνια υλοποίησης της συμφωνίας, τα νούμερα θα καθοριστούν σε κατοπινό στάδιο ανάλογα με τις εξελίξεις που θα προκύψουν και με τα απογευματινά προγράμματα του ΥΠΑΝ. 

«Αυτό που συμφωνήθηκε συνολικά είναι ότι το ποσοστό των συμβάσεων δεν θα υπερβαίνει το 7%. Αυτό θα είναι το κριτήριο. Εκτιμάται ότι για την επόμενη διετία θα υπάρχει αύξηση σε σχέση με το 202. Για τους εκπαιδευτικούς των απογευματινών προγραμμάτων του ΥΠΑΝ, η θέση μας είναι ότι πρέπει να δοθούν συμβάσεις που θα προκύπτουν με διορισμό από την εκπαιδευτική υπηρεσία, όπως έγινε και με κάποια προγράμματα της Δημοτικής Εκπαίδευσης. Στειλαμε γραπτής τις απόψεις μας και περιμενουμε το Υπουργείο Παιδείας. Είναι σε εξέλιξη διάλογος».

Παναγιώτης Λυσάνδρου - Πρόεδρος ΟΛΤΕΚ: Καλύτερη λειτουργία των σχολικών μονάδων

Με την σειρά του ο Πρόεδρος της ΟΛΤΕΚ Παναγιώτης Λυσάνδρου εξέφρασε την ικανοποίηση του για την παραχώρηση των νέων μόνιμων θέσεων: 

«Καταβάλλουμε εδώ και χρόνια αρκετές προσπάθειες και είναι πολύ σημαντική η συμφωνία. Θα μειωθει το μη μόνιμο προσωπικό. Αυτό θα συμβάλει στη καλύτερη στελέχωση των σχολείων και στην καλύτερη λειτουργία των σχολικών μονάδων αφού θα περιοριστούν οι μετακινήσεις των εκπαιδευτικών. Όσον αφορά τους εκπαιδευτικους θα ξεφύγουν από την ανασφάλεια του εκτακτου διορισμού».  

Ανέφερε ότι οι θέσεις στην Τεχνική Εκπαίδευση θα είναι περίπου 180 για την τριετία 2024-2027.

Σχετική ανακοίνωση εξέδωσε και το ΥΠΑΝ:

Το ΥΠΑΝ σε ανακοίνωση του εξηγεί το σκεπτικό της απόφασης:

Πιο συγκεκριμένα αναφέρει: «Η αυξανόμενη εργοδότηση έκτακτων εκπαιδευτικών στις σχολικές μονάδες κατά τα τελευταία χρόνια, σε ποσοστό που αγγίζει το 20% του συνόλου των εκπαιδευτικών λειτουργών που είναι τοποθετημένοι στα δημόσια σχολεία, επηρεάζει αρνητικά την ομαλή υλοποίηση των εκπαιδευτικών πολιτικών, καθώς και την εύρυθμη λειτουργία των σχολικών μονάδων. Συγκεκριμένα:

  • Η μη διασφάλιση της μονιμότητας του εκπαιδευτικού προσωπικού, παρεμποδίζει την ομαλή υλοποίηση των εκπαιδευτικών πολιτικών σε επίπεδο σχολικών μονάδων.
  • Η εργοδότηση τόσο μεγάλου αριθμού έκτακτων εκπαιδευτικών προκαλεί δυσκολίες στην έγκαιρη στελέχωση των σχολείων, με αποτέλεσμα να χάνεται πολύτιμος διδακτικός χρόνος, ενώ τα παιδιά, σε  πολλές περιπτώσεις δεν γνωρίζουν τους εκπαιδευτικούς τους πριν από τον Οκτώβριο.
  • Η απουσία αξιολόγησης των έκτακτων εκπαιδευτικών, επιφέρει προφανείς αρνητικές επιπτώσεις στη διαδικασία της μάθησης και στην ποιότητα της διδασκαλίας.
  • Οι συνεχείς μετακινήσεις των έκτακτων εκπαιδευτικών και η μη μόνιμη εργοδότησή τους, προκαλούν αισθήματα ανασφάλειας στα παιδιά και εργασιακό άγχος στους ίδιους τους εκπαιδευτικούς.

Λαμβάνοντας υπόψη όλα τα πιο πάνω, το ΥΠΑΝ αποφάσισε και εισηγήθηκε προς το Υπουργικό Συμβούλιο (ΥΣ), το οποίο και ενέκρινε την εισήγηση, τη δημιουργία 604 συνολικά πρόσθετων μόνιμων οργανικών θέσεων σε όλες τις βαθμίδες/διευθύνσεις εκπαίδευσης. Της σχετικής Απόφασης του ΥΣ προηγήθηκαν πολύμηνη διαβούλευση με τις εκπαιδευτικές οργανώσεις και λεπτομερής μελέτη του θέματος από το ΥΠΑΝ.

Η Απόφαση αυτή του ΥΣ δεν επιφέρει σοβαρή επιβάρυνση στον κρατικό προϋπολογισμό, αφού η πρόσθετη συνολική ετήσια δαπάνη δεν ξεπερνά τα δύο εκατομμύρια ευρώ.

Επιπρόσθετα, η Απόφαση  εναρμονίζεται με τις βέλτιστες πρακτικές που ακολουθούνται στις άλλες χώρες-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπου το ποσοστό των έκτακτων εκπαιδευτικών είναι πολύ χαμηλότερο.

Τέλος, με την Απόφαση, επιτυγχάνεται διόρθωση των όποιων στρεβλώσεων προκύπτουν στη Νομοθεσία του νέου συστήματος διορισμών (κατάλογοι διορισίμων), λόγω του μεγάλου αριθμού έκτακτων/αορίστου χρόνου εκπαιδευτικών που έχει προκύψει τα τελευταία χρόνια».

Σωτήρης Νικηφόρου

0
Home