Κατεβάστε τώρα το application της Offsitenews για Android & για iOS
Group google play
Group app store
mobile app

Έρευνα PIRLS: Βελτιωμένες επιδόσεις για μαθητές Δ' Δημοτικού - Καλύτερα τα κορίτσια

Κωνσταντίνα Χατζηανδρέα
- 26.05.2023

Έρευνα PIRLS: Βελτιωμένες επιδόσεις για μαθητές Δ' Δημοτικού - Καλύτερα τα κορίτσια

Ποιοι παράγοντες επηρεάζουν την επίδοση των παιδιών - Σημαντικά ευρήματα έρευνας για μαθητές στην Κύπρo

Ως πολύ ενθαρρυντικά χαρακτηρίζονται τα αποτελέσματα της Κύπρου στην έρευνα PIRLS 2021 αναφορικά με την επίδοση των μαθητών της Δ' τάξης του Δημοτικού.

Τι είναι η έρευνα PIRLS

Η έρευνα PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study) που διεξάγεται από τον Διεθνή Οργανισμό για την Αξιολόγηση Εκπαιδευτικών Επιτευγμάτων (IEA) πραγματοποιείται κάθε 5 χρόνια και συλλέγει στοιχεία αναφορικά με τις δεξιότητες ανάγνωσης και κατανόησης κειμένου των μαθητών/μαθητριών Δ’ τάξης Δημοτικού. Την ίδια ώρα εξετάζει παράγοντες που αφορούν στους/στις ίδιους/ίδιες τους/τις μαθητές/μαθήτριες, αλλά και στο οικογενειακό και σχολικό τους περιβάλλον, που παρουσιάζουν δυνητική σύνδεση με την επίδοση. 

Η πρώτη φορά που διεξήχθη η έρευνα ήταν το 2001 και το 2021 έγινε για πέμπτη φορά. Κατά το 2021 συμμετείχαν 57 χώρες -συμπεριλαμβανομένης και της Κύπρου-. Η χώρα μας συμμετείχε στην έρευνα για 2η φορά (η πρώτη ήταν το 2001, δηλαδή 20 χρόνια πριν) μέσω του Κέντρου Εκπαιδευτικής Έρευνας και Αξιολόγησης (ΚΕΕΑ) του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου.

Τι έδειξαν τα στοιχεία

Στην κύρια έρευνα που πραγματοποιήθηκε την περίοδο Μαρτίου-Ιουνίου 2021, συμμετείχαν 4.589 μαθητές/μαθήτριες από συνολικά 160 σχολεία, τόσο του δημόσιου όσο και του ιδιωτικού τομέα, 272 εκπαιδευτικοί και 4.352 γονείς/κηδεμόνες. Σημειώνεται πως είχε προηγηθεί πιλοτική έρευνα τους μήνες Μάρτιο/Απρίλιο του 2020.

Η μέση επίδοση της Κύπρου στην κλίμακα μέτρησης της PIRLS ανήλθε στο 511, και ξεπέρασε την κεντρική τιμή της κλίμακας που είναι το 500, με στατιστικά σημαντική διαφορά. 

Σημειώνεται πως καταγράφηκε και η σημαντική βελτίωση (17 μονάδες) σε σχέση με την προηγούμενη συμμετοχή της Κύπρου το 2001 όπου η μέση επίδοση ήταν 494. 

Συγκρίνοντας τα δύο φύλα σύμφωνα και με τα στοιχεία, τα κορίτσια καταγράφουν καλύτερη επίδοση. Συγκεκριμένα, η επίδοση των κοριτσιών που ανήλθε στο 515, ήταν αυξημένη συγκριτικά με την επίδοση των αγοριών που ήταν 506. Αυτό το εύρημα είχε καταγραφεί και κατά την προηγούμενη συμμετοχή της Κύπρου το 2001 αλλά ταυτόχρονα επισημαίνεται η αισθητή μείωση της διαφοράς αγοριών/κοριτσιών (από 24 σε 9 μονάδες).

Σε σχέση με την επίδοση των μαθητών, τα αποτελέσματα έδειξαν πως το 92% των Κύπριων μαθητών/μαθητριών κατέκτησαν τις δεξιότητες που περιλαμβάνονται στο χαμηλότερο επίπεδο, 69% τις δεξιότητες του μεσαίου επιπέδου, 32% τις δεξιότητες του υψηλού επιπέδου, ενώ 6% των μαθητών/μαθητριών κατέκτησαν τις δεξιότητες του επιπέδου προχωρημένης επάρκειας. Τα ποσοστά μαθητών/μαθητριών στα τέσσερα επίπεδα παρουσιάζονται αισθητά αυξημένα συγκριτικά με τα ποσοστά που καταγράφηκαν το 2001 (87%, 62%, 25% και 4%, αντίστοιχα). 

Καταληκτικά, σημειώνεται ότι βάσει και της έρευνας, η μέση επίδοση των μαθητών/μαθητριών στην Κύπρο τείνει να είναι υψηλότερη, όταν λαμβάνουν στήριξη από το οικογενειακό τους περιβάλλον και όταν προέρχονται από εύπορες οικογένειες. Την ίδια ώρα φάνηκε πως η επίδοσή τους αυξάνεται όταν οι στάσεις τους απέναντι στο διάβασμα είναι θετικότερες, έχουν υψηλότερο βαθμό αυτοπεποίθησης απέναντι στο διάβασμα και η ενασχόλησή τους με τις ψηφιακές συσκευές περιορίζεται σε 30 λεπτά ή λιγότερο. Ως προς τις διαφορές στο φύλο, τα αποτελέσματα εισηγούνται ότι τα κορίτσια -στην Κύπρο και διεθνώς-, έχουν υψηλότερη αυτοπεποίθηση.

Πώς σχολιάζουν τα αποτελέσματα ΥΠΑΝ και ΠΟΕΔ

Η υπουργός Παιδείας σχολιάζοντας τα αποτελέσματα της έρευνας ανέφερε πως μας παρέχουν πλούσια πληροφόρηση για μια σειρά από επιμέρους θέματα. Ανέφερε μάλιστα ότι το Υπουργείο θα αποκωδικοποιήσει τα μηνύματα που εμπεριέχονται σε αυτή την πληροφόρηση και θα τα αξιοποιήσει, στην προσπάθεια για περαιτέρω βελτίωση των μαθησιακών επιτευγμάτων και κατ’ επέκταση, του εκπαιδευτικού μας συστήματος.

Σημείωσε δε πως πλέον η Κύπρος θα συμμετέχει ανελλιπώς σε τέτοιες έρευνες, οι οποίες μας βοηθούν να βλέπουμε πού βρισκόμαστε σε θέματα κατανόησης κειμένου και γραμματισμού σε σύγκριση με άλλες χώρες.

Την ίδια ώρα μιλώντας στο ΚΥΠΕ η πρόεδρος της ΠΟΕΔ Μύρια Βασιλείου εξέφρασε την ελπίδα ότι η ανακοίνωση των αποτελεσμάτων της PIRLS να αποτελέσουν αρχή ώστε αφενός να στηριχθούν περαιτέρω οι εκπαιδευτικοί, τα παιδιά και το Δημόσιο Σχολείου.

Την ίδια ώρα, συνέχισε η κ. Βασιλείου, τα αποτελέσματα της εν λόγω έρευνας αποτελούν ένα εξαιρετικό παράδειγμα πως όταν με τρόπο συντεταγμένο, οργανωμένο και δομημένο, τεθεί ένας κοινός, επιθυμητός στόχος, οι εκπαιδευτικοί και τα παιδιά και μπορούν και θέλουν να τιμούν την Κύπρο μέσα από τα αποτελέσματα που επιτυγχάνουν.

Home