Κατεβάστε τώρα το application της Offsitenews για Android & για iOS
Group google play
Group app store
mobile app

Προϋπολογισμός υπ.Παιδείας: Το 80% θα είναι για μισθούς και χορηγίες

Offsite Team
- 07.11.2023

Προϋπολογισμός υπ.Παιδείας: Το 80% θα είναι για μισθούς και χορηγίες

Θα είναι αυξημένος κατά 15% το νέο έτος ο προϋπολογισμός

Αυξάνεται κατά 15% ο προϋπολογισμός του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, δήλωσε η πολιτική προϊστάμενη του Υπουργείου, Αθηνά Μιχαηλίδου, παρουσιάζοντας τη Δευτέρα ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών και Προϋπολογισμού, τον Προϋπολογισμό του Υπουργείου για το 2024.

Όπως ανέφερε η κ. Μιχαηλίδου, ο προϋπολογισμός ανέρχεται σε €1,445 δισ, παρουσιάζοντας συνολική αύξηση ύψους €198 εκατ., σε σχέση με τον προϋπολογισμό που εγκρίθηκε από τη Βουλή των Αντιπροσώπων τον Δεκέμβριο του 2022.

Σημείωσε ότι ποσοστό 80% του προϋπολογισμού αφορά σε τακτικές δαπάνες (μισθοί, χορηγίες, ΝΠΔΔ, κλπ), ενώ ποσοστό 83% των τακτικών δαπανών αφορά σε μισθοδοσία του Υπουργείου Παιδείας.

Επιπρόσθετα, ανέφερε ότι ποσοστό 20% του προϋπολογισμού αφορά σε αναπτυξιακές δαπάνες και ποσοστό 74% των αναπτυξιακών δαπανών αφορά σε χορηγίες δημόσιων πανεπιστημίων.

Ενημέρωσε , επίσης, ότι έχουν προχωρήσει σε μηχανισμό ελέγχου όλων των χορηγιών που αφορούν το Υπουργείο Παιδείας και ειδικά των δημοσίων πανεπιστημίων.

Ανέφερε, παράλληλα, ότι οι διαθέσιμοι πόροι εκτός από αυτά που έχει πει, αφορούν και σε συγχρηματοδοτούμενα έργα (ποσοστό €18 εκ.)

Η Υπουργός Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας είπε, παράλληλα, ότι ανέλαβε αυτό το χαρτοφυλάκιο από τον Μάρτη που μας πέρασε, με ένα και μοναδικό στόχο να αναβαθμίσουν και να εκσυγχρονίσουν το εκπαιδευτικό σύστημα, έχοντας στο επίκεντρο των προσπαθειών τους τα παιδιά και το καλώς νοούμενο συμφέρον τους.

Σημείωσε ότι πρωταρχική επιδίωξη τους είναι η μετάβαση σε ένα πιο σύγχρονο εκπαιδευτικό σύστημα, ένα πιο μαθητοκεντρικό σχολείο, στο οποίο το κάθε παιδί να μπορεί και να πετυχαίνει και να καλλιεργεί τις γνώσεις, τις δεξιότητες και τις ικανότητες του στο μέγιστο βαθμό.

Επιπρόσθετα, είπε η Υπουργός, επιδίωξη τους είναι να καταστεί το σύστημα πιο αποτελεσματικό μέσω συγκεκριμένων μέτρων.

Η κ. Μιχαηλίδου κατά την παρουσίαση του προϋπολογισμού του ΥΠΑΝ έκανε μια σύντομη αναφορά στην υλοποίηση μιας σειράς σημαντικών εκπαιδευτικών πολιτικών και δράσεων που έχουν ήδη αρχίσει από τον περασμένο Μάρτιο.

Ενδεικτικά, ανέφερε την αύξηση του αριθμού των Θερινών Σχολείων σε 58, την επέκταση της εφαρμογής του προγράμματος ΔΡΑΣΕ+ (91 Δημοτικά, 55 Νηπιαγωγεία, 29 Γυμνάσια/Λύκεια, 3 ΤΕΣΕΚ), την αύξηση των Προαιρετικών Ολοήμερων Σχολείων σε 220 (Δημοτική Εκπαίδευση) , την επέκταση των προγραμμάτων STEM στη Δημοτική Εκπαίδευση, την τροποποίηση των κανονισμών για αξιολόγηση των μαθητών/τριών στη Μέση Εκπαίδευση - Διαμόρφωση σύγχρονου μαθητοκεντρικού συστήματος αξιολόγησης, την επέκταση του Ολοήμερου Σχολείου Διαθεματικής και Διεπιστημονικής Μάθησης στη Μέση Εκπαίδευση και την εφαρμογή πιλοτικού προγράμματος για διδασκαλία της γερμανικής γλώσσας σε 4 σχολεία. 

Αναφορά έκανε επίσης στην αναβάθμιση των εργαστηρίων ειδικοτήτων στις ΤΕΣΕΚ - εισαγωγή νέων προγραμμάτων στα ΜΙΕΕΚ - λειτουργία του ʺAbsolute Institute of Technical Educationʺ, την υποβολή νομοσχεδίου για την αναβάθμιση του θεσμικού πλαισίου που θα διέπει την ίδρυση και δημιουργία Σχολών Ανώτερης Εκπαίδευσης, την υλοποίηση της πρώτης φάσης της έρευνας για την Ανάπτυξη Εθνικού Μηχανισμού Παρακολούθησης Αποφοίτων, την υλοποίηση νέων επιμορφωτικών δράσεων για εκπαιδευτικούς και οργάνωση δικτύων υποστήριξης για εξειδικευμένα θέματα, τον εκσυγχρονισμός των υποστηρικτικών προγραμμάτων του ΥΠΑΝ - αλλαγή εργασιακού καθεστώτος σε μισθωτή εργασία, την υλοποίηση προγραμμάτων του Κρατικού Δικτύου Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης - υλοποίηση προγράμματος PEDIA και την υλοποίηση έργων που αφορούσαν ανεγέρσεις, επεκτάσεις και βελτιώσεις σχολικών κτηρίων.

Η κ. Μιχαηλίδου αναφέρθηκε αναλυτικά και στις προτεραιότητες του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας για το 2024, που αναμένεται, όπως είπε, «να αποτελέσει χρονιά ορόσημο για την αντιμετώπιση σημαντικών προκλήσεων».

Σημείωσε ότι απαραίτητο εργαλείο για την επίτευξη του πιο πάνω στόχου αποτελεί ο προϋπολογισμός του 2024 και το τριετές Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό Πλαίσιο 2024-2026.

Θέτοντας, συνέχισε η κ. Μιχαηλίδου, αυτό ως κύρια επιδίωξή τους, διαμόρφωσαν ανάλογα και τον προϋπολογισμό, έχοντας καθορίσει εμβληματικές δράσεις και πολιτικές: Αντιμετώπιση αναντιστοιχίας ικανοτήτων, Αναθεώρηση Αναλυτικών Προγραμμάτων σε όλες τις τάξεις και σε όλες τις βαθμίδες, Επέκταση Ολοήμερου Σχολείου, Αξιολόγηση και βελτίωση της Ειδικής Εκπαίδευσης, Ένταξη παιδιών με μεταναστευτική βιογραφία στο εκπαιδευτικό μας σύστημα, Αξιολόγηση εκπαιδευτικών και εκπαιδευτικού έργου, Παιδαγωγική αναδόμηση υποστηρικτικών προγραμμάτων του ΥΠΑΝ, Αναβάθμιση και ενίσχυση της δημόσιας σχολής ΜΙΕΕΚ, Ψηφιακός μετασχηματισμός των σχολείων, Αναβάθμιση της Ανώτερης Εκπαίδευσης.

«Θεωρούμε ότι είμαστε έτοιμοι να κάνουμε τα βήματα μπρος. Είναι πολύ σημαντικό για μας έστω και μικρά βήματα προς το σύγχρονο, λιγότερο υλικοκεντρικό, πιο μαθητοκεντρικό και πιο δημοκρατικό σχολείο, έτσι ώστε να μπορέσουμε να δώσουμε στα παιδιά μας αυτό που τους αξίζει», συμπλήρωσε.

Σε δηλώσεις της μετά τη συνεδρία, η κ. Μιχαηλίδου είπε ότι όπως ο ίδιος ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας δήλωσε, η παιδεία αποτελεί βασική προτεραιότητα της Διακυβέρνησης.

«Αυτό αντικατοπτρίζεται στον προϋπολογισμό του 2024. Απώτερος στόχος του Υπουργείου είναι η μετάβαση στο μαθητοκεντρικό, συμπεριληπτικό σχολείο. Το κύριο εργαλείο που μας δίνεται για να το πετύχουμε αυτό είναι ο ετήσιος προϋπολογισμός, του οποίου η κατάθεση στη Βουλή των Αντιπροσώπων αποτελεί για μας κορυφαία πολιτική πράξη, αφού μας παρέχεται η ευκαιρία να σας παρουσιάσουμε τις προτεραιότητες και τις πολιτικές που έχουμε υλοποιήσει, καθώς κυρίως και αυτές που προγραμματίζουμε να υλοποιήσουμε με το νέο οικονομικό έτος», συμπλήρωσε.

Σημείωσε ότι στον εκπαιδευτικό τομέα, ο προϋπολογισμός αποτελεί τη μετάφραση των εκπαιδευτικών αναγκών σε οικονομικά δεδομένα, αφού πέρα από όργανο για εκπαιδευτικό σχεδιασμό, αποτελεί επίσης, όργανο ελέγχου, μέσω της θεσμοθετημένης κοινοβουλευτικής διαδικασίας.

Ανέφερε, επίσης, ότι η φιλοσοφία του προϋπολογισμού αφορά στην ανακατανομή κονδυλίων, ώστε να δοθεί έμφαση στις βασικές προτεραιότητες δηλαδή την πρόληψη, την έγκαιρη διάγνωση, τον παιδαγωγικό ρόλο του σχολείου, αλλά και στην στοχευμένη και ορθότερη αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού, για καλύτερα αποτελέσματα.

Εκτός όμως από τις εμβληματικές δράσεις και πολιτικές του Υπουργείου, η Κοινοβουλευτική Επιτροπή ενημερώθηκε και για τις πολιτικές του για τον αθλητισμό.

«Ανάμεσα στους στόχους μας για τον αθλητισμό περιλαμβάνονται η στήριξη αθλητών και προπονητών για προετοιμασία στο εξωτερικό και η εκπροσώπηση της χώρας σε διεθνείς διοργανώσεις, η υποστήριξη του αναπτυξιακού αθλητισμού, η επιχορήγηση αθλητών σε θέματα προετοιμασίας και συμμετοχής σε αγώνες, το πρόγραμμα «Αθλητισμός για όλους», ο σχεδιασμός και η παροχή κινήτρων βάσει των επιδόσεων και οι επιχορηγήσεις αθλητικών φορέων, ομοσπονδιών και σωματείων», συμπλήρωσε.

Η κ. Μιχαηλίδου είπε ότι ενώπιον της Επιτροπής Οικονομικών παρουσιάστηκαν και οι πολιτικές και δράσεις που προωθούν για την ενδυνάμωση της Νεολαίας, «γιατί δεν πρέπει να ξεχνάμε πως οι νέοι και οι νέες μας αποτελούν το μέλλον και την ελπίδα του τόπου».

«Πρέπει, λοιπόν, να αντιμετωπίσουμε τα θέματα νεολαίας με υπευθυνότητα, γιατί τους αξίζει μια χώρα δίκαιη, κοινωνικά ευαίσθητη και με ευκαιρίες εργοδότησης. Υπό αυτό το πρίσμα, ενδυναμώνουμε τη νεολαία, σχεδιάζουμε την προώθηση της συμμετοχής των νέων στη δημοκρατική ζωή, διασφαλίζουμε και αξιοποιούμε διεθνείς συνεργασίες και προωθούμε την οργανωτική ανάπτυξη και τον διοικητικό εκσυγχρονισμό του ΟΝΕΚ», πρόσθεσε.

Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, είπε η Υπουργός, έχει ήδη ανακοινώσει την πρόθεσή του όπως το 2024 ανακηρυχθεί σε Έτος Νεολαίας για την Κύπρο, με όλα τα υπουργεία/υφυπουργεία να αναλαμβάνουν δράσεις για τους νέους, οι οποίες θα παρουσιαστούν σε Εθνικό Συνέδριο υπό την αιγίδα του.

«Ταυτόχρονα, όπως έχω ήδη αναφέρει, γίνονται έρευνες που αφορούν στη διασύνδεση του εκπαιδευτικού συστήματος με την αγορά εργασίας, όπως και προσπάθεια, προς αυτή την κατεύθυνση, για την εμπλοκή όλων των παραγωγικών δυνάμεων της χώρας με στόχο την ανάπτυξη των απαραίτητων δεξιοτήτων από τους νέους μας, για ευκολότερη ένταξη και προσαρμογή τους στην αγορά εργασίας», σημείωσε.

Όπως είπε η κ. Μιχαηλίδου, «για να μπορέσουμε να πετύχουμε την αποστολή μας, θεωρώ απαραίτητη τη συνεργασία και την ανταλλαγή απόψεων με τους μαθητές, τους γονείς, τις εκπαιδευτικές οργανώσεις, τους πανεπιστημιακούς, αλλά και άτομα και φορείς που ενδιαφέρονται για την εκπαίδευση. Μόνο στη βάση αντικειμενικής ενημέρωσης μπορεί να επιτυγχάνεται ο γόνιμος διάλογος που επιδιώκουμε».

«Είμαστε έτοιμοι για τη μετάβαση στο σύγχρονο σχολείο, σταδιακά και συστηματικά. Ευχαριστώ πολύ τη Βουλή για την όλη στήριξη και συνεργασία», πρόσθεσε.

Οι δηλώσεις των Βουλευτών

Ο Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας, Παύλος Μυλωνάς, είπε ότι είναι εμφανέστατος ο νέος αέρας που έδωσε η νέα Υπουργός με τους συνεργάτες της από την ημέρα που ανέλαβε τα καθήκοντα της και αυτό αποτυπώνεται, είναι εμφανές στον προϋπολογισμό.

Ο κ. Μυλωνάς αναφέρθηκε σε τέσσερα σημεία που πρέπει, όπως είπε, να καταγραφούν εκ μέρους του Υπουργείου.

«Είναι το κομμάτι το κτιριολογικό. Ασφυκτιούν οι σχολικές μονάδες. Είναι η ειδική εκπαίδευση, είναι το θέμα των ναρκωτικών και της παραβατικότητας, είναι οι Τεχνικές Υπηρεσίες», πρόσθεσε.

Αναφέρθηκε, επίσης, στα αναλυτικά προγράμματα, σημειώνοντας ότι χρειάζεται αλλαγή στο ωρολόγιο πρόγραμμα, στην ώρα προσέλευσης και αποχώρησης και το παιδαγωγικό κομμάτι.

Σε δηλώσεις του μετά το πέρας της συνεδρίας, ο κ. Μυλωνάς είπε ότι ο προϋπολογισμός του Υπουργείου είναι προς τη σωστή κατεύθυνση.

Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Γιώργος Κάρουλλας, μιλώντας εκ μέρους του ΔΗΣΥ, είπε ότι καταγράφουν ένα πολυσχιδές έργο, που λειτουργεί στη βάση παιδαγωγικής θεμελίωσης.

Σημείωσε, παράλληλα, ότι αποτελεί συνέχεια του έργου της προηγούμενης διακυβέρνησης.

Σε δηλώσεις του μετά το πέρας της συνεδρίας, ο κ. Κάρουλλας είπε ότι καταγράφουν την έντονη προσπάθεια του Υπουργείου Παιδείας για την αναδόμηση και επικαιροποίηση των αναλυτικών προγραμμάτων αναγκαίου έργου για να είμαστε ως εκπαιδευτικό σύστημα πιο μαθητοκεντρικοί και πιο στοχευμένοι προς τις ικανότητες και δεξιότητες όπως το θέλει και η Ευρωπαϊκή Ένωση.

«Μεταξύ άλλων καταγράφουμε την έλλειψη του αναγκαίου, ολοκληρωμένου σχεδιασμού, τόσο για την αναβάθμιση της τεχνικής εκπαίδευσης, της εγκατάστασης των κλιματιστικών -του πάγιου και ζωτικού αυτού αιτήματος των γονέων, παιδιών, των εκπαιδευτικών και της κοινωνίας ευρύτερα- αλλά και την ανάγκη για εκσυγχρονισμό του στρατηγικού σχεδιασμού για την ανώτατη εκπαίδευση. Σημειώνουμε εμφαντικά επίσης την ανάγκη για αύξηση των κονδυλίων για τον αθλητισμό», πρόσθεσε.

Είπε ότι κεφαλαιώδες είναι επίσης ότι παράλληλα με το διάλογο για την ειδική εκπαίδευση ο οποίος έχει αρχίσει και είναι μια θετική εξέλιξη είναι απόλυτη και αδήριτη ανάγκη να επανεξεταστούν τα χρονοδιαγράμματα τόσο για την τοποθέτηση των συνοδών όσο για και την αξιολόγηση των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες και αναπηρίες.

«Δεν νοείται Νοέμβριος και ακόμα οι αρμόδιες Επιτροπές να εξετάζουν τέτοια αιτήματα. Η σχολική χρονιά έχει αρχίσει τον περασμένο Σεπτέμβριο», συμπλήρωσε.

Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Χρίστος Χριστοφίδης, εκ μέρους του ΑΚΕΛ, ανέφερε ότι είναι αλήθεια ότι τα τελευταία χρόνια έχουμε περάσει πολύ δύσκολα στον τομέα της παιδείας.

«Η δημόσια εκπαίδευση δέχτηκε χτυπήματα, τα οποία συνοψίζονται στο εξής: Την τελευταία πενταετία είχαμε 45% αύξηση στην ιδιωτική δημοτική εκπαίδευση και 25% αύξηση στην ιδιωτική μέση εκπαίδευση. Δε θα ήταν υπερβολή να επισημάνουμε ότι το δημόσιο σχολείο, το εκπαιδευτικό μας σύστημα βρίσκεται σε ένα σταυροδρόμι. Στην προσπάθεια, η οποία καταβάλλεται, εκεί οπού εμείς συμφωνούμε στηρίζουμε και πρέπει να σημειώσω ότι έχουν γίνει θετικά βήματα. Βήματα τα οποία ήταν πάγιες δικές μας θέσεις, όπως η κατάργηση των εξετάσεων τετραμήνων και το νέο σύστημα αξιολόγησης, όπως η κατάργηση της απαράδεκτης και παράνομης αγοράς υπηρεσιών», πρόσθεσε.

Σε δηλώσεις του μετά τη συνεδρία, ο κ. Χριστοφίδης είπε ότι συνεχίζουν να υπάρχουν σημαντικά προβλήματα.

«Η ενιαία εκπαίδευση, για την οποία περιμένουμε μια νομοθεσία εδώ και δέκα χρόνια, πρέπει να μπει επιτέλους σε πιο σύγχρονες δομές. Πρέπει να προχωρήσει η επέκταση του θεσμού του ολοήμερου σχολείου. Πρέπει να δούμε το περιεχόμενο της παιδείας μας, ούτως ώστε τα παιδιά να θέλουν να πηγαίνουν στο σχολείο, να είναι ευτυχισμένα στο σχολείο. Αναφερόμαστε βέβαια στα αναλυτικά προγράμματα. Όχι να είναι το σχολείο μια βιομηχανοποιημένη διαδικασία, στην οποία προσπαθούν οι εκπαιδευτικοί να «φυτέψουν» γνώσεις ξερές, στα μυαλά των παιδιών. Λέω «γνώσεις ξερές», διότι η σημερινή πραγματικότητα απαιτεί πλέον σύνθεση, δημιουργία, συνεργατική μάθηση και πολλές άλλες σύγχρονες προσεγγίσεις και όχι την αποστήθιση γνώσεων», συμπλήρωσε.

 Ο Βουλευτής της ΕΔΕΚ, Ανδρέας Αποστόλου, ανέφερε ότι η παρουσία της στο Υπουργείο έφερε ένα νέο αέρα αισιοδοξίας «και για εμάς που πιστεύουμε και θέλουμε την αναβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης».

«Γίνονται αλλαγές προς την ορθή κατεύθυνση για τη δημόσια παιδεία. Θέλω να τονίσω τη σημασία δύο από τα θέματα τα οποία έχετε αναλύσει. Το πρώτο είναι η επέκταση της προδημοτικής στα 4 έτη και ουσιαστικά για να έρθει να δέσει με το πρόγραμμα του Υφυπουργείου Πρόνοιας που είναι τα 4 έτη για τη στήριξη των παιδιών και των οικογενειών», σημείωσε.

Σε δηλώσεις του μετά τη συνεδρία είπε ότι μια σειρά από διαχρονικές τους θέσεις, για τις οποίες πάλεψαν τα προηγούμενα χρόνια υλοποιούνται μέσα από τον προϋπολογισμό.

Ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ-Συνεργασία Δημοκρατικών Δυνάμεων, Αλέκος Τρυφωνίδης, είπε ότι οι στόχοι που έχει βάλει το Υπουργείο είναι μεγαλεπήβολοι, όμως εκφράζει την αισιοδοξία ότι με συνεργασία και θετική διάθεση μπορούν να υλοποιηθούν, όπως η επέκταση της προδημοτικής και του ολοήμερου σχολείου, το θέμα της ειδικής εκπαίδευσης.

Σε δηλώσεις του μετά τη συνεδρία, ο κ. Τρυφωνίδης εξέφρασε την ελπίδα ότι με την νέα χρονιά, το 2024 να έχουμε το πλήρες πεδίο για την ειδική εκπαίδευση, που είναι ένα από τα πρώτιστα θέματα που τους ενδιαφέρει.

Αναφέρθηκε, παράλληλα, και στην ανάπτυξη των τεχνικών σχολών τόσο στην πόλη όσο και στην ύπαιθρο, όπως η Αγροτική Τεχνική Σχολή στη Σολέα, με όλα τα θετικά συνεπακόλουθα, καθώς και στην ανάπτυξη νέων σχολικών μονάδων.

Ο Βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων  - Συνεργασία Πολιτών, Χαράλαμπος Θεοπέμπτου, κάλεσε την Υπουργό να μιλήσουν και με τους καθηγητές των πανεπιστημίων, προσθέτοντας ότι γνωρίζει ότι το θέμα της παιδείας είναι από τα δύσκολα θέματα.

Πηγή: ΚΥΠΕ

0
Home