Κατεβάστε τώρα το application της Offsitenews για Android & για iOS
Group google play
Group app store
mobile app

«Αυξάνονται οι αναπτυξιακές δαπάνες του ΥΠΠΑΝ»

Offsite Team -
01.11.2021 - 20:11

«Αυξάνονται οι αναπτυξιακές δαπάνες του ΥΠΠΑΝ»

Όσα ανέφερε ο Πρόδρομος Προδρόμου στην Επ. Οικονομικών της Βουλής

Αυτή την εβδομάδα κατατίθεται στο Υπουργικό Συμβούλιο ένας Σχολικός Χάρτης, μέσα από τον οποίο παρουσιάζονται στοιχεία και αναλύονται τα χαρακτηριστικά του σχολικού πληθυσμού -μαθητών/τριών και εκπαιδευτικών- όπως και τα μαθησιακά αποτελέσματα, όπως πληροφόρησε  την Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών και Προϋπολογισμού, κατά τη συζήτηση του Προϋπολογισμού του Υπουργείου Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας για το 2022, ο πολιτικός προϊστάμενος του Υπουργείου, Πρόδρομος Προδρόμου.

>>> Κατεβάστε τώρα το application της offsite - ΕΔΩ για Android & ΕΔΩ για iOS

Σε αρχική του τοποθέτηση κατά τη συζήτηση του Προϋπολογισμού, ο κ. Προδρόμου είπε ότι το 2022 «βλέπουμε τις πρωτογενείς δαπάνες του Υπουργείου μας να αυξάνονται κατά 5,2%, ενώ έχουμε την ευχέρεια να κάνουμε περισσότερες αναπτυξιακές δαπάνες».

 

«Πράγματι, οι αναπτυξιακές δαπάνες του Υπουργείου Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας αυξάνονται τον επόμενο χρόνο κατά 11,2 %, σε σχέση με το 2021 και φτάνουν σε ύψος € 212,8 εκατ. Ένας τέτοιος αναπτυξιακός προϋπολογισμός μας επιτρέπει να συνεχίσουμε τους σχεδιασμούς για βελτίωση της ποιότητας στην εκπαίδευση. Γίνεται επομένως αντιληπτό ότι οι δαπάνες στην εκπαίδευση αυξάνονται με μεγαλύτερο ρυθμό από ό,τι η αύξηση του προϊόντος της χώρας, αλλά και περισσότερο από τις συνολικές δαπάνες του κράτους», πρόσθεσε. 

 

Το Υπουργείο Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας, συνέχισε ο κ. Προδρόμου, έχει τον πιο μεγάλο προϋπολογισμό.

>>> H offsite τώρα και στο Google News - Ακολουθείστε μας

«Αυτό αποδεικνύει την προσπάθεια που κάνει η χώρα μας για την εκπαίδευση. Για τον Πολιτισμό πρέπει όμως να κάνουμε περισσότερα και ελπίζω τώρα που παρουσιάζεται η ευκαιρία, να κάνουμε μια καινούρια αρχή με τη δημιουργία του Υφυπουργείου Πολιτισμού, που ελπίζω να εγκρίνει η Βουλή σύντομα», σημείωσε.  

Όπως είπε, οι τακτικές δαπάνες του Προϋπολογισμού 2022 ανέρχονται σε €1.026.373.756 και αντιστοιχούν σε 82,8% του συνόλου και οι αναπτυξιακές δαπάνες είναι € 212.775.653, δηλαδή 17,2% του συνόλου.  

«Στην πραγματικότητα οι αναπτυξιακές δαπάνες έχουν ένα πιο σημαντικό ρόλο από ό,τι φαίνεται από το σχετικά περιορισμένο μερίδιο τους στο σύνολο. Ο λόγος είναι διότι στο ΥΠΠΑΝ υπάρχει ένα πολύ σημαντικό μισθολόγιο, ύψους €786,8 εκατ. ή 77% του τακτικού προϋπολογισμού του, που κάνει άλλες δαπάνες να φαίνονται συγκριτικά μικρές», συμπλήρωσε.                                   

Ο κ. Προδρόμου είπε ότι μεταξύ των αναπτυξιακών δαπανών το μεγαλύτερο μέρος, δηλαδή ποσό €154,5 εκατ. ευρώ είναι οι χορηγίες στα πανεπιστήμια και υπενθύμισε ότι το κράτος στηρίζει τις δανειακές συμβάσεις για τα έργα υποδομής στο Πανεπιστήμιο Κύπρου, όπως είναι η Πολυτεχνική Σχολή, η Ιατρική Σχολή, το δεύτερο φωτοβολταϊκό πάρκο, η αναβάθμιση του Σιακόλειου Εκπαιδευτικού Κέντρου Υγείας, οι νέες φοιτητικές εστίες κ.ο.κ.  

Σημείωσε ότι σημαντική αναπτυξιακή δράση είναι επίσης τα κατασκευαστικά έργα για τα οποία διατίθεται ποσό € 34,4 εκατ., δηλαδή κυρίως τα σχολικά κτήρια και πρόσθεσε ότι αυτή τη στιγμή βρίσκονται σε διαδικασία υλοποίησης κατασκευαστικά έργα σχολείων ύψους € 50-60 εκατ.  

Ανέφερε, παράλληλα, ότι ποσό € 6,6 εκατ. στον αναπτυξιακό προϋπολογισμό διατίθεται για τον ψηφιακό μετασχηματισμό, ενώ ποσό € 4,6 εκατ. για πολιτιστικές παροχές και επιπρόσθετα € 1,7 εκατ. για τη χρηματοδότηση παραγωγής κινηματογραφικών ταινιών.  

Σημείωσε ότι ποσό €1,2 εκατ. διατίθεται για την πρόληψη και αντιμετώπιση της βίας και της παραβατικότητας και την Αρχή Εξαρτήσεων.  

Τακτικές δαπάνες

 

Ο Υπουργός Παιδείας είπε ότι μεταξύ των τακτικών δαπανών, εκτός των €786,8 εκατ. που διατίθενται για το μισθολόγιο, ποσό €22,4 εκατ. διατίθεται για την αγορά υπηρεσιών στις διάφορες βαθμίδες της εκπαίδευσης.  

«Άλλες σημαντικού μεγέθους κατηγορίες δαπανών είναι οι χορηγίες σε οργανισμούς συνδεδεμένους με το ΥΠΠΑΝ. Εκτός των €65,3 εκατ. που είναι οι χορηγίες στις Σχολικές Εφορείες, ο προϋπολογισμός του ΥΠΠΑΝ περιλαμβάνει ποσό €51,7 εκατ. για χορηγίες σε ΝΠΔΔ, όπως είναι ο ΚΟΑ, η ΚΟΕ, ο ΘΟΚ κ.ο.κ.», συμπλήρωσε.

Όσον αφορά χορηγίες που σχετίζονται με πολιτικές του Υπουργείου, ο κ. Προδρόμου είπε ότι πρέπει να αναφερθεί η πολιτική φοιτητικής μέριμνας με  €50,8 εκατ. για τη Φοιτητική Χορηγία, €2,0 εκατ. για τη Μαθητική Πρόνοια, €1,5 εκατ. για χορηγία ξένων σχολείων, €1,2 εκατ. για έκτακτες χορηγίες και εκπαιδευτικές χορηγίες στις κατά το Σύνταγμα θρησκευτικές ομάδες και €1,5 εκατ. για επιχορήγηση της προδημοτικής εκπαίδευσης.  

Ξεχωριστά ανέφερε τη χορηγία €13,9 εκατ. για την Ειδική Εκπαίδευση, στην οποία προστίθενται βεβαίως άλλες τακτικές δαπάνες περισσότερο από €70 εκατ. 

 

«Το Υπουργείο διαθέτει μέσα από τις τακτικές δαπάνες κονδύλι €4,4 εκατ. για την ανάπτυξη προγραμμάτων, τα ψηφιακά μέσα, άλλα εποπτικά μέσα και τις άλλες δράσεις μέσω του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, €1,5 εκατ. Έχουμε επίσης €1,5 εκατ. για την περιβαλλοντική εκπαίδευση, €1,8 εκατ. για τις διαδικασίες πιστοποίησης και τον Φορέα ΔΙΠΑΕ και €1,6 εκατ. για θέματα ασφάλειας», σημείωσε.  

Ο Υπουργός Παιδείας είπε, μεταξύ άλλων, ότι βρίσκεται σε εξέλιξη η πολύπτυχη Εκπαιδευτική Μεταρρύθμιση, που έχει ξεκινήσει από το 2015-16, ενώ από φέτος προστίθεται ακόμα μια σημαντική πτυχή, με το νέο σχέδιο ενισχυμένης και περισσότερο στοχευμένης εκπαιδευτικής στήριξης και επιτυχούς ένταξης των μαθητών/τριών μεταναστευτικής βιογραφίας.  

Πανδημία

 

Ο Υπουργός Παιδείας είπε ότι το δημόσιο σχολείο τα τελευταία δυο χρόνια λειτούργησε άτυπα, αλλά ουσιαστικά, και ως «σχολή υγειονομικής προστασίας».  

«Διδάχτηκαν στο σχολείο οι κανόνες σωστής συμπεριφοράς και κοινωνικής ευθύνης για την ατομική, αλλά και τη συλλογική προστασία από τη νόσο COVID-19. Ίσως να θεωρείται πλέον αυτονόητο, δεν παύει όμως να είναι πολύ σημαντικό: τα σχολεία είναι χώροι όπου τηρείται σε πολύ ικανοποιητικό βαθμό ένα συγκροτημένο και πλήρες Υγειονομικό Πρωτόκολλο. Τηρείται μάλιστα από ό,τι φαίνεται περισσότερο και καλύτερα από πολλούς άλλους κοινωνικούς χώρους», πρόσθεσε.  

Επιλογή εκπαιδευτικών

 

Ο κ. Προδρόμου είπε, επίσης, ότι σταδιακά εφαρμόζεται το νέο σύστημα αξιοκρατικής επιλογής των εκπαιδευτικών, το οποίο σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που αποφασίστηκε από τη Βουλή θα πάρει πλήρη ανάπτυξη το 2027, αλλά έχει ήδη ευεργετικά αποτελέσματα.  

Σημείωσε ότι μεταξύ 2018 και 2021 έχουν επιλεγεί και διοριστεί μέσω της αξιοκρατικής διαγωνιστικής διαδικασίας 418 νέοι εκπαιδευτικοί, ενώ άλλοι 563 διοριστεί από τον παλαιό κατάλογο κατά αρχαιότητα και άλλοι 94 μέσω των προνοιών για άτομα με αναπηρία, ενώ στη Μέση Γενική Εκπαίδευση διορίστηκαν 304 μέσα από τη διαγωνιστική διαδικασία, έναντι 356 από τους παλιούς καταλόγους.  

Νέο Σύστημα Αξιολόγησης Μαθητών/Μαθητριών

 

Ανέφερε, επιπρόσθετα, ότι συνεχίζεται η σταδιακή εφαρμογή του νέου συστήματος αξιολόγησης μαθητών/τριών της Μέσης Εκπαίδευσης, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που αποφασίστηκε από τη Βουλή.  

Νέο Σχέδιο αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου και των εκπαιδευτικών

 

Ο κ. Προδρόμου είπε ότι αναπόσπαστο μέρος της συνολικής Εκπαιδευτικής Μεταρρύθμισης είναι και ένα σύγχρονο και αξιοκρατικό σύστημα αξιολόγησης του συνολικού εκπαιδευτικού έργου που επιτελείται στα σχολεία, αλλά και ατομικά των εκπαιδευτικών και πρόσθεσε ότι βρίσκεται σήμερα σε προχωρημένο στάδιο ένα νέο προσαρμοσμένο Σχέδιο Αξιολόγησης, με στόχο να ετοιμαστεί σχετική νομοθετική πρόταση μέχρι τέλος του έτους.  

Ειδική εκπαίδευση

 

Ο Υπουργός Παιδείας είπε ότι λαμβάνοντας υπόψη τη δέσμευση της πολιτείας για συμπεριληπτική εκπαίδευση και την παροχή κατάλληλης Ειδικής Εκπαίδευσης στα σχολεία, καθώς επίσης και τον γρήγορο ρυθμό αύξησης των αναγκών της Ειδικής Εκπαίδευσης, το ΥΠΠΑΝ σε συνεργασία και με την Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας και Πολιτισμού αξιολογεί και σχεδιάζει αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο της Ειδικής Εκπαίδευσης.  

Μεταναστευτική βιογραφία

 

Ο κ. Προδρόμου είπε ότι στη βάση των μέχρι τώρα αξιολογήσεων και ερευνών από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (Έρευνα Ελληνομάθειας) προκύπτουν ορισμένα ανησυχητικά ευρήματα.  

Όπως ανέφερε, μεταξύ άλλων, στη διάρκεια του σχολικού έτους 2020-21 από τα παιδιά μεταναστευτικής βιογραφίας, που είχαν ενταχθεί στο Πρόγραμμα Ελληνομάθειας ποσοστό μόλις 45% είχαν γνώσεις που αντιστοιχούσαν στο επίπεδο Β1 που κρίνεται αναγκαίο για να μπορούν να παρακολουθήσουν την εκπαίδευση.  

Το ΥΠΠΑΝ, συνέχισε ο κ. Προδρόμου, ανταποκρινόμενο στις ανάγκες που προέκυψαν τα τελευταία χρόνια με τη φοίτηση παιδιών με μεταναστευτική βιογραφία στα σχολεία της Κύπρου, ανέπτυξε «Κείμενο Πολιτικής για την Ένταξη των Μαθητών με Μεταναστευτική Βιογραφία στο Κυπριακό Εκπαιδευτικό Σύστημα», βασικοί άξονες του οποίου είναι η διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας, η χαρτογράφηση των αναγκών των παιδιών και η συνεχής επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και των στελεχών της εκπαίδευσης, και για την εφαρμογή του η αρμόδια Διατμηματική Επιτροπή έχει αναπτύξει Σχέδιο Δράσης.  

Σε δηλώσεις του μετά το πέρας της συνεδρίας, ο Υπουργός Παιδείας είπε ότι είχε την ευκαιρία σήμερα να υπογραμμίσει ότι μέσα από τις αυξημένες δαπάνες που διατίθενται από την Κυβέρνηση στο ΥΠΠΑΝ, «θα πρέπει να θυμόμαστε ότι το σχολείο λειτούργησε αυτά τα τελευταία χρόνια και συνεχίζει να λειτουργεί ως μια μεγάλη σχολή υγειονομικής προστασίας».  

Η συμβολή της δημόσιας εκπαίδευσης στην καλλιέργεια υγειονομικής συνείδησης στα παιδιά, είπε, ήταν ένας από τους παράγοντες, που επέτρεψε στη χώρα μας να έχει σχετικά καλές επιδόσεις στη διαχείριση της πανδημίας και να μπορούμε τώρα να έχουμε φοίτηση με φυσική παρουσία.  

«Ελπίζω να μπορέσουμε να το κρατήσουμε αυτό, ούτως ώστε να μπορέσουμε μέσα στα σχολεία να ολοκληρώσουμε τον σχεδιασμό για την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, κάνοντας περισσότερα σχολεία ΔΡΑ.Σ.Ε., επεκτείνοντας τη μεταρρύθμιση για την αξιολόγηση των μαθητών/μαθητριών, των εκπαιδευτικών και του εκπαιδευτικού έργου και βελτιώνοντας τα μαθησιακά αποτελέσματα σαν αυτά που είχε η κυπριακή εκπαίδευση στη διεθνή έρευνα για τα Μαθηματικά και τη Φυσική, την έρευνα TIMSS», πρόσθεσε.  

Σημείωσε ότι τα μαθησιακά αποτελέσματα «που είχαμε πρόσφατα για το Δημοτικό και το Γυμνάσιο στην έρευνα TIMSS αποδεικνύουν ότι οι μεταρρυθμίσεις αποδίδουν».  

«Η εικόνα όμως κάποτε είναι ανάμικτη, γατί την ίδια ώρα αποτελέσματα που έχουμε από άλλες αξιολογήσεις, όπως είναι οι Παγκύπριες Εξετάσεις, μας δείχνουν ότι χρειάζεται να κάνουμε μεγαλύτερη προσπάθεια, κυρίως στη διδασκαλία της γλώσσας. Δεν μπορούμε να δεχθούμε αυτό που συμβαίνει διαχρονικά, δηλαδή ένα σημαντικό ποσοστό -ένα στα πέντε παιδιά- να είναι απόφοιτος του σχολείου έχοντας βαθμολογία στη Γλώσσα κάτω από  25%. Δεν είναι αποδεκτό, αφού δεν πρόκειται απλώς και μόνο για τη γνώση της Νέας Ελληνικής αλλά και για την πνευματική συγκρότηση των νέων μας που αποτελεί και προϋπόθεση για οποιαδήποτε άλλη μάθηση», συμπλήρωσε.  

Ο κ. Προδρόμου είπε πως σήμερα στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή παρουσιάστηκε μια σειρά από καινοτομίες, «όπως είναι η έμφαση που δίνουμε στη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, η οποία είναι ταυτόχρονα και πρόληψη για τη σεξουαλική κακοποίηση των παιδιών, η προσπάθεια που πρέπει να κάνουμε  για την ενίσχυση της διδασκαλίας και την ένταξη των παιδιών με μεταναστευτική βιογραφία, είναι επίσης μια νέα πραγματικότητα που θα πρέπει να την αντιμετωπίσουμε και να ενισχύσουμε τα σχολεία μας για να συνεχίσουν την εύρυθμη λειτουργία τους, αγκαλιάζοντας και παρέχοντας αποτελεσματική εκπαίδευση και σε αυτά τα παιδιά που έχουν άλλη μητρική γλώσσα από την Ελληνική».  

Είπε, επιπρόσθετα, ότι «υπολογίζουμε πάρα πολύ στη μεγάλη μεταρρύθμιση με την ηλεκτρονική διακυβέρνηση των σχολείων».  

«Ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη ο διαγωνισμός και ελπίζουμε ότι από τη νέα σχολική χρονιά θα αρχίσει να εγκαθίσταται ένα πλήρες σύστημα ηλεκτρονικής διακυβέρνησης των σχολείων, ούτως ώστε όλοι ενδιαφερόμενοι: μαθητές/μαθήτριες, εκπαιδευτικοί και γονείς να παίρνουν, ανά πάσα στιγμή, ηλεκτρονικά όλες τις πληροφορίες, να κάνουν ηλεκτρονικά τις εργασίες που έχουν να κάνουν με το σχολείο και ακόμα και συναλλαγές», σημείωσε.

Με αυτόν τον τρόπο, συνέχισε ο κ. Προδρόμου, «θα συμπληρωθεί και η μεγάλη μεταρρύθμιση της αξιοποίησης της ψηφιακής τεχνολογίας στο σχολείο μέσα και από το Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, όπου το ΥΠΠΑΝ από τα 97 εκατ. επενδύσεων και μεταρρυθμίσεων που έχει προγραμματιστεί, ένα σημαντικό κομμάτι, περίπου 13 εκατ., θα διατεθεί για τη δημιουργία 6.600 αιθουσών διδασκαλίας, σε 500 σχολεία κατ’ αρχάς, με την επέκταση, το αμέσως  επόμενο χρονικό διάστημα, σε 700».  

«Αυτό θα είναι ένα μεγάλο βήμα για να εντάξουμε την ψηφιακή τεχνολογία και στην κανονική λειτουργία των σχολείων και είναι και αυτή μια καινοτομία, η οποία προγραμματίζεται να ολοκληρωθεί μέχρι τον Σεπτέμβριο του επόμενου έτους. Ελπίζουμε ότι εγκρίνοντας τον Προϋπολογισμό μας η Βουλή θα δώσει στο ΥΠΠΑΝ τα μέσα για να συνεχίσει την προσπάθεια, ώστε να παρέχουμε σε όλα τα παιδιά ποιοτική εκπαίδευση», συμπλήρωσε.  

Απαντώντας σε ερώτηση, ο κ. Προδρόμου είπε ότι «στην επόμενη συνεδρία του Υπουργικού Συμβουλίου θα καταθέσω ένα συνεκτικό Χάρτη του μαθητικού πληθυσμού και των σχολείων, με όλα τα χαρακτηριστικά των μαθητών και των μαθητριών σε όλες τις βαθμίδες με τα αποτελέσματα, με τα δεδομένα που αφορούν και τους εκπαιδευτικούς και τα σχολεία, ούτως ώστε να μπορέσουμε να αποτιμήσουμε την εξέλιξη και την πρόοδο στην εκπαιδευτική μεταρρύθμιση που εφαρμόζεται αυτή την εποχή και να κάνουμε όπου χρειάζεται είτε αναπροσαρμογές είτε και να πάρουμε αποφάσεις για πρόσθετες καινοτομίες που φαίνεται να χρειάζονται για να διατηρήσουμε αυτό τον ρυθμό και αυτή την προσπάθεια για ποιοτική εκπαίδευση στην Κύπρο».

ΡΥΞΤΥΞΜΤ

ΝΦΓΝΡΥΝ

Πηγή: ΚΥΠΕ 

Home