Μ. Σιζοπουλος στην Offsite: Ο στόχος του 2021, η ΑΟΖ και το ΓεΣΥ

Μ. Σιζοπουλος στην Offsite: Ο στόχος του 2021, η ΑΟΖ και το ΓεΣΥ

Τι δηλώνει ο Πρόεδρος της ΕΔΕΚ για τις σχεσεις του με Δ. Παπαδάκη και το ενδεχόμενο ένταξης του στο ΓεΣΥ

Στις προκλήσεις της Τουρκίας στην Κυπριακή ΑΟΖ και το πόλεμο στην Συρία αναφέρεται σε συνέντευξη του στην Offsite ο Πρόεδρος της ΕΔΕΚ Μαρίνος Σιζόπουλος. Μάλιστα τονίζει ότι θα πρέπει να υπάρξει αυξημένη στρατιωτική ελληνική δύναμη στην Κύπρο και τονίζοντας ότι η Τουρκία ως εγγυήτρια δύναμη έχει 35.000 στρατεύματα και κατέχει το 37%, η Μεγάλη Βρετανία χρησιμοποιεί τις Βρετανικές Βάσεις αλλά η Ελλάδα που εγγυήθηκε την ασφάλεια 82% του πληθυσμού έχει μηδαμινή έως ανύπαρκτη στρατιωτική Παρουσία.

Παράλληλα ο Πρόεδρος της ΕΔΕΚ αναφέρετε στις Βουλευτικές του 2021 τονίζοντας ότι στόχος είναι η ΕΔΕΚ να τερματίσει την οποιαδήποτε μορφή αμφισβήτησης για τον εάν θα είναι η τέταρτη κοινοβουλευτική δύναμη, επισημαίνοντας ότι ο βασικός μας στόχος είναι να αυξηθεί ο αριθμός των βουλευτών του κόμματος.

Τέλος, απαντά στο ερώτημα αν θα ενταχθεί στο ΓεΣΥ, ασκώντας κριτική για την μέχρι τώρα πορεία του νέου συστήματος υγείας.

-Πως σχολιάζετε τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της Συρίας και τις προκλήσεις της Τουρκίας στην Κυπριακή ΑΟΖ.

-Και τα δύο γεγονότα είναι μία ακόμα τρανή απόδειξη του επεκτατικού ρόλου που η Τουρκία θέλει να διαδραματίσει  στην περιοχή της Μέσης Ανατολής και της ανατολικής Μεσογείου. Παραβιάζοντας κάθε έννοια Διεθνούς δικαίου η Τουρκία προκαλεί ασύστολα γιατί ακριβώς από τη δεκαετία του 1950 έχει προχωρήσει για ένα συγκεκριμένο σχεδιασμό Με σκοπό να γίνει μία Περιφερειακή δύναμη με παγκόσμια εμβέλεια.

Για να πετύχει αυτόν το στόχο θα πρέπει να έχει μία θαλάσσια έκταση στο χώρο της ανατολικής Μεσογείου και της Μέσης Ανατολής έτσι ώστε να μπορεί να έχει έλεγχο στις ενεργειακές πηγές της περιοχής και σήμερα μετά την ανεύρεση και του φυσικού αερίου να μπορεί να είναι σημαντικός παράγοντας για την αξιοποίηση και εκμετάλλευση του φυσικού αερίου.

Αυτό πρέπει να το έχουμε πάντοτε κατά νου ως Κυπριακή Δημοκρατία γιατί ακριβώς αξιολογώντας όλα αυτά τα δεδομένα θα πρέπει να χαράξουμε τη δική μας τακτική, τη δική μας στρατηγική έτσι ώστε να αποτρέψουν την εφαρμογή αυτών των τουρκικών σχεδιασμών. Στην περίπτωση της Συρίας είναι προφανής ο στόχος της Τουρκίας να μην επιτρέψει τη δημιουργία ενός αυτόνομου Κουρδικού κράτους, μιας αυτόνομης κουρδικής περιοχής και όσον αφορά την Κύπρο η ενσωμάτωση ολόκληρης της Κύπρου στην επικράτεια όπως είναι οι σχεδιασμοί στη βάση των εκθέσεων του μικρότερη από τη δεκαετία του 1950.

- Πως σχολιάζετε την στάση της ΕΕ ειδικότερα όσον αφορά τις προκλήσεις στην Κυπριακή ΑΟΖ.

-Είναι γεγονός ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει περιορισμένες δυνατότητες και οι  δυνατότητες αυτές βρίσκονται περισσότερο στο Πεδίο της διπλωματικής, της πολιτικής πίεσης και της οικονομικής. Όμως την ίδια στιγμή θα πρέπει να αξιολογήσουμε ότι υπάρχουν ισχυρές δυνάμεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης που τα Οικονομικά συμφέροντα τους με την Τουρκία είναι τεράστια. Δεν πρέπει να υπερεκτιμούμε τις δυνατότητές μας και δεν πρέπει να θεωρούμε ότι κάποια στιγμή οι χώρες αυτές θα εγκαταλείψουν τα δικά τους τα συμφέροντα για να στηριχθούν στην βάση του δικαίου και να στηρίξουν την Κυπριακή Δημοκρατία. Την ίδια στιγμή η συμμετοχή τόσο της Κύπρου όσο και της Ελλάδας στην Ευρωπαϊκή Ένωση μας δίνει τη δυνατότητα να συμπορευτούμε με άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης τα συμφέροντα των οποίων σε αυτήν την περίπτωση είναι με την Κύπρο και να ισχυροποιήσουμε μία ομάδα η οποία μπορεί πια να διαδραματίσει έναν πιο αποφασιστικό ρόλο και κυρίως μέσα από αυτή την πορεία να προσπαθήσουμε να διασφαλίσουμε και να  ενισχύσουμε την κρατική υπόσταση της Κυπριακής Δημοκρατίας από τη μία και από την άλλη να πετύχουμε τη λήψη κάποιων συγκεκριμένων πρακτικών μέτρων οικονομικής και πολιτικής φύσης σε βάρος της Τουρκίας. Όχι γιατί έχω ψευδαισθήσεις ότι αυτά τα μέτρα θα κάμψουν την Τουρκική αδιαλλαξία, αλλά αυτά τα μέτρα θα ενισχύσουν σε μεγάλο βαθμό την διαπραγματευτική θέση της Κύπρου.

-Οι παραβιάσεις στην ΑΟΖ έρχονται σε μια περίοδο που βρισκόμαστε σε διαδικασία να επαναρχίσουν οι Συνομιλίες. Πόσο επηρεάζουν αυτές οι προκλήσεις;

-Καταρχάς θα πρέπει να πούμε ότι μετά την κατάρρευση των συνομιλιών στο Κραν Μοντανά, στις 2 Οκτωβρίου του 2017 σε συνεδρίαση του Εθνικού συμβουλίου στην παρουσία του τότε Υπουργού Εξωτερικών της Ελλάδας κ. Κοτζιά, από την πλευρά μας είχαμε προβλέψει ότι ακριβώς οι επόμενες κινήσεις της Τουρκίας ήταν να προκαλέσουν εκβιασμό στην Κυπριακή Δημοκρατία για να υποταχθεί  στις θέσεις και τις απόψεις της Τουρκίας όσον αφορά τη λύση του Κυπριακού μέσα και από ενέργειες που θα πραγματοποιούσε στην ΑΟΖ. Είχαμε πει ότι οι στόχοι της Τουρκίας είναι τρεις.

Πρώτος στόχος της Τουρκίας είναι το Ενεργειακό να ενταχθεί  ως βασικό θέμα συζήτησης σε επανέναρξη των συνομιλιών έτσι ώστε το Κυπριακό από θέμα Εισβολής και συνεχιζόμενης κατοχής να το μετατρέψει σε θέμα Ενεργειακής Ρύθμισης. 

Δεύτερος στόχος της Τουρκίας σε περίπτωση αποτυχίας του πρώτου ήταν να ματαιώσει το ενεργειακό πρόγραμμα της Κυπριακής Δημοκρατίας για να καταδείξει ότι δεν είναι Κράτος και ότι δεν έχει Κυριαρχικά δικαιώματα και Κρατική υπόσταση. Γι’ αυτό και οι συνεχιζόμενες προκλήσεις με τις Navtex και τις ασκήσεις στον περιοχή και την παρουσία Πολεμικών σκαφών. Να υπενθυμίσω την παρεμπόδιση της ENI στο Οικόπεδο 3.

Τέλος, στόχος της Τουρκίας είναι η εγκατάσταση του γεωτρύπανου σε μια συγκεκριμένη περιοχή έστω και αν δεν πραγματοποιεί έρευνες ή γεώτρηση να δημιουργήσει Γκρίζες Ζώνες για να μπορεί να διεκδικεί στον συνέχεια επικυριαρχικό ρόλο σε αυτές τις περιοχές. 

-Πιστεύετε ότι έχει πετύχει την δημιουργία Γκρίζων Ζωνών

-Δεν το έχει πετύχει ακόμα αλλά έχει επιβεβαιωθεί ότι είναι στις βασικές τις επιδιώξεις. Γι’ αυτό ακριβώς ως ΕΔΕΚ είχαμε κάνει συγκεκριμένες προτάσεις για να διαμορφωθεί μία κοινή πολιτική μεταξύ Κύπρου και Ελλάδας η οποία θα στηριχθεί σε τρεις βασικούς πυλώνες. Πρώτο με συγκεκριμένες δράσεις προς τα Ηνωμένα Έθνη και την ΕΕ.

Ο  δεύτερος πυλώνας είναι ο Ενεργειακός με περαιτέρω αναβάθμιση των Τριμερών συνεργασιών με τις χώρες της περιοχής αλλά κυρίως με την εμπλοκή σε όλα τα Οικόπεδα εταιρειών που  προέρχονται από χώρες που οι Κυβερνήσεις τους είναι διατεθειμένες να στηρίξουν στρατιωτικά την εταιρεία τους για την πραγματοποίηση των ερευνών και να αντιμετωπιστεί με αυτόν τον τρόπο η Τουρκική προκλητικότητα. 

Ο τρίτος πυλώνας είναι λόγω και των αστάθμητων παραγόντων στον περιοχή θα πρέπει η Κύπρος εκτός από πολιτικούς και διπλωματικούς σχεδιασμούς να έχει και μια υποτυπώδη στρατιωτική υποστήριξη. Η Κύπρος θα έπρεπε να το πετύχει αυτό σε συνεργασία κατά κύριο λόγο με την Ελλάδα αλλά ενδεχομένως και με άλλες χώρες όπως είναι η Γαλλία.  Γι’ αυτό ακριβώς το λόγο θα ήταν σωστό και φρόνιμο να αναβαθμιστούν οι στρατιωτικές συνεργασίες της Κύπρου με τη Γαλλία, που έγινε, όμως έχει ακόμα περιθώρια περαιτέρω αναβάθμισης αυτή η συνεργασία και, το δεύτερο, να είναι πιο στενή η στρατηγική συνεργασία της Κύπρου μαζί με την Ελλάδα. Είχαμε πει σε αυτό το πλαίσιο ότι θα πρέπει πέραν από την αναβάθμιση της επιχειρησιακής ικανότητας της ΕΦ κάτι που βλέπουμε το τελευταίο διάστημα με την συνδρομή και της Επιτροπής Άμυνας της Βουλή θα έπρεπε να γίνει επανενεργοποίηση του Δόγματος του Ενιαίου Αμυντικού Χώρου.

Τρίτο θα πρέπει να υπάρχει και αυξημένη στρατιωτική ελληνική δύναμη στην Κύπρο και αυτό για δύο λόγους. Ο ένας λόγος είναι ότι η Τουρκία ως εγγυήτρια δύναμη έχει 35.000 στρατεύματα στην Κύπρο και κατέχει το 37%, η Μεγάλη Βρετανία χρησιμοποιεί τις Βρετανικές Βάσεις αλλά η Ελλάδα που εγγυήθηκε την ασφάλεια 82% του πληθυσμού έχει μηδαμινή έως ανύπαρκτη στρατιωτική Παρουσία.

Ο δεύτερος λόγος έχει σχέση με την Ελλάδα. Ο παραδοσιακός ρόλος στην Ελλάδα στο Πλαίσιο της Βορειοατλαντικής Συμμαχίας ήταν ο γεωστρατηγικός έλεγχος των Βαλκανίων. Σήμερα αυτός ο ρόλος έχει εξαφανιστεί. Άρα η Ελλάδα θα πρέπει να αναζητήσει ένα νέο στρατηγικό ρόλο που να μπορεί να την αναβαθμίσει στον Ευρωπαϊκό και όχι μόνο χώρο. Η Ελλάδα έχει τη δυνατότητα σήμερα μέσω του ελέγχου του τριγώνου Κρήτη, Κύπρος και Ρόδος ουσιαστικά να ελέγχει σε μεγάλο βαθμό την Ανατολική Μεσόγειο. Άρα αυτό είναι προς όφελος της Ελλάδας Αυτό το έχω υποδείξει τόσο στον σημερινό όσο και στον τέως Έλληνα Πρωθυπουργό αλλά και σε άλλους αξιωματούχους της  Ελληνικής Δημοκρατίας.  

-Ως κόμμα έχετε αποκηρύξει την ΔΔΟ. Πιστεύετε ότι αυτή η μορφή λύσης έχει πεθάνει;

Για μας δεν είναι λύση. Για μας η Διζωνική Δικοινοτική Ομοσπονδία όπως επιχειρείται να την εφαρμόσουμε και τις συγκλίσεις που έχουν συμφωνήσει τόσο από τον ίδιο τον Δημήτρη Χριστόφια όσο και από τον Νίκο Αναστασιάδη, αποτελούν την πιο νομιμοποιημένη  μορφή διχοτόμησης της πατρίδας μας. Όσοι σήμερα επικαλούνται ότι πρέπει να ματαιώσουμε τη διχοτόμηση δεν πρέπει να είναι υποστηρικτές της Διζωνικής Δικοινοτικής Ομοσπονδίας, γιατί σε αυτή παραβιάζονται πολιτικά δικαιώματα.

Καμία προσωπική κόντρα με Παπαδάκη

-Πολλές φορές ακούστηκε στο Παρελθόν ότι έχετε προσωπική κόντρα με τον Ευρωβουλευτή του Κόμματος Δημήτρη Παπαδάκη;

-Προσωπικές κόντρες δεν υπάρχουν. Ευτυχώς σε όλες τις περιπτώσεις είμαστε το μοναδικό κόμμα στην Κύπρο που έχουμε καθιερώσει όλες οι συνεδριάσεις των συλλογικών οργάνων του κόμματος να είναι ανοιχτές ακόμα και στα Μέσα Ενημέρωσης. Κατά καιρούς μπορεί να έχουμε διαφορετικές εκτιμήσεις, όπως επίσης και στις τελευταίες Ευρωεκλογές που υπήρχαν μέλη της Κεντρικής Επιτροπής τα οποία πίστευαν ότι ήταν λάθος η αυτόνομη κάθοδος και ότι έπρεπε να επιδιώξουμε συνεργασίες με άλλα κόμματα.

Η ΕΔΕΚ επιδίωξε συνεργασίες με άλλα κόμματα αλλά  στην πορεία διαπιστώσαμε ότι η πρόθεση των υπολοίπων δεν ήταν να υπάρξει μία ειλικρινής και έντιμη συνεργασία αλλά έστηναν παιχνίδια σε βάρος της ΕΔΕΚ για να εξυπηρετήσουν προσωπικά και κομματικά συμφέροντα. Ως εκ τούτου η ΕΔΕΚ πήρε την απόφαση να κατέλθει αυτόνομα και το αποτέλεσμα την δικαίωσε.

-Ξεκινήσατε προετοιμασία για τις Βουλευτικές 2021; Ποιους στόχους έχετε θέσει ως κόμμα;

-Η Κεντρική Επιτροπή του κόμματος τον περασμένο Σεπτέμβριο καθόρισε το γενικό πλάνο του κόμματος μέχρι τις επόμενες βουλευτικές εκλογές. ΄Όμως αντιλαμβάνεστε ότι είναι πάρα πολύ νωρίς. Στόχος της ΕΔΕΚ είναι μέσα από την αύξηση των εκλογικών της ποσοστών σε σχέση με τις Βουλευτικές του 2016 να τερματίσει την οποιαδήποτε μορφή αμφισβήτησης για τον εάν θα είναι η τέταρτη κοινοβουλευτική δύναμη. Και δεν το κρύβουμε ότι ο βασικός μας στόχος είναι να αυξήσουμε τον αριθμό των βουλευτών μας για να μπορέσουμε να έχουμε μία πιο αποφασιστική συμμετοχή στη διαμόρφωση προτάσεων σε Κοινοβουλευτικό επίπεδο.

-Υπάρχει ενδεχόμενο να δούμε στο ψηφοδέλτιο της ΕΔΕΚ υποψηφίους από άλλους κομματικούς χώρους;

-Είναι πάρα πολύ νωρίς να συζητήσουμε αυτά τα ζητήματα. Προς το παρόν μας ενδιαφέρει να διαχειριστούμε τα τρέχοντα ζητήματα που έχουν σχέση με το Κυπριακό καθώς επίσης και να ολοκληρώσουμε μία σημαντική εκστρατεία που αναλάβαμε με τίτλο «Δίπλα στον Πολίτη», μέσα από σωστές εποικοδομητικές θέσεις που καλύπτουν σοβαρά ζητήματα που απασχολούν σήμερα την κυπριακή κοινωνία.  

-Υπάρχουν στο ορίζοντα συνεργασίες ενόψει 2023. Ως Ενδιάμεσος το 2018 στηρίξατε υποψηφιότητα Νικόλα Παπαδόπουλου. Μετά την αποτυχία πιστεύετε ότι υπάρχει περιθώριο συνεργασίας το 2023;

Πάντοτε υπάρχουν περιθώρια συνεργασίας γιατί με το ΔΗΚΟ δεν είναι μόνο το 2018 που συνεργαστήκαμε, συνεργαστήκαμε σε πάρα πολλές περιπτώσεις.  Από κει και πέρα πρέπει να τονίσουμε ότι κάθε εκλογική αναμέτρηση έχει ξεχωριστά χαρακτηριστικά τα οποία σε κάθε περίπτωση πρέπει να αναλυθούν.  Από πλευράς ΕΔΕΚ  αυτό που μας ενδιαφέρει είναι να υπάρξει μία Διακυβέρνηση η οποία να σέβεται και να στηρίζει τους πολίτες, κυρίως τους πολίτες που προέρχονται από τα μεσαία και χαμηλά στρώματα και να εφαρμόζεται μία σωστή κοινωνική πολιτική. Στο τέλος της ημέρας να δίνει τη δυνατότητα για να υπάρχει μία σωστή οικονομική διαχείριση για μια σωστή κοινωνική πολιτική. Αυτός είναι ο στόχος μας. Από κει και πέρα στη βάση αυτού του στόχου εμείς θα κάνουμε τις διαβουλεύσεις μας και θα δούμε ακριβώς που καταλήγει. Βασικό κριτήριο τι θα γίνει στις Προεδρικές του 2023 για μας είναι και οι Βουλευτικές εκλογές του 2021.

ΓεΣΥ: «Μπηχτές» σε Κωνσταντίνο Ιωάννου και κριτική για την εφαρμογή του

 -Ασκήσατε έντονη κριτική στο ΓεΣΥ. Πως κρίνεται την μέχρι στιγμή εφαρμογή του;

-Όσο και αν επιχειρείται από τους υπεύθυνους εφαρμογής του ΓεΣΥ να ωραιοποιηθεί το σύστημα, οι πολίτες και πολύ περισσότερο οι ασθενείς είναι αυτοί που καθημερινά αντιλαμβάνονται και βιώνουν τα προβλήματα τα οποία υπάρχουν.

Ότι θα υπάρχουν προβλήματα στην εφαρμογή ενός μεγαλεπήβολού συστήματος είναι γεγονός. Αλλά είναι άλλο να βρεθούν κάποια προβλήματα που δεν είναι προβλέψιμα και άλλο είναι, αν και υπήρχαν οι προβλέψεις για τα προβλήματα αυτά, να μην κάνεις κάτι για να τα λύσεις. Αυτή τη στιγμή μπορούμε να καταλήξουμε στο συμπέρασμα ότι αυτοί που ανέλαβαν την ευθύνη της εφαρμογής, είτε είναι επιεικώς ανεπαρκείς για να εφαρμόσουν ένα τέτοιο σύστημα, είτε εξυπηρετούν σκοπιμότητες.\

 Βλέπουμε σήμερα τα τεράστια προβλήματα που αντιμετωπίζει ο δημόσιος τομέας, ενώ στην νομοθεσία υπήρχε πρόνοια ότι πριν από την εφαρμογή του ΓεΣΥ θα πρέπει να γίνει σωστή αυτονόμηση για τα δημόσια νοσοκομεία. Τα νοσοκομεία δεν έχουν προετοιμαστεί καθόλου. Παρέμειναν ως είχαν και μάλιστα με περισσότερα προβλήματα.

-Ωστόσο ο Υπουργός είπε να μην φοβάστε αν φεύγουν οι γιατροί γιατί υπάρχουν και άλλοι;

- Αυτό το οποίο δεν μπορεί να καταλάβει ο Υπουργός και, το έχω πει πάρα πολλές φορές και λυπάμαι που προσωποποιώ  το  ζήτημα, αλλά είναι ο πολιτικός εκφραστής αυτής της κατάστασης. Το να έχω τον αριθμό που απαιτείται σε γιατρούς δεν έχω λύσει το πρόβλημα. Πρέπει να έχω και σε κάθε τμήμα και σε κάθε κλινική την επιστημονική ομάδα για να μπορέσει να δουλέψει αυτός οργανισμός. 

- Οι ασθενείς φαίνεται ωστόσο να είναι στον πλειονότητα τους ευχαριστημένοι

Αυτό το λένε όσοι ουσιαστικά δεν είχαν την δωρεάν περίθαλψη στον δημόσιο τομέα και αγόραζαν φάρμακα των 40 και των 50 ευρώ, ενώ σήμερα πηγαίνουν στον προσωπικό τους γιατρό και τους γράφει τα φάρμακα και τα αγοράζουν με  1 ευρώ. Αυτοί είναι ευνοημένοι. Αυτή την στιγμή έχουμε ελλείψεις 20 φαρμάκων πρώτης ανάγκης και για να κλείσει κάποιος ραντεβού στον προσωπικό του γιατρό μπορεί να χρειαστεί τρεις με τέσσερις εβδομάδες. Και για να τον παραπέμψει σε ειδικό γιατρό μπορεί να χρειαστούν τρεις με τέσσερις μήνες. Το ΓεΣΥ έγινε για να μπορέσουμε να προσφέρουμε ιατρική περίθαλψη στους πολίτες που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να την εξασφαλίσουν με άλλους τρόπους.

- Με αυτά που αναφέρατε βγαίνει η εκτίμηση ότι θα καταρρεύσει το σύστημα

-Δεν μπορώ να το αποκλείσω κατά τρόπο απόλυτο το ενδεχόμενο ότι θα καταρρεύσει. Αυτό που γνωρίζω σίγουρα είναι ότι υπάρχουν σοβαρά προβλήματα. Εμείς καταθέσαμε προτάσεις αλλά δεν εξαρτάται από εμάς.

-Ο Μαρίνος Σιζόπουλος θα ενταχθεί στο ΓεΣΥ;

Έχω εργαστεί πάρα πολύ σκληρά για να χτίσω μια επιστημονική αξιοπιστία ως γιατρός και στη δύση, ενδεχομένως, της επαγγελματικής μου καριέρας θέλω να παραμείνω ένας γιατρός που θα δρα σε ένα πλαίσιο που θα του επιτρέπει να παρέχει υψηλού επιπέδου ιατροφαρμακευτική περίθαλψη. Αυτή τη στιγμή τα περισσότερα φάρμακα που συνταγογραφώ βρίσκονται εκτός ΓεΣΥ. Η ένταξή μου στο ΓεΣΥ θα εξαρτηθεί από τις βελτιώσεις που θα γίνουν ώστε αυτό να ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες των ασθενών.

Home