Κατεβάστε τώρα το application της Offsitenews για Android & για iOS
Group google play
Group app store
mobile app

Σιζόπουλος στην Offsite: Κανένα πάρε – δώσε για προϋπολογισμό

Συνέντευξη στον Στέλιο Στυλιανού
- 24.01.2021

Σιζόπουλος στην Offsite: Κανένα πάρε – δώσε για προϋπολογισμό

Thumbnail
Συνέντευξη του Προέδρου της ΕΔΕΚ στην Offsite για Βουλευτικές, Κυπριακό, σκάνδαλα και ψήφιση του προϋπολογισμού

Συνέντευξη στον Στέλιο Στυλιανού 

  • Τι απαντά για τις φήμες για την Προεδρία της Βουλής
  • Γιατί απορρίπτει την ΔΔΟ 
  • Η συνεργασία με Συμμαχία Πολιτών και οι στόχοι των Βουλευτικών 
  • Απαντά εάν θα ακολουθήσει τον Νίκο Αναστασιάδη στην Πενταμερή
  • Μιλά για συγκάλυψη και άλλων σκανδάλων πέραν των πολιτογραφήσεων

Τους στόχους της ΕΔΕΚ στις Βουλευτικές του ερχόμενου Μαΐου αλλά και τους λόγους που η ΕΔΕΚ υπερψήφισε τον προϋπολογισμό του 2021 αναλύει σε συνέντευξη του στην Offsite ο Πρόεδρος της ΕΔΕΚ.

Ο Μαρίνος Σιζόπουλος απαντά στα όσα λέγονται για πάρε δώσε μεταξύ του ίδιου και του Αβέρωφ Νεοφύτου επισημαίνοντας ότι δεν έγινε το όποιο deal μεταξύ των δύο για την Προεδρία της Βουλής.  

Παράλληλα αναλύει την θέση της ΕΔΕΚ ενόψει και της Πενταμερής για το Κυπριακό και απαντά εάν ο ίδιος θα ακολουθήσει τον Πρόεδρος της Δημοκρατίας στην Νέα Υόρκη. Τέλος μιλά για το σκάνδαλο των Χρυσών Διαβατηρίων τονίζοντας με νόημα ότι υπάρχουν και άλλα σκάνδαλα τα οποία σιωπηρά συγκαλύφθηκαν.

Αυτούσια η συνέντευξη του Προέδρου της ΕΔΕΚ:

- Η ΕΔΕΚ έχει κλειδώσει ήδη τα ψηφοδέλτια για τις επερχόμενες Βουλευτικές. Ποιοι είναι οι στόχοι του Κινήματος;

Ο στόχος στις επερχόμενες Βουλευτικές εκλογές είναι σαφής. Αύξηση των ποσοστών και του αριθμού των βουλευτών σε σχέση με τις αντίστοιχες του 2016 και κατ’ επέκταση η εδραίωση της ΕΔΕΚ στην 4η Κοινοβουλευτική θέση. 

Είναι πολύ σημαντικό η αύξηση να υπερβεί το 7.2% για να μπορέσει να διεκδικήσει έδρα και στην τρίτη κατανομή. Όμως όλα αυτά θα κριθούν από το τελικό εκλογικό αποτέλεσμα. Γι’ αυτό συνεχίζουμε την προσπάθειά μας στη βάση του σχεδιασμού μας με σύνεση και σοβαρότητα. 

Η έγκαιρη ετοιμασία και η ανακοίνωση των ψηφοδελτίων είναι μέρος αυτού του προγραμματισμού ειδικά στο πλαίσιο των  συνθηκών όπως αυτές έχουν διαμορφωθεί με την πανδημία, οι οποίες αλλάζουν ενδεχομένως πλήρως τη μορφή της προεκλογικής εκστρατείας όπως τη γνωρίζαμε μέχρι σήμερα.

- Το τελευταίο διάστημα είδαμε κινήσεις από μέρους σας για δημιουργία Αντιομοσπονδιακού μετώπου κάτι το οποίο φάνηκε και μέσα από την συνεργασία με την Συμμαχία Πολιτών. Πόσο εφικτό είναι σήμερα να συζητάμε αλλαγή του πλαισίου λύσης του Κυπριακού την στιγμή μάλιστα που η Τουρκία και ο Τατάρ μιλούν για δύο Κράτη;

Η συμπόρευση της ΕΔΕΚ με τη Συμμαχία Πολιτών σε αυτές τις εκλογές αναμφισβήτητα είναι μια θετική εξέλιξη, η οποία μπορεί να αποτελέσει το έναυσμα να χτίσουμε την προοπτική ώστε στο μέλλον να συμπορευτούν και άλλες δυνάμεις σε ένα πλαίσιο αξιοπιστίας και σοβαρότητας. 

Επιθυμία μας είναι οι δυνάμεις που έχουν τις ίδιες ή παραπλήσιες θέσεις στο Κυπριακό αλλά και σε θέματα κοινωνικής πολιτικής να ενώσουν τις δυνάμεις τους και να καταβάλουν ειλικρινείς προσπάθειες για να δοθεί στους πολίτες μια εναλλακτική προοπτική. 

Ειδικά στις σημερινές συνθήκες όπου τόσο οι επιπτώσεις από την πανδημία σε κοινωνικό και οικονομικό επίπεδο είναι σοβαρές, όσο και οι κίνδυνοι που ελλοχεύουν από την ασαφή και αχαρτογράφητη πρωτοβουλία του Γ.Γ. του ΟΗΕ για διερεύνηση της πιθανότητας επανέναρξης των συνομιλιών για επίλυση του κυπριακού, επιβάλλουν τη συμπόρευση.

Η ΕΔΕΚ ήταν το μόνο κόμμα που και το 1989 είχε διαφωνήσει με την τότε απόφαση του Εθνικού Συμβουλίου να υιοθετήσει ως μορφή λύσης του κυπριακού τη Διζωνική Δικοινοτική Ομοσπονδία (ΔΔΟ), υποδεικνύοντας τους κινδύνους που υπάρχουν. Η ΔΔΟ είναι καθαρά λύση τουρκικής προέλευσης και δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή.

Τα επόμενα βήματα στο Κυπριακό 

- Ενόψει και της Πενταμερούς για το Κυπριακό ποια είναι η δική σας θέση;

Με αφορμή την επανέναρξη της διερευνητικής προσπάθειας από τον Γ.Γ. του  ΟΗΕ για τη σύγκληση της άτυπης Πενταμερούς Διάσκεψης με στόχο την  επανέναρξη των συνομιλιών για την επίλυση του κυπριακού, είναι πολύ σημαντικό να γίνει μια σύντομη αξιολόγηση και παράλληλα ανασκόπηση της μέχρι σήμερα πορείας για να γίνουν κατανοητοί  οι κίνδυνοι που ενδεχομένως προκύπτουν.

Με βάση τα δεδομένα που υπάρχουν μέχρι αυτή τη στιγμή επικρατεί πλήρης ασάφεια τόσο για τη διαδικασία που θα ακολουθηθεί όσο και για το πλαίσιο με βάση το οποίο θα πραγματοποιηθεί η συζήτηση.

Αυτά τα δεδομένα σε σχέση με την προκλητική συμπεριφορά της τουρκικής πλευράς (Τουρκία και κατοχικό καθεστώς) αναφορικά με τις έρευνες στην ΑΟΖ της Κυπριακής Δημοκρατίας, την έναρξη εποικισμού της πόλης της Αμμοχώστου αλλά και την πρόταξη της λύσης δύο κρατών προκαλούν εύλογες ανησυχίες.

Ανησυχίες οι οποίες γίνονται εντονότερες λόγω και της στάσης του Γ.Γ. του ΟΗΕ. Συγκεκριμένα:

  • δεν θέτει ως προϋπόθεση επανέναρξης του διαλόγου τον τερματισμό των προκλητικών ενεργειών της Τουρκίας,
  • -αποκαλεί την Κυπριακή Δημοκρατία Ελληνοκυπριακή Διοίκηση και Ελληνοκυπριακή Κοινότητα,
  • αναφέρει την κατεχόμενη Κύπρο, ως «Βόρεια Κύπρο»,
  • στη Διάσκεψη του Grans Montana κατέθεσε προφορικά κατά τη διάρκεια  δείπνου πλαίσιο συζήτησης το οποίο σχεδόν στην ολότητά του είναι εκτός των περί Κύπρου αποφάσεων και ψηφισμάτων του ΟΗΕ,
  • ενώ η κατάρρευση της Διάσκεψης οφειλόταν στις προκλητικές απαιτήσεις της Τουρκίας, στην έκθεσή του που ακολούθησε πίστωσε την Τουρκία με εποικοδομητική στάση και χρέωσε την «Ελληνοκυπριακή πλευρά» με το 50% της αποτυχίας.
  • Από αυτή τη διαδικασία ενδέχεται η τουρκική πλευρά να κεφαλαιοποιήσει πρόσθετα πλεονεκτήματα και να έρθει ακόμα ένα βήμα πιο κοντά στην υλοποίηση των στόχων της, χωρίς φυσικά η Διάσκεψη να οδηγήσει σε πραγματική λύση του Κυπριακού.
  • Δεν είναι τυχαίο αφού κατοχύρωσε με τη δική μας συγκατάθεση τη Διζωνική Δικοινοτική Ομοσπονδία με πολιτική ισότητα, τώρα επιχειρεί με εκβιασμό τη λύση των δύο κρατών για να κατοχυρώσει και την κυριαρχική ισότητα.

Ο Γ.Γ. του ΟΗΕ αναζητεί διαδικασία για επανέναρξη του διαλόγου, ενώ υπάρχει απόφαση της Γ.Σ. (13.5.1983) που προτείνει τη σύγκληση Διεθνούς Διάσκεψης με τη συμμετοχή και των πέντε μονίμων μελών του Σ.Α. για να συζητηθεί η διεθνής πτυχή του προβλήματος και συγκεκριμένα:

  • η πλήρης αποχώρηση των κατοχικών στρατευμάτων,
  • η επιστροφή των προσφύγων σε συνθήκες ασφάλειας στις περιουσίες τους,
  • ο επαναπατρισμός των εποίκων, και
  • η κατάργηση των εγγυήσεων.

-Ο Μαρίνος Σιζόπουλος θα συνοδεύσει τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας στην Πενταμερή αν του ζητηθει;

Στο Εθνικό Συμβούλιο η θέση της ΕΔΕΚ ήταν σαφής. Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας κάτω από αυτές τις συνθήκες δεν θα πρέπει να αποδεχτεί την πρόσκληση για συμμετοχή σε μια ασαφή ως προς τη διαδικασία και το πλαίσιο συζήτησης άτυπη Πενταμερή Διάσκεψη και να επιμείνει στη σύγκληση Διεθνούς Διάσκεψης.

Σε περίπτωση συμμετοχής του πρέπει να επιδείξει ιδιαίτερη προσοχή για να αποφύγει πιθανές παγίδες. 

Τα μέλη του Εθνικού Συμβουλίου δεν θα πρέπει να τον συνοδεύσουμε. Εάν και εφόσον το ζητήσει τότε τα συλλογικά όργανα της ΕΔΕΚ  θα μελετήσουν τα δεδομένα και θα αποφασίσουν όπως έγινε και στην περίπτωση της Ελβετίας το 2017.

- Το τελευταίο μήνα είστε σε συνεχείς επαφές τόσο με τον ΔΗΣΥ όσο και με το Προεδρικό εξαιτίας και της κατάστασης με τον προϋπολογισμό. Μάλιστα κάποιοι έσπευσαν να αναφέρουν ότι έχετε κλείσει και deal για την Προεδρία της Βουλής. Πως το σχολιάζετε; 

Κατά τρόπο σαφή θέλω να ξεκαθαρίσω ότι δεν υπήρξε καμιά συμφωνία. Κανένα πάρε – δώσε. Στην περιρρέουσα  ατμόσφαιρα ο καθένας μπορεί να υποστηρίζει ότι θέλει, είτε για να δικαιολογήσει την άποψή του, είτε για υποβαθμίσει τη θέση ή την επιτυχία κάποιου άλλου. Αυτή η τακτική ειδικά στην Κύπρο είναι συνηθισμένο φαινόμενο και μάλιστα ανέξοδο. 

Η εκλογή Προέδρου της Βουλής θα εξαρτηθεί από πολλούς παράγοντες, κυρίως από τη σύνθεση της νέας Βουλής και τις συνεργασίες που θα προκύψουν, στοιχεία τα οποία κανένας δεν μπορεί να γνωρίζει σήμερα. Η επιλογή της ΕΔΕΚ να δώσει θετική ψήφο στους προϋπολογισμούς δεν σημαίνει ότι αποδέχεται την φιλοσοφία τους. Δεν είναι στήριξη ή συμπόρευση με την Κυβέρνηση ή το ΔΗ.ΣΥ..

Είναι στήριξη και συμπόρευση με τους πολίτες, τους συνταξιούχους, τους λήπτες βοηθημάτων, τους πληγέντες από την κρίση της πανδημίας, τους ασθενείς, τις εργαζόμενες μητέρες, τους κατοίκους της υπαίθρους που σήμερα έχουν ανάγκη οικονομικής στήριξης.

-Ποιες αλλαγές πέτυχε η ΕΔΕΚ σε σχέση με τον προηγούμενο Κρατικό Προϋπολογισμό που οδήγησαν στην υπερψήφιση του;

Στις προτάσεις της ΕΔΕΚ για να ψηφιστεί ο προϋπολογισμός περιλαμβάνονταν προτάσεις δύο διαφορετικών κατηγοριών, αυτές που αφορούσαν πρόσθετες δαπάνες για την ενίσχυση συγκεκριμένων προγραμμάτων (π.χ. αύξηση της επιδότησης για απόκτηση κατοικίας) και προτάσεις θεσμικού χαρακτήρα για τη βελτίωση συγκεκριμένων πολιτικών (π.χ. εκποιήσεις, αγροτεμάχια). Από αυτές έγιναν αποδεκτές από την Κυβέρνηση οι εξής:

  • Η κατώτατη σύνταξη να είναι πάνω από το όριο της φτώχιας.
  • Να αφυπηρετούν στα 63 χωρίς την αποκοπή του 12% οι εργαζόμενοι στα βαριά και ανθυγιεινά επαγγέλματα.
  • Οι πάσχοντες με Μεσογειακή Αναιμία να συνταξιοδοτούνται στα 50.
  • Να επιδοτούνται οι εργαζόμενες μητέρες για τη φύλαξη των παιδιών τους σε βρεφονηπιακούς σταθμούς.
  • Να ετοιμαστεί πρόγραμμα αντιμετώπισης της υπογεννητικότητας, που μετά το κυπριακό είναι το μεγαλύτερο εθνικό μας πρόβλημα.
  • Να αυξηθεί επιπλέον η επιδότηση για την απόκτηση κατοικίας στις 259 δυσπραγούσες κοινότητες από 10 μέχρι 30 χιλ ευρώ και στο ίδιο πρόγραμμα να προστεθούν και οι 134 κοινότητες που είχαν αποκλειστεί με το ποσόν των 15-20 χιλ. ευρώ.
  •  Να επιδοτηθεί σε ποσοστό 70 ή/και 80% η εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων στις κατοικίες των μόνιμων κατοίκων των ορεινών και ημιορεινών κοινοτήτων για να μειωθεί περίπου στο μισό το ποσό που πληρώνουν για το ηλεκτρικό ρεύμα.
  • Να αξιοποιηθούν τα αγροτεμάχια σε πλαίσιο αυστηρών κριτηρίων για την ανέγερση κατοικίας και την στέγαση των ιδιοκτητών και των μελών της οικογένειας τους.
  • Να επεκταθεί για ακόμα ένα χρόνο η ρύθμιση πολεοδομικών εκκρεμοτήτων και σε αυτές να συμπεριληφθεί και η νομιμοποίηση της επέκτασης για εργασιακούς λόγους του μεσοπατώματος καταστημάτων το εμβαδόν των οποίων δεν υπερβαίνει τα 80 τ.μ.
  • Να προαχθούν στελέχη (Υπαξιωματικοί) της Ε.Φ. που είναι καθηλωμένα στο ίδιο βαθμό για 10-20 χρόνια.

-Το τελευταίο διάστημα υπάρχει έντονη συζήτηση για το ζήτημα των πολιτογραφήσεων αλλά και την εμπλοκή στελεχών της Κυβέρνησης στο πρόγραμμα. Ποια είναι η δική σας θέση; 

Η ΕΔΕΚ από το 2016 είχε ζητήσει μέσω της Βουλής ενημέρωση για την υλοποίηση του Επενδυτικού Προγράμματος Πολιτογραφήσεων. Δεν υπήρξε ικανοποιητική ενημέρωση αλλά και ούτε οποιαδήποτε στήριξη από άλλα κόμματα. 

Όταν αποκαλύφτηκε το σκάνδαλο από την πρώτη στιγμή τονίσαμε την ανάγκη να γίνει σε βάθος, αντικειμενική και διαφανής έρευνα που να καλύπτει την εφαρμογή του προγράμματος από την πρώτη μέρα μέχρι και την τελευταία. Όπου εντοπισθούν πειθαρχικές, ποινικές ή πολιτικές ευθύνες να ονομαστούν οι υπεύθυνοι και να αποδοθούν. Όμως οι πολιτογραφήσεις δεν είναι το μόνο σκάνδαλο του ταλανίζει την κοινωνία. 

Υπάρχουν και άλλα σκάνδαλα τα οποία σιωπηρά συγκαλύπτονται, για τα οποία η ΕΔΕΚ εδώ και χρόνια ζητά ενημέρωση εντός και εκτός Βουλής χωρίς καμιά ανταπόκριση. Δυστυχώς και χωρίς καμιά στήριξη από τα υπόλοιπα κοινοβουλευτικά κόμματα. Γι’ αυτό και πρέπει να εξηγήσουν την επιλεκτική τους στάση. Σε αυτή την περίπτωση η σιωπή δεν είναι χρυσός, είναι συνυπευθυνότητα. Γιατί δεν διεκδικούμε όλοι μαζί να ενημερωθούμε για τα σκάνδαλα:

-    Των Κυπριακών Αερογραμμών

-    Των φαρμακευτικών Υπηρεσιών

-    Του τραπεζικού τομέα, των Αξιογράφων,

-    του Συνεργατισμού

-    Του Ακτινοθεραπευτικού του Νοσοκομείου Λεμεσού, του Μαγνητικού Τομογράφου του Νοσοκομείου Λευκωσίας κ.ά.

Πού βρίσκονται τα πορίσματα των Ερευνητικών Επιτροπών, γιατί δεν δίνονται αν όχι στη δημοσιότητα, τουλάχιστον στη Βουλή;   

Γιατί δεν στηρίζουμε από κοινού την προσπάθεια να εντοπισθεί η διαρροή των εμπιστευτικών εγγράφων από τη Βουλή στον AlJazeera; Ένα γεγονός που εκθέτει τη Βουλή. Η ΕΔΕΚ θα συνεχίσει την προσπάθειά της για διαφάνεια και κάθαρση, όχι επιφανειακά και δημαγωγικά, αλλά ουσιαστικά.

Home