Κατεβάστε τώρα το application της Offsitenews για Android & για iOS
Group google play
Group app store
mobile app

Στεφάνου: Στόχος η εκλογή δύο Ευρωβουλευτών

Offsite Team
- 09.04.2024

Στεφάνου: Στόχος η εκλογή δύο Ευρωβουλευτών

Ο ΓΓ ΑΚΕΛ στους Snipers - Αμάλθεια, Μεταναστευτικό, Κυπριακό, Εκλογές και Πολλαπλές συντάξεις

Ποιος είναι ο στόχος του ΑΚΕΛ στις Ευρωεκλογές και ποιος ο προσωπικός στόχος του Στέφανου Στεφάνου καθώς και ποια είναι η Πραγματική αντιπολίτευση -το ΑΚΕΛ ή ο ΔΗΣΥ; Γιατί οι νέοι Δήμοι έγιναν τελικά 20; 

Αυτά καθώς και διάφορα άλλα ενδιαφέροντα συζητά ο Στέφανος Στεφάνου μαζί με τους ΠαναγιώτηΤσαγγάρη, Ανδρέα Παράσχο και Στέλιος Στυλιανού στην εκπομπή Snipers, όπου ήταν φιλοξενούμενος. 

Τι λέει για το μεταναστευτικό και σε ποιους τρεις άξονες, εισηγείται, ότι θα έπρεπε να κινηθεί η κυβέρνηση

Γιατί το ΑΚΕΛ είναι κουμπωμένο με την Αμάλθεια και γιατί ασκεί κριτική στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας στο κυπριακό την ώρα που η Τουρκία διατηρεί τις γνωστές αδιάλλακτες της θέσεις.

Ο Στέφανος Στεφάνου αναλύει ακόμη το πλάνο με την κοινωνική συμμαχία, το νέο μοντέλο συνεργασίας του ΑΚΕΛ με την κοινωνία των πολιτών 

Ο ΓΓ του ΑΚΕΛ απάντα ακόμη κατά πόσο η κυβέρνηση θα πρέπει να αγγίξει τις τράπεζες για τα υπερκέρδη ενώ ως προς το Θεμάτων πολλαπλών συντάξεων το χαρακτηρίζει ως προκλητικό και τι εισηγείται ότι πρέπει να γίνει

Τέλος ο Στέφανος Στεφάνου απάντα και σε ερώτηση σχετικά με τις δύο Ομόνοιες.

Δείτε την εκπομπή και πιο κάτω ολόκληρη τη συνέντευξη σε γραπτό κείμενο:

Αυτούσιο το κείμενο της συνέντευξης:

- Θα ήθελα να ξεκινήσουμε την συζήτηση μας σχετικά με την Αμάλθεια, την πρωτοβουλία του Προέδρου της Δημοκρατίας για την δημιουργία ανθρωπιστικού διαδρόμου η οποία χαιρετίστηκε κύριε Στεφάνου από αρκετούς ηγέτες εντός της ΕΕ  και διεθνώς αλλά και όλα τα κόμματα εντός Κύπρου και αν δεν κάνω λάθος μόνο το ΑΚΕΛ δεν χαιρέτησε αυτή την πρωτοβουλία.

- Βεβαίως το ΑΚΕΛ χαιρέτησε την πρωτοβουλία μέσα από ανακοινώσεις του απλώς επισημάναμε ότι το θέμα των ανθρωπιστικών διαδρόμων που είναι σημαντικό στοιχείο στην όλη προσπάθεια να μην πεθάνει ο κόσμος από την έλλειψη τροφής, φαρμάκων και βασικών άλλων αγαθών.  Η ουσία δεν είναι εκεί αλλά η ουσία είναι να τερματιστεί η επίθεση του Ισραήλ στην Γάζα για να ακυρωθεί και ο λόγος που τελικά οδηγεί τους Παλαιστίνιους στον λοιμό. Είχαμε πει και θα το επαναλάβω ότι η Κύπρος σε τέτοιες περιπτώσεις θα πρέπει να δείχνει ότι λόγω της γεωγραφικής της θέσης και των σχέσεων που διαθέτει τόσο με τον Αραβικό κόσμο όσο και με το Ισραήλ να μπορεί λειτουργεί ως γέφυρα ειρήνης, συνεργασίας και συνεννόησης και ως ένα ευρωπαϊκό έδαφος για να μεταφέρει η Ευρωπαϊκή Ένωση τις δικές τις πολιτικές.

- Όπως έγινε και με την Αμάλθεια;

- Όπως έγινε και με την Αμάλθεια όπως έγινε και πιο παλιά γιατί για πρώτη φορά έγινε το 2012 με τον Λίβανο γιατί όταν είσαι χώρα που γεωγραφικά γειτνιάζεις με αυτές τις περιοχές φυσιολογικά μπορεί και πρέπει να το επιδιώξεις να λειτουργείς ως ένα έδαφος για μεταφορά θεμάτων που προάγουν την ειρήνη ή την ειρηνική αντιμετώπιση των προβλημάτων. 

- Θεωρώ ότι είναι η πρώτη φορά που το όνομα της Κύπρου έπαιξε στα διεθνή ΜΜΕ χωρίς αρνητικό πρόσημο καθώς αυτό συνέβαινε στο παρελθόν για αρνητικά θέματα.

- Και αυτό θα έπρεπε να μας προβληματίσει γιατί αυτό που πρέπει να διασφαλίζουμε πάντοτε θα πρέπει να είναι το όνομα και το κύρος που έχει η χώρα. Ειδικά εμείς που είμαστε μικρή χώρα και συνήθως συμπιεζόμαστε μέσα στον μύλο των μεγάλων συμφερόντων που καθορίζουν και πολιτικές διεθνώς.

- Καλως εχόντως των πραγμάτων και επειδή έχετε και λόγο ως κόμμα της Αριστεράς στην Κύπρο θα έπρεπε να δημιουργηθεί ένα προκεχωρημένο φυλάκιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης το οποίο να ασχολείται με την Μέση Ανατολή;

- Βέβαια χρειάζεται πρώτα η Ευρωπαϊκή Ένωση να έχει μια σωστή προσέγγιση και σωστές πολιτικές αναφορικά με τον ρόλο της στην περιοχή γιατί η Ευρωπαϊκή Ένωση φυσιολογικά και λόγο μεγέθους και λόγο δύναμης θα έπρεπε να παίξει ένα σημαντικό ρόλο στην Γεωστρατηγική τόσο της ευρήτερης περιοχής και Παγκόσμια. Δυστυχώς η Ευρωπαϊκή Ένωση πρώτο κατατρέχεται από πολιτικές δύο μέτρων και δύο σταθμών και αυτό πλήττει το κύρος της. Δεύτερο δεν είναι σταθερή σε αυτό που επικαλείται σε αρχές και αξίες που δημιουργήθηκε η ΕΕ πρώτα η ΕΟΚ ως ένας οργανισμός για να υπάρχει οικονομική συνεργασία που βγήκε μέσα από τις φωτιές του δεύτερου παγκοσμίου πολέμου και φιλοδόξησαν όσοι οραματίστηκαν μια τέτοια ένωση ότι θα ήταν ένας φορέας ειρήνης.  Βλέπουμε την ΕΕ να σύρεται πίσω από τις πολιτικές των ΗΠΑ. Ένα είναι να είσαι στρατηγικός συνεργάτης και άλλο είναι να σύρεσε και πολλές φορές το κάνει και ενάντια των δικών σου συμφερόντων. Δέστε τι γίνεται σήμερα στην Ουκρανία καθώς με τον τρόπου που ενεργεί η ΕΕ πλήττει τα δικά της τα συμφέροντα, πληρώνει χοντρά ο κόσμος και η Ευρωπαϊκή οικονομία και οι Αμερικανοί κάνουν τα κέρδη τους είναι μακριά από τις εστίες του πολέμου και κάνουν το δικό τους παιχνίδι. Άρα έχει πολύ δουλειά να κάνει η Ευρωπαϊκή Ένωση και συζήτηση προς αυτή την κατεύθυνση. Αξιοποιώντας και την Κύπρο ως μια γεωγραφική περιοχή που θα μπορούσε όντως η ΕΕ να είναι εδώ παρούσα και να μπορεί να λειτουργεί ως διαμεσολαβητής λύσεων προβλημάτων. 

- Απούσα η ΕΕ είναι και στο μεγάλο θέμα του Μεταναστευτικου έτσι;

- Όχι μόνο είναι απούσα έχει και κάποιες πολιτικές που θυματοποιούν τα εξωτερικά σύνορα της ΕΕ και ένα εξωτερικό σύνορο είμαστε και εμείς. Έχει τον κανονισμό του Δουβλίνου.  Τι λέει αυτή η αρχή του κανονισμού λέει ότι Άσυλο μπορεί να ζητήσει κάποιος στην πρώτη χώρα την οποία βρέθηκε. Ποιες είναι οι πρώτες χώρες είναι η Κύπρος, η Ελλάδα, η Ιταλία, η Ισπανία. Με αυτό τον τρόπο οι Ευρωπαίοι της ηπειρωτικής Ευρώπης και οι μεγάλοι που βρίσκονται εκεί προστατεύουν τον εαυτό τους καθώς σου λένε εμείς θα δίνουμε λεφτά και ας κάνουν καλά οι χώρες της πρώτης γραμμής και εμείς ξοφλήσαμε με τα λεφτά. Βεβαίως πρέπει να δίνουν λεφτά και να βοηθούν να φτιάχνονται υποδομές. Αλλά το μεγάλο πρόβλημα όσον αφορά τα μικρά κράτη όπως είμαστε εμείς που δεν έχουν απεριόριστες δυνατότητες είναι ότι θα έπρεπε να διεκδικήσουμε από τους Ευρωπαίους στους τρεις βασικούς γύρους που έγιναν για τον κανονισμό του Δουβλίνου θα έπρεπε να ζητήσουμε εξαίρεση από αυτό τον κανονισμό με το σκεπτικό ότι είμαστε μικρή χώρα η οποία γίναμε πιο μικρή εξαιτίας της εισβολής και της κατοχής και δεν μπορεί η Κύπρος να αντέξει μεγάλους αριθμούς πληθυσμών.  Άρα θα πρέπει να υπάρξει αν θέλουμε να υπάρχει έμπρακτη αλληλεγγύη από μέρους των Ευρωπαίων καταμερισμός των πληθυσμών με βάση τον πληθυσμό που έχει η κάθε χώρα και τις δυνατότητες που διαθέτει. Αυτή είναι η έμπρακτη αλληλεγγύη από την ΕΕ.

- Αυτή είναι και η θέση του ΑΚΕΛ; Ποια είναι η θέση του ΑΚΕΛ στο Μεταναστευτικό; Αναγνωρίζεται ότι υπάρχει μεγάλο πρόβλημα;

- Κοιτάξετε μιλούμε για ένα θέμα που απασχολεί και το συμβούλιο της Ευρώπης απασχολεί και τον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών γιατί οι Μεταναστευτικές και προσφυγικές ροές είναι ένα μεγάλο ζήτημα. Διεθνώς οι οργανισμοί και η ίδια η ΕΕ αποφεύγουν να το ονομάζουν πρόβλημα και το ονομάζουν ζήτημα. Νομίζω κατανοούμε ποιοι εργαλοποιούν αυτό το ζήτημα. Υπάρχει μεγάλο ζήτημα όχι μόνο στην περιοχή μας αλλά και σε άλλες περιοχές. Δέστε τι γίνεται στο Μεξικό και τις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής. Εκεί ο Τραμπ προσπάθησε να το επιλύσει με ένα τοίχο. Δεν επιλύονται αυτά ζητήματα με τοίχο ούτε με ττέλια που προσπάθησε ο Νίκος Νούρης.  Αυτά τα προβλήματα δεν επιλύονται με αυτές τις πρακτικές αλλά στα πλαίσια του διεθνούς δικαίου και των συμβάσεων που σε δεσμεύουν και εσένα ως χώρα. Δηλαδή δεν μπορείς όταν έρχεται ένας μετανάστης από την θάλασσα να τον αφήσεις να πνιγεί στην θάλασσα. Όταν έχει να κάνει με την χώρα μας να λέμε αφήστε τον να πνιγεί και όταν πνιγεί ένα μωρό να αρχίσουμε όλοι να χύνουμε κροκοδείλια δάκρυα. Άρα πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι η Κύπρος εξαιτίας της γεωγραφικής της θέσης θα δέχεται μεταναστευτικές ροές κάποτε λιγότερες κάποτε μεγαλύτερες. Τώρα ξέρουμε ότι θα δεχθούμε μεγαλύτερες εξαιτίας της κατάστασης στην Μέση Ανατολή. Ειδικότερα εάν το Ισραήλ κτυπήσει Λίβανο και Συρία και γενικευτεί το πρόβλημα τότε θα έχουμε περισσότερες ροές.

- Η λύση όμως ποια είναι κύριε Στεφάνου. Εσείς τι εισηγείστε; 

Πρώτο χρειάζεται να έχεις τις απαραίτητες πολιτικές, δομές και υποδομές για να μπορέσεις όταν έρχεται ο μετανάστης και ο πρόσφυγας να τον διαχειριστείς. Εμείς έχουμε το Πουρνάρα το οποίο κάποια στιγμή από χώρος πρώτης υποδοχής έγινε τελικά χώρος φιλοξενίας με αποτέλεσμα να έχουμε προβλήματα εντος και στην γύρω περιοχή. 

Δεύτερο να έχεις και χώρους κλειστούς και στην περίπτωση που κάποιος κάνει αίτηση και τελικά είναι παράνομος με συγκεκριμένες διαδικασίες θα πρέπει να απελαύνεται. Είναι νωπή ακόμα η δήλωση του υπουργού Εσωτερικών στην Βουλή που είπε ότι ξέρουμε που βρίσκονται οι παράνομοι αλλά και να τους συλλάβουμε δεν έχουμε χώρο να τους κρατήσουμε. Αυτοί οι χώροι έπρεπε να δημιουργηθούν καθώς πήραμε και κονδύλια από την ΕΕ για να τους δημιουργήσουμε. Άρα έχουμε αυτή την αδυναμία καθώς πρέπει να δημιουργήσουμε δομές. Μετά θα πρέπει να έχουμε πολιτικές αξιοποίησης τους αιτητές πολιτικού ασύλου σε συνδυασμό με την έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού που υπάρχει στην Κύπρο όπως υπάρχει και στην Ευρώπη αλλά σε ένα πλαίσιο να μην μετατρέπονται σε μαύρη εργασία και να είναι διπλή η εκμετάλλευση και την ίδια ώρα να μην δημιουργούνται συγκρουσιακές καταστάσεις με τους Κυπρίους.

Τρίτο πρέπει οι διαδικασίες μας να είναι σύντομες για να μην χρονοβορού. Όταν έκανες 5 με 7 χρόνια να εξετάσεις μια αίτηση και σου έρχονταν συνέχεια κύματα μεταναστών τότε αντιλαμβάνεσαι ότι υπάρχει συσσώρευση. Χρειάζεται στο τέλος να υπάρχουν και πολιτικές ενσωμάτωσης. Δηλαδή ο αριθμός αυτός που θα σου μείνει πρέπει να δεις και ποιες πολιτικές ακολουθείς για να μπορούν να ενσωματώνονται στην κοινωνία.

- Εδώ και χρόνια τονίζουμε κύριε Στεφάνου ότι όποιου εγκριθεί η αίτηση του ως μετανάστης και πολιτικός πρόσφυγας θα έπρεπε να ακολουθεί ένα πρόγραμμα εκμάθησης της Ελληνικής γλώσσας. Κάτι που έκανε και συνεχίζει να κάνει η Δανία για παράδειγμα. Αυτό γιατί δεν ρυθμίζεται νομοθετικά για να μπορέσουμε να προχωρήσουμε;

- Νομίζω δεν είναι θέμα νομοθεσίας πρέπει να πω ότι ήρθε από την Κυβέρνηση στην Βουλή είτε από την προηγούμενη είτε από την σημερινή για το Μεταναστευτικό έχει εγκριθεί. Άρα θεωρώ ότι ελλείψη των συγκεκριμένων πολιτικών έγινε πιο μεγάλο αυτό το ζήτημα και πιο μεγάλη η πίεση εις βάρος της Κύπρου. Δεύτερο θέλουμε να ξέρουμε γιατί δεν έχουμε ενημέρωση η Κυβέρνηση έκανε μια σύσκεψη πριν από μερικές μέρες έχοντας υπόψη τις εξελίξεις και την αύξηση των ροών για να δει πως την αντιμετωπίζει αυτή την αύξηση. Δεν έχουμε ενημέρωση ποιες αποφάσεις έχουν ληφθεί.

- Πάντως ο Πρόεδρος εξήγγειλε ότι θα πάρει αποφάσεις που πιθανό να μην αρέσουν στο εσωτερικό και στο εξωτερικό. Έχετε κάποια ενημέρωση;

- Δεν έχουμε ενημέρωση για το τι εννοεί ο Πρόεδρος είναι περίπου όπως τις προτάσεις που δέχθηκε από τον Γενικό Γραμματέα του ΟΗΕ τα ακούμε και εμείς από τους Δημοσιογράφους μέσα από τις δηλώσεις του Προέδρου της Δημοκρατίας. Θέλω να επανέλθω όμως και στην ΕΕ πρέπει να της ζητήσουμε περισσότερα μέσα για να μπορέσουμε να διαχειριστούμε όσα πρέπει να γίνουν για την διαχείρηση των ροών και την ίδια ώρα να επιμένουμε ως Κράτος η σε συνεργασία με τα άλλα κράτη του Νότου ότι η αλληλεγγύη πρέπει να είναι έμπρακτη και να αναλάβουν όλοι ευθύνη με βάση τον πληθυσμό, τις δυνατότητες και τα εδάφη τους και να υπάρξει αναλογικός καταμερισμός γιατί τελικά την πληρώνουμε εμείς που είμαστε εξωτερικό σύνορο της ΕΕ. Κοιτάξετε και τι έγινε με την Τουρκία όπου η ΕΕ έδωσε αρκετά δισεκατομμύρια για να συγκρατήσει τις ροές από την Τουρκία και αρκετοί έμειναν στην Τουρκία. Την ίδια ώρα θα έπρεπε να ζητούσαμε εμείς από τους Ευρωπαίους τότε που συζητούσαν με την Τουρκία ότι υπάρχει και ένα Κράτος Μέλος που λέγεται Κύπρος που η Τουρκία δεν δέχεται να έχει επαφές μαζί μας και δεν μας αναγνωρίζει και άρα στην εξίσωση όταν συζητούσαν με την Τουρκία να έβαζαν και την Κύπρο. Ούτε και αυτό είχε γίνει άρα χρειάζεται και πολιτικές ενέργειες προς την ΕΕ για να προστατέψουμε την Κυπριακή Δημοκρατία και την ίδια ώρα και εμείς να λειτουργούμε με ολοκληρωμένες πολιτικές στην βάση του διεθνούς δικαίου και των διεθνών συμβάσεων που έχει υπογράψει η Κυπριακή Δημοκρατία.

- 3,5 εκατομμύρια είναι οι Σύριοι οι οποίοι η Τουρκία παρέλαβε και ενέταξε στο ανθρώπινο της δυναμικό και εκεί που τις στοίχιζε 10 ένας δικός της εργάτης οι Σύριοι της στοιχίζουν 4.

- Πρέπει να πούμε ότι μια στοχευμένη πολιτική έκανε και η Γερμανία. Από την Συρία όταν μαινόταν ο εμφύλιος είχε μαζέψει όλο το επιστημονικό δυναμικό που έφευγε. Ότι έλλειψη είχε για την οικονομία της το πήρε και μετά σταμάτησε.

- Φτάνουμε σε ένα ερώτημα το οποίο τίθεται ενώπιον του ΑΚΕΛ εάν είναι αντιευρωπαϊκό κόμμα και αν με την κριτική που ασκείται στις Βρυξέλλες θεωρείται ότι σιγά σιγά θα έπρεπε να αποχωρήσουμε ή να το πάρουμε μέχρι τέλος.

- Δύο απαντήσεις σε δύο ερωτήματα που έχετε θέσει. Πρώτο το ΑΚΕΛ είναι αντιευρωπαϊκό κόμμα. Όχι. Είμαστε κράτος μέλος της ΕΕ τελεία. Πήραμε την απόφαση που πήραμε τότε και ενταχθήκαμε στην ΕΕ και να θέλεις να φύγεις από την ΕΕ δεν μπορείς να φύγεις. Το Ηνωμένο Βασίλειο που μπήκε με άλλο τρόπο στην ΕΕ και είναι μεγάλο κράτος και βγήκε με τον τρόπο που βγήκε και αντιμετωπίζει μέχρι σήμερα προβλήματα. Τώρα εσύ ένα κράτος μέλος να θέλεις να φύγεις είναι ψευδαίσθηση και αυταπάτη. Δεύτερο το ΑΚΕΛ συνειδητά πήρε την απόφαση το 1995 να υποστηρίξει την ένταξη της Κύπρο στην ΕΕ κυρίως λόγο του Κυπριακού αλλά και άλλων δεδομένων επισημαίνοντας βεβαίως ότι να γνωρίζετε ότι εάν μπούμε στην ΕΕ θα έχουμε να αντιμετωπίσουμε κυρίαρχες πολιτικές καθώς κυριαρχεί η δεξιά σε όλες τις αποχρώσεις. Άρα οι αποφάσεις που παίρνονται σε Ευρωπαϊκό πλέον επίπεδο δεν θα μας αρέσουν. Άρα η ΕΕ για εμάς είναι ένα πεδίο που δίνουμε αλλά και που διεκδικούμε να πάρουμε. Τόσο σε επίπεδο πολιτικών για την λύση του Κυπριακού όσο και πράγματα που αφορούν τα κοινωνικοοικονομικά και άλλα πράγματα. Στην Ευρώπη είναι ανεπτυγμένο το πεδίο των υποχρεώσεων σου επιβάλλουν τα οικονομικά σου επιβάλλουν δηλαδή διάφορες οικονομικές πολιτικές που είναι και η βάση του οικοδομήματος αλλά σε άλλα ζητήματα που είναι θετικά όπως οι περιβαλλοντικές πολιτικές , ζητήματα δικαιωμάτων περισσότερο έρχονται με συστάσεις. 

Ο ευρωπαϊκός χώρος είναι ο φυσιολογικός μας χώρος που διεκδικείς αυτά που πιστεύεις ότι πρέπει να γίνουν και για την Κύπρο και για την Ευρώπη από την οπτική γωνία της Αριστεράς. Αυτό κάνουμε και εμείς. Επειδή όσες φορές κάνουμε κριτική στην ΕΕ και επειδή έχω παρατηρήσει ότι τα τελευταία χρόνια κάνουν όλοι κριτική στην ΕΕ για ζητήματα που το ΑΚΕΛ και μόνο είχε εγείρει και επειδή πλέον είναι καταφανή τα προβλήματα στην ΕΕ και οι αντιφάσεις τώρα πολλές φορές βγαίνουν πολλοί και λένε ότι υπάρχουν μεγάλα συμφέροντα. 

Ακόμα και ο ΔΗΣΥ. Είχα ακούσει την Αννίτα Δημητρίου να μιλά για την υποκρισία της ΕΕ ενώ για την Ουκρανία είχαμε 13 πακέτα κυρώσεων για την Ρωσία και στην περίπτωση της Τουρκίας όχι μόνο δεν είχαμε τίποτε στο προτελευταίο συμβούλιο της έδωσαν όταν ζήτησε για να δεχθεί την ένταξη της Σουηδίας στο ΝΑΤΟ και μίλησε η Αννίτα για υποκρισία. 

Αλλά όταν μιλά η Αννίτα για υποκρισία δεν βγαίνει κανείς να της πει ότι είναι ευρωσκεπτήστρια αλλά όταν πει το ΑΚΕΛ είναι ευρωσκεπτιστικό. Η θέση μας για την ΕΕ είναι θέση μας, οι διεκδικήσεις μας είναι διεκδικήσεις μας από την οπτική γωνία της Αριστεράς αλλά ούτε τρελοί είμαστε ούτε έχουμε χάσει επαφή με την πραγματικότητα. Το να είσαι στην ΕΕ και να ζητάς να βγείς έξω αυτό είναι είναι ψευδαίσθηση και πολιτική αυτοκτονία.

- Ακόμη ένα μικρό ερώτημα σε ένα πολύ μεγάλο ζήτημα. Ευρώπη και Ακροδεξιά.

- Η Ακροδεξιά θα κερδίσει τις εκλογές σε μια σειρά από σημαντικές χώρες και θα δούμε την ακροδεξιά να ενισχύσει πάρα πολύ την παρουσία της στο Ευρωκοινοβούλιο. Και στην Κύπρο. Και το πρόβλημα δεν είναι μόνο το Ευρωκοινοβούλιο βλέπουμε ακροδεξιά κόμματα να κερδίζουν εθνικές εκλογές και δυστυχώς βλέπουμε δεξιά κόμματα που χτυπούν των κώδωνα του κινδύνου για την ακροδεξιά πάνε και συνεργάζονται σε εθνικό επίπεδο. Αυτό έγινε στην Αυστρία, την Ουγγαρία, την Σουηδία. Βλέπουμε να είναι δυσδιακριτο το σύνορο μεταξύ δεξιάς και ακροδεξιάς με αποτέλεσμα να κανονικοποιείται η ακροδεξιά.

Το είδαμε και στην Κύπρο όπου ένας μέχρι πρότινος Α΄Αντιπρόεδρος του ΔΗΣΥ με την μεγαλύτερη ευκολία πετάχτηκε στο ΕΛΑΜ και να λέει μάλιστα ότι αυτά πρέσβευε τόσα χρόνια. Καλά αν πρέσβευε τις αρχές του ΕΛΑΜ τι έκανε ως πρώτος Αντιπρόεδρος του ΔΗΣΥ όταν ο Συναγερμός έστελνε το μήνυμα ότι δεν υιοθετούσε πολιτικές του ΕΛΑΜ. Άρα βλέπουμε ότι το θέμα της ακροδεξιάς δεν είναι τυχαίο. Την ακροδεξία την βοηθά η κατάσταση επί του εδάφους καθώς έχουμε το μεταναστευτικό και με τις μισαλλόδοξες ρητορικές και πολιτικές εργαλοποιεί τον φόβο που υπάρχει για τον ξένο και κεφαλαιοποιεί μεγάλες κοινωνικές ανισότητες και κοινωνικοοικονομικά προβλήματα που εντείνονται στην ΕΕ.  Έρχεται η ακροδεξιά η οποία ενώ διαχειρίζεται το σύστημα εμφανίζεται ως αντισυστημικό κόμμα και έχει ένα έδαφος έφορος από το οποίο αντλεί κοινωνικά ερείσματα.

- Ασκείτε ως ΑΚΕΛ κριτική στο σημερινό Πρόεδρο αλλά και στον προηγούμενο όσον αφορά το Κυπριακό ότι δεν κάνουν όσα έπρεπε να κάνουν για να επαναρχίσουν οι διαπραγματεύσεις ωσάν και η Τουρκία μας κτυπά την πόρτα και εμείς δεν δεχόμαστε να επαναρχίσουν. Μπορεί κάποιος να χαρακτηρίσει και άδικη αυτή την κριτική από πλευράς του ΑΚΕΛ. 

- Πρώτο εμείς δεν κάνουμε κριτική στον Πρόεδρο και την Κυβέρνηση επειδή θεωρούμε ότι έχουν ευθύνη επειδή η Τουρκία πήγε στην θέση για λύση δύο Κρατών ή επειδή η Τουρκία θέλει λύση και εμείς είμαστε το εμπόδιο. Θέλω να το ξεκαθαρίσω. Καταλαβαίνουμε πολύ καλά πως η Τουρκία κεφαλοποιεί το μακροβιότερο αδιέξοδο που υπάρχει στο Κυπριακό και ότι βολεύεται και με την μη λύση. Διότι με την μη λύση θα πάρει αυτό αποτελεί ένα κομμάτι του στόχου της πολιτικής της. Αυτοί που δεν βολεύονται είναι η Ελληνοκυπριακή πλευρά και εν γένει η Κυπριακή Δημοκρατία. Εδώ λοιπόν έρχεται το στοιχείο της δικής μας της παρέμβασης καθώς αν δεν κινηθεί Ελληνοκυπριακή πλευρά θα οδηγηθούν με μαθηματική ακρίβια τα πράγματα στην διχοτόμηση ή ακόμη θα κινηθούν άλλοι για εμάς και μπορεί να φέρουν πράγματα που μπορεί δεν μας αρέσουν. Το ζήτημα είναι πως θα κινηθούμε και είναι εδώ που ασκούμε κριτική στον Πρόεδρο όχι γιατί δεν προσπαθεί να κάνει κάτι.

Έχουμε διαφορά αντίληψης για το πως πρέπει να κινηθούμε.

Πρώτο είπαμε του Προέδρου ότι έχει αναλώσεις δυνάμεις για να αναβαθμίσεις τον ρόλο της ΕΕ στο Κυπριακό και για να διοριστεί Ευρωπαία προσωπικότητα όταν γνωρίζει ότι το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο έχει μερικές αποφάσεις που καθορίζουν τον ρόλο της ΕΕ σε σχέση με το Κυπριακό και τα πάντα τα ορίζουν μετά την επανέναρξη των διαπραγματεύσεων.

Δεύτερο ο Πρόεδρος σωστά λέει ότι θέλει να βάλει μια θετική ατζέντα ενώπιον της Τουρκίας για να απελευθερώσω συμφέροντα προς την Τουρκία για να δημιουργήσω μια δυναμική. Είναι σωστό αυτό το πράγμα καθώς τα πολιτικά προβλήματα λύνονται με τέτοιες τακτικές ιδιαίτερα όταν είσαι μικρό Κράτος και δεν έχει την δυνατότητα της ισχύος πρέπει να δεις τι μπορείς να απελευθερώσεις σε συμφέροντας χωρίς να παραβιάζεις; κόκκινες σου γραμμές για να δεις κατά πόσο η Τουρκία θα κινηθεί προς το τραπέζι της επανέναρξης των συνομιλιών. Ο Πρόεδρος λέει ότι η δική του θετική ατζέντα είναι τα Ευρωτουρκικά. Εμείς του είπαμε ότι τα Ευρωτουρκικά είχαν δουλέψει ως θετική ατζέντα το 2004 όταν οδηγηθήκαμε στις εξελίξεις ανεξαρτήτως που καταλήξαμε. Τι λειτούργησε εκεί; Η Κύπρος ήταν υπό ένταξη, η Τουρκία ήθελε να πάρει καθεστώς ένταξης και εκεί υπήρξε μίξη δύο των πραγμάτων και οι Ευρωπαίοι επειδή ήθελαν να μην μπει η Κύπρος με αυτό το πρόβλημα γιατί ήξεραν ότι θα γίνει και δικό τους. Είχαμε τότε και ένα Ερντογάν Ευρωπαϊστης και για αυτό οδηγηθήκαμε εκεί. Τώρα τα Ευρωτουρκικά δεν μπορούν να διαδραματίσουν σε επαρκή βαθμό αυτό τον ρόλο διότι η Τουρκία ενδιαφέρεται και δεν ενδιαφέρεται. Τα σημαντικά κράτη της ΕΕ έχουν αποφασίσει ότι θέλουν ένα προνομιακό ρόλο της Τουρκίας και όχι σχέση ένταξης και υπάρχει ενά σημαντικός αριθμός κρατών που δεν θέλουν την Τουρκία και δεν το λένε απευθείας καθώς είναι μεγάλα τα συμφέροντα και βάζουν την Κύπρο μπροστά.

Λοιπόν του είπαμε του Προέδρου θα πας να ζητήσεις από την ΕΕ τι δίνουμε για την Τουρκία στα Ευρωτουρκικά θα βρεις απέναντι σου Ευρωπαϊκά Κράτη και αντί εσένα η προσοχή σου να είναι πως να πειστεί η Τουρκία να επιστρέψει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων θα συζητάς με Ευρωπαϊκά Κράτη και δεν θα ελέγχεις το παιχνίδι εσύ. Έχουν ρόλο να διαδραματίσουν τα Ευρωτουρκικά αλλά δεν έχουν εκείνη την δύναμη που ενδεχομένως να πείσουν την Τουρκία να επιστρέψει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων. Ποια είναι η δική μας η αντίληψη. Βλέποντας και το πως συμπεριφέρεται η Τουρκία και τις δηλώσεις Ερντογάν και Φιντάν αλλά και πως συμπεριφέρεται το κατεστημένο στην Τουρκία βλέπουμε ότι στις προτεραιότητες της είναι τα Ενεργειακά.

Οι ενεργειακές εξελίξεις στην περιοχή και το κυπριακό φυσικό αέριο και για τον λόγο αυτό διαμορφώσουμε μια συγκεκριμένη πρόταση την οποία παραδώσαμε στον Αναστασιάδη τον Δεκέμβριο του 2020 και επαναφέραμε την στον Χριστοδουλίδη όταν ανέλαβε τα καθήκοντα του κατά την δική μας εκτίμηση εάν δουλέψουμε προς μια συγκεκριμένη κατεύθυνση στα ενεργειακά χωρίς να παραβιάζονται κόκκινες γραμμές ίσως διαμορφωθεί έδαφος που θα οδηγήσει σε άρση του αδιεξόδου. Οφείλουμε να δοκιμάσουμε την Τουρκία έχοντας την στήριξη του διεθνούς παράγοντα.

Ο Διεθνής παράγοντας έχει την άποψη ότι πρέπει να κάνει μια κίνηση η Κυπριακή Δημοκρατία για να ενδιαφερθεί η Τουρκία. Αντί να σου επιβάλουν άλλη την κίνηση καλύτερα να την κάνεις εσύ και εκτιμούμε ότι η δική μας η πρόταση που δεν είναι ένα κλειστό σύστημα είναι ανοικτό με συγκεκριμένες προτάσεις που έχουμε αναλύσει δημόσια που δυστυχώς ούτε ο κύριος Αναστασιάδης ούτε και ο κύριος Χριστοδουλίδης δέχθηκαν να συζητηθούν σε επίπεδο Εθνικού Συμβουλίου ότι μπορεί τα ενεργειακά να μας βοηθήσουν να δημιουργήσουμε μια δυναμική. Αυτή είναι η οπτική μας εικόνα και δεν επιρρίπτουμε στον Πρόεδρο ότι δεν θέλει λύση. 

- Στο Μεταναστευτικό είπατε ότι δεν υπάρχει ενημέρωση, στο Κυπριακό δεν υπάρχει ενημέρωση…

- Για αυτό και εμείς ζητήσαμε ενημέρωση από τον Πρόεδρο το είπε πρώτη φορά κάπου στις 25 Μαρτίου και το επανέλαβε ότι έχει προτάσεις από τον Αντόνιο Γκουτέρες και αναμένει την απάντηση  από πλευράς Τατάρ. Έτσι και εμείς ζητήσαμε ενημέρωση από τον Πρόεδρο με την σύγκλιση Εθνικού Συμβουλίου για να παμε να θέσουμε τις απόψεις μας. Ειδικά στο Κυπριακό δεν μπορεί να πει κανένας να πει ότι το ΑΚΕΛ δεν έχει πρόταση είτε συμφωνεί είτε διαφωνεί μαζί του. Είναι το πρώτο μας ζήτημα με πολύ εμπειρία και τεχνογνωμοσύνη στο θέμα. Ελπίζω να μην είναι σαν την πρόσκληση που είχε από τον Ερντογάν να επισκεφθεί την Άγκυρα. 

- Ποια είναι τελικά η πραγματική αντιπολίτευση εσείς η ο ΔΗΣΥ;

- Εγώ δεν θα μιλήσω εκ μέρους του Συναγερμού πάντως το ΑΚΕΛ δεν συμμετέχει στην Κυβέρνηση δεν έχει το μισό υπουργικό, δεν έχει κάμποσους επιτρόπους και δεν έχει κάμποσους στην ηγεσία του που θέλουν την ένταξη του Συναγερμού στην Κυβέρνηση. Ούτε ο Πρόεδρος συμμετέχει στο ΕΛΚ ενώ δηλώνει πολιτικά ορφανός και ενίοτε Συναγερμικός. Νομίζω με το ΑΚΕΛ είναι ξεκάθαρα τα νερά εμείς είμαστε αντιπολίτευση. Εμείς τον θεσμικό ρόλο της αντιπολίτευσης τον βλέπουμε διαφορετικά.

Το ΑΚΕΛ είναι καθαρή δύναμη αντιπολίτευσης δεν έχει καμία σχέση με την Κυβέρνηση από την μια είναι η δουλειά της Αντιπολίτευσης να επισημαίνει τα όποια αρνητικά. Αυτή είναι η δουλειά της. Αλλιώς να σιωπούμε όλοι όπως έλεγε και ο Βάσος Λυσσαρίδης η σιωπή είναι χαρακτηριστικό μόνο στο νεκροταφείο. Έχουμε πολιτική εδώ άρα και η Κυβέρνηση θα έπρεπε να θέλει να υπάρχουν και άλλες φωνές και έπρεπε να το επιδιώκει. Έχουμε όμως αποδείξει ακόμα και στην εποχή του Νίκου Αναστασιάδη ότι εκεί που θεωρούμε ότι πρέπει να βάλουμε πλάτη όπως βάλαμε με το ΓεΣΥ, με το Κυπριακό και με την μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. 

- Βάλατε πλάτη με την μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης αλλά εάν διαφανεί ότι θα πατώσει θα έχετε και μερίδιο ευθύνης, γιατί ξεκινήσαμε με 5 Δήμους ήρθε η Κυβέρνηση με 17 και τους κάνατε 20.

-Ήρθε εισήγηση για 17 πήγαν οι Αθηαινίτες στο Προεδρικό και τους είπε ο Νίκος Αναστασιάδης θα είστε Δήμος και έγιναν 18,πήγε ο Αβέρωφ Νεοφύτου στην Βουλή και διαχώρησε την Αραδίππου από την Λάρνακα και έγιναν 19 και ο 20ος έγινε από την Γεροσκήπου. Άρα δεν πήγε η αντιπολίτευση και τους έκανε 20 αλλά ο Πρόεδρος και η τότε συμπολίτευση. Θα υπάρξουν προβλήματα αλλά θα πρέπει να είναι η προσπάθεια όλων με την μεταρρύθμιση να λειτουργήσει και να έχουμε την σοφία πρώτα από όλα η Κυβέρνηση εκεί που χρειάζονται νέες αποφάσεις να τις κάνουμε έγκαιρα. Αλλά πρέπει πρώτα να γίνουν οι εκλογές να δούμε πως λειτουργεί το σύστημα και από εκεί και πέρα να δούμε πως προχωρούμε.

- Μετά και το χτίσιμο της Κοινωνικής Συμμαχίας και το πρώτο τέστ της 9ης Ιουνίου, ποια θα είναι τα επόμενα βήματα για την Κοινωνική Συμμαχία;

- Το πρώτο που πρέπει να πω είναι ότι άνθρωποι που προέρχονται από την Κοινωνική Συμμαχία είτε ακόμα και αν δεν προέρχονται από τον χώρο της Αριστεράς τυγχάνουν της στήριξης του ΑΚΕΛ στις εκλογές της τοπικής Αυτοδιοίκησης. Έχουμε δύο από τους έξι υποψήφιους Ευρωβουλευτές της Κοινωνικής Συμμαχίας, ο τρίτος είναι ο Νιαζί Κιζίλγιουρεκ ο οποίος έχει το ιδιαίτερο στοιχείο ότι προέρχεται από την Τουρκοκυπριακή κοινότητα και είναι Ευρωβουλευτής του ΑΚΕΛ από το 2019. Πρέπει να πω ότι σε πολλά ψηφοδέλτια όσο στα Δημοτικά όσο και στα Κοινοτικά Συμβούλια έχουμε εντάξη ανθρώπους που προέρχονται από την Κοινωνική Συμμαχία. Άρα ο σχεδιασμός μας μετά τις εκλογές καθώς τώρα είμαστε προσηλωμένοι στις εκλογές όπου θα γίνουν σε αχαρτογράφητα νερά με τον κόσμο να πηγαίνει στις κάλπες με μίνιμουμ έξι ψηφοδέλτια. Θα προσπαθήσουμε να λειτουργήσουμε την κοινωνική συμμαχία έτσι όπως την έχουμε ποιοτικά αναβαθμίσει με αυτό που ήταν μέχρι πρόσφατα νέες δυνάμεις. Την Κοινωνική Συμμαχία την έχουμε ουσιαστικά αναβαθμίσει σε 3 άξονες.

Πρώτο η Κοινωνική Συμμαχία έχει πλέον σαφές πολιτικό στίγμα που διατυπώνεται στην κοινή διακήρυξη που έχουμε υπογράψει. Προηγουμένως στις Νέες Δυνάμεις έμπαιναν αυτοί που συνεργάζονταν σε πολιτικές μάχες με το ΑΚΕΛ και κερδίζαμε ή χάναμε έμεναν εκεί γιατί δεν εντάσσονταν στο ΑΚΕΛ είτε γιατί δεν είναι της Αριστεράς είτε γιατί δεν θέλουν να βρίσκονται σε αυτό τον χώρο που λέγεται κόμμα γιατί θα είχαν συγκεκριμένες υποχρεώσεις. Η Κοινωνική Συμμαχία έχει την πολιτική θέση που επιτρέπει στον καθένα εάν συμφωνεί να κοπιάσει. 

Δεύτερο προσπαθήσαμε να κάνουμε μια συγκεκριμένη πολιτική κατάσταση χωρίς ωστόσο να μετατρέπουμε την Κοινωνική Συμμαχία σε κόμμα. Τώρα θα είναι πιο συγκροτημένα από οργανωτικής άποψης και με δική τους πρωτοβουλίας θα υπάρχει ένας συντονιστικός μηχανισμός, θα υπάρχουν και στις επαρχίες. Ο Κεντρικός συντονιστικός μηχανισμός θα είναι σε επικοινωνία και με την ηγεσία του ΑΚΕΛ και θα μπορούν να συμμετέχουν σε συνεδρίες της Κεντρικής Επιτροπής όταν συζητούνται σοβαρά πολιτικά εκλογικά και άλλα θέματα για να ακούμε τις απόψεις και να ακούνε τις απόψεις τους και τα άλλα μέλη της Κεντρικής Επιτροπής. 

Το τρίτο ποιοτικό στοιχείο έχει να κάνει με το γεγονός ότι η Κοινωνική Συμμαχία θα έχει την δυνατότητα για περισσότερη ορατότητα μέσα στην Κοινωνία συγκροτώντας διάφορες ομάδες εργασίας για διάφορα ζητήματα όπου θα μπορούν να συζητούν θέματα και να μεταφέρουν την άποψη τους στο ΑΚΕΛ και να έχουν το δικαίωμα να συμμετέχουν σε όποια φόρα συμμετέχει το ΑΚΕΛ για να μεταφέρουν και αυτοί τις απόψεις του. Πλέον θα είναι πιο συγκροτημένη κατάσταση από ότι ήταν προηγουμένως οι Νέες Δυνάμεις.

- Το προσωπικό στοίχημα του Στέφανου είναι τον Ιούνιο ή οι επόμενες Βουλευτικές;

- Το προσωπικό στοίχημα του Στέφανου είναι όταν θα φύγει από την Γενική Γραμματεία του ΑΚΕΛ να μπορεί να λεχθεί ότι με την συλλογική δουλειά που έγινε το ΑΚΕΛ επανήλθε δυναμικά στο προσκήνιο και συνεχίζει να διαδραματίζει ακόμα ποιο ισχυρό ρόλο στα πολιτικά και δημόσια πράγματα του τόπου. 

- Ποιος είναι ο εκλογικός στόχος του ΑΚΕΛ στις Ευρωεκλογές. Στοχεύει το ΑΚΕΛ μετά από χρόνια ξανά την πρωτιά; 

- Έχουμε τοποθετηθεί και από την ημέρα που ανακοίνωσε το ψηφοδέλτιο του το ΑΚΕΛ. Το ΑΚΕΛ βάζει ως βασικό στόχο την διατήρηση των δύο Ευρωβουλευτών και σύμφωνα με τα αριθμητικά δεδομένα για να είσαι σίγουρος πρέπει να κινηθείς σε ποσοστό πέραν του 25,5% και αυτός είναι ο στόχος μας. Σημαίνει ότι πρέπει να αυξήσουμε σημαντικά τα ποσοστά μας που πήραμε στις τελευταίες Βουλευτικές εκλογές. Θα μου πείτε καλά δεν σας ενδιαφέρει η πρωτιά. Δεν έχει κανένα που θα έρθει πρώτος που θα πει μα γιατί ήρθα πρώτος αλλά μπορεί να έρθεις πρώτος και να μην βγάλεις δύο Ευρωβουλευτές. Δηλαδή αν τα δύο κόμματα είναι κάτω που 25% υπάρχουν σενάρια να είναι διαφορετικός ο καταμερισμός με άλλα κόμματα να πάρουν ποσοστά που να μην επιτρέπουν στα δύο πρώτα κόμματα να εκλέξουν δεύτερο Ευρωβουλευτή. 

Έτσι το βασικό για εμάς είναι να βγάλουμε δύο Ευρωβουλευτές και να αυξήσουμε και τα ποσοστά μας γιατί αυτό θα δείξει ότι αποδίδει η δουλειά που κάνουμε και το πιο ευρύ άνοιγμα και οι αλλαγές στο κόμμα. Αν έρθουμε και πρώτοι καλώς να ορίσει η πρωτιά.

- Πώς δουλεύετε μέσα στους Τουρκοκύπριους;

- Στις προηγούμενες Ευρωεκλογές ψήφισαν γύρω στις 5600 θεωρώ ότι τώρα θα ψηφίσουν περισσότεροι. Είναι και η θέση της ΕΕ ότι θα πρέπει η Κυπριακή Δημοκρατίας να βοηθήσει τους Τ/κ να ψηφίσουν και είναι και οι μόνες εκλογές που ψηφίζουν μαζί Ελληνοκύπριοι και Τουρκοκύπριοι και είναι σημαντικό το μήνυμα που βγαίνει για το Κυπριακό και την κουλτούρα που πρέπει να δημιουργήσουμε. Συναντούμε και Τουρκοκύπριους φίλους. 

Ξέρετε ότι το ΑΚΕΛ ιστορικά παραδοσιακά έχει στενές επαφές με την Τουρκοκυπριακή κοινωνία και έχει και καλές σχέσεις με το μεγάλο κόμμα της Αριστεράς το Ρεπουμπλικανικό τουρκικό κόμμα και άλλα τ/κ αριστερά κόμματα που βρίσκονται εκτός της λεγόμενης Βουλής. Αλλά και η παρουσία του Νιαζί στο Ευρωκοινοβούλιο έχει πείσει και τους Τουρκοκύπριους που θέλουν την λύση ότι η παρουσία αυτή έχει θετικό αντίκτυπο για την Τουρκοκυπριακή Κοινότητα και έχει δημιουργήσει μια δυναμική. 

- Πριν κλείσουμε κύριε Στεφάνου, ας πούμε μια κουβέντα για τις Συντάξεις. Εγώ αν ήμουν ΑΚΕΛ δεν θα δεχόμουν να βλέπω τους Αξιωματούχους να απολαμβάνουν πολλαπλές συντάξεις ως μπόνους και μάλιστα από τα 60 τους και την ίδια ώρα -και διασυνδέω τα δυο- να βλέπουμε αυτές τις συντάξεις στους χαμηλοσυνταξιούχους με τον μονήρη να λαμβάνει €728 και όταν είναι ζευγάρι στα €1200 περίπου, με το κράτος ωσάν να τους λέει ουσιαστικά ότι ‘ξέρετε επειδή είστε δυο σας αρκούν και τα 1200 και δεν χρειάζεται να λαμβάνεται τα €1456’…

 Να πω το εξής. Αναφορικά με τις πολλαπλές συντάξεις. Η πρώτη και η μόνη Κυβέρνηση που τόλμησε να προχωρήσει με Νομοθεσία και να τις καταργήσει είναι η Κυβέρνηση Χριστόφια. Αλλά προσέβαλαν  στο Δικαστήριο επηρεαζόμενοι. Το Δικαστήριο, τι είπε για να τους δικαιώσει; Ότι η σύνταξη είναι περιουσιακό στοιχείο. Άρα ναι πρέπει να δούμε πως αντιμετωπίζουμε το θέμα των πολλαπλών συντάξεων. Ναι είναι προκλητικό το θέμα. Αλλά επειδή μπήκαν και άλλα ζητήματα κάτω, όπως το συνταξιοδοτικό, το όριο και άλλα, εμείς ζητήσαμε από την Κυβέρνηση να φέρει ένα συνολικό Νομοσχέδιο διότι μέχρι τώρα τι κάνουμε; Βάζουμε πάτσιες για να το πω κυπριακά. Κάνουμε κάποιες προσωρινές λύσεις, που τα βρίσκεις μπροστά σου στην συνέχεια. Έγινε μια πρώτη ανταλλαγή απόψεων στη σύσκεψη της προηγούμενης βδομάδας στο Υπουργείο Οικονομικών. Θέσαμε ερωτήσεις, θα φέρουν απαντήσεις. Όμως το σύστημα θα πρέπει να εξορθολογισθεί… Και το θέμα των Συντάξεων είναι και κάτι που συζητούσαμε σήμερα με την Συνδικαλιστική Οργάνωση στο κόμμα, διότι αυτό θα πρέπει να επιλυθεί με τρόπο ώστε να βοηθηθούν και οι χαμηλοσυνταξιούχοι. Διότι πρέπει να δούμε και τι πραγματικά χρειάζεται ο μονήρης, το ζευγάρι, η οικογένεια με βάση το πραγματικό κόστος ζωής. Και στην Κύπρο το κόστος ζωής δεν είναι μόνο τα βασικά προιόντα από την υπεραγορά. Είναι και πολλά άλλα τα οποία πρέπει να ληφθούν υπόψη.

 - Να μην αγγίξουμε τις Τράπεζες;

Έχουμε Πρόταση Νόμου, με βάση και τις προεκλογικές δεσμεύσεις του Προέδρου ότι θα δει τι θα κάνει με τα Υπερκέρδη, εμείς έχουμε σχετική Πρόταση Νόμου την οποία καταθέτουμε στη Βουλή. Όχι γιατί έχουμε κάτι με τις Τράπεζες, αλλά αφού επειδή η Κυβέρνηση λέει πως δεν θέλει να διαταράξει την δημοσιονομική σταθερότητα –και ούτε κι’ εμείς θέλουμε- παρότι ότι το κράτος τα τελευταία 2 χρόνια έχει πάρει 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ -1,5 δισεκατομμύριο το 2022 και ένα το 2023- από την ακρίβεια. Άρα έχει αυξημένα έσοδα και το κράτος. Εμείς θεωρούμε ότι έχει περιθώρια το κράτος και για άλλα μέτρα, αλλά αφού συζητούμε με θέμα τα δημοσιονομικά, θέλετε περισσότερους πόρους; Πηγαίνετε στα υπερκέρδη των Τραπεζών. Τα οποία τα έκαναν όχι γιατί επένδυσαν ή γιατί κάνουν καλύτερες πολιτικές, αλλά τα κέρδη έπεσαν από τον ουρανό επειδή αυξήθηκαν τα επιτόκια. Ε, αυτά τα πληρώνει ο δανειολήπτης, τα πληρώνουν οι επιχειρήσεις, τα πληρώνουν τα νοικοκυριά. Πάρτε ένα μέρος απ’ αυτά (τα κέρδη) όπως και από τις εταιρείες παραγωγής ενέργειας, στις οποίες μπορούν να τους κοστίζει η παραγωγή ενέργειας από τις ΑΠΕ 4 και 5 σέντ την κιλοβατώρα και την πωλούν 18, 20, 23 και 25 σεντ την κιλοβατώρα. Πάρτε λοιπόν ένα μέρος απ’ αυτά, βάλτε τα σε ένα ταμείο και όχι στον κουρβανά του κράτους, και κάντε πολιτικές στήριξης…

 - Και δεν χρειάζεται να είναι ο φόρος στα καύσιμα στο 45 και 47%...

Ακριβώς. Και ξέρετε τι γίνεται. Το είπαμε κι’ αυτό στην κυβέρνηση αλλά δεν μας άκουσε. Γιατί πολύς κόσμος πάει στα κατεχόμενα για καύσιμα –είναι 40 με 45 σεντ φθηνότερα. Συζητούσαν και διάφορα τρελά δήθεν να κλείσουμε τα Οδοφράγματα. Τι πρέπει να κάνεις; Μα όσοι παν και γεμίζουν από κατεχόμενα σημαίνει ότι δεν πληρώνουν ούτε και ένα σεντ στο κράτος. Θέλεις να μειώσεις την ροή προς τα κατεχόμενα; Μείωσε τις τιμές των καυσίμων στις ελεύθερες περιοχές. Απ’ αυτή την μείωση θα έχεις να κάνεις μια εξίσωση. Πόσο θα είναι το ποσό που θα χάσεις από την μείωση της φορολογίας στα καύσιμα σε συνάρτηση με το πόση θα είναι η αύξηση των πωλήσεων σου, διότι θα μειωθεί η ροή προς τα κατεχόμενα και άρα θα έχεις αύξηση πωλήσεων. Ακόμη οι αυξημένες τιμές καυσίμων, ενέργειας μαζί με τα υπόλοιπα όπως η αύξηση του πληθωρισμού πρέπει όλα να μπουν σε μια εξίσωση αν θέλεις να κάνεις ισορροπημένη κοινωνική πολιτική. Δυστυχώς και η προηγούμενη κυβέρνηση και η σημερινή κινούνται πολύ αποσπασματικά. Εμείς θεωρούμε ότι τα δυο μέτρα που είχε η Κυβέρνηση –για καύσιμα και ρεύμα- ήταν μεν ανεπαρκή αλλά θα έπρεπε να συνεχίσουν διότι έρχονται νέες αυξήσεις. Και στα καύσιμα και στον ηλεκτρισμό. Και θέλω να πω κάτι επίσης για τον ηλεκτρισμό. Συζητούμε πολύ για το πότε θα τελειώσει η επένδυση στο Βασιλικό –είτε τέλος του 2024 είτε αρχές του 2025- αυτό δεν σημαίνει ότι θα έρθει αμέσως φυσικό αέριο για σκοπούς παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος που θα μειώσει την τιμή λόγω της μείωσης των ρύπων. Οι διάφορες εκτιμήσεις υποστηρίζουν ότι μπορεί να έρθει το 2027 για να φέρουμε φυσικό αέριο, διότι οι διαδικασίες δεν έχουν γίνει ούτε για τους διαγωνισμούς που θα πρέπει να γίνουν για την έλευση του φυσικού αερίου ούτε πώς θα γίνεται, ούτε πως θα το διοχετεύσεις. Άρα έχει αρκετή δουλειά να κάνει αυτή η κυβέρνηση. Δεν είναι δική της ευθύνη που δεν έγινε τίποτε από την προηγούμενη κυβέρνηση παρά μόνο εξαγγελίες και επί του εδάφους σχεδόν τίποτα, αλλά τώρα έχει την ευθύνη να κινηθεί γρήγορα και να διασφαλίσει όσο το δυνατό πιο προσιτή ενέργεια στον κόσμο έχοντας υπόψη πως η Κύπρος βρίσκεται στον πάτο, ανάμεσα στις τέσσερις χειρότερες χώρες, στην πρόσβαση των πολιτών σε ενέργεια. 

Δείτε πιο κάτω την εκπομπή Snipers:

0
Home