Πώς να μιλήσετε στο παιδί σας εάν είναι θετικό κρούσμα-Συμβουλές

Πώς να μιλήσετε στο παιδί σας εάν είναι θετικό κρούσμα-Συμβουλές

Δραστηριότητες για το σπίτι και tips για διάβασμα – Πως να βοηθήσετε το παιδί σας

Της Μύριας Γεωργίου

Κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου Επιδημιολόγοι και Υπουργείο Υγείας έπειτα από τον τριψήφιο αριθμό κρουσμάτων που εντοπίστηκαν τις τελευταίες ημέρες στην Κύπρο.

Η διασπορά του ιού φαίνεται πως βρίσκεται στην κοινότητα και ανάμεσα στα εκατοντάδες κρούσματα βρέθηκαν θετικά και μικρά παιδιά. 

Σε επικοινωνία μας με την Σχολική Ψυχολόγο, Αννίτα Βράχα, η ίδια μίλησε στην Offsite για το πως πρέπει να μιλήσουμε στα παιδιά μας που εντοπίζονται θετικά στον ιό. Πως να τους εξηγήσουμε για τον ιό και πως να το χειριστούν οι γονείς. Επίσης η ψυχολόγος έδωσε συμβουλές για δραστηριότητες που είναι καλό να απασχολούνται τα παιδιά σε περίοδο αυτοπεριορισμού αλλά και τρόπους για να μην μείνουν πίσω από τα μαθήματα τους και την ύλη του σχολείου.

Πως να τους βοηθήσουμε να καταλάβουν ότι δεν πρέπει να πάνε σχολείο, να κυκλοφορούν στο σπίτι και να μην έρθουν σε επαφή με τους γονείς και άλλα άτομα – Δείτε αναλυτικά πιο κάτω

1

Πως να μιλήσουμε στα παιδιά που εντοπίζονται θετικά

Όπως ανέφερε η κ. Βράχα, τα παιδιά που εντοπίζονται θετικά στον ιό είναι πιθανό να βιώσουν συναισθήματα όπως ανησυχία, άγχος και φόβο, εκδηλώνοντας φοβίες παρόμοιες με αυτές των ενηλίκων, όπως ο φόβος του θανάτου, ο φόβος του θανάτου των συγγενών τους ή ο φόβος του τι σημαίνει ιατρική περίθαλψη, ή ο φόβος για στιγματισμό. 

Επίσης, η φυσική απομόνωση και η λήψη συγκεκριμένων μέτρων προστασίας πιθανόν να μειώσουν την κοινωνική υποστήριξη η οποία είναι χρήσιμη για την ψυχική ευημερία των παιδιών. Βάσει των παραπάνω τα παιδιά είναι πιθανόν να εκδηλώσουν ευερεθιστότητα, θυμό, άγχος κλπ.

5

Πως να το χειριστούν οι γονείς – Τι να αποφύγετε

Οι γονείς είναι καλό να ενημερώσουν αρχικά τα παιδιά για τις διαδικασίες που χρειάζεται να ακολουθηθούν και να τους εξηγήσουν ποια μέτρα προστασίας θα πρέπει να εφαρμόσουν για την αποτελεσματική αντιμετώπιση του ιού καθώς και τους λόγους που αυτό απαιτείται. Είναι χρήσιμο οι γονείς να είναι διαθέσιμοι να ακούσουν τις ανησυχίες και τα συναισθήματα των παιδιών τους, να απαντήσουν σε ερωτήσεις και να τα καθησυχάσουν. 

Να εξηγήσουν με ρεαλιστικό και θετικό τρόπο στα παιδιά ότι πολλοί άνθρωποι νοσούν από τον κορωνοϊό και οι περισσότεροι θεραπεύονται. Μπορούν να επεξηγήσουν στα παιδιά ότι οι συνθήκες αυτές δεν θα διαρκέσουν για πάντα δημιουργώντας έτσι μια προοπτική η οποία θα διευκολύνει την διαχείριση των δυσάρεστων συναισθημάτων και την εφαρμογή των κανόνων.

Είναι σημαντικό οι γονείς να μην επιρρίψουν ευθύνες στα παιδιά ούτως ώστε να αποφύγουν τον στιγματισμό τους. Η υπερβολική έκθεση στα ΜΜΕ και στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης είναι καλό να αποφεύγονται.

Επιπρόσθετα, είναι πολύ σημαντικό οι γονείς να διατηρήσουν μια ψύχραιμη στάση, να διαχειριστούν τα δικά τους συναισθήματα και να λειτουργήσουν ως θετικά πρότυπα, γεγονός που θα συμβάλει στην ανάλογη στάση και από τα παιδιά.

1

Πως να τους εξηγήσουμε για τον ιό;

Αρχικά είναι σημαντικό οι ίδιοι οι γονείς να ενημερωθούν κατάλληλα για τον ιό καθώς και για τις προβλεπόμενες διαδικασίες και τα μέτρα ασφαλείας που απαιτούνται για την αντιμετώπιση του ιού προκειμένου να συζητήσουν με τα παιδιά τους. Επίσης, είναι καλό να λάβουν υπόψη το αναπτυξιακό επίπεδο του παιδιού καθώς επίσης ποιες πληροφορίες γνωρίζει ήδη το παιδί.

Γενικότερα, τα μικρότερα παιδιά χρειάζονται απλές και κατανοητές πληροφορίες και έννοιες για τον ιό, καθώς επίσης, αποσαφήνιση μύθων, ούτως ώστε να διαχωρίσουν τι συμβαίνει στην πραγματικότητα από αυτό που φαντάζονται ή φοβούνται ότι μπορεί να συμβεί. 

Τα μεγαλύτερα παιδιά και οι έφηβοι χρειάζονται σαφή και έγκυρη ενημέρωση σχετικά με την πανδημία. Οι γονείς μπορούν να καθοδηγήσουν τα παιδιά να αναζητήσουν και τα ίδια αξιόπιστη και έγκυρη πληροφόρηση ενισχύοντας την κριτική στάση τους απέναντι στα γεγονότα. 

Είναι ζωτικής σημασίας οι γονείς να ενθαρρύνουν την έκφραση συναισθημάτων και προβληματισμών των παιδιών και να συζητήσουν θετικούς τρόπους διαχείρισης συναισθημάτων όπως άγχος, ανησυχία ή θλίψη.

Τέλος, οι γονείς χρειάζεται να δημιουργήσουν το κατάλληλο πλαίσιο το οποίο θα δώσει την ευκαιρία στα παιδιά να εκφράσουν απορίες και ερωτήσεις και να λάβουν ειλικρινείς απαντήσεις από τους γονείς όσες φορές κι αν χρειαστεί να το κάνουν. 

1

Πως να τους βοηθήσουμε να καταλάβουν ότι δεν πρέπει να πάνε σχολείο, να κυκλοφορούν στο σπίτι και να μην έρθουν σε επαφή με τους γονείς και άλλους

Από την αρχή της πανδημίας οι γονείς συζητούν και ενημερώνουν τα παιδιά τους για τις αλλαγές στην καθημερινότητα, τις καινούργιες συνήθειες καθώς και για τα μέτρα προστασίας που θα πρέπει να ακολουθούν σε όλα τα πλαίσια στα οποία δραστηριοποιούνται. Επομένως, τα παιδιά είναι περισσότερο εξοικειωμένα με όσα χρειάζεται να εφαρμόζουν στην καθημερινή ζωή. 

Στην περίπτωση που ένα παιδί βρεθεί θετικό στον ιό, είναι καλό οι γονείς να δημιουργήσουν ένα ασφαλές πλαίσιο μέσα στο οποίο το παιδί θα έχει τη δυνατότητα να εκφράσει τις ανησυχίες του και τους προβληματισμούς του. Να εξηγήσουν στα παιδιά ποιες διαδικασίες θα ακολουθήσουν, ποιες αλλαγές να αναμένουν στην καθημερινότητα τους, πόσο χρονικό διάστημα θα διαρκέσει η νέα συνθήκη. Επίσης, είναι σημαντικό οι γονείς να εξηγήσουν τους λόγους που θα πρέπει να εφαρμόσουν τα μέτρα αυτά, όπως για παράδειγμα, για την προστασία των αγαπημένων ανθρώπων. Σίγουρα, η διατήρηση της κοινωνικής συνδιαλλαγής μέσω διαδικτύου και η δημιουργική απασχόληση θα βοηθήσει τα παιδιά να διαχειριστούν θετικά τις συνθήκες απομόνωσης, το άγχος και τη θλίψη.

5

Δραστηριότητες που είναι καλό να απασχολούνται τα παιδιά

Οι γονείς είναι σημαντικό να ενθαρρύνουν την εμπλοκή των παιδιών σε ευχάριστες δραστηριότητες που θα βοηθήσουν στην αποφόρτιση και χαλάρωση καθώς επίσης να ενθαρρύνουν την έκφραση συναισθημάτων μέσω του παιχνιδιού. Μερικές δραστηριότητες που συμβάλλουν στην συναισθηματική αποφόρτιση των παιδιών, στην ενίσχυση της δημιουργικότητας και στη μείωση του άγχους είναι οι χειροτεχνίες, τα επιτραπέζια παιχνίδια, οι εκπαιδευτικές ταινίες ή ντοκιμαντέρ, το διάβασμα βιβλίων και παραμυθιών, η ζωγραφική, η σωματική άσκηση – όταν αυτή ενδείκνυται, κ.α.

Επιπλέον, μέσω της χρήσης της τεχνολογίας τα παιδιά μπορούν να διατηρήσουν την κοινωνική αλληλεπίδραση με αγαπημένα πρόσωπα είτε με φίλους ή με συγγενείς, γεγονός που θα συντείνει στην ενίσχυση της συναισθηματικής ευεξίας.

Η διατήρηση μιας ρουτίνας όπου και όταν είναι εφικτό, είναι καθησυχαστική για τα παιδιά, καθώς τα βοηθά να διατηρήσουν ένα αίσθημα ασφάλειας και κανονικότητας στην καθημερινή ζωή.

5

Πως να μην μείνουν πίσω στα μαθήματα - Tips

Σε πολλές περιπτώσεις κατά τη διάρκεια της πανδημίας, οι γονείς ανέλαβαν την εκπαίδευση των παιδιών στο σπίτι. Οι νέες συνθήκες έχουν ως αποτέλεσμα, τόσο οι γονείς όσο και οι εκπαιδευτικοί να αντιμετωπίσουν νέες προκλήσεις στη μαθησιακή διαδικασία. 

Στις περιπτώσεις που τα παιδιά χρειάζεται να παραμείνουν στο σπίτι, είναι καλό οι γονείς να θέσουν κάποιους στόχους σε συνεργασία με τα παιδιά τους ούτως ώστε να συνεχίσουν την εκπαίδευση τους.

•    Ένα ισορροπημένο χρονοδιάγραμμα, θα βοηθήσει στον προγραμματισμό των δραστηριοτήτων της ημέρας και στην αποτελεσματική διαχείριση του χρόνου. Επίσης, η καλή συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς ώστε οι γονείς να λαμβάνουν το εκπαιδευτικό υλικό, να ενημερώνονται για τις σχολικές εργασίες, τα σημαντικά σημεία της διδακτέας ύλης, πώς να διορθώνουν τις εργασίες των παιδιών θα ενισχύσει θετικά την εξ αποστάσεως μάθηση.

•    Χρήση θετικής προσοχής. Οι γονείς θα πρέπει να είναι κοντά στα παιδιά τους, γεγονός που θα τους βοηθήσει να αποφύγουν περισπασμούς, να επιμείνουν σε δύσκολες εργασίες και να ξεπεράσουν την απογοήτευση. Η καλή συνεργασία με τα παιδιά βοηθά τους γονείς να αναγνωρίζουν καλύτερα πότε τα παιδιά χρειάζονται ένα διάλειμμα, να εντοπίσουν τι τα δυσκολεύει και να αναζητήσουν εναλλακτικές στρατηγικές μάθησης. 

•    Είναι σημαντικό οι γονείς να λαμβάνουν υπόψη ότι τα παιδιά έχουν πολλές ευκαιρίες στην καθημερινή ζωή για να αναπτύξουν νέες δεξιότητες πέραν της παραδοσιακής σχολικής διδασκαλίας. Η ενασχόληση με καθημερινές απλές εργασίες και ευχάριστες δραστηριότητες βοηθούν τα παιδιά να αναπτύξουν δεξιότητες όπως προγραμματισμό, σχεδιασμό και οργάνωση, επίλυση προβλημάτων, υπομονή και ανοχή στην απογοήτευση, δημιουργικότητα, φαντασία και αυτορρύθμιση.

1

Επικοινωνία με τον προσωπικό ιατρό

Οι γονείς των οποίων το παιδί τους βρεθεί θετικό στον ιό θα πρέπει άμεσα να επικοινωνήσουν με τον προσωπικό τους ιατρό ούτως ώστε να λάβουν άμεση καθοδήγηση και στήριξη για τις διαδικασίες που θα πρέπει να ακολουθήσουν καθώς και για τα μέτρα προστασίας που χρειάζεται να εφαρμόσουν ώστε να διασφαλίσουν την προστασία τόσο των ιδίων όσο και ολόκληρης της οικογένειας, αλλά και των ατόμων που βρίσκονται σε άμεση επαφή.  

Home