Κατεβάστε τώρα το application της Offsitenews για Android & για iOS
Group google play
Group app store
mobile app

Τέλος οι αναπάντητες στο δημόσιο από τον Οκτώβριο

Offsite Team -
20.09.2022 - 06:30

Τέλος οι αναπάντητες στο δημόσιο από τον Οκτώβριο

Η συνέντευξη της ημέρας στην Offsite - Υφυπουργός Έρευνας και Καινοτομίας Κυριάκος Κόκκινος

ΓΡΑΦΕΙ Η ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΧΑΤΖΗΑΝΔΡΕΑ

Καλεσμένος στην εκπομπή Offsite on Air βρέθηκε την Δευτέρα (19/9) ο υφυπουργός Έρευνας και Καινοτομίας Κυριάκος Κόκκινος ο οποίος αναφέρθηκε στις αλλαγές που θα γίνουν στον τομέα της υγείας μετά και τις υπογραφές που «έπεσαν» για το πληροφοριακό σύστημα υγείας. 

Μεταξύ άλλων ο κ. Κόκκινος αποκάλυψε πως μέχρι το τέλος του 2022 αναμένεται να είναι έτοιμος και ο ηλεκτρονικός φάκελος του ασθενή. Αρχικά διαθέσιμα θα είναι τα στοιχεία που ήδη υπάρχουν μέσω του ΓεΣΥ.

Σε σχέση με το gov.cy, ο υφυπουργός ανέφερε ότι από τον Οκτώβριο θα γίνεται ηλεκτρονικά και η αίτηση για το ΕΕΕ. 

Παράλληλα από τον Οκτώβριο θα ξεκινήσει πιλοτικά η εφαρμογή του προγράμματος που θα βάλει τέλος στις αναπάντητες κλήσεις στη δημόσια υπηρεσία. Αρχικά το πρόγραμμα θα εφαρμοστεί στο υπουργείο Εργασίας και στο υφυπουργείο Πρόνοιας. 

Διαβάστε αυτούσια την συνέντευξη του κ. Κόκκινου

- Να αρχίσουμε με το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Υγείας του ΟΚΥπΥ. Έπεσαν οι υπογραφές την προηγούμενη εβδομάδα. Ένα μεγάλο έργο κόστους 46 εκατ. Ευρώ. Θα θέλαμε μας να μιλήσετε λίγο για αυτό το έργο που αλλάζει πολλά στον τομέα της υγείας στην Κύπρο.

Το ολοκληρωμένο σύστημα υγείας για τα δημόσια νοσηλευτήρια είναι κάτι το οποίο σχεδιάστηκε με πάρα πολλή προσοχή για να φέρει μια μεταρρύθμιση στην εξυπηρέτηση των πολιτών στον τομέα της υγείας. Περιλαμβάνει διοικητικές υπηρεσίες και κλινικές υπηρεσίες. Ο ασθενής θα μπορεί να κλείσει ηλεκτρονικά το ραντεβού του, θα μπορεί να δώσει τα στοιχεία του και ηλεκτρονικά να πάρει τον φάκελο του (δηλαδή όλες του οι εξετάσεις και οι αναφορές των γιατρών). Θα μπορεί επίσης να αλλάξει ένα ραντεβού, να κάνει την εγγραφή του ως εσωτερικός ασθενής ή ως ασθενής εξωτερικών ιατρείων. Εσωτερικά η διοίκηση, τα λογιστικά, η κοστολόγηση των νοσοκομείων, της κάθε ιατρικής πράξης θα γίνεται με αυτοματοποιημένο τρόπο.

Ταυτόχρονα, μεγάλη σημασία έχει το κομμάτι για τους εσωτερικούς ασθενείς, ο τρόπος διαχείρισης τους. Δηλαδή ο γιατρός κάνοντας την επίσκεψή του στους θαλάμους, θα μπορεί σε πραγματικό χρόνο να δίνει στοιχεία ή και να παίρνει στοιχεία όσον αφορά την κατάσταση του ασθενή. Θα έχει ο κάθε γιατρός θα έχει από ένα table και θα μπορεί σε πραγματικό χρόνο να ενημερώνει το σύστημα για την κατάσταση του ασθενή.  

Αυτό είναι μια επανάσταση στο χώρο της λειτουργίας των δημόσιων νοσηλευτηρίων. 

- Μεταξύ άλλων, με το σύστημα έρχεται και ο ηλεκτρονικός φάκελος του ασθενή. Καιρός ήταν νομίζω να έχουμε και στην Κύπρο αυτή την δυνατότητα.

Τα ιατρικά στοιχεία του κάθε πολίτη από την ημέρα που θα γεννηθεί και σε όλη τη διάρκεια της ζωής του, θα ανήκουν στον κάθε πολίτη και θα πρέπει να τα έχει πάνω του στο κινητό του, μαζί του ανά πάσα στιγμή, είτε ταξιδεύει στο εξωτερικό είτε σε πάει σε οποιοδήποτε γιατρό στην Κύπρο. Αυτό έχει κατοχυρωθεί με νομοθεσία το 2019 και αυτή την στιγμή είμαστε στον σχεδιασμό. Ο ηλεκτρονικός φάκελος ασθενούς είναι κάτι το οποίο επιδιώκει και η Ευρωπαϊκή Ένωση η οποία βγάζει τα πρότυπα για την διασυνοριακή αλληλοενημέρωση του ιατρικού φακέλου. Ο ευρωπαϊκός ηλεκτρονικός φάκελος θέλει 2-3 χρόνια για να γίνει και αυτό που στοχεύουμε είναι να κάνουμε κάτι σε εθνικό επίπεδο το οποίο να είναι συμβατό και μετά να εξελιχθεί σε πανευρωπαϊκό.

Θα προσπαθήσουμε μέσα στο 2022 να δώσουμε την πλατφόρμα και τα πρώτα ηλεκτρονικά στοιχεία. Ο φάκελος αυτός εξελικτικά θα εμπλουτίζεται. Δηλαδή τα στοιχεία που υπάρχουν μέσα από το ΓεΣΥ, θα είναι άμεσα διαθέσιμα. Στοιχεία που δεν παράγονται μέσα από το ΓεΣΥ, θα πρέπει να βρούμε τον μηχανισμό ώστε οι γιατροί που είναι εκτός του ΓεΣΥ να βάζουν τα στοιχεία αυτά στην πλατφόρμα. Αυτό πρέπει να γίνει και με νομική κατοχύρωση, το οποίο έχει ήδη ολοκληρωθεί, αλλά και την εκπαίδευση και ενθάρρυνση των πολιτών, ώστε να επιδιώκουν και οι ίδιοι να βάζουν τα στοιχεία τους τα οποία παράγονται εκτός του συστήματος υγείας.  

- Να πάμε στο Gov Cy. Προστίθενται συνεχώς επιδόματα και υπηρεσίες. Έμαθαν οι πολίτες στην Κύπρο πλέον να χρησιμοποιούν το νέο σύστημα; 

Η δέσμευσή μας είναι να δώσουμε όλο το δημόσιο σε μια οθόνη και αυτό έγινε πραγματικότητα με την ανακοίνωση και την διαθεσιμότητα του gov.cy. Πέραν αυτού, τα επιδόματα που ήταν ένα μεγάλο κεφάλαιο, -το ανεργίας, το ασθενείας κ.ο.κ- είχαμε δεσμευτεί να τα δώσουμε όλα ηλεκτρονικά. Τα έχουμε δώσει όλα και εκτός δύο. Το ένα πάει παραγωγή σήμερα, το επίδομα ανεργίας και το ΕΕΕ το οποίο θα πάει τον Οκτώβριο. Όλα τα υπόλοιπα έχουν δοθεί. 

Ο στόχος μας είναι να μην έχει την επιλογή ο κόσμος για την έντυπη μορφή. Όσο δίνεις την έντυπη μορφή ως επιλογή, ο κόσμος που επιλέγει την ηλεκτρονική είναι μόνο το 25-30%. Γι’αυτό από την Δευτέρα (19/9) το επίδομα μητρότητας θα γίνεται μόνο ηλεκτρονικά. Η επιλογή της έντυπης και ηλεκτρονικής επιλογής ταυτόχρονα, δεν είναι καλή επιλογή γιατί ο κόσμος δεν υποχρεούται να μάθει τον πιο εύκολο δρόμο. 

Ένα από τα κριτήρια του σχεδιασμού που κάνουμε, είναι απλοποίηση της διαδικασίας υποβολής, δηλαδή να είναι πιο φιλική και εύκολη προς τον πολίτη. Για παράδειγμα το ΕΕΕ, θέλουν πάρα πολλές ημέρες οι πολίτες για να το συμπληρώσουν και ζητά πολλά στοιχεία. Αυτό που κάνουμε, είναι με τον επανασχεδιασμός, απλοποιούμε την διαδικασία και αφαιρούμε -όπου είναι δυνατόν- την ανάγκη να επισυνάπτονται έντυπα τα οποία η πολιτεία τα έχει, όπως για παράδειγμα το πιστοποιητικό γεννήσεως. 

- Γίνεται προσπάθεια για να γίνεται online η εγγραφή στους εκλογικούς καταλόγους. Που βρίσκεται αυτό το θέμα; Θα προλάβουμε τις Προεδρικές;

Η δέσμευση μας είναι να το δώσουμε σε παραγωγή μέσα στον Οκτώβριο και πιστεύω θα τα καταφέρουμε. 

- Ετοιμάζεται και ειδική πλατφόρμα για να ανεβάζουν online τα Πόθεν Έσχες τους οι Αξιωματούχοι του κράτους; Που βρίσκεται αυτό το θέμα. Θα είναι δηλαδή προσβάσιμοι από τους πολίτες;

Δεν μπορεί ο κάθε πολίτης να μπαίνει και να λαϊκίζουμε για το τι περιουσιακά στοιχεία έχει ο κάθε αξιωματούχος, τι αυτοκίνητο έχει, τι χρήματα χρωστάει. Αυτό το οποίο θα είναι προσβάσιμο και θα ανακοινώνεται, είναι οι σημαντικές αλλαγές οι οποίες γίνονται κατά τη διάρκεια της θητείας ενός πολιτικά εκτεθειμένου προσώπου. Αυτό δεν είναι απόφαση δική μας. Εάν μας πουν να είναι ανοικτή η πλατφόρμα θα το δώσουμε αλλά αυτό είναι θέμα νομοθεσίας.  

Η πλατφόρμα θα είναι έτοιμη μέσα Δεκεμβρίου. 

- Προ καιρού αναφερθήκατε σε ένα πρόγραμμα που έρχεται για να βάλει τέλος στο πρόβλημα με τις αναπάντητες κλήσεις στη Δημόσια Υπηρεσία. Που βρίσκεται αυτό το θέμα; Θα το δούμε να εφαρμόζεται σύντομα;

Θα ξεκινήσει πιλοτικά περί τα τέλη Οκτωβρίου στο υπουργείο Εργασίας και στο υφυπουργείο Πρόνοιας και μετά θα καλυφθούν όλα τα υπόλοιπα υπουργεία. 

- Τι άλλο να έρχεται από το Υφυπουργείο Καινοτομίας που θα κάνει τη ζωή μας πιο εύκολη;

Είναι πολλά τα οποία γίνονται. Έχουμε επίσης τον ανασχεδιασμό των ιστοσελίδων του δημοσίου ο οποίος είναι υπό υλοποίηση. Υπάρχει το σύστημα της πλατφόρμας του υπουργείου Παιδείας όπου γονείς, μαθητές, εκπαιδευτικοί και σχολική μονάδα θα μπορούν να επικοινωνούν μεταξύ τους και να γίνεται αλληλοενημέρωση. Έχει ξεκινήσει η υλοποίηση και τα πρώτα αποτελέσματα θα είναι διαθέσιμα τους μήνες Ιανουάριο-Φεβρουάριο του 2023 και ο χρόνος υλοποίησης όλου του έργου είναι 24 μήνες. 

Η ηλεκτρονική δικαιοσύνη που έχει ήδη μπει σε παραγωγή, τα σχολεία και ο τομέας της υγείας, είναι 3 μεταρρυθμιστικά τα οποία αγγίζουν την καθημερινότητα των πολιτών. 

Θα συνεχίσουμε με κτηματολόγιο, πολεοδομία με επιπρόσθετες υπηρεσίας, διότι αυτά είναι ήδη ψηφιοποιημένα. Θα δοθούν 12 νέες υπηρεσίες στην πολεοδομία και 16 στο κτηματολόγιο. 

Δείτε στο βίντεο την συνέντευξη του Υφυπουργού Έρευνας Κυριάκου Κόκκινου

Home