Κατεβάστε τώρα το application της Offsitenews για Android & για iOS
Group google play
Group app store
mobile app

Υπάρχουν Παραδοσιακά και Νέα ΜΜΕ;

Υπάρχουν Παραδοσιακά και Νέα ΜΜΕ;

Η νέα τάση, η οριζόντια ενσωμάτωση και η αλλαγή του παιχνιδιού αλλά με τους ίδιους παίχτες…

Μας προσκάλεσε η IMH στο 20ο Marketing, Advertising and Communication Conference σε ένα πάνελ για να συζητήσουμε θέματα που αφορούν ΜΜΕ και νέες τάσεις. Στο πάνελ παρευρέθηκαν οι Στέλιος Μαλέκος (Αντ1), Πέτρος Πέτρου (Alpha), Μυρτώ Μαρκίδου (Φιλελεύθερος), Χρύσανθος Τσουρούλης (Διας) καθώς και ο γράφων (Digital Tree) με τον Γιώργο Μιχαήλ (IMH) να ήταν ο συντονιστής της συζήτησης.

Μας παρουσιάστηκαν εκ των προτέρων 4 θέματα προς συζήτηση, τα οποία είναι τα εξής:

- Πώς επηρεάζονται τα παραδοσιακά ΜΜΕ από την τεχνολογία,

- Το μέλλον τηλεόρασης και ραδιοφώνου,

- Η σχέση ΜΜΕ με τα διαφημιστικά, και

- Προβλέψεις για το μέλλον.

Τα ερωτήματα έδωσαν τροφή προς σκέψη, και ήταν μια ευκαιρία, για μένα προσωπικά, να δω τα πράγματα με μια οπτική γωνία από πάνω προς τα κάτω: Πώς άλλαξε το τοπίο από τότε που ξεκίνησε (πριν 9 και πλέον χρόνια) η Digital Tree να δραστηριοποιείται, πώς εξελίσσεται το τοπίο τόσο στην Κύπρο όσο και διεθνώς καθώς και η σχέση που δημιουργήθηκε μεταξύ Παραδοσιακών και Νέων ΜΜΕ.

D

Το συμπέρασμα είναι πως δεν υπάρχει πλέον ο διαχωρισμός μεταξύ παραδοσιακών (traditional) και νέων (New) Media.

Το παιχνίδι άλλαξε, οι παίκτες είναι οι ίδιοι. Πιο κάτω ο συλλογισμός σε 5 σημεία:

1. Τι εστί μια εταιρεία Μέσο Μαζικής Ενημέρωσης;

- Στην καρδιά της Εταιρείας αυτής, η εντολή είναι η παραγωγή περιεχομένου. Με δημοσιογράφους, οι οποίοι καλύπτουν και αναλύουν γεγονότα. Με αθλητικογράφους, οι οποίοι ασχολούνται με ό,τι αφορά αθλητισμό. Με οικονομικούς συντάκτες, οι οποίοι βλέπουν θέματα οικονομίας, και πολλούς άλλους επαγγελματίες (lifestyle, υγεία, ταξίδι, πολιτισμός/πολιτιστικά κτλ). - Διοχέτευση περιεχομένου (dissemination) από διάφορες πλατφόρμες, για να «καταναλωθεί» από ακροατές, αναγνώστες, τηλεθεατές. Από το κοινό. Από διάφορες ηλικίες, με διάφορα ενδιαφέροντα, με διάφορα επίπεδα μόρφωσης.

2. Τι θεωρείται «Παραδοσιακό Μέσο Μαζικής Ενημέρωσης»; (Traditional Media)

- Εφημερίδες (δημοσιογράφοι από την μια, αναγνώστες από την άλλη)

- Ραδιόφωνο (δημοσιογράφοι, παραγωγοί, μουσικοί, παρουσιαστές από την μια, ακροατές από την άλλη)

- Τηλεόραση (παραγωγοί, παρουσιαστές, δημοσιογράφοι, ηθοποιοί, σκηνοθέτες, εικονολήπτες κτλ από την μια, τηλεθεατές από την άλλη)

3. Τι θεωρείται «Νέο Μέσο Μαζικής Ενημέρωσης»; (New Media)

Digital, web based, κυρίως ενημερωτικές ιστοσελίδες.

4. Η κατάσταση στην Κύπρο και διεθνείς τάσεις:

Εδώ είναι η ουσία του συλλογισμού:

Τα τελευταία χρόνια, παρατηρείται μια οριζόντια ενσωμάτωση (horizontal integration). Όλες οι εταιρείες του χώρου, «κουντούμε» προς την ίδια κατεύθυνση:

Υπάρχει ενσωμάτωση γραπτού, ακουστικού και οπτικού περιεχομένου. Όλα είναι πλέον “Connected”!

5. Ο χάρτης στην Κύπρο σήμερα και παραδείγματα:

Θα προχωρήσω σε δυο παραδείγματα ΜΜΕ, τα οποία εκπροσωπήθηκαν στο panel του συνεδρίου της IMH, για να δούμε την οριζόντια ενσωμάτωση μέσω αυτών των παραδειγμάτων:

- Φιλελεύθερος. Η εταιρεία με το πιο βαρύ όνομα, με ιστορία από το 1955. Ο Φιλελεύθερος έχει λανσάρει νέο site πρόσφατα με τρομερά multimedia capabilities. Βγαίνει εκπομπή στον Active Radio ζωντανά, σε λίγη ώρα παράγεται θέμα στην διαδικτυακή πλατφόρμα με μια σχετική πρόταξη, βγαίνει push notification από την εφαρμογή του, διοχετεύεται σε όλα τα social (facebook, twitter και αναλόγως instagram ή/και LinkedIn). Μέσα στο θέμα, υπάρχει και ενσωματωμένο το audio file και κάποιες φορές και embedded video. Είναι αυτή η εταιρεία παραδοσιακή; Ή μήπως η κατηγοριοποίηση είναι η εξής: εταιρεία ΜΜΕ με κληρονομιά, με οπτικό, ακουστικό και γραπτό περιεχόμενο.

- Διας. Ο Διας είναι η πρώτη εταιρεία που έκανε την λεγόμενη «λιμνοποίηση». Έχει ένα Newsroom και διοχετεύει τα θέματα του στο ράδιο, στην τηλεόραση, στο website, στην εφημερίδα. Και πλέον, όλα δουλεύουν ως ένα. Παραδείγματος χάριν: βγαίνει θέμα στο Δελτίο Ειδήσεων του Sigma. Δημοσιεύεται μετά ως θέμα στο Sigmalive και απ’εκεί διοχετεύεται στα διάφορα (social, app, website) όπως το παράδειγμα πιο πάνω. Ανεβαίνει το απόσπασμα και στο YouTube, με link για να μπορέσει ο χρήστης να δει όλο το δελτίο, on demand. Ταυτόχρονα, «πλασάρει» και ένα teaser από το τελευταίο επεισόδιο του Survivor και δίνει την δυνατότητα στον χρήστη του να δει όλο το επεισόδιο. Και ούτω καθεξής.

Αδικείται αυτή η Εταιρεία αν χαρακτηριστεί «Παραδοσιακό μέσο ενημέρωσης». Η Εταιρεία αυτή έχει επιτύχει την οριζόντια ενσωμάτωση όπου «παίζει» με οπτικό, ακουστικό και γραπτό περιεχόμενο. Έχει τον χρήστη καθηλωμένο ζωντανά («γραμμική τηλεόραση» όπως μου έμαθε ο Στέλιος Μαλέκος, δηλαδή linear) αλλά και ασύγχρονα, δηλαδή on demand. Όποτε βολεύει τον χρήστη.

Οπτικό, ακουστικό, γραπτό οριζόντιο integration.

Zούμε αυτή την μετατόπιση εδώ και μερικά χρόνια. Τόσο στις δυο περιπτώσεις που αναφέρω πιο πάνω, όσο και στις εταιρείες IMH, SPP, Omega, Alpha, Ant1 και Digital Tree.

Εφημερίδες υπάρχουν και θα συνεχίσουν να υπάρχουν. Ραδιόφωνα FM υπάρχουν και θα συνεχίσουν να υπάρχουν. Τηλεόραση μέσω Velister υπάρχει και θα συνεχίσει να υπάρχει.

ΟΜΩΣ, υπάρχει μετατόπιση σε Όλα. Στο Digital.

Καταληκτικά, σας παρουσιάζω ένα σενάριο:

Ξυπνά ένας 45-χρονος μια καθημερινή μέρα εργασίας, στην Κύπρο. - Ανοίγει το tablet και διαβάζει τους τίτλους από τα ΜΜΕ που προτιμά και που έχει bookmarked. - Μετά ρίχνει και μια ματιά στα newsletters που λαμβάνει, όταν ανοίγει να δει τα emails του

- Ενόσω ετοιμάζεται για την μέρα του, ακούει το αγαπημένο του podcast από το τηλέφωνο του. - Μπαίνει στο αυτοκίνητο του, συνδέεται με Car Play αυτόματα, ανοίγει ΚΛΙΚ μέσω του app και ακούει μουσική

- Κατά την διάρκεια της ημέρας, βλέπει τα push notifications από 2-3 apps που έχει κατεβάσει

- Πάει σπίτι, παρακολουθεί ζωντανά το SuperMonday από την Samsung SmartTV. - Κάνει double screening και διαβάζει και ένα καβγά που έγινε σε εκπομπή του Ant1, στο κινητό του

Τα πιο πάνω είναι προσωπικές, καθημερινές εμπειρίες!

Ναι, δεν υπάρχουν πλέον Traditional και New Media.Οι εταιρείες ΜΜΕ είναι πιο έξυπνες, πιο ενδιαφέρουσες, με περισσότερο και πιο ποιοτικό περιεχόμενο, πιο εξειδικευμένο, το διαβάζει και/ή το ακούει και/ή το βλέπει ο χρήστης από όλες του τις συσκευές, live και/ή on demand.

Θεόδωρος Μίτλετον

Home