Κατεβάστε τώρα το application της Offsitenews για Android & για iOS
Group google play
Group app store
mobile app

Δύο χρόνια Φυλακή και €6.000 πρόστιμο για οχήματα που «πουμπουρίζουν» - Σήμερα Βουλή

Γιώργος Μιχαηλίδης
- 13.07.2023

Δύο χρόνια Φυλακή και €6.000 πρόστιμο για οχήματα που «πουμπουρίζουν» - Σήμερα Βουλή

Στην Ολομέλεια σήμερα η πρόταση νόμου Κ. Ευσταθίου - Η, Μυριάνθους

Με διπλασιασμό των ποινών έρχεται η Βουλή να βάλει φρένο στα τροποποιημένα ή ευρέως γνωστότερα μοτιφαρισμένα οχήματα. Ενώπιον της Ολομέλειας θα βρεθεί σήμερα η πρόταση νόμου του μεμονωμένου Σοσιαλιστή βουλευτή Κωστή Ευσταθίου και του βουλευτή της ΕΔΕΚ Ηλία Μυριάνθους που θεσπίζει διαδικασία σε περίπτωση που το όχημα υποστεί μετατροπές προκαλώντας οχληρία και ηχορύπανση να κινητοποιείται και να  μεταφέρεται σε χώρο όπου θα διευθετείται η επαναφορά του στην αρχική μορφή.

Η υφιστάμενη νομοθεσία προσφέρει τη δυνατότητα επιβολής ποινής αφού με βάση τον Περί Οδικών Μεταφορών Νόμο, η ποινή για τροποποιημένα οχήματα και μοτοσυκλέτες είναι ένα χρόνο ή πρόστιμο 3000 ευρω ή και τις δυο ποινές ταυτόχρονα.  Με τα δεδομένα που καλείται σήμερα να ψηφίσει η Βουλή οι παραβάτες θα τιμωρούνται με ποινή φυλάκισης δυο ετών και πρόστιμο 6.000 ευρώ.

Με βάση τις πρόνοιες της πρότασης νόμου που καλείται να ψηφίσει η Βουλή:

  • Απαγόρευση οδήγησης μηχανοκίνητου οχήματος το οποίο έχει υποστεί μη επιτρεπόμενη μετατροπή κατά τρόπο που να προκαλεί ηχορύπανση και οχληρία. 
  • Παροχή εξουσίας σε μέλος της Αστυνομίας ή Επόπτη Οδικών Μεταφορών ή σε άλλο εξουσιοδοτημένο με βάση τον νόμο πρόσωπο, εάν διαπιστώσει ότι μηχανοκίνητο όχημα έχει υποστεί μη επιτρεπόμενη μετατροπή, να καλέσει τον ιδιοκτήτη του εν λόγω οχήματος να το ακινητοποιήσει και να το μεταφέρει σε κατάλληλο χώρο, ώστε να διευθετείται η επαναφορά του στην αρχική μηχανική του κατάσταση. 
  • Παροχή στον κάτοχο ή στον ιδιοκτήτη του εν λόγω οχήματος της δυνατότητας ρυμούλκησης του σε άλλο χώρο επιλογής του κατόχου ή του ιδιοκτήτη του οχήματος και πρόβλεψη για την καταβολή των εξόδων ρυμούλκησης από αυτόν. 
  • Παροχή εξουσίας για διάθεση του εν λόγω οχήματος ως αζήτητη περιουσία, εάν αυτό δεν παραληφθεί εντός συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος από τον πιο πάνω αναφερόμενο κατάλληλο χώρο ή εάν δεν καταβληθούν τα απαιτούμενα έξοδα ρυμούλκησης.    
  • Εισαγωγή ποινών για την παραβίαση των προτεινόμενων διατάξεων.

H θέση του Κωστή

Ο εκ των  εισηγητών  της πρότασης νόμου Κωστής Ευσταθίου ανέφερε στην Επιτροπή Μεταφορών της Βουλής ότισκοπός είναι ο  περιορισμός της ηχορύπανσης που προκαλούν μηχανοκίνητα οχήματα τα οποία έχουν υποστεί μη επιτρεπόμενες μετατροπές, χωρίς να απαιτείται η καταδίωξη του ατόμου που έχει στην κατοχή του τέτοιο μηχανοκίνητο όχημα. 

Ειδικότερα, όπως ο ίδιος επεξήγησε, εισάγεται διαδικασία με βάση την οποία αρμόδιο πρόσωπο, εφόσον διαπιστώσει ότι μηχανοκίνητο όχημα έχει υποστεί μη επιτρεπόμενες μετατροπές, καλεί τον ιδιοκτήτη ή τον οδηγό του εν λόγω οχήματος να το επαναφέρει στην κατάσταση στην οποία βρισκόταν πριν από τη μετατροπή του. Επιπροσθέτως, ο παρέχεται η διακριτική ευχέρεια στην Αστυνομία και στον Έφορο Μηχανοκίνητων Οχημάτων να μην επιδώσουν κλήση, όταν οι μετατροπές που εντοπιστούν είναι επουσιώδεις ή διενεργήθηκαν επί συγκεκριμένου σκοπού.

>>>>Διαβάστε επίσης: Οδηγοί λεωφορείων: Δεν πάνε οι Κύπριοι - Φέρνουν Ελλαδίτες<<<<

Οι θέσεις ΤΟΜ και Αστυνομίας

Στην Επιτροπή Μεταφορών τοποθετήθηκε ο εκπρόσωπος του Τμήματος Οδικών Μεταφορών που ανέφερε ότι η προτεινόμενη νομοθετική ρύθμιση θα μπορούσε να προωθηθεί παράλληλα με την προσπάθεια που καταβάλλει το Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων για τη θεσμοθέτηση διενέργειας περιοδικών τεχνικών ελέγχων σε μοτοποδήλατα και μοτοσυκλέτες μέσα από τη δημιουργία κατάλληλων υποδομών. Οι υποδομές αυτές θα θα στελεχώνονται από υπεύθυνους γραμμής τεχνικού ελέγχου, και μέσω της οποίας θα επιβάλλονται ποινές στους παραβάτες.

Ο εκπρόσωπος του Τμήματος Τροχαίας Αρχηγείου της Αστυνομίας Κύπρου συμφώνησε με τους σκοπούς και τις επιδιώξεις της πρότασης νόμου και επισήμανε ότι οι έλεγχοι για την πιθανή μετατροπή μηχανοκίνητου οχήματος πρέπει να διενεργούνται από ειδικά καταρτισμένα άτομα, καθώς, όπως επεξήγησε, υπάρχουν και επιτρεπόμενες μετατροπές, οι οποίες δεν προκαλούν οποιοδήποτε πρόβλημα.

Παράλληλα η Αστυνομία τόνισε την ανάγκη όπως:

  • Παρέχεται η  δυνατότητα σε μέλος της Αστυνομίας ή Επόπτη Οδικών Μεταφορών ή σε εξουσιοδοτημένο άτομο να κατάσχει μηχανοκίνητο όχημα, σε περίπτωση κατά την οποία η μετατροπή που έγινε σε αυτό είναι ευδιάκριτη.
  • 2. Παρέχεται η  δυνατότητα σε μέλος της Αστυνομίας ή Επόπτη Οδικών Μεταφορών ή σε εξουσιοδοτημένο άτομο να κατάσχει μηχανοκίνητο όχημα, σε περίπτωση που δεν εντοπίζεται ο κατά νόμον υπεύθυνος αυτού.
  • 3. Προσθήκη στις ποινές που δυνατόν να επιβληθούν σε πρόσωπο το οποίο έχει καταδικαστεί για το αδίκημα της μη επιτρεπόμενης μετατροπής σε μηχανοκίνητο όχημα της ποινής φυλάκισης, πέρα από την επιβολή χρηματικής ποινής.
  • 4. Διπλασιασμός των προβλεπόμενων στην πρόταση νόμου ποινών, σε περίπτωση που επαναληφθούν οι προβλεπόμενες παραβάσεις για δεύτερη φορά σε διάστημα τριών χρόνων.
  • 5. Η εφαρμογή της διαδικασίας της ακινητοποίησης και κατακράτησης μηχανοκίνητου οχήματος που έχει υποστεί ευδιάκριτη μη επιτρεπόμενη μετατροπή να δύναται να εφαρμοστεί και σε περίπτωση κατά την οποία το όχημα βρίσκεται σε στάση ή είναι σταθμευμένο σε δημόσιο δρόμο ή δημόσιο χώρο.

Έλλειψη ειδικών

Κατά τη συζήτηση τα μέλη της Επιτροπής εξέφρασαν επιφυλάξεις. Οι βουλευτές αναφέρθηκαν  χαρακτηριστικά,  στην έλλειψη εξειδικευμένων ατόμων και στην απουσία ειδικού εξοπλισμού για τη διενέργεια των εν λόγω ελέγχων και κατ’ επέκταση της διασφάλισης του ορθού εντοπισμού των πιθανών μετατροπών μηχανοκίνητου οχήματος. Τόνισαν τη  δυσκολία εντοπισμού του παραβάτη, όταν το μηχανοκίνητο όχημα δεν φέρει πινακίδες εγγραφής, και τη δυσκολία καταδίωξης του παραβάτη, καθότι μια τέτοια πρακτική ενέχει σοβαρούς κινδύνους για τη ζωή τόσο του αστυνομικού όσο και του παραβάτη.

Θα τοποθετηθούν στην Ολομέλεια

Όπως πληροφορούμαστε, τα κοινοβουλευτικά κόμματα θα τοποθετηθούν στην Ολομέλεια, αλλά οι ενδείξεις είναι θετικές για υπερψήφιση της πρότασης.

Γιώργος Μιχαηλίδης

Home