Κατεβάστε τώρα το application της Offsitenews για Android & για iOS
Group google play
Group app store
mobile app

Ο ανθρώπινος παράγοντας νούμερο 1 αιτία θανατηφόρων - Οι 3 στόχοι Αστυνομίας μέχρι το 2026

Γιώργος Μιχαηλίδης
- 16.11.2023

Ο ανθρώπινος παράγοντας νούμερο 1 αιτία θανατηφόρων - Οι 3 στόχοι Αστυνομίας μέχρι το 2026

Η Offsite News παρουσιάζει το στρατηγικό σχεδιασμό για την οδική ασφάλεια την τριετία 2024-2026 (ΠΙΝΑΚΕΣ)

Ο ανθρώπινος παράγοντας είναι η βασική αιτία των θανατηφόρων δυστυχημάτων. Αυτό αποδεικνύεται μέσα από μελέτη της Αστυνομίας που καταγράφεται στο στρατηγικό σχεδιασμό για την περίοδο 2024-2026.  Άλλοι βασικοί λόγοι για τα θανατηφόρα είναι: H απειρία των οδηγών. H  οδήγηση από άτομα μεγάλης ηλικίας. Η  έλλειψη σεβασμού μεταξύ των χρηστών του οδικού δικτύου. 

H Αστυνομία με τρεις δράσεις θα προσπαθήσει να αντιμετωπίσει τα θανατηφόρα τροχαία. Οι δράσεις αυτές είναι: H πρόληψη των τροχαίων δυστυχημάτων- Η εκπαίδευση και ευαισθητοποίηση για την οδική ασφάλεια και η διαχείριση των οδικών συγκρούσεων.

Οι αιτίες

‘Όπως παρατηρείται και στον πιο κάτω πίνακα, η απρόσεκτη και αμελής οδήγηση αποτελεί την πρώτη αιτία πρόκλησης θανατηφόρων οδικών συγκρούσεων, με δεύτερη αιτία την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ. 

Δείτε πιο κάτω τις βασικές αιτίες θανατηφόρων δυστυχημάτων μέσα σε πίνακα

ΠΙΝΑΚΑΣ ΑΙΤΙΩΝ

Χρήση ζώνης ασφαλείας /κράνους

 Όσον αφορά στη χρήση ζώνης ασφαλείας, και χρήσης προστατευτικού κράνους, όπως παρουσιάζεται και στον πιο κάτω πίνακα, διαπιστώνεται ότι δεν βρίσκονται στα επιθυμητά επίπεδα.

Ο πίνακας πιο κάτω αποτυπώνει με συγκεκριμένα στοιχεία τα δεδομένα

ΖΩΝΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ

Αυτή είναι η στρατηγική

H Στρατηγική όσον αφορά στην οδική ασφάλεια και την οδική αστυνόμευση, βασίζεται στην προσέγγιση του Ασφαλούς Συστήματος (Safe System Approach) που αποτελεί τη φιλοσοφία της νέας πολιτικής της Ε.Ε για πιο ασφαλείς οδικές υποδομές, πιο ασφαλή οχήματα και πιο ασφαλείς χρήστες των δρόμων. 

>>>>Διαβάστε επίσης: Αυτός είναι ο στρατηγικός σχεδιασμός της Αστυνομίας για την τριετία 2024-2026<<<<

Ο στόχος που τέθηκε με βάση την Ευρωπαϊκή Χάρτα, ήταν όπως όλα τα κράτη μέλη μειώσουν τις θανατηφόρες οδικές συγκρούσεις στο 50% μέχρι το 2020 με βάση το 2010. O στόχος που είχε τεθεί για την Κυπριακή Δημοκρατία, ήταν όπως οι νεκροί στην Κύπρο να μην ξεπεράσουν τους 30 μέχρι το 2020. ‘

Όπως παρατηρείται στο πιο κάτω γράφημα, υπήρξε βελτίωση από το 2010, αλλά όχι αρκετή για το  στόχο της μείωσης του 50% μέχρι το 2020. Σε σχέση με το 2001, το 2020 καταγράφηκε μείωση 51% στον αριθμό των νεκρών, ενώ κατά την τελευταία 10ετία (2011-2020) καταγράφηκε μείωση 32,4%.

Δεν επιτεύχθηκε ο στόχος της δεκαετίας

Σύμφωνα με διάγραμμα του ETSC , δεν επιτεύχθηκε δυστυχώς ο στόχος για μείωση 50% στη δεκαετία, Συνολικά υπήρξε 37% μείωση σε σχέση με την προηγούμενη δεκαετία (από το 2010) όσον αφορά στους νεκρούς και 14% μείωση όσον αφορά στις τροχαίες συγκρούσεις με σοβαρούς τραυματισμούς. 

Δείτε εδώ το σχετικό πίνακα

ΓΡΑΦΗΜΑ 1

Τρίτη μεγαλύτερη μείωση στην Κύπρο

Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση του ETSC, που δημοσιεύθηκε τον Ιούνιο του 2023, από τις 32 χώρες που παρείχαν στατιστικά στοιχεία, μόνο οι 13 κατέγραψαν μείωση στους οδικούς θανάτους το έτος 2022 σε σύγκριση με το 2021. Η Κύπρος φαίνεται ότι κατέγραψε την 3η μεγαλύτερη μείωση σε ποσοστό 18%.

 Ταυτόχρονα, στην Κύπρο καταγράφηκε μια μείωση στους σοβαρούς οδικούς τραυματισμούς κατά την περίοδο 2012 – 2022, σε ποσοστό 54%. Για κράτη όπως η Κύπρος, όπου ο αριθμός των θανατηφόρων οδικών συγκρούσεων είναι μικρότερος ή γύρω στο 100, τα στατιστικά στοιχεία έχουν την τάση να παρουσιάζουν σημαντικές διακυμάνσεις από μια χρονιά σε άλλη, με αποτέλεσμα η βασική τάση να μπορεί να διαφανεί σε μεγαλύτερο βάθος χρόνου. 

ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ

Με βάση τη διακήρυξη της Στοκχόλμης το Φεβρουάριο του 2020, τέθηκε η βάση για περαιτέρω πολιτική δέσμευση με την Απόφαση της Γενικής Συνέλευσης των Η.Ε. όσον αφορά στην οδική ασφάλεια, ανακηρύσσοντας την περίοδο 2020-2030 τη δεύτερη δεκαετία για δράση όσον αφορά στην Οδική Ασφάλεια. Αυτό περιλαμβάνει ένα νέο στόχο για μείωση στο 50% μέχρι το 2030 τόσο στον αριθμό των θανατηφόρων οδικών τροχαίων συγκρούσεων όσο και στον αριθμό των οδικών συγκρούσεων με σοβαρούς τραυματισμούς. Το σχέδιο αυτό περιλαμβάνει επίσης και το φιλόδοξο στόχο για μηδενικούς θανάτους από οδικές τροχαίες συγκρούσεις μέχρι το 2050.

Για αντιμετώπιση των θανατηφόρων δυστυχημάτων η Αστυνομία έθεσε την επόμενη τριετία τρεις στόχους που είναι:

 Εκπαίδευση, Δημοσιότητα και Ευαισθητοποίηση για την Οδική Ασφάλεια 

Στην προσπάθεια για ανάπτυξη οδικής συνείδησης από τους πολίτες και ενεργότερη συμμετοχή τους σε θέματα πρόληψης, σε συνεργασία με άλλους αρμόδιους φορείς, δίδεται έμφαση ιδιαίτερα στις ευπαθείς ομάδες, που είναι οι νεαροί οδηγοί, τα άτομα με αναπηρίες, οι πεζοί και τα άτομα της τρίτης ηλικίας. 

Χωρίς αμφιβολία, ο καλύτερος και πιο αποτελεσματικός τρόπος, για την ευαισθητοποίηση του κοινού είναι η πρόληψη και η Αστυνομία, επιδεικνύει ιδιαίτερη ευαισθησία στην εκπαίδευση και ειδικότερα στην επιμόρφωση των παιδιών στη χρήση του οδικού δικτύου, και στην ανάπτυξη και καλλιέργεια οδικής συνείδησης που πρέπει να εμπεδώνεται από μικρή ηλικία, κατά την οποία τα παιδιά αποκτούν στάσεις και δεξιότητες ζωής. Για να επιτευχθεί το ζητούμενο, που είναι η συμμόρφωση όλων με τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας πρέπει να εφαρμοστούν αποτελεσματικές δράσεις όπως:

Πρώτο: Βελτίωση της πρόσβασης στην εκπαίδευση και στις δράσεις ευαισθητοποίησης για την Οδική Ασφάλεια για όλους τους χρήστες του οδικού δικτύου.

Δεύτερο:  Εφαρμογή μέτρων για αλλαγή της κακής νοοτροπίας και αντιλήψεων που επικρατούν για την Οδική Ασφάλεια στην Κ.Δ. 

Πρόληψη Τροχαίων Παραβάσεων μέσω της εφαρμογής της Οδικής Αστυνόμευσης και του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας 

Μέσω των Ουλαμών Πρόληψης Οδικών Δυστυχημάτων και των επαρχιακών κλάδων Τροχαίας, επιτυγχάνεται η πρόληψη και η καταστολή των οδικών τροχαίων συγκρούσεων και ο εντοπισμός και καταγγελία των παραβατών, σε 24ωρη βάση. 

Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στις παραβάσεις εκείνες που αποδεδειγμένα συμβάλουν στην πρόκληση των θανατηφόρων και σοβαρών οδικών συγκρούσεων, όπως αυτό φαίνεται μέσα από τη στατιστική ανάλυση των συγκρούσεων. 

>>>>>Διαβάστε επίσης: Αστυνομία-Μεταναστευτικό: Τα σχέδια για να πλήξει κυκλώματα και να ελέγξει FIR και θάλασσα<<<<

Παράλληλα, έχουν τροχοδρομηθεί και εφαρμόζονται από την Αστυνομία, διάφορες άλλες ενέργειες όπως για παράδειγμα η εφαρμογή του συστήματος Φωτοεπισήμανσης, η χρήση του συστήματος MAΝPR (Mobile Automatic Number Plate Recognition), η διενέργεια έκτακτων εκστρατειών σε παγκύπρια βάση σχετικά με τις κυριότερες αιτίες πρόκλησης οδικών τροχαίων συγκρούσεων κ.λ.π.

Για  πρόληψη των οδικών τροχαίων συγκρούσεων στους αυτοκινητόδρομους και στο δευτερεύον οδικό δίκτυο, λειτουργεί το Γραφείο Μηχανικού Ελέγχου το οποίο διεξάγει περιοδικούς ελέγχους για να διαπιστώνεται κατά πόσο τα οχήματα που κυκλοφορούν στο οδικό δίκτυο είναι κατάλληλα. 

Οι Δράσεις που τέθηκαν είναι:

Πρώτο:. Αύξηση της εγρήγορσης και της συμμόρφωσης όλων των χρηστών του οδικού δικτύου της Κ.Δ. σε σχέση με τον κώδικα οδικής κυκλοφορίας, μέσω διαφόρων δράσεων επιβολής του νόμου

Δεύτερο:  Προώθηση της χρήσης των υφιστάμενων και νέων τεχνολογιών όσον αφορά στην επιβολή του νόμου.

Διαχείριση Οδικών Τροχαίων Συγκρούσεων 

Παράλληλα με την πρόληψη και την ανάπτυξη οδικής συνείδησης πρωταρχικό ρόλο διαδραματίζει η άμεση ανταπόκριση και ο τρόπος διαχείρισης των οδικών τροχαίων συγκρούσεων, από τη στιγμή που καλείται η Αστυνομία μέχρι τη στιγμή ολοκλήρωσης μιας υπόθεσης. 

Mε τρεις δράσεις , η Αστυνομία,θα προσπαθήσει να βελτιώσει τη διαδικασία διαχείρισης των οδικών τροχαίων συγκρούσεων:

Πρώτο:  Βελτίωση χρόνου ανταπόκρισης και τρόπου αντιμετώπισης σε σκηνές οδικών τροχαίων συγκρούσεων 

Δεύτερο:. Έγκαιρη και αποτελεσματική διερεύνηση των υποθέσεων

Tρίτο: . Ενίσχυση συνεργασίας με άλλους εμπλεκόμενους φορείς.

Υπουργός Δικαιοσύνης: «Να αναλάβουμε δράση»

Σε χαιρετισμό της προχθές στην διάσκεψη Τύπου για την ενημερωτική εκστρατεία για την οδική ασφάλεια με το σύνθημα «Τα μάτια στο δρόμο - Το κινητό μπορεί να περιμένει» η Υπουργός είπε ότι το 2022 έγιναν 7.331 εξώδικες καταγγελίες για κινητό τηλέφωνο  το 2022 και 6367 από την 1/1/2023 μέχρι σήμερα».

Σύμφωνα με την Υπουργό, «οι αριθμοί αυτοί αναδεικνύουν την επείγουσα ανάγκη να αναλάβουμε δράση και να ευαισθητοποιήσουμε το κοινό για τους κινδύνους που ελλοχεύουν από τη χρήση κινητών κατά την οδήγηση».

Η Υπουργός ανέφερε ότι βάσει των πιο πάνω «οι οδηγοί, προφανώς, συχνά υποτιμούν τον κίνδυνο, νομίζοντας ότι μπορούν να διαχειριστούν την κατάσταση, κίνδυνος ο οποίος οφείλεται στο γεγονός ότι η απόσπαση της προσοχής για λίγα δευτερόλεπτα ισοδυναμεί με τυφλή πορεία 70 μέτρων, όταν κινούμαστε με ταχύτητα 50 χλμ/ώρα».

Πρόσθεσε ότι «η απόσπαση της προσοχής των οδηγών, τόσο σε διεθνές επίπεδο, όσο και στην Κύπρο, συγκαταλέγεται στους πλέον σημαντικούς παράγοντες πρόκλησης οδικών συγκρούσεων, αφού περιορίζει σημαντικά τον χρόνο αντίδρασης των οδηγών σε περιπτώσεις έκτακτων ή απρόσμενων περιστατικών στο οδικό δίκτυο».

 

Γιώργος Μιχαηλίδης

 

0
Home