Κατεβάστε τώρα το application της Offsitenews για Android & για iOS
Group google play
Group app store
mobile app

Γιατί στα σχολεία της Σουηδίας έκλεισαν τα tablets και επέστρεψαν στα βιβλία

Σωτήρης Νικηφόρου
- 26.03.2024

Γιατί στα σχολεία της Σουηδίας έκλεισαν τα tablets και επέστρεψαν στα βιβλία

Χρησιμοποιούσαν tablets ακόμα και στα νηπιαγωγεία-Ρίχνουν εκατομμύρια για βιβλία & βιβλιοθήκες - Τι γίνεται στην Κύπρο

Αρκετή συζήτηση γίνεται ολοένα και πιο συχνά τα τελευταία χρόνια για τη χρήση και αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών στα σχολεία. 

Οι απόψεις συνηθως διίστανται αφού από τη μια σίγουρα είναι πολύ σημαντικό να αξιοποιούνται οι δυνατότητες των νέων  τεχνολογιών και τα σχολεία να μετασχηματίζονται ψηφιακά. Από την άλλη όμως προκύπτουν και αρκετά αρνητικά αποτελέσματα κάτι που αναγκάζει μερικές χώρες να επανεξετάσουν τη χρήση τους στο εκπαιδευτικό τους σύστημα. Φαίνεται ότι η υπερβολική εξάρτηση από την τεχνολογία μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση της ικανότητας των μαθητών να αναπτύξουν βασικές δεξιότητες, όπως η κριτική σκέψη, η ανάγνωση, η ανάλυση κ.α.

Τα αλλάζει όλα η Σουηδία

Για παράδειγμα, η Σουηδία, εφαρμόζει ήδη πολύ σημαντικές αλλαγές στο εκπαιδευτικό της σύστημα, το οποίο διαχρονικά θεωρείται από τα καλύτερα στον κόσμο. Αφορμή ήταν τα απογοητευτικά για το επίπεδο της Σουηδίας αποτελέσματα της τελευταίας  Έκθεσης PISA του ΟΟΣΑ για το 2022, όπου οι επιδόσεις των Σουηδών μαθητών μειώθηκαν αισθητά για τα δεδομένα του εκπαιδευτικού συστήματος της χώρας. Η υπερψηφιοποιημένη προσέγγιση της Σουηδίας στην εκπαίδευση, συμπεριλαμβανομένης της εισαγωγής tablets στα νηπιαγωγεία, οδήγησε σε μείωση των βασικών δεξιοτήτων, όπως διαπίστωσαν οι αρμόδιες αρχές. 

Με το θέμα ασχολήθηκε με αναλυτικό ρεπορτάζ και πριν από λίγους  μήνες η Guardian καταγράφοντας τα νέα δεδομένα στα σχολεία της Σουηδίας.

Έπιασε δουλειά ο νέος Γενικός Διευθυντής για να υλοποιήσει το πλάνο

Πριν λίγες μέρες, και συγκεκριμένα την Παρασκευή 15 Μαρτίου, ανέλαβε καθήκοντα ο νέος Γενικός Διευθυντής της Εθνικής Υπηρεσίας της Σουηδίας για την Εκπαίδευση, κ. Joakim Malmström ο οποίος πήρε εντολή ουσιαστικά να υλοποιήσει τις σημαντικές αυτές αλλαγές. 

Επιστροφή στα βιβλία

Τον περασμένο Ιανουάριο, η Υπουργός Σχολείων (Παιδείας) της Σουηδίας, κα. Lotta Edholm, ανακοινώνοντας το διορισμό του κ. Malmström ως νέου Γενικού Διευθυντή της Εθνικής Υπηρεσίας της Σουηδίας για την Εκπαίδευση,  ανέφερε ότι η Κυβέρνηση έχει αποφασίσει ότι το εκπαιδευτικό σύστημα στη Σουηδία πρέπει να επιστρέψει στα βασικά. Επιστροφή δηλαδή, όπως είπε, σε ένα σχολείο όπου οι μαθητές μαθαίνουν να διαβάζουν με βιβλία και όχι με οθόνες, όπου η γνώση των πραγματικών περιστατικών είναι κεντρική και όπου οι δάσκαλοι μπορούν να επικεντρωθούν στη διδασκαλία τους. Η εκπαίδευση του σήμερα, σημείωσε, θα καθορίσει τη Σουηδία του αύριο και γι' αυτό το λόγο η Κυβέρνηση αποφάσισε να αναλάβει δράση για αναδιάρθρωση της σχολικής πολιτικής της χώρας. Στο πλαίσιο αυτό, η Εθνική Υπηρεσία της Σουηδίας για την Εκπαίδευση έχει σημαντικότατο ρόλο να διαδραματίσει και η Κυβέρνηση αναμένει από τον κ. Malmström να ηγηθεί της πορείας μεταρρύθμισης του εκπαιδευτικού συστήματος και να εφαρμόσει με επιτυχία τις αλλαγές που επιθυμεί να επιφέρει η Σουηδική Κυβέρνηση.

Τα αποτελέσματα για Σουηδία

Στην τελευταία Έκθεση PISA του ΟΟΣΑ για το 2022, η Σουηδία λοιπόν κατατάχθηκε στην 22η θέση στην παγκόσμια κατάταξη στα μαθηματικά (ήταν στη 17η θέση το 2018), στην 18η θέση στην ανάγνωση/κατανόηση κειμένου (ήταν στη 11η θέση το 2018) και στην 21η θέση στις φυσικές επιστήμες (ήταν στη 19η θέση το 2018).

Σημειώνεται πάντως ότι τα αποτελέσματα της Σουηδίας παραμένουν πάνω από τον αντίστοιχο μέσο όρο του ΟΟΣΑ. Πιο συγκεκριμένα, οι Σουηδοί μαθητές έλαβαν:

  • 482 μονάδες στα μαθηματικά (μείωση 21 μονάδων σε σύγκριση με την αντίστοιχη έρευνα του 2018)
  • 487 μονάδες στην ανάγνωση/κατανόηση κειμένου (μείωση 19 μονάδων σε σύγκριση με την αντίστοιχη έρευνα του 2018)
  • 494 μονάδες στις φυσικές επιστήμες (μείωση 6 μονάδων σε σύγκριση με την αντίστοιχη έρευνα του 2018)

Για το επίπεδο της Σουηδίας, τα αποτελέσματα χτύπησαν καμπανάκι. Προκάλεσαν εντονη απογοήτευση στη χώρα, καθότι αντιστράφηκε μεγάλο μέρος της βελτίωσης που είχε παρατηρηθεί τα τελευταία χρόνια στις επιδόσεις των Σουηδών μαθητών στη συγκεκριμένη έρευνα. 

Όπως αναφέρθηκε και πιο πάνω, τα αποτελέσματα της Έκθεσης έδωσαν το έναυσμα στην Κυβέρνηση να προχωρήσει με μεταρρύθμιση του σχολικού συστήματος αναλαμβάνοντας κάποιες πρωτοβουλίες και εφαρμόζοντας πολιτικές. 

Βασικός στόχος της πολιτικής είναι η επιστροφή στα βασικά και η αποκατάσταση ενός ισχυρού σχολικού συστήματος που θα βασίζεται στη γνώση, με έμφαση στις πρώτες τάξεις του σχολείου σε βασικές δεξιότητες, όπως η ανάγνωση και η κατανόηση του κειμένου, η γραφή και η αριθμητική. 

Μολύβι, χαρτί, βιβλία, βιβλιοθήκες

Στο πλαίσιο αυτό, η Κυβέρνηση αποφάσισε ότι στις πρώτες τάξεις του σχολείου η διδασκαλία θα γίνεται με κανονικά βιβλία και χωρίς οθόνες και ψηφιακά βοηθήματα. Σύμφωνα με το Σουηδικό Υπουργείο Παιδείας, υπάρχει αρκετή βιβλιογραφία που υποστηρίζει ότι τα σχολικά περιβάλλοντα χωρίς οθόνες δημιουργούν καλύτερες συνθήκες για την ανάπτυξη των σχέσεων των παιδιών και βοηθούν στη συγκέντρωση τους και στην καλύτερη ανάπτυξη της γραφής και της ανάγνωσης. Τα ψηφιακά βοηθήματα μάθησης είναι μεν σημαντικά, αλλά θα πρέπει να εισάγονται στη διδασκαλία σε μια ηλικία που θα προάγουν και δεν θα εμποδίζουν τη μάθηση των μαθητών.

Όπως ανέφερε η Υπουργός Σχολείων της Σουηδίας, οι καλύτερες συνθήκες για την ανάπτυξη βασικών δεξιοτήτων ανάγνωσης και γραφής επιτυγχάνονται σε ανάλογα περιβάλλοντα με τη χρήση των ανάλογων εργαλείων. Επομένως, είναι σημαντικό οι μαθητές να εργάζονται με μολύβι και χαρτί και να έχουν πρόσβαση σε σχολικά βιβλία και κατάλληλα εξοπλισμένες και στελεχωμένες σχολικές βιβλιοθήκες.  

Το νέο πλάνο της Σουηδίας - Εκατομμύρια σε βιβλία και βιβλιοθήκες

Για  να πετύχει τους στόχους της πολιτικής της επιστροφής στα βασικά και της έμφασης στις πρώτες τάξεις του σχολείου σε βασικές δεξιότητες, όπως η ανάγνωση και η κατανόηση του κειμένου, η γραφή και η αριθμητική, η Σουηδική Κυβέρνηση ανέλαβε τις πιο κάτω πρωτοβουλίες:

1.Περισσότερα βιβλία στα σχολεία

Οι μαθητές στη Σουηδία χρειάζονται περισσότερα βιβλία. Τα φυσικά βιβλία είναι σημαντικά για τη μάθησή τους και η πρόσβαση σε καλά λογοτεχνικά και άλλου είδους βιβλία είναι απαραίτητη. Ωστόσο, πολλά σχολεία εξακολουθούν να μην διαθέτουν τα κατάλληλα βιβλία. Για το λόγο αυτό, η κυβέρνηση αποφάσισε τη θέσπιση μιας νέας κρατικής επιχορήγησης για την οποία μπορούν να υποβάλλουν αίτηση τα σχολεία προκειμένου να αγοράσουν βιβλία και συγκεκριμένο εκπαιδευτικό υλικό που θα βοηθήσει την ανάγνωση και κατανόηση κειμένου, την αριθμητική και τις επιστήμες. 

Δίνεται επίσης η δυνατότητα να υποβληθεί αίτηση για κρατική επιχορήγηση που αφορά την αγορά εκπαιδευτικού/ενισχυτικού υλικού για τους εκπαιδευτικούς. Ήδη δαπανήθηκαν πάνω από 75 εκατ. ευρώ για αγορά βιβλίων με σκοπό τα νηπιαγωγεία και άλλα σχολεία να αγοράσουν περισσότερα λογοτεχνικά βιβλία, αλλά και να αναπτύξουν τις δεξιότητες του εκπαιδευτικού προσωπικού για να είναι σε θέση μετά να ενισχύσουν με το σωστό τρόπο τις δεξιότητες της γλώσσας, της ανάγνωσης, της γραφής και των μαθηματικών των μαθητών τους. Από το 2025 και μετά η κυβέρνηση θα διαθέτει για την αγορά βιβλίων και εκπαιδευτικών υλικών/βοηθημάτων €44 εκατ. ετησίως.

2. Πρόσβαση μαθητών σε κατάλληλα εξοπλισμένες και στελεχωμένες σχολικές βιβλιοθήκες

Οι σχολικοί βιβλιοθηκονόμοι και οι καλά εξοπλισμένες σχολικές βιβλιοθήκες διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην προώθηση, τόσο του ενδιαφέροντος για την ανάγνωση, όσο και των δεξιοτήτων ανάγνωσης. Παρόλα αυτά, η πρόσβαση σε κατάλληλα στελεχωμένες σχολικές βιβλιοθήκες ποικίλλει σε μεγάλο βαθμό. Η κυβέρνηση θεωρεί ότι οι μαθητές πρέπει να έχουν πρόσβαση σε κατάλληλα στελεχωμένες σχολικές βιβλιοθήκες και έχει προτείνει να διατεθούν για τον σκοπό αυτό  €19 εκατ.  το 2025 και από το 2026 και μετά €38 εκατ.  ετησίως. Θα διατεθούν επίσης πάνω από €100.000 για να ετοιμάζονται στατιστικά στοιχεία για τις βιβλιοθήκες να παρέχουν μια επισκόπηση της πρόσβασης σε στελεχωμένες βιβλιοθήκες σε όλη τη χώρα. 

3. Περισσότερος χρόνος ανάγνωσης με βιβλία και λιγότερος χρόνος στις οθόνες / Επιλογή μαθησιακών βοηθημάτων από εκπαιδευτικούς

Η ικανότητα των εκπαιδευτικών να επιλέγουν και να χρησιμοποιούν μαθησιακά βοηθήματα είναι ζωτικής σημασίας για την ποιότητα της διδασκαλίας και της μάθησης. Συγκεντρωμένα επιστημονικά εμπειρικά δεδομένα και αποδεδειγμένη εμπειρία δείχνουν ότι βασικές δεξιότητες, όπως οι δεξιότητες σχέσεων, η προσοχή και η συγκέντρωση, καθώς και η ικανότητα ανάγνωσης, γραφής και αριθμητικής, αποκτώνται καλύτερα μέσω αναλογικών δραστηριοτήτων σε αναλογικά περιβάλλοντα. Στο πλαίσιο αυτό, η επικέντρωση θα πρέπει να είναι στα φυσικά βιβλία στις μικρότερες ηλικίες, ενώ τα ψηφιακά βοηθήματα μάθησης θα χρησιμοποιούνται μόνο όταν έχουν θετικά αποτελέσματα καθώς τα παιδιά μεγαλώνουν, υπό την προϋπόθεση ότι αυτό γίνεται επιλεκτικά και με βάση σαφή επιστημονική υποστήριξη και τεκμηριωμένη εκπαιδευτική προστιθέμενη αξία. Ως εκ τούτου, η κυβέρνηση ανέθεσε στην Εθνική Υπηρεσία της Σουηδίας για την Εκπαίδευση τη σύνταξη γενικών κατευθυντήριων γραμμών ή συστάσεων, καθώς και τη  σύνταξη υποστηρικτικού υλικού σχετικά με την επιλογή και τη χρήση μαθησιακών βοηθημάτων στη διδασκαλία.

4. Κατάργηση της απαίτησης για ψηφιακό βοήθημα εκμάθησης στα νηπιαγωγεία

Το υφιστάμενο πρόγραμμα σπουδών προσχολικής εκπαίδευσης προωθεί την εκμάθηση της χρήσης ψηφιακών εργαλείων από όλους τους μαθητές. Η Εθνική Υπηρεσία της Σουηδίας για την Εκπαίδευση επανεξετάζει, για λογαριασμό της κυβέρνησης, τον τομέα της ψηφιοποίησης στο πρόγραμμα σπουδών προσχολικής εκπαίδευσης. Η Υπηρεσία αναμένεται επίσης ότι θα προτείνει τροποποιήσεις που θα καταργούν την απαίτηση για τη χρήση ψηφιακών βοηθημάτων μάθησης στα νηπιαγωγεία. Ενδεχόμενη χρήση ψηφιακών βοηθημάτων μάθησης στα νηπιαγωγεία θα πρέπει να γίνεται επιλεκτικά, με βάση σαφή επιστημονική υποστήριξη και τεκμηριωμένη εκπαιδευτική προστιθέμενη αξία. Η τελική έκθεση της Υπηρεσίας επί του θέματος αναμένεται να υποβληθεί μέχρι τις 4 Ιουνίου 2024.

5. Μη ψηφιοποίηση των εθνικών εξετάσεων στην τρίτη τάξη δημοτικού

Η Εθνική Υπηρεσία της Σουηδίας για την Εκπαίδευση είναι επιφορτισμένη με την ανάπτυξη ψηφιακών εθνικών εξετάσεων/τεστ και την αξιολόγηση στα υποχρεωτικά σχολεία και στην ανώτερη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Τον Ιανουάριο του 2024, η κυβέρνηση τροποποίησε την αποστολή της Υπηρεσίας, έτσι ώστε οι εθνικές εξετάσεις/τεστ και η αξιολόγηση στα δημοτικά σχολεία να μην γίνονται πλέον ψηφιακά. Η τροποποίηση έγινε στη βάση επιστημονικών δεδομένων που καταδεικνύουν πως οι μαθητές του δημοτικού μαθαίνουν καλύτερα χρησιμοποιώντας μολύβι, χαρτί και φυσικά βιβλία.

6. Μη εφαρμογή της πρότασης της Εθνικής Υπηρεσίας της Σουηδίας για την Εκπαίδευση για ψηφιακή στρατηγική

Η κυβέρνηση δεν θα προχωρήσει με την πρόταση της Εθνικής Υπηρεσίας της Σουηδίας για την Εκπαίδευση που αφορά την ψηφιακή στρατηγική. Η στρατηγική κυκλοφόρησε για διαβούλευση με ενδιαφερόμενα μέρη/φορείς και δέχθηκε κριτική από νευροεπιστήμονες και παιδίατρους.

7. Σαφέστερη διατύπωση του προγράμματος σπουδών σχετικά με την ανάγνωση

Η κυβέρνηση ανέθεσε τη διεξαγωγή μιας έρευνας σε ειδικό ερευνητή που θα επανεξετάσει και θα αναθεωρήσει τα προγράμματα σπουδών στον τομέα της ανάγνωσης και κατανόησης κειμένου. Ο ειδικός ερευνητής θα πρέπει να υποβάλει προτάσεις για το πώς μπορεί να ενισχυθεί ο τομέας της ανάγνωσης και της κατανόησης κειμένου στα προγράμματα σπουδών μέχρι τις 28 Φεβρουαρίου 2025.

8. Ανάπτυξη της εκπαίδευσης των εκπαιδευτικών

Η κυβέρνηση ανέθεσε τη διεξαγωγή μιας έρευνας σε ειδικό ερευνητή που θα προτείνει τρόπους για το πως: (α) θα αυξηθούν οι προϋποθέσεις για εισαγωγή στα προγράμματα εκπαίδευσης δασκάλων και νηπιαγωγών και (β) θα δοθεί έμφαση στα προγράμματα αυτά στο γνωστικό αντικείμενο, στη γνωστική επιστήμη και στις πρακτικές μεθόδους. Ο ειδικός ερευνητής θα πρέπει να υποβάλει τις προτάσεις του για το θέμα μέχρι τις 29 Νοεμβρίου 2024.

9. Δημιουργία καταλόγων ανάγνωσης Σουηδικής και διεθνούς λογοτεχνίας

Προκειμένου όλοι οι μαθητές να έχουν την ευκαιρία να διαβάζουν τόσο Σουηδική όσο και διεθνή λογοτεχνία, η κυβέρνηση πρότεινε τη δημιουργία καταλόγων ανάγνωσης τέτοιου υλικού. Οι κατάλογοι αυτοί θα μπορούν να καθοδηγήσουν τους εκπαιδευτικούς όταν επιλέγουν λογοτεχνία για τη διδασκαλία τους. Οι τελικοί κατάλογοι ανάγνωσης αναμένεται να υποβληθούν μέχρι τις 4 Δεκεμβρίου 2024.

10. Αύξηση των συνεισφορών στο Σουηδικό Ινστιτούτο Παιδικών Βιβλίων

Η κυβέρνηση επιθυμεί να αυξήσει τη γνώση και την έρευνα σχετικά με την ανάγνωση των παιδιών και των νέων. Ως εκ τούτου, ενίσχυσε τις δραστηριότητες του Σουηδικού Ινστιτούτου Παιδικού Βιβλίου με αύξηση του προϋπολογισμού του για το 2024 κατά μισό εκατομμύριο ευρώ περίπου. 

Προειδοποίηση και από την UNESCO

Η ταχεία υιοθέτηση ψηφιακών εργαλείων μάθησης έχει επίσης προκαλέσει την ανησυχία της υπηρεσίας του ΟΗΕ για την εκπαίδευση και τον πολιτισμό. Σε έκθεση που δημοσιεύθηκε τον Αύγουστο, η UNESCO απηύθυνε «επείγουσα έκκληση για την κατάλληλη χρήση της τεχνολογίας στην εκπαίδευση». Η έκθεση προτρέπει τις χώρες να επιταχύνουν τις συνδέσεις διαδικτύου στα σχολεία, αλλά ταυτόχρονα προειδοποιεί ότι η τεχνολογία στην εκπαίδευση θα πρέπει να εφαρμόζεται με τρόπο που να μην αντικαθιστά ποτέ την προσωπική διδασκαλία υπό την καθοδήγηση του δασκάλου και να υποστηρίζει τον κοινό στόχο της ποιοτικής εκπαίδευσης για όλους.

Η PISA 2022, η Κύπρος και ο ψηφιακός μετασχηματισμός των σχολείων μας

Όσον αφορά τα δικά μας δεδομένα, θυμίζουμε ότι τα αποτελέσματα της έκθεσης  PISA 2022 δεν ήταν καθόλου καλά για την Κύπρο. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, ο μέσος όρος των μαθητών/μαθητριών της Κύπρου είναι 418 στα Μαθηματικά, 411 στις Φυσικές Επιστήμες και 381 στην κατανόηση κειμένου, επιδόσεις στατιστικά χαμηλότερες από τους αντίστοιχους μέσους όρους των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (472 στα Μαθηματικά, 480 στις Φυσικές Επιστήμες και 468 στην κατανόηση κειμένου). 

Σε σχέση με τις προηγούμενες συμμετοχές της Κύπρου στο Πρόγραμμα (2012, 2015, 2018), εντοπίζονται σημαντικές διαφοροποιήσεις στους μέσους όρους επίδοσης. Διαχρονικά, έχοντας ως αφετηρία την πρώτη συμμετοχή της Κύπρου το 2012, διαφαίνεται μια πτωτική τάση στην επίδοση των μαθητών/μαθητριών και στα τρία γνωστικά αντικείμενα. Στατιστικά σημαντική πτωτική τάση για τα Μαθηματικά  και την κατανόηση κειμένου παρατηρείται και στο σύνολο των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ).

Η Υπουργός Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας Αθηνά Μιχαηλίδου, δήλωσε κατά την παρουσίαση των αποτελεσμάτων, ότι το ΥΠΑΝ επικεντρώνεται στην αξιοποίηση των δεδομένων της έρευνας, με στόχο τη βελτίωση του εκπαιδευτικού μας συστήματος, το οποίο είναι προφανές ότι χρήζει αναβάθμισης και αναδιάρθρωσης.

Κριτική σκέψη και ανάπτυξη δεξιοτήτων

Προς την πιο πάνω κατεύθυνση προωθούνται και έχουν ήδη θεσμοθετηθεί τους τελευταίους εννιά μήνες νέες βραχυπρόθεσμες, μεσοπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες πολιτικές, που αναμένεται να δώσουν περισσότερη έμφαση στην κριτική σκέψη, στη δημιουργικότητα και στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων των μαθητών/μαθητριών μας, καθώς και στη μετάβαση μας στο ενιαίο/συμπεριληπτικό σχολείο.

Οι πολιτικές αυτές υλοποιούνται μέσα από δράσεις που αφορούν, ανάμεσα σε πολλές άλλες, τη βελτίωση του συστήματος αξιολόγησης τόσο των μαθητών/μαθητριών όσο και των εκπαιδευτικών μας, την αναβάθμιση του ολοήμερου σχολείου, την επέκταση της προδημοτικής εκπαίδευσης, την πρόληψη και αντιμετώπιση της σχολικής βίας, τον εμπλουτισμό του περιεχομένου των αναλυτικών προγραμμάτων, την ενσωμάτωση σύγχρονων τεχνολογιών, τη διασύνδεση με την αγορά εργασίας, την επαναξιολόγηση του θεσμού της Ειδικής Εκπαίδευσης, την πιο ορθολογική κατανομή παιδιών με μεταναστευτική βιογραφία και τη βελτίωση και περιβαλλοντική αναβάθμιση των σχολικών υποδομών.

Λιγότερη ύλη

Μέσα σε αυτά τα πλαίσια είναι και η προσπάθεια για επικαιροποίησης των Αναλυτικών Προγραμμάτων. Όπως έγραψε πριν από λίγες μέρες η OffsiteNews,  για πρώτη φορά μετά από αρκετά χρόνια γίνεται συλλογική προσπάθεια για επικαιροποίηση των Αναλυτικών Προγραμμάτων όλων των βαθμίδων. Βάσει των χρονοδιαγραμμάτων που έχουν τεθεί, μέχρι τον Μάιο οι 43 ομάδες που έχουν συσταθεί αναμένεται να παραδώσουν τα επικαιροποιημένα Αναλυτικά Προγράμματα τον Μάιο. 

Ο στόχος που είχε θέσει εξαρχής η υπουργός Παιδείας είναι η μετάβαση στο σύγχρονο, ανθρωποκεντρικό, συμπεριληπτικό και λιγότερο υλοκεντρικό σχολείο. Γι’αυτό και πρέπει να καλλιεργηθούν στους μαθητές οι ικανότητες, οι δεξιότητες και οι γνώσεις, ώστε το εκπαιδευτικό σύστημα να είναι πιο αποτελεσματικό και πιο αποδοτικό (ουσιαστική βελτίωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων). Γι’αυτό και η Αθηνά Μιχαηλίδου έχει θέσει υψηλούς στόχους και μέσα από τις δράσεις τις οποίες ξεκίνησε από την περσινή χρονιά να υλοποιεί, θέλει από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, κατά την έναρξη της σχολικής χρονιάς το σχολείο να ξεκινήσει να αλλάζει σταδιακά. 

Κατά την πρώτη φάση επικαιροποίησης των Αναλυτικών Προγραμμάτων επιδιώκεται να γίνει:

  • Επικέντρωση στην ουσιώδη, προαπαιτούμενη ύλη
  • Μείωση της περιττής ύλης
  • Επικέντρωση σε δεξιότητες και ικανότητες, κριτική σκέψη και δημιουργικότητα, αντί στην αποστήθιση
  • Έμφαση στην Ελληνική Γλώσσα

Ψηφιακός μετασχηματισμός στα σχολεία

Οι χαμηλές επιδόσεις των μαθητών μας πάντως, σε αντίθεση με τη Σουηδία, δεν προκύπτουν λόγω της υπερβολικής εξάρτησης από τη χρήση τεχνολογιών στα σχολεία. Όσον αφορά λοιπόν το θέμα της χρήσης των tablet και άλλων τεχνολογιών, δεν προκύπτει ιδιαίτερο θέμα συζήτησης αφού η Κύπρος ακόμα είναι ακόμα πίσω όσον αφορά τον ψηφιακό μετασχηματισμό, σε σχέση με άλλες χώρες της ΕΕ. Για την ώρα εξοπλίζονται σχολεία και αίθουσες με καινούργιους Ηλεκτρονικούς Υπολογιστές αλλά και βιντεοπροβολείς

Στον πρόσφατο απολογισμό της η Υπουργός Παιδείας Αθηνά Μιχαηλίδου, μίλησε για ενσωμάτωση ψηφιακών δεξιοτήτων στα Αναλυτικά Προγράμματα. Αναφέρθηκε επίσης σε επιμόρφωση εκπαιδευτικών για την ψηφιακή ενσωμάτωση, οριζόντια, αλλά και τη διδασκαλία όλων των μαθημάτων.

Σε τροχιά υλοποίησης είναι και το πλάνο για να 6,600 ψηφιακές τάξεις μέχρι το 2026. Σε κάθε αίθουσα θα υπάρχει ένας φορητός ηλεκτρονικός υπολογιστής ο οποίος θα βρίσκεται στην έδρα και βιντεοπροβολέας (projectors). Παράλληλα θα τοποθετηθούν «έξυπνες» τηλεοράσεις (smart TVs), μικρόφωνα, βιντεοκάμερες, ενώ όπου χρειάζεται θα τοποθετηθούν και ηλεκτρονικές πινακίδες γραφής με πενάκι.

Σωτήρης Νικηφόρου

0
Home