Κατεβάστε τώρα το application της Offsitenews για Android & για iOS
Group google play
Group app store
mobile app

50 παράπονα τον μήνα από ασθενείς για γιατρούς και φάρμακα

Κυπριάνα Σταύρου -
25.06.2022 - 06:20

50 παράπονα τον μήνα από ασθενείς για γιατρούς και φάρμακα

Γνωρίστε το Παρατηρητήριο Δικαιωμάτων Ασθενών του ΟΣΑΚ - Διαγνώσεις από τηλέφωνο, ελλείψεις φαρμάκων και όχι μόνο

ΓΡΑΦΕΙ Η ΚΥΠΡΙΑΝΑ ΣΤΑΥΡΟΥ

Γνωρίζατε ότι βρίσκεται σε λειτουργία ειδικό παρατηρητήριο όπου, σαν ασθενείς, μπορείτε να κάνετε τα παράπονα σας;

Για όσους δεν το γνωρίζουν, πρόκειται για το παρατηρητήριο δικαιωμάτων της Ομοσπονδία Συνδέσμων Ασθενών Κύπρου (ΟΣΑΚ) το οποίο τέθηκε σε λειτουργία πριν από περίπου έξι μήνες.

>>> Διαβάστε επίσης: Εκτός των Νοσοκομείων ΓΕΣΥ όσοι Γιατροί δεν μπουν στο Σύστημα <<<

Με τι ασχολείται το Παρατηρητήριο - Ποιοι οι στόχοι του

Ειδικότερα, το Παρατηρητήριο Δικαιωμάτων Ασθενών ασχολείται με την υποβολή, την καταγραφή και την κατηγοριοποίηση των προβλημάτων και παραπόνων των ασθενών, την ανάδειξη των γενικών και ειδικών προβλημάτων της δημόσιας υγείας, την προώθηση προτάσεων προς όλους τους αρμόδιους Φορείς για την εξεύρεση λύσεων και την  καθοδήγηση στους πολίτες όπου είναι απαραίτητο και παρακολούθηση της πορείας των θεμάτων που έχουν εγείρει ούτως ώστε να διασφαλίζεται η ταχεία και αποτελεσματική επίλυση των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν.

Σκοπός του Παρατηρητηρίου είναι:

  • Να αποτελέσει εργαλείο προσμέτρησης της εφαρμογής των δικαιωμάτων των ασθενών.
  • Η καταγραφή και προώθηση στους αρμόδιους φορείς των προβλημάτων τα οποία αντιμετωπίζουν οι πολίτες όταν αποτείνονται για υπηρεσίες υγείας προς επίλυσή τους
  • Η παρακολούθηση του επιπέδου λειτουργίας των υπηρεσιών υγείας στη χώρα μας και να λειτουργεί προληπτικά για διαχείριση προβλημάτων, εκ μέρους των ασθενών
  • Η συνηγορία υπέρ των δικαιωμάτων των ασθενών
  • Η ενίσχυση της επαφής και  συνεργασίας μεταξύ της ΟΣΑΚ και των πολιτών/ασθενών στον τομέα των καταγγελιών/παραπόνων των ασθενών προς προώθηση και επίλυση τους, με σκοπό τη δημιουργία ενός ισχυρού δικτύου υποστήριξης και προστασίας των ασθενών
  • Η καταγραφή, καθορισμός και ανάδειξη των κενών και ελλείψεων στον τομέα της υγείας
  • Η βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών και υποβολή  εισηγήσεων από την ΟΣΑΚ για προώθηση στους αρμόδιους φορείς.

Όσο αφορά του στόχους του Παρατηρητηρίου αυτοί είναι οι εξής:

  • Η υποβολή, η καταγραφή και η κατηγοριοποίηση των προβλημάτων και των παραπόνων των ασθενών.
  • Η ανάδειξη των γενικών και ειδικών προβλημάτων της δημόσιας υγείας και προώθηση προτάσεων προς τους αρμόδιους φορείς για επίλυσή τους.
  • Η καθοδήγηση και προώθηση προς τους αρμόδιους φορείς των θεμάτων που καταγγέλλουν οι ασθενείς και η παρακολούθηση της πορείας της διαδικασίας επίλυσης τους.
  • Η άσκηση άμεσης και έμμεσης πίεσης από το Παρατηρητήριο προς όλους τους αρμόδιους φορείς που ασχολούνται με την υγεία και γενικά με τον ασθενή και ειδικότερα με τον χρόνιο ασθενή για σεβασμό στα δικαιώματα του για ισότιμη πρόσβαση σε ποιοτικές υπηρεσίες υγείας.
  • Η ανάδειξη των καλών πρακτικών στη δημόσια υγεία και στο σεβασμό των δικαιωμάτων των ασθενών

Τι καταγγέλλουν οι ασθενείς 

Μιλώντας στην Offsite News, ο Πρόεδρος της ΟΣΑΚ Μάριος Κουλούμας ανέφερε ότι δέχονται αρκετές καταγγελίες, συγκεκριμένα 50 τον μήνα, αριθμός που αναμένεται να αυξηθεί μετά από την προγραμματισμένη καμπάνια του ΟΣΑΚ.

«Προγραμματίζουμε να κάνουμε και μια καμπάνια για να διαδώσουμε το παρατηρητήριο, ώστε περισσότερος κόσμος να το γνωρίζει. Θα κάνουμε και δημοσιογραφική διάσκεψη για να το παρουσιάσουμε και αναλύσουμε», σημείωσε. 

Σύμφωνα με τον κ. Κουλούμα, οι περισσότερες καταγγελίες που λαμβάνουν αφορούν φάρμακα, είτε πρόκειται για ελλείψεις είτε για καθυστερήσεις στην έγκριση τους. 

«Συχνά λαμβάνουμε για παράδειγμα παράπονα για ελλείψεις φαρμάκων όπως έλλειψη ινσουλίνης είτε για καθυστέρηση παραλαβής φαρμάκων όπως φαρμάκων των καρκινοπαθών», εξήγησε.

Επιπλέον, μέσω του Παρατηρητήριου, γίνονται δεκτά και αρκετά παράπονα για θέματα πρόσβασης πχ. για δυσκολία διευθέτησης ραντεβού καθώς και παράπονα που αφορούν τα ιδιωτικά και δημόσια νοσηλευτήρια σε θέματα ποιότητας των υπηρεσιών τους.

Παράλληλα, γίνονται καταγγελίες για προβλήματα συμπεριφοράς από προσωπικό και για κακή εξυπηρέτηση ενώ επίσης καταγράφονται παράπονα για καταχρήσεις, για τα ΤΑΕΠ (Τμήματα Ατυχημάτων & Επειγόντων Περιστατικών) αλλά κάποιες φορές και για ιατρική αμέλεια και λάθη.

Απαράδεκτο όμως χαρακτήρισε ο κ. Κουλούμας το γεγονός ότι λαμβάνουν παράπονα για γιατρούς που κάνουν ιατρική από το τηλέφωνο,  δηλαδή γιατρούς που λένε του ασθενή να μην έρθει στο γραφείο και στην τελική δεν γίνεται σωστή άσκηση της ιατρικής. 

Ερωτηθείς αν τα παράπονα αφορούν και τους ιδιώτες και τους δημόσιους γιατρούς, ο κ. Κουλούμας απάντησε καταφατικά, σημειώνοντας ότι για τον ΟΣΑΚ «ΓεΣΥ είναι όλοι, δεν ξεχωρίζουμε».

Κληθείς να απαντήσει σχετικά αυτά που θεωρεί ως τα πιο σοβαρά παράπονα, ανέφερε ότι πρόκειται για τα παράπονα για φάρμακα διότι «ένας χρόνιος πάσχοντας δεν πρέπει να τα στερηθεί αφού θα έχει επίπτωση στην υγεία του». 

Τόνισε επίσης ότι σημαντικά είναι και τα θέματα ποιότητας διότι «πρέπει να βελτιωθεί η ποιότητα των υπηρεσιών» ενώ σημαντικό χαρακτήρισε και τον έλεγχο γιατρών διότι «δεν γίνεται γιατροί να μην κάνουν σωστή ιατρική εξετάζοντας τον ασθενή και να την κάνουν από το τηλέφωνο».

Επίσης σημαντικά χαρακτήρισε τα θέματα ιατρικής αμέλειας, σημειώνοντας όμως ότι στην Κύπρο δεν υπάρχει οργανισμός που να μπορεί να ελέγχει τα θέματα αυτά. 

«Είναι μέσα στα  αίτημα μας η δημιουργία αυτού του οργανισμού», πρόσθεσε ο Πρόεδρος της ΟΣΑΚ. 

Τι γίνεται μετά την υποβολή της καταγγελίας

Η ΟΣΑΚ δεν χειρίζεται τα παράπονα των ασθενών διότι δεν έχει μηχανισμό διερεύνησης, τόνισε ο κ. Κουλούμας, σημειώνοντας ότι τα παράπονα αποστέλλονται στους αρμόδιους φορείς για να τα διερευνήσουν. 

Μετέπειτα, η ΟΣΑΚ αναμένει απάντηση από τους φορείς, την οποία προωθεί στον καταγγέλλων. 

«Από εκεί και πέρα αν χρειάζεται και άλλη προώθηση, προωθείται σε δευτεροβάθμια όργανα, επόπτη του ΓεΣΥ κτλ.» πρόσθεσε ο κ. Κουλούμας.

Όταν αφορά τα παράπονα για ιατρική αμέλεια, αυτά καταγράφονται αλλά επειδή η ΟΣΑΚ δεν έχει αρμοδιότητα, ο πολίτης συμβουλεύται να αποταθεί στους αρμόδιους θεσμούς.

Διαδικασία υποβολής καταγγελίας και στοιχεία επικοινωνίας

Οι ασθενείς μπορούν να κάνουν τα παράπονα τους με την ηλεκτρονική φόρμα ΕΔΩ στην οποία καταχωρούνται τα παράπονα στο Παρατηρητήριο και γίνονται αυτόματα όλες οι ενέργειες μέσω διαδικτύου.

Για περισσότερες πληροφορίες, οι ασθενείς μπορούν επίσης να τηλεφωνούν στο 1403, την δωρεάν Παγκύπρια γραμμή του ασθενή.

Εναλλακτικά ένα παράπονο μπορεί να υποβληθεί συμπληρώνοντας και αποστέλλοντας το Έντυπο παραπόνωνμέσω ηλεκτρονικού μηνύματος στο [email protected], μέσω τηλεομοιότυπου (ΦΑΞ) στο 22 38 60 03 και ταχυδρομικώς στη διεύθυνση Τ.Θ.  12831, 2253 – Λευκωσία, Κύπρος

«Να αποσυρθεί το νομοσχέδιο Συνηγόρου του Ασθενή»

Καταληκτικά, αναφορικά με το νομοσχέδιο Συνηγόρου του Ασθενή, ο κ. Κουλούμας δήλωσε πως η απαίτηση της ΟΣΑΚ είναι η παρέμβαση του Προέδρου της Δημοκρατίας και η απόσυρση του νομοσχεδίου.

«Πρέπει να γίνει διερεύνηση και να αποδοθούν ευθύνες σχετικά με το ποιος ευθύνεται για αυτό το έκτρωμα που έχει γίνει ενάντια στις οδηγίες του Προέδρου της Δημοκρατίας στις συμφωνίες που είχαν με τον Υπουργό Υγείας και ποιος είναι αυτός που προσπάθησε να κοροϊδέψει και να ξεγελάσει το κίνημα των ασθενών. Από εκεί και πέρα, πρέπει άμεσα να αποσυρθεί και προωθηθεί το νομοσχέδιο που έχουμε συμφωνήσει  με την Κυβέρνηση», επεσήμανε.

Να υπενθυμίσουμε ότι η ΟΣΑΚ εξέδωσε και σχετικό δελτίο για το νομοσχέδιο την Τετάρτη (22/6), αναφέροντας ότι «ξεδόντιασαν το νομοσχέδιο για τον Συνήγορο του ασθενή».

>>> Διαβάστε επίσης: Αντίδραση ΟΣΑΚ για πρόνοιες στον «Συνήγορο του ασθενή» <<<

Αυτούσιο το δελτίο τύπου της ΟΣΑΚ:

«Η Ομοσπονδία Συνδέσμων Ασθενών Κύπρου δηλώνει την οργή της για τον τρόπο με τον οποίο κάποιοι στο Υπουργείο Υγείας ξεδόντιασαν κυριολεκτικά τον θεσμό του Συνηγόρου του ασθενή πριν ακόμα πάει στην Βουλή το σχετικό νομοσχέδιο. 

Η ΟΣΑΚ καλεί τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας ο οποίος δεσμεύτηκε ενώπιον των οργανωμένων ασθενών να παρέμβει χωρίς καθυστέρηση και να αποσύρει το «έκτρωμα» που το υπουργείο Υγείας έθεσε σε δημόσια διαβούλευση, παρά τη ρητή εντολή του το νομοσχέδιο που είχε ετοιμαστεί αρχικά, να κατατεθεί στην Βουλή χωρίς καμία αλλαγή ώστε να ψηφιστεί πριν τις θερινές διακοπές. 

Με τις τροποποιήσεις στις οποίες το Υπουργείο Υγείας προχώρησε, μεταξύ άλλων, ο «Συνήγορος του ασθενή», δεν θα είναι ανεξάρτητος θεσμός αλλά θα είναι υπόλογος στον Υπουργό Υγείας και δεν θα είναι συνήγορος για όλους τους ασθενείς αλλά μόνο για τους ασθενείς που υποβάλλουν παράπονο για εκτός ΓεΣΥ νοσηλευτήρια και γιατρούς. 

Θα δημιουργήσουμε δηλαδή ένα νέο θεσμό ο οποίος θα είναι υπεύθυνος για 2 ή 3 νοσηλευτήρια και λιγότερους από 150 γιατρούς και όχι για το σύνολο των ασθενών και των παρόχων υπηρεσιών υγείας της Κύπρου. 

Ταυτόχρονα, κατήργησαν τις Επαρχιακές Επιτροπές για τα δικαιώματα των ασθενών και ενέταξαν πρόνοια βάσει της οποίας οι λειτουργοί δικαιωμάτων των ασθενών θα είναι υπάλληλοι των νοσηλευτηρίων και δεν θα αναφέρονται στον Συνήγορο στις περιπτώσεις που οι ασθενείς τους υποβάλλουν παράπονα.

Κατήργησαν επίσης πρόνοια βάσει της οποίας ο Συνήγορος θα προερχόταν από τις τάξεις των οργανωμένων ασθενών (αφού ο θεσμός περιλαμβάνεται στο νόμο για τα δικαιώματα των ασθενών) και προτίμησαν να εντάξουν μια μάλλον «φωτογραφική» πρόνοια για τα προσόντα και τα κριτήρια διορισμού του. 

Η ΟΣΑΚ δηλώνει ότι δεν πρόκειται να αποδεχθεί την κατάθεση ενός τέτοιου νομοσχεδίου στη Βουλή όπως και τη δημιουργία ενός «Συνηγόρου» ο οποίος στην ουσία θα είναι άνευ καθηκόντων. Εάν κάποιοι στο Υπουργείο Υγείας θεωρούν ότι μπορούν να ξεγελάσουν το οργανωμένο κίνημα των ασθενών, πλανώνται πλάνη οικτρά. 

Δηλώνουμε επίσης, ότι το συγκεκριμένο νομοσχέδιο αποτελεί μόνο τη σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι για την ΟΣΑΚ, αφού πληθώρα άλλων θεμάτων στον τομέα της Υγείας παραμένουν στάσιμα πάρα τις κατά καιρούς δεσμεύσεις και εξαγγελίες του ίδιου του Υπουργού. 

Στο  Υπουργείο Υγείας, όπως πολλές φορές στο παρασκήνιο έχουμε προειδοποιήσει, λειτουργεί ένα «βαθύ κράτος» το οποίο κόβει και ράβει ανάλογα με την περίσταση και τα συμφέροντα που κάποιοι θέλουν να εξυπηρετήσουν. 

Θέτουμε προ των ευθυνών του τον Υπουργό Υγείας και δηλώνουμε ότι πλέον το οργανωμένο κίνημα των ασθενών θα αντιδράσει με κάθε νόμιμο τρόπο προκειμένου να διασφαλίσει τα δικαιώματα όλων των ασθενών της Κύπρου και θα απαιτήσει το «ξήλωμα» του καθεστώτος που κάποιοι έχουν επιβάλει στο Υπουργείο του. Η ΟΣΑΚ προβαίνει στις συγκεκριμένες δηλώσεις, έχοντας πλήρη επίγνωση των όσων υποστηρίζει. Το ποτήρι ξεχείλισε».  

Home