Κατεβάστε τώρα το application της Offsitenews για Android & για iOS
Group google play
Group app store
mobile app

Όριο 20km σε πολυσύχναστους δρόμους με πεζούς - Η διαφορά με 30km

Του Γιώργου Μιχαηλίδη
- 27.03.2021

Όριο 20km σε πολυσύχναστους δρόμους με πεζούς - Η διαφορά με 30km

Thumbnail
Σε ποιες περιοχές θα εφαρμοστεί σε Λεμεσό και Λευκωσία - Οι διαφορές ορίου 20km και 30km

Του Γιώργου Μιχαηλίδη

Τομές στα όρια ταχύτητας σε συγκεκριμένους δρόμους και ευαίσθητες περιοχές όπου παρατηρείται αυξημένη κίνηση πεζών και ποδηλατιστών βάζει το Στρατηγικό Σχέδιο Οδικής Ασφάλειας 2021 -2030 που βρίσκεται ενώπιον του Τμήματος Δημοσίων Έργων. To Σχέδιο προνοεί μείωση του ορίου ταχύτητας  στα 20 ΧΑΩ ή/ και 30 ΧΑΩ (Χιλιόμετρα ανά ώρα) σε συγκεκριμένες περιοχές. 

Σημειώνεται ότι στην προσπάθεια αύξησης των προσφερόμενων επιπέδων οδικής ασφάλειας  του οδικού δικτύου, μέχρι τώρα έχουν εφαρμοστεί, σε παγκύπριο επίπεδο, μέτρα  κυκλοφοριακής ύφεσης σε οδούς ή τμήματα οδών με κύριο στόχο τη μείωση των ταχυτήτων σε  30 ΧΑΩ ή/ και 20 ΧΑΩ. Η εν λόγω πρωτοβουλία για την εφαρμογή περιοχών (ζωνών) με  καθολικό όριο ταχύτητας 20 ΧΑΩ ή/ και 30 ΧΑΩ επεκτείνει την παρούσα πρακτική, καθώς  περιλαμβάνει την εισαγωγή ορίων ταχυτήτων 20 ΧΑΩ ή 30 ΧΑΩ σε οριοθετημένες περιοχές (δίκτυο οδών).  

Οι περιοχές

Η Οffsite πληροφορείται ότι οι περιοχές που είναι υποψήφιες αυτή τη στιγμή  για να τεθεί όριο ταχύτητας 20 ή και 30 ΧΑΩ είναι:

  • Στη Λευκωσία περιοχές της  Αγλαντζιάς και η εντός των τειχών πόλη.
  • Οδοί στο Δήμο Λεμεσού, και περιοχές της Μέσα Γειτονιάς.
  • Δρόμοι στη Λάρνακα που δεν καθορίστηκαν ακόμα.

Σημειώνεται ότι τέθηκαν σε ισχύ τα εν λόγω όρια ταχύτητας στην εμπορική οδό Στασικράτους και την οδό Αγκύρας στην παλιά Λεμεσό.  Οι δρόμοι και οι περιοχές συνολικά ακόμα δεν έχουν «κλειδώσει» τελεσίδικα.

Ποια η διαφορά των 20 και 30 ΧΑΩ

Πολλοί θα διερωτηθούν ποια είναι η διαφορά των 20 ΧΑΩ και των 30 ΧΑΩ. Πηγές του Τμήματος Δημοσίων Έργων ανέφεραν στην Offsite ότι «το όριο για τη «ζώνη 20 ΧΑΩ» πρόκειται να εφαρμοστεί σε περιοχές όπου το οδικό δίκτυο επιτρέπει την κοινή χρήση οδοστρώματος (shared space) για την ασφαλή διακίνηση πεζών και  οχημάτων». Το όριο των  30 ΧΑΩ θα χρησιμοποιείται σε «καθαρούς» δρόμους.

Το μέτρο  αυτό θεωρείται αναγκαίο λόγω και του αυξημένου ποσοστού θανάσιμων οδικών συγκρούσεων  στις αστικές περιοχές του τόπου μας που, σε σχέση με το υπόλοιπο οδικό δίκτυο, αυτό ανέρχεται στο 70%. 

Το θέμα συζητήθηκε σε πρόσφατη συνεδρία του Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας και η τεχνική  πτυχή του θέματος συζητήθηκε μεταξύ των αρμοδίων κυβερνητικών τμημάτων. Πηγές του Τμήματος  Δημοσίων Έργων ανέφεραν στην Offsite ότι «στο παρόν  στάδιο, το Τμήμα Δημοσίων Έργων, σε συνεργασία με Τοπικές Αρχές, προωθεί την εισαγωγή  αυτού του μέτρου». 

Τι δείχνει σχετική έρευνα

Σύμφωνα με έρευνα στον τομέα της Οδικής Ασφάλειας αλλά και τον Παγκόσμιο Οργανισμό  Υγείας, έχει διαπιστωθεί ότι όταν ένα όχημα κινείται με ταχύτητα ίση ή μικρότερη των 30 km/h, η πιθανότητα θανάσιμου τραυματισμού πεζού είναι 10%, Όταν το αυτοκίνητο κινείται με ταχύτητα 50 km/h, η πιθανότητα θανάσιμου τραυματισμού του πεζού υπερβαίνει το 50%, με  κάποιες μελέτες να δείχνουν ποσοστό μέχρι και 90%. 

Εκτός από την ανάγκη αύξησης του επιπέδου οδικής ασφάλειας, το μέτρο αυτό θα προωθήσει  τη βιώσιμη κινητικότητα ενθαρρύνοντας την ασφαλή διακίνηση με ποδήλατο αλλά και των πεζών. Παράλληλα θα μειώσει τα επίπεδα εκπομπών ρύπων και ηχορύπανσης, κάτι που είναι ιδιαίτερα σημαντικό στις οικιστικές περιοχές. 

Home