Τοπικά lockdοwn με ανοιχτά σχολεία η τάση στην Ευρώπη - Η εξήγηση

Τοπικά lockdοwn με ανοιχτά σχολεία η τάση στην Ευρώπη - Η εξήγηση

Γιατί οι χώρες της Ευρώπης επιβάλλουν ξανά αυστηρά μέτρα αλλά αφήνουν ανοιχτά τα σχολεία; Η μεταδοτικότητα, το οικονομικό και η ισορροπία - Τι δηλώνει στην offsite η Δρ Ζωή Δωροθέα Πανά

Του Σωτήρη Νικηφόρου

Με… γοργούς ρυθμούς αυστηροποιούνται τα απαγορευτικά μέτρα σε όλες σχεδόν τις χώρες της Ευρώπης μετά την ραγδαία αύξηση κρουσμάτων που βλέπουμε παντού. Στόχος φυσικά να περιοριστεί η εξάπλωση του ιού και να αποφευχθούν οι χαώδεις καταστάσεις που ζήσαμε την άνοιξη σε κάποιες χώρες όπως π.χ. Ιταλία και Ισπανία. Οι αριθμοί ξεφεύγουν, δυστυχώς οι αριθμός των συνανθρώπων μας που νοσούν ή ‘’φεύγουν’’ τελικά από την ζωή μεγαλώνει ενώ η ανθρωπότητα είναι ακόμα σε αναμονή για το εμβόλιο, το πλέον δυνατό ''όπλο'' για να αντιμετωπιστεί η πανδημία που χρειάζεται ακόμα χρόνο.

Τα μοντέλα μέτρων που επιλέγουν οι χώρες ποικίλουν πλέον με στόχο να αποφευχθούν τα καθολικά lockdown, κάτι πάντως που επέλεξαν Ιρλανδία, Ουαλία και περίπου και η Τσεχία.

Αρκετές χώρες επιλέγουν τοπικά lockdown ενώ η νέα τάση που επιλέγουν πολλές χώρες φαίνεται να είναι η απαγόρευση κυκλοφορίας τα βράδια η οποία εκτός από Λεμεσό και Πάφο, ήδη επιβλήθηκε σε πολλές χώρες όπως Ελλάδα, Ιταλία, Γαλλία, Ισπανία, Γερμανία, Βέλγιο και αλλού.

PIN

Πίνακας από ΑΠΕ

Καθολικό lockdown ή τοπικό lockdown με ανοιχτά σχολεία η νέα τάση

Αξιοσημείωτο πάντως είναι το γεγονός ότι, οι περισσότερες χώρες, είτε σε καθολικό lockdown είτε σε τοπικό lockdown επιλέγουν να αφήσουν ανοιχτά τα σχολεία. Σε αντίθεση δηλαδή με ότι γινόταν την άνοιξη και στο πρώτο lockdown όταν τα σχολεία σε πολλές χώρες έκλεισαν πριν ακόμα επιβληθούν τα lockdown. 

Τι γίνεται με τα σχολεία ανά χώρα

Στην Ελλάδα αυτή την στιγμή έχουμε τοπικό lockdown σε Κοζάνη και Καστοριά και παρόλο που έκλεισαν σχεδόν όλα, τα σχολεία παραμένουν ανοιχτά. Στην Ιρλανδία έχουμε ολικό lockdown με ανοιχτά σχολεία ενώ παρόμοιο σκηνικό και στην Ουαλία με ολικό lockdown και ανοιχτά τα σχολεία στην μεγάλη τους πλειοψηφία. Πολύ αυστηρά μέτρα με απαγόρευση κυκλοφορίας τα βράδια, αλλά ανοιχτά σχολεία και σε Γαλλία, Γερμανία, Ισπανία, Ολλανδία και άλλες χώρες. 

Στην Ιταλία με πολύ αυστηρά μέτρα προχώρησαν στο μέτρο της εκ περιτροπής φοίτησης με 50% κανονική παρουσία και 50% τηλεκπαίδευση. 

Υπάρχουν φυσικά και χώρες που προχώρησαν σε κλείσιμο των σχολείων. Σλοβακία και Πολωνία έκλεισαν τα περισσότερα σχολεία κρατώντας ανοιχτά τα σχολεία μόνο για τις μικρές τάξεις του δημοτικού. Η Τσεχία έκλεισε ξανά όλα τα σχολεία. 

Αναζητώντας πληροφορίες για τη νέα τάση που θέλει τις περισσότερες χώρες να αφήνουν ανοιχτά τα σχολεία, επικοινωνήσαμε με την Δρ Ζωή Δωροθέα Πανά η οποία είναι μέλος της Επιδημιολογικής Ομάδας του Υπ. Υγείας ενώ συνεργάζεται στενά και με το Υπ. Παιδείας για την δημιουργία των πρωτοκόλλων και της επεξήγησης τους σε όλους τους αρμόδιους φορείς. 

Γιατί λοιπόν οι περισσότερες χώρες πλέον επιλέγουν να αφήνουν ανοιχτά τα σχολεία

Το αρχικό της σχόλιο:

‘’Όταν άνοιξαν κανονικά τα σχολεία τον Σεπτέμβριο, τονίσαμε ότι θα έχουμε μπροστά μας μια δύσκολη διαδικασία και μια μεγάλη πρόκληση γιατί το σχολείο ακολουθεί την επιδημιολογική εικόνα της κοινότητας. 

Υπάρχει από τον Αμερικανικό Οργανισμό Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων ένα ειδικό report  με το οποίο βλέπει κανείς την πορεία της επιδημιολογικής εικόνας της κοινότητας και ανάλογα κατηγοριοποιεί και τον σχολικό χώρο. Εφόσον λοιπόν όλα είναι συγκοινωνούντα δοχεία, είναι αναμενόμενο όταν έχεις επιδείνωση των επιδημιολογικών δεικτών στην κοινότητα αυτό να έχει άμεση αντανάκλαση και να έχουμε αλυσίδες κρουσμάτων και στον σχολικό χώρο. 

Π.χ. σε Λεμεσό και Πάφο είχαμε επιδείνωση των τοπικών δεικτών τους και  αυτό φαινόταν και από τα σχολεία. Δηλαδή οι αλυσίδες που είχαμε και τα κρούσματα στα σχολεία ήταν κυρίως σε αυτές τις δύο πόλεις’’.

Γιατί τα σχολεία δεν κλείνουν όπως στο πρώτο lockdown;

''Στο πρώτο lockdown δεν γνωρίζαμε πάρα πολύ καλά τον ρόλο των παιδιών στο κομμάτι της μετάδοσης του Covid19. Δεν υπήρχαν πολλά δεδομένα για να δούμε αν όντως τα παιδιά είχαν σημαντικό ρόλο στο να αυξηθεί η μετάδοση της λοίμωξης. Δεν υπήρχαν πολλά δεδομένα για να δούμε αν τα παιδιά βοηθούσαν μετέδιδαν περισσότερο από τους ενήλικες τη νόσο.

Σε μια άγνωστη πανδημία σε εκείνη την φάση, όλες οι χώρες μπήκαν στην διαδικασία να κλείσουν έγκαιρα τα σχολεία για να σταματήσουν την διασπορά. Μετά και με την εμπειρία κάποιων χωρών που προέβαλαν αντίσταση σε αυτή την τακτική, όπως π.χ. την Σουηδία, και γενικά λαμβάνοντας σοβαρά υπόψη κάποια επιπρόσθετα δεδομένα, είδαμε ότι τελικά τα παιδιά δεν παίζουν κάποιο επιπρόσθετο ρόλο σε σχέση με τους ενήλικές. Τα παιδιά τα μικρά λοιπόν φαίνεται ότι μεταδίδουν κατά τον ίδιο τρόπο όπως και οι ενήλικες. Άρα δεν έχουν μεγαλύτερη βαρύτητα μέσα στην κοινότητα. Άρα αποκτήσαμε μεγαλύτερη γνώση για την μεταδοτικότητα των παιδιών. Αυτό είναι το πρώτο σημαντικό στοιχείο. Τα παιδιά δεν μεταδίδουν περισσότερο από τους ενήλικες όπως όπως υπήρχαν φόβοι αρχικά’’. 

Το οικονομικό και η ισορροπία

Το οικονομικό μέρος της όλης ιστορίας είναι πολύ σημαντικό και γι’ αυτό ακριβώς λαμβάνεται υπόψη όπως τονίζει η κ. Πανά. ‘’Είναι σημαντικό να κρατάμε μια ισορροπία, όπως κάνουν όλες οι χώρες’’ τονίζει χαρακτηριστικά. 

‘’Το δεύτερο πολύ σημαντικό κομμάτι φυσικά είναι και το οικονομικό. Δεν μας παίρνει οικονομικά να έχουμε κλειστά τα σχολεία. Με το κλείσιμο των σχολείων οι γονείς είναι αναγκασμένοι να μείνουν στο σπίτι, δεν μπορούν να εργαστούν κανονικά. Λαμβάνοντας υπόψη ότι έχουμε μπροστά μας ακόμα μακρύ δρόμο, μαραθώνιο όπως είπε και ο Υπ. Υγείας, πρέπει να βρίσκουμε κάποιες ισορροπημένες λύσεις, όπως κάνουν δηλαδή και όλες οι υπόλοιπες χώρες. 

Αφενός πρέπει να φτιαχτεί ένα πλαίσιο ασφάλειας και στον σχολικό χώρο με τήρηση των μέτρων ατομικής προστασίας και των υγειονομικών μας πρωτοκόλλων και από την άλλη να μην στραγγαλίζεις την οικονομία. Επιπλέον  πολύ σημαντικό είναι να προάγεις και την ευεξία των παιδιών γιατί αυτά θα είναι βασικά το μέλλον μετά την covid εποχή.

Είναι πολύ σημαντικό λοιπόν να μην παραλύσει η οικονομία γιατί θα έχουμε άλλα πολύ σοβαρά θέματα μετά’’.

Άγνωστο το… τέλος

Εξίσου σημαντικό είναι το γεγονός ότι ''κανείς δεν ξέρει πότε θα τελειώσει όλο αυτό για να επιστρέψουμε στην κανονικότητα'' όπως σημειώνει η κ. Πανά. 

‘’Αν ξέραμε ότι πότε θα τέλειωνε όλο αυτό, ενδεχομένως να είχαμε την δυνατότητα να παίρναμε πιο αυστηρά μέτρα και να κλείναμε ξανά και τα σχολεία. Όταν όμως έχουμε ακόμα μπροστά μας βάθος χρόνου η σωστή στρατηγική είναι να βρίσκεις ισορροπίες. Έτσι λοιπόν με αυτά τα επιγραμματικά που είπαμε, έχει λογική οι χώρες να κρατούν τα σχολεία ανοιχτά παρά τα αυστηρά μέτρα που λαμβάνουν''.

Καλή προετοιμασία για τηλεκπαίδευση

''Θα είναι αναπόφευκτη το επόμενο διάστημα η τηλεκπαίδευση για κάποιους μαθητές. Άρα η προετοιμασία πρέπει να γίνει σωστά για την τηλεκπαίδευση. Πρέπει να κρατήσουμε ανοιχτά τα σχολεία για τους λόγους που σας προανέφερα''

Όπως έγινε στις περισσότερες χώρες λοιπόν έτσι και στην Κύπρο παρόλο που τα μέτρα σιγά σιγά αυστηροποιούνται, τα σχολεία μένουν ανοιχτά. 

 

Άλλωστε όπως μας λέει η κ. Πανά: ‘’Τα μέτρα δεν τα εφηύραμε εμείς. Είναι συγκεκριμένα τα μέτρα που ισχύουν σε όλο τον κόσμο και τα αναπροσαρμόζουν όλοι ανάλογα με την επιδημιολογική εικόνα της κάθε χώρας, τις εξάρσεις και τις υφέσεις. Αυστηροποιείς τα μέτρα για να βελτιώσεις την εικόνα αλλά κρατάς μια ισορροπία. Δεν είναι πλέον φρόνιμο σενάριο το αυστηρό lockdown. Το κάναμε στην αρχή της πανδημίας που δεν ξέραμε και πολλά πράγματα. Γνώμονας είναι πάντα η ασφάλεια και των παιδιών μας. Κρατάμε όμως γενικά μια ισορροπία σε όλα’’.

Μελέτες: Μικρή η επίδραση των σχολείων στη διασπορά του κορωνοϊού

Πάντως αξίζει στο σημείο αυτό να αναφέρουμε και το αποτέλεσμα που είχαν μια σειρά ευρωπαϊκών μελετών για τον βαθμό επίδρασης των σχολείων στην αλυσίδα μετάδοσης του κορωνοϊού που  καταλήγουν στο συμπέρασμα πως το κλείσιμό τους εν μέσω του δεύτερου κύματος της πανδημίας θα είχε μόνο περιορισμένης έκτασης οφέλη.

 

Σύμφωνα με τους Financial Times που συνοψίζουν τα πορίσματα των μελετών, τα νέα στοιχεία λύνουν τα χέρια πολλών Κυβερνήσεων που θεωρούν πως η συνέχιση των μαθημάτων είναι κρίσιμη τόσο για την πρόοδο των μαθητών όσο και για τη δυνατότητα των γονέων να εργάζονται παραγωγικά.  

Δείτε ΕΔΩ περισσότερα για τις μελέτες και τα συμπεράσματα όπως τα μετέφεραν οι Financial Times

 

Home