Η σωστή επιλογή συμβούλου, καθορίζει το μέλλον του παιδιού σας

paidi

Καθημερινά ακούμε πολλά και διάφορα από γονείς και μαθητές, σχετικά με τις επιφυλάξεις που έχουν και κατά πόσο αξίζει να εμπιστευτούν κάποιον επαγγελματία, σχετικά με τις σπουδές των παιδιών του.

Δυστυχώς το επάγγελμα του Συμβούλου Επαγγελματικού Προσανατολισμού, δεν είναι κατοχυρωμένο και όποιος θέλει ονομάζεται «σύμβουλος», βάζοντας απλώς ταμπέλα έξω από το γραφείο του, με τη λογική του ότι δηλώσεις είσαι. Μάλιστα ορισμένοι δεν έχουν ούτε βασικό πτυχίο πανεπιστημίου, πόσο δε σχετικά με τη συμβουλευτική και επαγγελματικό προσανατολισμό, μεταπτυχιακά προσόντα που είναι απαραίτητα για διορισμό στη Μέση Εκπαίδευση!

Τεράστια ευθύνη, για την ανάδειξη ορισμένων «συμβούλων», σαφώς έχουν τα ΜΜΕ τα οποία προσκαλούν σε εκπομπές, ανθρώπους χωρίς προσόντα, οι οποίοι μάλιστα αναφέρουν ανακρίβειες και γενικολογίες, παραπληροφορώντας το κοινό, με αποτέλεσμα πολλά παιδιά να κάνουν λανθασμένες επιλογές. Ακόμη μεγαλύτερη ευθύνη όμως έχουν συνδέσμοι γονέων, ιδιωτικά σχολεία και φροντιστήρια, οι οποίοι συνεργάζονται με «συμβούλους», χωρίς να αξιολογούν τα προσόντα τους και σε μερικές περιπτώσεις αφήνονται σκιές για οικονομικές συναλλαγές!

Ενδεικτικά θα αναφερθούμε τυχαία σε τρείς διαφορετικούς «συμβούλους» και περιστατικά που περιήλθαν πρόσφατα στην αντίληψη μας! Όταν κάποιος "Σύμβουλος", επικαλείται δημόσια, π.χ. ότι οι σπουδές στην Ελλάδα σε ΤΕΙ παρέχουν πτυχίο αναγνωρισμένο, ακόμη και για σπουδές μηχανικής ή ότι για όσους αποφοίτησαν από Παιδαγωγικά, είναι πολύ καλή η επιλογή μεταπτυχιακού στη λογοθεραπεία γιατί θα έχουν καλές προοπτικές... Όταν κάποιος άλλος «Σύμβουλος» στέλνει τα παιδιά για σπουδές π.χ. στην Ολλανδία αλλά σε Applied Sciences Universities, χωρίς να εξηγεί στα παιδιά τα ζητήματα που θα προκύψουν με την αναγνώριση του πτυχίου τους, ενώ θα μπορούσαν κάλλιστα να φοιτήσουν σε αναγνωρισμένα πανεπιστημιακά προγράμματα της Ολλανδίας… Όταν άλλος «Σύμβουλος» που εκπροσωπεί Βρετανικά Πανεπιστήμια παρουσιάζεται σε κανάλια αναλύοντας τις αλλαγές στο σύστημα πρόσβασης σε Πανεπιστήμια Κύπρου και Ελλάδας, αναφέροντας λανθασμένες πληροφορίες… τότε είμαστε για κλάματα.

Πρωτίστως οι γονείς οφείλουν να προσέχουν όταν επιλέγουν κάποιο "ειδικό" για να βοηθήσει τα παιδιά τους, να κάνουν την έρευνα τους, να ψάχνουν τα προσόντα και τις εμπειρίες του «ειδικού», να ψάχνουν για κριτικές στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης (ορισμένοι «σύμβουλοι» επιμελώς τις έχουν αφαιρέσει από τις εταιρικές τους σελίδες) και να ζητούν πριν τη συνάντηση ξεκάθαρη περιγραφή για τις υπηρεσίες που θα λάβουν.

Η χορήγηση ψυχομετρικών εργαλείων και η Συμβουλευτική Σπουδών, πρέπει να γίνεται από προσοντούχους επαγγελματίες Συμβούλους Επαγγελματικού Προσανατολισμού, εφόσον είναι ιδιαίτερα σημαντικό να χορηγούνται ερωτηματολόγια που να είναι στην γλώσσα των παιδιών και όχι από μετάφραση τη στιγμή διεξαγωγής του τεστ, να είναι σταθμισμένα στον πληθυσμό της Κύπρου για να είναι έγκυρα και αξιόπιστα, να είναι σύγχρονα λαμβάνοντας υπόψη το σημερινό εκπαιδευτικό σύστημα και να δίνουν απαντήσεις σε όλα τα ερωτήματα, για τα οποία το παιδί προσέρχεται στη συμβουλευτική διαδικασία.

Ως Σύμβουλοι Επαγγελματικού Προσανατολισμού, κατά τη συμβουλευτική διαδικασία μπορούμε να βοηθήσουμε το παιδί και να συνταιριάξουμε τις προσωπικές του κλίσεις, επαγγελματικά ενδιαφέροντα και αξίες καθώς και δεξιότητες και ταλέντα, με επαγγέλματα που αγαπά. Έπειτα γίνεται συσχετισμός των πιο πάνω δεδομένων με όλα τα ακαδημαϊκά τμήματα, ενημέρωση για προοπτικές εξειδίκευσης και εργοδότησης και έγκυρη πληροφόρηση για την ποιότητα των πανεπιστημίων και το κόστος διδάκτρων και διαβίωσης, ώστε ο μαθητής να λάβει αποφάσεις, λαμβάνοντας υπόψη όλα τα δεδομένα που θα έχει πλέον, ενώπιον του. Κάθε παιδί πρέπει να θέσει στόχους, ώστε να έχει κίνητρο για να δουλέψει και να τους πετύχει! Πρέπει να ιεραρχήσει σωστά όλες τις επιλογές σπουδών που έχει, σε πανεπιστήμια, στην Κύπρο, Ελλάδα και άλλες ευρωπαϊκές χώρες, εφόσον πολλές φορές λόγω άγνοιας εστιάζουν σε λανθασμένες επιλογές.

Εφόσον το παιδί λάβει αποφάσεις και ιεραρχήσει τις επιλογές του, επιβάλλεται να καθορίσει ένα συγκεκριμένο σχέδιο δράσης, με τις απαραίτητες ενέργειες, τόσο μεσοπρόθεσμες όσο και μακροπρόθεσμες, για να μπορέσει να κατακτήσει τους στόχους του!

17