Κατεβάστε τώρα το application της Offsitenews για Android & για iOS
Group google play
Group app store
mobile app

Καρούσος στην OffsiteNews: Αλλαγές σε άδειες, δρόμους & κάμερες

Του Σωτήρη Νικηφόρου
- 19.06.2022

Καρούσος στην OffsiteNews: Αλλαγές σε άδειες, δρόμους & κάμερες

Καρούσος: Οι αφίξεις προσεγγίζουν το 80% των αφίξεων του 2019
Τι αλλάζει για άδειες οδήγησης, μοτοσικλετιστές, δρόμους, κάμερες - «Κάποια πρόστιμα πρέπει να γίνουν αυστηρότερα»

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟ ΣΩΤΗΡΗ ΝΙΚΗΦΟΡΟΥ

«Χρειάζονται αυστηρότερες ποινές για κάποια αδικήματα στους δρόμους όπως η οδήγηση υπό την επήρρεια αλκοόλ ή η χρήση ναρκωτικών και οι μεγάλες ταχύτητες» αναφέρει σε συνέντευξη του στην OffsiteNews ο Υπουργός Μεταφορών Γιάννης Καρούσος ο οποίος τονίζει ότι οι ποινές στην Κύπρο πρέπει να είναι αποτρεπτικές.

Εξάρει το έργο και τις δράσεις της αστυνομίας στους δρόμους τονίζοντας χαρακτηριστικά ότι δεν είδε ξανά στο παρελθόν να γίνονται τόσες πολλές ενέργειες και έλεγχοι στους δρόμους, παρά το γεγονός ότι έχουμε αύξηση στα θανατηφόρα. 

Αναφέρθηκε στη σύσκεψη που έγινε στο Προεδρικό για τις κάμερες και αισιοδοξεί ότι λυθούν τα προβλήματα τονίζοντας όμως παράλληλα ότι δεν θα προχωρήσει η Α’ φάση του συστήματος φωτοεπισήμανσης εάν δεν λυθούν όλα τα ζητήματα. Τόνισε ότι αλλάζει η τακτική για πρόστιμα σε εταιρικά οχήματα και τόσο το πρόστιμο όσο και οι βαθμοί ποινής θα πηγαίνουν στον οδηγό και όχι στον Δ/ντη της εταιρείας όπως γινόταν αρχικά. Απαριθμεί επίσης κάποιες τροποποιήσεις που προωθουνται όπως η αποστολή SMS στους παραβάτες. 

Μεταξύ άλλων, αναφέρει τις διάφορες σημαντικές δράσεις και αλλαγές που προωθεί το Υπουργείο για την οδική ασφάλεια όπως τις αλλαγές με την άδεια οδήγησης, τα νομοσχέδια για τα σκούτερ και τους ντελιβεράδες και άλλους επαγγελματίες οδηγούς, τις σημαντικές αλλαγές για τις μοτοσικλέτες αλλά και τις ενέργειες που γίνονται για βελτίωση του οδικού δικτύου.

Η αρχική του τοποθέτηση για τα προβλήματα με τις κάμερες: 

«Θα ενημερώσουμε την εταιρεία ότι πρέπει να κάνει ότι λένε οι όροι της σύμβασης μέχρι το τέλος του μήνα. Θέλουμε να εξαντλήσουμε όλες τις πιθανότητες για να λύσουμε τα προβλήματα για να πάμε στην επόμενη φάση. Αν σε μια συμφωνία η μια πλευρά δεν τηρεί τα συμφωνηθέντα τότε ακυρώνεται η σύμβαση. Δεν είναι αυτός ο αυτοσκοπός όμως. Βλέπουμε το ποτήρι μισογεμάτο όχι μισοάδειο και θέλουμε να λυθούν τα προβλήματα». Σε περίπτωση πάντως διακοπής συμβολαίου ο κ. Καρούσος είπε ότι αυτό θα σημαίνει νέα προσφορά και νέα διαδικασία από την αρχή τονίζοντας όμως ξανά ότι δεν είναι αυτός ο σκοπός. 

Τονίζεται ότι ο συνολικός αριθμός παραβάσεων είναι 62,752, εκ των οποίων οι 47,192 είτε έχουν ταχυδρομηθεί είτε θα ταχυδρομηθούν τις επόμενες μέρες. Σε εκκρεμότητα βρίσκονται ακόμα 15,560 παραβιάσεις οι οποίες αντιμετωπίζουν διάφορα θέματα. Όσον αφορά τις 11.000 καταγραφές που ζήτησε η εταιρεία να ακυρωθούν, ο κ. Καρούσος τόνισε ότι δεν πρόκειται για εξώδικα αλλά για καταγραφές. Πρόκεται είτε από δοκιμές της εταιρείας, είτε από ασθενοφόρα, ηλεκτρικά σκούτερ, ποδήλατα κτλ. Δικαιολογημένα δεν είναι εξώδικα σημείωσε ο κ. Καρούσος.

Αλλάζει η ρύθμιση για εταιρείες και Διευθυντές εταιρειών

Όσον αφορά τα 15.560 εξώδικα που εκκρεμούν, ο κ. Καρούσος αναφέρει ότι πρόκειται για διάφορα θέματα με διευθύνσεις, εταιρείες κτλ. 

Κυρίως για οχήματα που ανήκουν σε εταιρείες προέκυψαν αρκετά παράπονα αφού τόσο το εξώδικο, όσο και οι βαθμοί ποινής, εκδίδονταν στον Διευθυντή της εταιρείας και όχι στον οδηγό.  

«Λύθηκε το πρόβλημα. Π.χ. στις εταιρείες μέχρι σήμερα στελνόνταν εξώδικα στον διευθυντή της εταιρείας. Αυτό δημιουργούσε κάποια προβλήματα. Πλέον θα αποστέλλεται επιστολή στην εταιρεία, η οποία θα πρέπει να δηλώνει το άτομο που οδηγούσε το όχημα και θα ταχυδρομείται σε αυτόν το εξώδικο.

Πάνω από τις  μισες από τις 15.560 περιπτώσεις είχαν να κάνουν με εταιρικα οχήματα που δεν είχαμε λεπτομέρειες για Δ/ντη εταιρείες κτλ.. Είχαμε Δ/ντες που δεν είχαν άδειες οδήγησης π.χ. Πλέον θα γίνεται αυτή η ρύθμιση με την οποία θα ενημερωνόμαστε για τον οδηγό. Στην Αγγλία π.χ. 17% των εξωδικών δεν μπορούν να σταλούν. Συμβαίνει παντού στον κόσμο αυτό. Εμείς θέλουμε να τα μειώσουμε αν όχι να τα μηδενίσουμε. Για όλα τα θέματα θα δώσουμε ξεκάθαρες απαντήσεις στην εταιρεία για να μπορέσει να τα επεξεργαστεί».

Υπάρχει περίπτωση να ανασταλεί ακόμα και η πιλοτική φάση για να λυθούν τα προβλήματα; 

«Όχι δεν υπάρχει αυτή η σκέψη. Η πιλοτική φάση γίνεται ακριβώς για αυτό το σκοπό, να δοκιμάσεις κάποια πράγματα, να δεις ότι λειτουργούν τα συστήματα, ότι είναι εντάξει οι προδιαγραφές, να δεις κάποια προβλήματα που προκύπτουν που δεν τα πρόβλεψες. Όμως δεν θα δοθεί καμία έγκριση για επόμενη φάση αν δεν είναι είμαστε σίγουροι ότι 100% λύθηκαν τα προβλήματα».

Εκτιμάτε ότι θα προχωρήσει κανονικά η Α’ φάση από Ιούλιο;

«Δεν μπορούμε να κάνουμε εκτίμηση τώρα. Μέχρι 30/6 η εταιρεία πρέπει να συμμορφωθεί με κάποιες υποδείξεις μας. Αν δεν είναι έτοιμοι δεν θα προχωρήσουμε στην επόμενη φάση. Θα δούμε τι άλλο θα πρέπει να γίνει». 

Τονίζεται ότι από τι στιγμή που δοθεί το πράσινο φως για την επόμενη φάση, η εταιρεία θα έχει 6 μήνες περιθώριο για εγκατάσταση των καμερών. Δείτε ΕΔΩ που θα τοποθετηθούν οι κάμερες στην επόμενη φάση - Πάνε και Λεμεσό. 

Ερωτηθείς για το κατά πόσο επιτυγχάνεται ο σκοπός του συστήματος φωτοεπισήμανσης αυτούς τους πρώτους 6 μήνες που δεν είναι άλλος από την μείωση των τροχαίων, ο κ. Καρούσος ανέφερε ότι αναμένονται στοιχεία από την αστυνομία. 

Ο κ. Καρούσος μας ανέφερε κάποιες αλλαγές που προωθούνται στα Νομοσχέδια για το σύστημα φωτοεπισήμανσης. 

« - Η αποστολή ειδοποίησης μέσω SMS ή email στον παραβάτη ότι έχει καταγγελθεί, Θα βοηθά στην ενημέρωση και στην έγκαιρη πληρωμή των εξωδίκων. 

- Εφαρμογή (application) στα κινητά για ενημέρωση των οδηγών για παραβάσεις κτλ. - Η αλλαγή στη νομοθεσία για τα αυτοκίνητα Z η οποία θα ρυθμίσει κάποια προβλήματα που προέκυψαν. - Αναβάθμιση συστήματος βάσης δεδομένων

- Πιο ευδιάκριτες πινακίδες/σημανσεις των οχημάτων».

Υπάρχει η άποψη ότι τα χρηματικά πρόστιμα για παραβάσεις πρέπει να αυξηθούν οριζόντια αλλά την ίδια ώρα η επιβολή βαθμών ποινής να γίνει πιο στοχευμένη και να επιβάλλονται οι βαθμοί ποινής μόνο σε σοβαρές παραβάσεις. Τι πιστεύετε…

«Τα εξώδικα έπρεπε να ήταν αυξημένα για πολλά θέματα και να είμαστε πιο αυστηροί, για θέματα όπως αλκοόλ, ναρκωτικά και κάποιες άλλες παραβάσεις σοβαρές. Έπρεπε να ήταν αυστηρότερες οι ποινές και πιο ψηλά τα πρόστιμα ειδικά για αλκοόλ και ναρκωτικά. Ακόμα και για ταχύτητες μεγάλες θα πρέπει να είναι πιο αυστηρά τα πρόστιμα. Πρέπει να είναι αποτρεπτικά τα πρόστιμα. Η κάθε χώρα, ο κάθε λαός έχει τη δική του κουλτούρα. Διαφορετικά είναι τα στοιχεία και η κουλτούρα π.χ. στη Σουηδία και διαφορετικά στους μεσογειακούς λαούς. Υπάρχουν μελέτες σχετικές. Ξέρουμε ότι στην Κύπρο, χρειάζονται αποτρεπτικές ποινές για να λυθούν τα προβλήματα αυτά. 

Όσον αφορά τους βαθμούς ποινής, θα έχουμε την Σχολή Επιμόρφωσης Οδηγών που έκανε το Υπουργείο Δικαιοσύνης και θα μπορούν οι οδηγοί να κάνουν εκπαίδευση για να σβήσουν βαθμούς ποινής. Οι βαθμοί ποινής βοηθούν, προσέχει ο κόσμος». 

Τι άλλες δράσεις γίνονται/θα γίνουν από το Υπουργείο Μεταφορών για μείωση θανατηφόρων και τροχαίων; 

«Το Υπουργείο έκανε και κάνει πολλά. Εκκρεμούν σημαντικά νομοσχέδια στη Βουλή που έχουν να κάνουν με την οδική ασφάλεια. 

1/ Αλλαγή στις άδειες οδήγησης. Δεν θα μπορεί κάποιος να οδηγεί επ΄αόριστον με μαθητική άδεια. Αν δεν βγάλει άδεια κανονική στα 2 χρόνια θα πρέπει να καθίσει ξανά εξετάσεις για να ανανεώσει τη μαθητική του άδεια.  Σημαντική αλλαγή για τις άδειες. 

2/ Εάν κάποιος έχει μαθητική άδεια μοτοσυκλέτας, μόνο με συνοδεία εκπαιδευτή θα μπορεί να βγει στο οδικό δίκτυο. Δεν θα μπορείς π.χ. με μαθητική άδεια να οδηγάς μεγάλου κυβισμού μοτοσυκλέτα και να τρέχεις με υπερβολικές ταχύτητες στο δρόμο. Πρέπει να εκπαιδευτείς πρώτα. Αυτό σημαίνει μαθητική/εκπαιδευτική άδεια. Να μάθεις να οδηγάς. Στην Κύπρο έχουμε την στρέβλωση να αυτοεκπαιδεύσαι. Αυτό θα τελειώσει. 

3/ Αλλαγές στον προστατευτικό εξοπλισμό για ντελιβεράδες και άλλους επαγγελματικούς σκοπούς. Θα φορούν επιπρόσθετο προστατευτικό εξοπλισμό, όπως γάντια, παπούτσια, παντελόνι (όχι ειδικά), γιλέκο φωσφόρο, και αερόσακο γιλέκο το οποίο σώζει ζωές. Το κόστος θα επιβαρύνει τον εργοδότη. 

4/ Επιχορήγηση για αγορά γιλέκου αερόσακου για μοτοσικλετιστές .Θα υπάρχει επιδότηση 500 ευρώ για κάθε αερόσακο. Εντός ημερών θα δοθούν λεπτομέρειες για να ανοίξει η πύλη. Δεν θα είναι υποχρεωτικό για όλους. Μόνο για τους επαγγελματίες θα είναι υποχρεωτικό. 

5/ Ετοιμάζεται ειδικό application όπου θα μπορούν οι οδηγοί και οι πολίτες γενικότερα, να δηλώνουν προβληματικά σημεία στους δρόμους. Θα είναι ειδικά για καταγραφή προβληματικών σημείων στο οδικό δίκτυο. Θα μπορουν να το φωτογραφίσουν και να το δηλώσουν και μέσω του application θα ενημερώνει τους αρμόδιους οι οποίοι θα επιδιορθώνουν το σημείο. 

6/ Τα τελευταία δύο χρόνια όταν κάποιος εντοπιστεί ότι οδηγά υπό την επήρεια ναρκωτικών, άμεσα του αναστέλλεται η άδεια και στέλνεται σε ιατροσυμβούλιο. 

7/ Στα στρατόπεδα ξεκινά εβδομάδα οδικής ασφάλειας και ενημέρωση στρατιωτών για οδική ασφάλεια. Μάλιστα σε στρατόπεδα που θεωρούνται υψηλής επικινδυνότητας η μεταφορά στρατιωτών θα γίνεται με λεωφορεία και ταξί για να μην παίρνουν το. Μάλιστα θα δίνεται και τιμητική άδεια στους στρατιώτες που θα χρησιμοποιούν τα λεωφορεία και τα ταξί αντί τα δικά τους οχήματα. 

8/ Ετοιμάζεται το ΜΟΤ για μοτοσικλέτες. Μέχρι τέλος του χρόνου θα αδειοδοτηθούν οι πρώτοι (μηχανικοί) και όλες οι μοτοσυκλέτες θα κληθούν να περνούν από ΜOT. Αυτό σημαίνει ότι θα μπορείς να βρεις τυχόν παρεμβάσεις σε μοτοσικλέτες. 

9/ Αλλάζει ο νόμος για τους εκπαιδευτές οδηγών, τις σχολές οδηγών δηλαδή. Επικαιροποιήθηκε και αναβαθμίστηκε ο νόμος που είναι σε ισχύ από τη δεκαετία του 60'. Θα υπάρχει έλεγχος, δια βίου μάθηση, κατηγορίες σχολών Α', Β' Γ' Δ' κτλ το οποίο θα βοηθήσει στην βελτίωση της ποιότητας των εκπαιδευτών. 

10/ Πλέον κατά την εξέταση για άδεια οδηγού, θα υπάρχει GPS για να γίνεται ο σωστός έλεγχος ότι έγιναν όσα πρέπει από τον εξεταστή.

11/ Το Τμήμα Δημοσίων Έργων προχωρά σε αγορά έξυπνου βαν το οποίο θα σκανάρει τους δρόμους και θα εντοπίζει προβλήματα στους δρόμους. Θα κοστίσει 1 εκατομμύριο ευρω.

12/ Έρχεται το νομοσχέδιο για τα ηλεκτρικά σκούτερ και ελπίζω σύντομα να ολοκληρωθεί η συζήτηση στη Βουλή και να ψηφιστεί. Είχαμε και ένα θανατηφόρο πρόσφατα. Αν είχαμε το νομοσχέδιο θα μπορούσε να αποφευχθεί. Δεν θα μπορούν να διακινούνται στους δρόμους, θα πρέπει να φοράνε κράνος κτλ.

Έχουμε επίσης τους Πρεσβευτές Οδικής Ασφάλειας αλλά και άλλες αρκετές ενέργειες». 

Έχουμε αρκετά θανατηφόρα σε δευτερεύοντες δρόμους. Θα γίνουν κάποιες στοχευμένες ενέργειες στους δρόμους αυτους;

«Στην Κύπρο τα περισσότερα ατυχήματα και θανατηφόρα γίνονται στα κέντρα των πόλεων, όχι στους αυτοκινητοδρόμους ή άλλους δρόμους. Γι' αυτό και προωθούμε τις γειτονιές των 20 και 30 χιλιομέτρων, γι' αυτό ήρθε η φωτοεπισήμανση που μπορεί να βοηθήσει. Λαμβάνονται μέτρα γενικά». 

Είναι εφικτός ο μακροπρόθεσμος στόχος που τέθηκε για μηδέν νεκρούς στην άσφαλτο;

«Πριν 10 χρόνια είχαμε 150 νεκρούς το χρόνο. Πέρσι είχαμε 44. Θεωρώ ότι αν συνεχίσουμε τη σωστή δουλειά θα βελτιωθεί ακόμα περισσότερο η κατάσταση. Η αστυνομία κάνει εξαιρετική δουλειά φέτος. Δεν είδα ξανά τόσες πολλές δράσεις και τόσους πολλούς ελέγχους. Παρόλο που έχουμε αύξηση στα θανατηφόρα φέτος. 

Αν περάσει ο νόμος με τους ντελιβεράδες θα έχουμε λιγότερα, αν περάσει ο νόμος με τα σκούτερ ακόμα λιγότερα, αν βελτιωθεί η λειτουργία της φωτοεπισήμανσης θα αυξηθεί και η επιτήρηση. Υπάρχει στρατηγικό σχέδιο και το τηρούμε στη λεπτομέρεια του. Υπάρχει συνεργασία, ακούμε εισηγήσεις και κριτική και πολύ ευχαρίστως να δούμε τις εισηγήσεις. Στόχος είναι το μηδέν θανατηφόρα αλλά για να γίνει αυτό χρειάζονται αλλαγές και αλλαγές που θα έχουν και πολιτικό κόστος. Εμένα δεν με απασχολεί το πολιτικό κόστος, είμαι έτοιμος για αποφάσεις και να προωθήσουμε νομοθεσίες που πρέπει για να βελτιωθούν τα πράγματα. ΄

Και έχουμε νομοθεσίες για τις οποίες μάλιστα ήδη κάποιοι αντιδρούν. Για το νόμο για τα σκούτερ, για τους ντελιβεράδες κτλ. Κάποιοι που για τους δικούς τους λόγους δεν θέλουν να περάσουν αυτοί οι νόμοι. Η Βουλή όπως προχωρά και ελπίζω το συντομότερο να προχωρήσουν και να ψηφιστούν». 

Σημειώνεται ότι την Δευτέρα 20/6, με αφορμή την αύξηση των θανατηφόρων τις τελευταίες μέρες, ο Υπουργός Μεταφορών συγκάλεσε ευρεία σύσκεψη με τη συμμετοχή του Υπουργείου Δικαιοσύνης και Δημόσιας Τάξης, αρμόδιων Υπηρεσιών/Τμημάτων, της Αστυνομίας και κοινωνικών εταίρων. Στόχος η δημιουργία συμμαχίας για την οδική ασφάλεια.

Home